در برنامه "هفت" عنوان شد:

جداسازی فیلمنامه اقتباسی از فیلمنامه اورجینال در جشنواره فجر سال آینده

کدخبر: 2002625

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در برنامه هفت گفت: پیش از آغاز جشنواره فیلم فجر و بین تاریخ‌ یکم تا پنجم بهمن در مراسم ویژه ای از ۱۰ دوبلور پیشکسوت سینما تقدیر می‌شود.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، دوازدهمین قسمت از سری تازه برنامه سینمایی هفت شب گذشته 18 دی ماه شاهد حضور "محمد حیدری" دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و "نادر طالب زاده" دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار بود.

محمد حیدری، دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در ابتدای این برنامه در سخنانی خطاب به "بهروز افخمی" مجری برنامه هفت، عنوان کرد: در بخش فیلم های مستند 11 اثر انتخاب خواهد شد که در خود بخش مستند ارزیابی و داوری می شود. در بخش هنر و تجربه نیز باید عرض کنم که فیلم ها توسط شورای هنر و تجربه انتخاب می شوند. بر این اساس 3 جازه به آثار برگزیده این بخش تعلق می گیرد که شامل بهترین فیلم، بهترین داوری و جایزه ویژه هیات داوران خواهد بود.

وی افزود: چهار بخش جشنواره امسال فیلم فجر چهار گروه داوری جداگانه خواهد داشت. در بخش "نگاه نو" که مختص فیلم اولی ها است سه جایزه داریم که سه سیمرغ بلورین اهدا خواهد شد. این شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و جایزه ویژ ه هیات داوران است.

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: در بخش "سودای سیمرغ" جوایزی که اعلام می شود بر اساس همان فراخوانی است که در گذشته اعلام شده است. بر این اساس در بهترین اثر در همه بخش ها سیمرغ بلورین را دریافت خواهند کرد.

بهروز افخمی در این بخش از برنامه گفت: آیا در این جشنواره فکری برای جداسازی فیلمنامه اقتباسی از فیلمنامه اورجینال شده است؟ زیرا اگر این امر رخ دهید نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود.

جداسازی فیلمنامه اقتباسی از فیلمنامه اورجینال در جشنواره فجر سال آینده

حیدری در پاسخ گفت: در جشنواره امسال اتفاقا به موضوع جداسازی فیلمنامه اقتباسی از فیلمنامه اورجینال اشاره شده است. بر این اساس با توجه به شرایط امروز سینمای ایران می طلبد که در بخش فیلمنامه نویسی و بخش اقتباسی فیلمنامه ها هم توجه ویژه ای صورت بگیرد. البته این اتفاق در سال آینده رخ خواهد داد.

افخمی در تکمیل سخنان حیدری اشاره کرد: چرا از همین امسال این کار را انجام نمی دهید؟ من اعتقاد دارم که می شود به هر بهانه ای در زمینه فیلمنامه نویسی تعداد جایزه ها و مشوق ها زیاد شود به نظر کار خوبی خواهد بود.

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز در پاسخ افزود: به علت اینکه این موضوع در آئین نامه جشنواره دیده نشده و اعلام هم نشده است باید امسال را بر اساس همین آئین نامه و سیاست فعلی جشنواره پیش برویم.

افخمی نیز مجددا با طرح سوالی افزود: شما فکر می کنید اگر آئین نامه را تغییر دهید با اعتراض برخی ها روبرو می شوید؟ اما کسی اعتراض نمی کند. زیرا همه از اضافه شدن جوایز خوشحال می شوند.

حیدری در پاسخ گفت: در این موضوع که باید توجه ویژه ای به فیلمنامه نویسی در سینما شود شکی نیست.

مجری برنامه هفت با طرح پرسش دیگری از دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر پرسید: در خصوص این موضوع که گفته شده امسال به بخش انیمیشن توجه خاصی شود آیا برای این بخش جایزه خاصی تدارک دیده اید؟

افزایش ارسال انیمیشن به جشنواره فیلم فجر امسال

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ گفت: باتوجه به اینکه امسال شاهد افزایش بیشتر آثار ارسالی در حوزه انیمیشن به جشنواره فیلم فجر هستیم بخشی را برای این موضوع درنظر خواهیم گرفت. اگر آثار بررسی شوند امکان دارد یک اثر را به عنوان کار برتر انتخاب کنیم. اما در رابطه با جزئیات جایزه آن تصمیمی هنوز گرفته نشده است.

افخمی در سوال دیگری پرسید: فکر می کنید که برای جشنواره سال آینده چه تغییراتی را بیشتر می توان داد که جشنواره بیشتر در جهت رونق دادن به سینمای واقعی قرار بکیرد؟

توجه بیشتر به فیلم های کمدی و ملودرام در جشنواره سال آینده

حیدری پاسخ داد: در سال آینده توجه بیشتری به فیلم هایی که کمدی و ملودرام هستند خواهد شد. زیرا امروز ما در ژانر کمدی فیلم های بسیار کمی را داریم. حتی شاید بتوان گفت که اصلا فیلمی نداریم. اما این درحالی است که این فیلم ها نیاز امروز جامعه و جوانان است و از این دست فیلم ها استقبال بسیار خوبی هم می کنند.

وی افزود: جشنواره فیلم فجر هم حتما باید به این سمت و سوی برود و در سال آینده هم به بخش اقتباسی فیلمنامه ها و هم بخش کمدی توجه بیشتری شود. البته جوایزی را هم که درنظر می گیریم می تواند فیلم سازان این حوزه کمدی را بیشتر تشویق کند که در این مسیر حرکت کنند.

مجری برنامه هفت از حیدری پرسید: اگر این موضوع تصویب شده و برای سال آینده هم برنامه ای دارید چرا امسال و در برنامه افتتاحیه آن را اعلام نمی کنید که برای سال آینده چنین برنامه ای دارید؟

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر پاسخ داد: فکر نمی کنم که پیرامون این موضوع مخالفتی وجود داشته باشد. اما باتوجه به اینکه جشنواره فیلم فجر دبیران سالانه ثابتی ندارد و دائم تغییر می کنند نمی دانم که این سیاست تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد.

افخمی: سال گذشته سال بدی برای جشنواره فیلم فجر بود

افخمی گفت: فکر می کنم که سال گذشته سال بدی برای جشنواره فیلم فجر بود. در حقیقت سال بی اعتبار کننده ای برای این جشنواره بود. زیرا اگر هر دبیری کار خود را خوب انجام دهد کارش ادامه پیدا خواهد کرد. بر این اساس تشویق فیلم های کمدی و کودک امری است که مخالفی نخواهد داشت.

مجری برنامه هفت پیرامون سینمای ترسناک هم افزود: در مورد فیلم ترسناک مقداری مکانیزم تشویق فیلمسازان آن مشخص نیست. همچنین باز هم مشخص نیست که باتوجه به شرایط فعلی امکان ساخته شدن این ژانر از فیلم در سینمای کشور وجود دارد یا خیر.

حیدری در پاسخ عنوان کرد: اعلام مشوق های سینمای کودک و کمدی پیشنهاد بسیار خوبی است که حتی می شود در همین مراسم افتتاحیه و یا اختتامیه جشنواره امسال اطلاع رسانی کرد. زیرا سینمای کودک و کمدی نیاز امروز جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: البته پیرامون این موضوعی که شما چند وقتی است درمورد فیلم های ترسناک باز کرده اید باید بگویم که بالاخر این هم یک ژانر است و سینما همانند سایر گونه های سینمایی به آن نیاز دارد.

ژانر ترسناک خیلی کم در سینمای کشور تجربه شده است

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر اضافه کرد: سینما همه ژارهای فیلم را می طلبد. زیرا مردم دوست دارند که به سینما رفته و این فیلم ها را هم مشاهده کنند. البته ژانر ترسناک چیزی است که تا به حال در سینمای ما تجربه نشده است. دست کم اگر تجربه شده کم تجربه شده است.

افخمی از حیدری پرسید مقداری خبر درمورد فیلم های خوب این دوره از جشنواره به ما بگویید؟

سینما در حوزه کارگردانی در حال پوست اندازی است

حیدری نیز در پاسخ گفت: به نظر می رسد که سینما در خصوص کارگردان های خود در حال پوست اندازی است. در خصوص فیلم اولی ها هم باید بگویم که اکثر آثار آنها کیفیت خوبی دارد و جا دارد تا تعداد بیشتری از این فیلم ها در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد.

وی افزود: این شرایط باید شرایطی را برای فیلم اولی ها ایجاد کند تا خود را در رقابت با سایر فیلم سازان سینمای ایران ببینند و بیایند و در این جشنواره به رقابت بپردازند.

مجری برنامه هفت پیرامون تعداد فیلم های بخش مسابقه اصلی نیز گفت: 22 فیلم کافی است و اگر تعداد آنها بیشتر شود در داوری و بررسی آثار به برخی از فیلم ها ظلم شده و حق آنها خورده خواهد شد.

دلیلی ندارد فیلم های بخش سودای سیمرغ بیشتر شود

در این بخش دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: همین تعداد 22 فیلمی که در بخش "سودای سیمرغ" وارد می شوند کافی است و دلیلی هم ندارد که شاهد افزایش تعداد فیلم ها در این بخش باشیم.

تقدیر از 10 دوبلور پیش کسوت سینما در جشنواره فجر

حیدری اضافه کرد: از دیگر برنامه ها و اقدامات ما در قالب این جشنواره باید عرض کنم که ما در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر امسال برنامه بسیار ویژه ای که هنوز هم اعلام نکرده ایم بین 1 تا 5 بهمن ماه برای تقدیر از دوبلورهای پیش کسوت و قدیمی سینما داریم. بر این اساس برای این برنامه تقدیر از 10 نفر را درنظر داریم.

افخمی درباره تعداد اعضای هیات داوران پرسید که حیدری در پاسخ گفت: امسال تعداد 7 نفر هیات داوران ما هستند. البته اگر بخواهیم که در بخش های فنی از تعداد بیشتری استفاده کنیم تعداد داوران به 9 نفر هم خواهد رسید.

مجری برنامه هفت از دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر پرسید: این شیوه داوری بهتر است یا آن روشی که خانه سینما دارد و در آن سعی می کند تا به اسکار نزدیک شود؟ به عبارتی بهتر به این صورت که به تعدادی به صورت مادام العمر کارت عضویت به عنوان کارشناس بدهیم و آنها را به عنوان داور دائمی جشنواره فجر معرفی کنیم.

حیدری در پاسخ گفت: شیوه ای که خانه سینما دارد قطعا حرفه ای تر است. ولی درکل کار سختی است که بخواهیم در مدت زمان 10 روز این تعداد فیلم را بررسی و قضاوت کنیم. نکته دیگر در جشنواره ای اگر تعداد آثار بیشتر باشد می توان زمان برگزاری آن را هم بیشتر کرد.

افخمی در تکمیل سخنان دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: در حقیقت نظر شما این است که این جشنواره می تواند به طور مثال 22 روز باشد؟

روزهای برگزاری جشنواره را می توان تا 22 روز افزایش داد

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز پاسخ داد: بله این زمان در برگزاری جشنواره می تواند تا 22 روز افزایش داشته باشد. باتوجه به این موضوع می توانیم تعداد فیلم های اول را هم بیشتر داشته باشیم تا این کارها بیشتر و بهتر دیده شوند.

بخش دوم گفتگوی شب گذشته برنامه هفت به گفت و شنود بهروز افخمی با "نادر طالب زاده" دبیر ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار اختصاص داشت.

افخمی خطاب به نادر طالب زاده گفت: پیرامون جشنواره عمار باید یک خاطره ای را بیان کنم. زمانی به شوخی به "وحید جلیلی" گفتم که شما انقلابی هستید و می خواستید طرحی نو دراندازید ولی چه شد که به جشنواره فیلم برگزار کردن رسیدید؟ او گفت جشنواره عمار خیلی فرق دارد و شما آن را ندیده اید.

نادر طالب زاده دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار پاسخ داد: به نظر من این جشنواره یک ویترین است. ببینید خیلی از جوانان در زمان جنگ نبودند. اما شما به یاد دارید که جهاد سازندگی بسیاری از کمبودها را حتی قبل از زمان جنگ جبران می کرد.

برگزاری جشنواره عمار کاری جهادی است

وی گفت: الان برگزار کنندگان این جشنواره کاری جهادی در رسانه انجام می دهند. آنها در حال حاضر سینما تک را به روستاها برده اند. حتی این فیلم ها در بخش ها و شهرستان های کوچک هم بده می شود. این موضوع موجب می شود خودکار فرهنگ فیلم دیدن ارتقاء پیدا کند.

دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: موضوع بعدی آموزش است. عمار به برگزاری کارگاه های آموزشی توجه خاصی می کند. این جشنواره به علاقمندان آموزش های مستندسازی ارائه می دهد. این آموزش در بخش داستانی هم به تازگی آغاز شده است. هدف بعدی این جشنواره نیز کشف استعداد های برتر در سطح کشور است.

جشنواره عمار هرسال قوی تر از سال قبل برگزار می شود

طالب زاده افزود: البته پیش از این ارگان و یا سازمانی چون وزارت ارشاد باید این اقدام را در سطح کشور انجام می داد. اما این دوستان خود این مهم را انجام می دهند. همچنین این چیزی را هم که من مشاهده می کنم این است که هرسال هم قوی تر و غنی تر انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره عمار چیزی بیش از 500 دفتر در سطح کشور دارد. افراد زیادی در سطح کشور هستند که داوطلبانه این فیلم ها را در اماکن و خانه های خود اکران کرده و بابت آن هم هیچ هزینه ای را طلب نمی کنند.

انتخاب سوژه فیلمسازان جشنواره عمار شجاعانه است

دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار اضافه کرد: انتخاب سوژه های فیلم سازانی که در قالب این جشنواره تربیت شده اند بسیار شجاعانه است و نقدهایی هم که انجام می دهند بی تعارف است. به طور مثال کاری داریم به نام پشت صحنه که درباره مسائل جنسی جوانان است. کار دیگر 14 سال یا 14 روز بعد از خمینی است. در این مسند هم نسل سوم بعد از انقلاب به زوایای مختلف پذیرش قطعنامه پرداخته است.

طالب زاده تصریح کرد: این دوستان با مستدنسازی کارهای بسیار خوبی می کنند. این کارها در مرحله اول برای مردم خوب کشور است. این کارها را هم با جرات بالایی انجام می دهند. خیلی هم مهم نیست که تلویزیون آنها را پخش نکند. همین که در چنین محافلی نمایش داده شود خوب است. همچنین این مستندها توسط دست های مطمئنی ساخته می شود.

ارسال 3 هزار اثر در بخش بین الملل جشنواره عمار

وی پیرامون بخش بین الملل هم گفت: در بخش بین الملل این جشنواره هم امسال 3 هزار اثر به دبیرخانه ارسال شده است. به همین علت امسال این بخش را از بخش داخلی جدا کرده ایم و قرار است تا در بهار سال آینده برگزار شود.

ارسال آثار بخش بین الملل از ایران، کشورهای اسلامی و غرب

دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: آثاری که به بخش بین الملل جشنواره عمار راه پیدا کرده است از داخل کشور، کشورهای اسلامی و حتی از کشورهای غربی ارسال شده است. در این بین بسیاری از فیلمسازانی که برای شبکه پرس تی وی فیلم می سازند برای این جشنواره فیلم می سازند.

طالب زاده خاطرنشان کرد: درصد قابل توجهی از این فیلم ها و بهتر بگویم تمام این آثار قابلیت پخش از تلویزیون است. در این بین این آثار می توانند از شبکه مستند نمایش داده شوند. حتی برخی از آنها که جنبه خبری هم دارد می تواند از شبکه خبر هم نمایش داده شود.

وی تصریح کرد: فیلم هایی که به این بخش آمده است همه آثار بسیار خوبی هستند. البته آثاری که در دوره های اول و دوم برای ما ارسال شده بود ضعیف بود. اما از دوره سوم به بعد و تا این دوره اکثر آثار بسیار خوب و قوی هست.

تولید 4 فیلم بلند در قالب ششمین جشنواره عمار

دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار یادآور شد: در قالب جشنواره ششم عمار با همین بچه ها 4 فیلم بلند ساخته شده است که در روز آخر جشنواره رونمایی شده است. البته رونمایی خاصی هم برای آنها برگزار شده است.

طالب زاده افزود: باید بگویم که این فیلم ها با هزینه ای زیر 100 میلیون تومان ساخته شده است. در حقیقت این اقدام به ساخت را به نوعی یخ شکستن در این حوزه ارزیابی می کنم. نکته دیگر انتخاب سوژه هم برای ساخت این فیلم ها موضوع مهمی برای ما است. ضمن اینکه اقبال و توجه مردم را نیز مدنظر داریم.

ارسال نظر: