انتقاد فروزنده به قراردادهای جدید نفتی؛

قرارداد به زبان لاتین و توسط اروپائی‌ها تهیه شده و حتی مجلس از این قرارداد بی اطلاع است

کدخبر: 2002523

معاون رئیس جمهور سابق در یادداشتی نوشت: باید ابعاد قرارداد توسط تیمی حقوقی، کارشناسی، بررسی و در محافل تخصصی و رسانه‌ای مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا حقوق ملت دقیق رعایت شود.

به گزارش « نسیم آنلاین » فارس نوشت: دکتر لطف اله فروزنده دهکردی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در دولت سابق، در یادداشتی قراردادهای خارجی در زمینه نفت را مورد بررسی قرار داده است.

در این یادداشت آمده است:

1- قراردادهای نفتی از حساسیت بالایی برخوردار است، زیرا موضوع آن انفال و اموال عمومی است. دولت‌ها باید با نظر مجلس نسبت به آن تصمیم‌گیری نمایند. در این قرارداد که قرار است نفت ایران 25 تا 30 سال در قالب یک کنسرسیوم به فروش برسد، شفاف‌سازی اطلاعات و دقت نظر مجلس ضروری است؛ به این مفهوم که باید متن قرارداد به‌طور ریز، دقیق و اصولی مورد بررسی قرار گیرد. 2- نکته دوم اینکه سابقه نشان می‌دهد، شرکت‌های اروپایی و غربی سرمایه‌گذاران نیمه‌راه بوده و عمدتاً به دنبال استثمار هستند و برای جلوگیری از رشد و توسعه کشور بهانه‌جویی می‌کنند؛ قرارداد کنسرسیوم سال 53 و رها کردن قرارداد و استخراج میادین مشترک پس از تحریم توسط شل و توتال نمونه‌ای از این ادعاست. به همین جهت باید ابعاد قرارداد توسط تیمی حقوقی، کارشناسی، بررسی و در محافل تخصصی و رسانه‌ای مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا حقوق ملت دقیق رعایت شود. 3- بر اساس شنیده‌ها تیمی که در رابطه با این قراردادها فعالیت می‌کنند، کسانی هستند که قرارداد کرسنت را تنظیم کردند و نشان‌های فساد و بی‌لیاقتی در آن هنوز گریبانگیر ملت ایران است؛ لذا باید افراد پاک، متدین و متخصص به عنوان نماینده ایران طرف مذاکره با طرف غربی باشد. 4- با توجه به اینکه نتایج این قرارداد متوجه 25 تا 30 سال دیگر است و در سرنوشت مملکت تأثیر اساسی دارد و ذخایر جایگزین را از بین می‌برد، بررسی ابعاد آن پیامدها و نتایج باید به‌طور دقیق تعریف شود. 5- بر اساس شنیده‌ها قرارداد اصلی به زبان لاتین است و طرف غربی تهیه کرده و به رغم پیگیری‌های مجلس هنوز نسخه اصلی در اختیار مجلس قرار نگرفته است. بدیهی است نمایندگان به عنوان نمایندگان مردم حق قانونی و وظیفه شرعی دارند به این مهم توجه کنند؛ لذا انتظار می‌رود مجلس با تمام توان از این حقوق حقه خودش و مردم دفاع کند و مسئولان اگر واقعاً قائل به شفافیت و پاسخگویی هستند، چرا در ارسال این متن تأخیر می‌کنند.

ارسال نظر: