سرانه هر جوان در سال ۳۰۰ تومان!

دولت یازدهم "پیرسالار" است

کدخبر: 2002646

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی معاونت ساماندهی امور جوانان با انتقاد از بی‌توجهی دولت به امور جوانان گفت: تمام تمرکز دولت، روی سیاست خارجی و اقتصاد متمرکز شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، وطن امروز نوشت: مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی معاونت ساماندهی امور جوانان از بی‌توجهی دولت به امور جوانان انتقاد کرد و با توجه به تمرکز بر سیاست خارجی و اقتصاد، دولت یازدهم را دولت پیرسالار نامید. رضا حجتی، مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره وضعیت مشارکت اجتماعی جوانان اظهار داشت: وضعیت مشارکت اجتماعی در کشور خوب نیست. مشارکت اجتماعی از مولفه‌های اصلی سرمایه اجتماعی است و زمانی که سرمایه اجتماعی پایین است، این به آن معناست که با بحران در مشارکت اجتماعی مواجهیم. به همین نسبت وضعیت مسؤولیت‌پذیری اجتماعی و اعتماد اجتماعی در شرایط مناسبی قرار ندارد.

سونامی سردرگمی و افسردگی عمومی

وی درباره راه‌های رسیدن به شاخص‌های بهتر در این زمینه عنوان کرد: رسیدن به شرایط متعادل در این حوزه از توان یک معاونت متولی جوانان خارج است و یک عزم ملی برای ایجاد مشارکت اجتماعی از سوی دولت و دیگر بخش‌های حاکمیت لازم است. مدیران باید آگاه باشند که اگر جوانان به سمت طرد اجتماعی هدایت شوند، آسیب‌های اجتماعی افزایش می‌یابد و با موجی از سردرگمی و افسردگی عمومی مواجه خواهیم شد. شرایط در 2 سال گذشته رو به بهبود است اما نیاز به ایجاد گفتمان امید و نشاط داریم.

سرانه 300 تومانی جوانان در سال

به گفته رضا حجتی، مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در حال حاضر سرانه‌ای که دولت برای هر جوان ایرانی می‌پردازد کمتر از ۳۰۰ تومان در سال است. این بودجه ناچیزی در مقایسه با بخش‌های دیگر حتی در مقایسه با حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی است. وی افزود: در شرایط فعلی تنها خبر دلخوش‌کننده در حوزه مشارکت‌های اجتماعی جوانان این است که ۷۵۰ سمن از آغاز به‌کار دولت یازدهم تاسیس شده و مراحل توانمندسازی را طی می‌کنند اما سمن‌ها باید تقویت شوند، زیرا اگر توانمندسازی انجام نشود، ممکن است سمن‌ها از ادامه کار منصرف شوند.

دولت یازدهم دولت پیرسالار

حجتی خاطرنشان کرد: افزایش بودجه جوانان وابسته به رویکرد کلی دولت است. دولت حتی درباره جوانان صحبت هم نمی‌کند. تمام تمرکز دولت روی سیاست خارجی و اقتصاد است و این وضعیت بیش از این امکان ادامه ندارد. شکی نیست که دولت پیرسالار است. مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی معاونت ساماندهی امور جوانان یادآور شد: یک مطالعه در وزارت ورزش و جوانان انجام شده است تحت عنوان «طرد اجتماعی» که در مقابل «مشارکت اجتماعی» قرار می‌گیرد. در این مطالعه متوجه شدیم حس ناکامی اجتماعی به مراتب بیش از واقعیت این موضوع در جامعه است. وی اظهار داشت: دولت باید کمک کند جامعه ما خیلی توانمندی دارد و جوانان استعداد بالایی دارند اما اگر توسعه ارتباطی ادراکی و شخصیتی جوانان را جدی نگیریم در آینده باید شاهد نرخ بیشتر آسیب‌های اجتماعی باشیم باید زمینه‌های پیدایش آسیب اجتماعی را مسدود یا محدود کنیم، راهی که تنها و تنها از مسیر افزایش سرمایه اجتماعی می‌گذرد.

تمرکز دولت بر سیاست خارجی و غفلت از جوانان

به گفته حجتی، متاسفانه در شرایط فعلی تمام بخش‌ها متمرکز شده‌اند روی مباحث اقتصادی و سیاست خارجی. اصرار بیش از حد و تمرکز روی مباحث اقتصادی با توجه به دیربازده بودن سیاست‌های اقتصادی ممکن است موجب ناامیدی در جامعه بویژه میان جوانان شود. مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی معاونت ساماندهی امور جوانان درباره راهکارهای جلب اعتماد جوانان به سیاست‌های فعلی اظهار داشت: تمام بخش‌های حاکمیت باید بپذیرند که ناگزیر هستیم از پیمودن این راه و رسیدن به سطح منطقی از مشارکت اجتماعی. حتی اگر رویکردهای یک دولت در جهت افزایش مشارکت اجتماعی نبوده، باید بپذیریم این سیاستی غلط بوده و نتایج این رویکرد را هم در حال حاضر شاهدیم. وی همچنین یادآور شد: نرخ بالای آسیب‌های اجتماعی بویژه از سال ۹۰ به بعد گویای نادرست بودن این سیاست است. دولت باید برای تشکیل سرمایه اجتماعی مداخله کند اما علاوه بر نوع مداخله، میزان توجه هم اهمیت دارد. میزان توجه، بخش زیادی در حوزه تولید گفتمان و تامین منابع لازم و بخشی نیز در حوزه مداخله صحیح با رویکرد نهادی است. حجتی در پاسخ به این پرسش که اولویت برای جلب مشارکت جوانان اقدام فرهنگی است یا اقتصادی و سیاسی بیان داشت: جامعه مانند اندام است و نمی‌توان بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را از هم تفکیک کرد. اگر قرار است برای بهبود سرمایه اجتماعی فکری شود و دولت اقدامی کند، بهترین شیوه مداخله، توانمندسازی و کمک به ایجاد سازمان‌های مردم‌نهاد از طریق آگاه‌سازی و اقناع است.

برخوردشعاری با مقوله عدالت

وی تصریح کرد: باید جوان آگاه شود که هدف از مشارکت اجتماعی و حضور در سمن چیست. باید خودش هم برای ایجاد سمن انگیزه پیدا کند و دولت هم باید توانمندسازی کند. دخالت بیش از حد دولت کمک نیست و جامعه هم نمی‌تواند خودش این موضوع را پیش ببرد، چون جامعه ما از این لحاظ قدرتمند نیست. به باور مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی معاونت ساماندهی امور جوانان، دولت‌های رفاه باید در نظامات اقتصادی به گونه‌ای عمل کنند که رفاه عمومی را برقرار کنند، زیرا بخش زیادی از خودخواهی و نبود شوق مشارکت در جامعه زمینه اقتصادی و ناامنی مالی دارد. متاسفانه با موضوع عدالت هم در کشور ما شعارگونه برخورد شد و منجر به از بین رفتن اعتماد جامعه و تشدید آسیب‌های اجتماعی شد.

ارسال نظر: