قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری پاسخ داد

علت مهاجرت سالانه ۱۰۰۰ پرستار از ایران چیست؟

کدخبر: 2003469

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: کمبود پرستار نداریم، بلکه مشکل پرستاران، امنیت شغلی است که باعث شده تا شاهد مهاجرت، ترک شغل و خانه نشینی پرستاران باشیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: محمدشریفی‌مقدم در گفت‌وگویی در رابطه با مهاجرت پرستاران به خارج از کشور، گفت: سالانه حدود 500 پرستار برای مهاجرت به خارج از کشور جهت دریافت معرفی‌نامه به سازمان نظام پرستاری مراجعه می‌کنند ولی تعداد زیادی از آنها نیز بدون دریافت معرفی‌نامه اقدام به ترک کشور کرده و بر اساس آمارهای اعلام شده می‌توان گفت: حدود هزار پرستار سالانه از کشور مهاجرت می‌کنند.

وی در رابطه با مقصد پرستاران مهاجر گفت: استرالیا و کانادا جزو کشورهایی است که بیشترین ورود پرستاران ایرانی را دارد البته پرستاران به انگلیس،‌ هلند، سوئیس و کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز مهاجرت کرده و برخی از آنها که نسبت به دریافت معرفی‌نامه‌ اقدام نمی‌کنند کشورهای دیگر را برای مهاجرت برمی‌گزینند.

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: کمبود پرستار نداریم، بلکه مشکل پرستاران، امنیت شغلی است که باعث شده تا شاهد مهاجرت، ترک شغل و خانه نشینی پرستاران باشیم.

شریفی مقدم با تأکید بر لزوم تربیت پرستار طبق استانداردهای روز علمی، گفت: بیمارستان ها در حال حاضر توان پوشش دانشجویان پرستاری را ندارند و دانشکده های پرستاری کشور نیز به لحاظ تعداد هیئت علمی به دانشجو کمبود دارند پس چگونه می توان به تربیت دانشجوی پرستاری و نظارت بر آموزش آنها در بیمارستان ها امیدوار بود.

وی خاطر نشان کرد: این کار باعث تهدید سلامت مردم و جامعه خواهد شد و نقض آشکار حقوق بیماران است و موجب تضعیف تربیت آکادمیک پرستاری در کشور می شود و به نظر می رسد اتخاذ چنین تصمیماتی از سوی وزارت بهداشت برای از بین بردن مشکلات پرستاری حاصلی جز تضعیف و تخریب حرفه پرستاری ندارد و نظام پرستاری به طور جدی با این گونه سیاست های اتخاذی مخالف است.

ارسال نظر: