نوش‌آبادی در نشست خبری:

وقایع رخ داده مقابل سفارت و کنسولگری عربستان، کار مردم نبوده است

کدخبر: 2001636

سخنگوی ارشاد قطع دیپلماسی با ایران توسط عربستان را نشان دهنده بی‌خردی و ناپختگی این دولت دانست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، حسین نوش آبادی صبح امروز در نشست خبری هفتگی خود با تسلیت خبر شهادت شیخ نمر گفت: اعدام شیخ نمر در راستای سیاست های استعماری و نیت های شوم و تشدید اختلاف میان شیعه و سنی رخ داده است.

قطع دیپلماسی با ایران توسط عربستان نشان از بی خردی است

وی افزود: اشتباه دیگر عربستان قطع دیپلماسی با ایران بوده است، که نشان دهنده بی خردی و ناپختگی مسئولان دولت عربستان است چرا که می خواهند با این اقدام عجولانه بر جنایت خود سرپوش بگذارند.

کاخ مردمی جشنواره فجر پردیس سینمای ملت است

نوش آبادی با اشاره به جشنواره فیلم فجر گفت: کاخ مردمی جشنواره فجر بر اساس تصمیم ارشاد در پردیس سینمای ملت است و مردم برای اولین بار می توانند در این کاخ با عوامل فیلم ها آشنا شوند کاخ جشنواره هم در سالن نمایش برج میلاد است امسال در بخش مردمی 27 سالن در 14 سینما با 8 هزار و 33 صندلی در نظر گرفته شده است.

سخنگوی ارشاد ادامه داد: در بخش نگاه نو 34 اثر ثبت نام کرد که در نهایت 11 اثر انتخاب شد در بخش سودای سیمرغ 66 فیلم ثبت نام کرد و در نهایت 22 فیلم از سوی هئیت انتخاب، معرفی شد. امسال 7 انیمیشن داریم در بخش مستند هم 85 اثر ثبت نام کرد که 75 بازبینی شد و9 اثر هم آماده نشد و آثار انتخابی هفته جاری اعلام می شود؛ هنر و تجربه هم 87 اثر فرم پر کرد تا پایان هفته جاری هم آثار نهایی اعلام می شود مجموع آثار رسیده 289 اثر بوده است آغاز جشنواره 12 بهمن در تالار وحدت و اختتامیه 22 بهمن در برج میلاد است.

اتفاقات روز گذشته در مقابل سفارت عربستان از سوی مردم نبوده است

وی درباره تجمع و اتفاقات روز گذشته در مقابل سفارت عربستان گفت: این اقدام از سوی مردم نبوده و شاید از سوی افرادی که به دنبال اختلاف و تنش هستند رخ داده است، عناصر مشکوک هم در این زمینه از سوی نهادهای امنیتی و انتظامی بازداشت شدند و پرونده آنها هم به مراجع قضایی ارسال شده تا انگیزه افرادی که رفتارهای خلاف عرف داشتند مشخص شود، حمله به سفارت های خارجی توسط حقوق بین المللی رفتار ضدعرف است البته تجمع قانونی بوده دز مکان های دیگر ولی تجمع مقابل سفارت و کنسولگری قانونی نبوده است.

سردی روابط سیاسی بین ایران و عربستان در حوزه های فرهنگی و دینی تاثیرگذار است

نوش آبادی درباره اقدام عربستان مبنی یر قطع روابط دیپلماتیک با ایران و تاثیر آن بر حج کشور گفت: در بحث حج عمره اعلام کردیم که تا مجازات ماموران خاطی از سوی عربستان حج عمره را تعطیل می کنیم که این کار را هم کردیم ولی مجازاتی انجام نشد و قطعا قطع روابط دیپلماتیک در مسئله حج تاثیر گذار است ولی سازمان حج همیشه تلاش کرده که در مسائل دیپلماتیک وارد نشود چرا که حج حق ملی همه کشورها است. اما به طور طبیعی سردی روابط سیاسی بین ایران و عربستان در حوزه های فرهنگی و دینی تاثیرگذار است ولی فعلا نمی توان به طور قطعی در این زمینه اظهارنظر کرد؛ با توجه به اینکه ثبت نام حج تمتع از بهمن انجام می شود باید منتظر تصمیمات مسئولان ماند که آیا اعزام زائران به عربستان متوقف می شود یا خیر.

نامه شهردار تهران در خصوص مکان نمایشگاه کتاب هنوز به دست ارشاد نرسیده است

وی در پاسخ به «نسیم آنلاین» درباره نامه شهرداری به ارشاد گفت: هنوز نامه رسمی شهردار به ارشاد ارسال نشده ولی به گفته رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری شهرداری تا الان با استفاده از باغ کتاب برای نمایشگاه کتاب موافقت نکرده و پیشنهاد شهرداری برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب در جوار حرم امام است که با توجه به آماده نبودن زیرساخت ها طبیعی است که هرگونه تصمیم گیری در این زمینه عجولانه است ولی بعید می دانم نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار شود و به تظر می آید امسال هم نمایشگاه کتاب در سال آینده در مصلی برگزار شود.

طبق بند 8 و 11 ماده 6 قانون مطبوعات یالثارات توقیف شده است

نوش آبادی در پاسخ به سوال دیگر «نسیم آنلاین»، مبنی بر لغو مجوز نشریه یالثارات گفت: اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات امروز امروز در جلسه رای به لغو مجوز این نشریه داده اند، باز هم می گویم که هیئت نظارت بر مطبوعات متشکل از نمایندگان قوه مقننه، ارشاد، قوه قضاییه، دانشگاه، رسانه ها، حوزه علمیه است و تصمیم این شورا تصمیم ارشاد نیست؛ طبق بند 8 و 11 ماده 6 قانون مطبوعات و تبصره 2 ماده 6 لین قانون مجوز این نشریه لغو شد.

قوه قضاییه نامه ای برای توقیف روزنامه بهار به ارشاد ارسال کرد

سخنگوی ارشاد درباره توقیف روزنامه بهار گفت: این روزنامه بنا به نامه ای که قوه قضاییه درباره این روزنامه به ارشاد ارسال کرده و آن را اقدام علیه امنیت نظام جمهوری اسلامی عنوان کرده فعلا توقیف شده و طبق قانون مطبوعات قوه قضاییه می تواند نشریات را حداکثر 2 ماه توقیف کند تا دادگاه رای نهایی را صادر کند.

مسئولان جشنواره عمار درخواست رسمی و کتبی برای کمک به ارشاد نداشته اند

وی درباره اظهارات بیژن نوباوه مبنی بر عدم اختصاص بودجه به جشنواره عمار گفت: این صحبت ها مبنی بر اختصاص بودجه صحت ندارد چرا که ردیف بودجه ای در بودجه 94 برای جشنواره عمار وجود ندارد بلکه ردیف بودجه ای برای حمایت از فیلم های فاخر در نظر گرفته شده بود که آن هم ابلاغ نشد ولی ردیفی برای حمایت از جشنواره ها نداریم ولی کمک ارشاد از جشنواره ها بر اساس درخواست جشنواره ها صورت می گیرد و از سوی مسئولان عمار درخواست رسمی و کتبی برای کمک دریافت نکردیم.

نوش آبادی درباره پیوستن بازیگران به شبکه های ماهواره ای فارسی زبان گفت: بارها گفته ایم که همکاری با شبکه های ماهواره ای خارج از کشور که بیشتر آنها ضدانقلاب و معاند نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، تخلف به شمار رفته و همکاری با شبکه های رادیویی و تلویزیونی ممنوع است و اگر هنرمندان عمدا با این شبکه ها همکاری داشته باشند، با آن برخورد خواهد شد. سخنگوی وزارت ارشاد تصریح کرد: به همین دلیل به هنرمندان گفتیم که اگر شبکه های رادیویی و تلویزیونی اقدام به پخش آثارشان کردند، آنها به سرعت شکایت خود را اعلام کنند تا شائبه همکاری هنرمندان با شبکه های خارجی ایجاد نشود.

وی درباره روند بازسازی تئاتر شهر اظهار داشت: وزیر ارشاد در بازدیدی که از این ساختمان داشت به تسریع انجام کارها تاکید کرد، ولی به دلیل مشکلات مالی و اعتباری هنوز بودجه لازم برای تکمیل و بازسازی امکان فرهنگی و هنری صورت نگرفته است. پیگیری های زیادی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای افزایش بودجه هنر و تاتر و هنرهای نمایشی صورت گرفته که امیدواریم به موقع سالن‌های در حال بازسازی تئاتر شهر تحویل شود. نوش آبادی درباره بودجه ارشاد در سال ٩٥ گفت: بودجه هنوز نهایی نشده است و به مجلس هم نرفته اما بودجه ما با رشد ٢٠ درصدی همراه خواهد بود.

وی درباره بحث کاغذ گفت: قبلا اعلام کردیم که با افزایش تعرفه کاغذ مخالفیم؛ چرا که منجر به افرایش کاغذ در داخل و گرانی و تورم میشود این مخالفت همچنان باقی است. سخنگوی وزارت ارشاد درباره ایجاد هولدینگی با اعتبار 500 میلیارد تومان در صندوق اعتباری هنر برای رسیدگی به مشکلات نویسندگان، هنرمندان و روزنامه نگاران و تبدیل این صندوق به بنگاه اقتصادی اظهار داشت: صندوق اعتباری هنر در حال حاضر 45 هزار نفر عضو دارد و پیش بینی ما این است که تا پایان سال این تعداد به 50 هزار نفر برسد. نوش آبادی در همین زمینه افزود: تامین نیازهای این 45 هزار نفر دشواری است و این صندوق باید به سمتی حرکت کند که بتواند سرمایه های لازم را جذب کند و با همکاری منابع بانکی توسط نهادهای مختلف کشور، کمک های لازم را اخذ کند که البته این مسئله به معنای تبدیل شدن صندوق به یک بنگاه اقتصادی نیست. وی در مورد کمک به ارکسترهای ملی و سمفونیک هم توضیح داد: بخش اول کمک هایی که قرار بود انجام شود، انجام شده و ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر سمفونیک ملی کارشان را شروع کردند و با حمایت رئیس جمهور و پیگیری های وزارت ارشاد و شخص آقای جنتی و مدیریت جدید و برنامه ریزی و ساماندهی مطلوب، مشکلات این حوزه کاهش یافته است. البته دغدغه برای تامین نیازهای مالی همواره از سوی رهبر این ارکستر عنوان شده است، اما باید پذیرفت که تامین مجموعه ای که بتواند کار مطلوبی ارائه دهد امر دشوار و سختی است اما انشاءالله اتفاقی نخواهد افتاد که شاهد تعطیلی ارکستر سمفونیک باشیم.

سخنگوی وزارت ارشاد گفت: واگذاری ارکسترسمفونیک و ملی به بخش خصوصی مطرح نیست و ممکن است در حد پیشنهاد باشد.

نوش آبادی با اشاره به جدا شدن بخش ادبیات از جایزه کتاب سال و انتقال بخش‌های شعر و داستان آن به جوایز شعر و جلال آل احمد پرسید از همسنگ شدن دو جایزه جلال و کتاب سال گفت و در ادامه موضوع و پاسخ آن را به بخش فرهنگی محول کرد.

ارسال نظر: