جنبش عدالتخواه دانشجویی خطاب به زنگنه:

جامعه کنونی ایران اجازه امضای کرسنت‌های جدید را به امضاکنندگان گذشته نخواهد داد

کدخبر: 2003514

جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه‌ای به وزیر نفت ضمن برشمردن ایرادات اساسی قراردادهای ipc نوشت: وقتی صاحب منابع نفتی ما هستیم دلیل منطقی شما برای رونمایی از این مدل قراردادی در لندن چیست؟

به گزارش «نسیم آنلاین»، جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه‌ای سرگشاده به بیژن زنگنه، با یادآوری ابهاماتی که هنوز در مورد مدل های جدید قراردادهای نفتی (ipc) وجود دارد، این سوال را مطرح کرد که چرا با وجود قدرت امنیتی بالای جمهوری اسلامی و استقلال کشورمان، باید از این قرارداد در کشوری بیگانه رونمایی شود و اعتبار بین‌المللی خود را زیر سوال ببریم؟ متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم رب المستضعفین

جناب آقای زنگنه

سلام علیکم

مقدمات را فاکتور میگیریم و به سراغ اصل بحث میرویم.

قریب به یک ماه قبل، در کنفرانس تهران، و در مراسم رونمایی از مدل های جدید قراردادهای نفتی که اکثر شرکت های معتبر سرمایه گذار خارجی حضور داشتند از (ipc) به عنوان مدل جدید قراردادهای نفتی رونمایی کردید. کنفرانس تهران نسل جدید قراردادهای نفتی را در معرض دید صاحب نظران و کارشناسان دلسوز قرار داد و زمینه ساز این شد تا اشکالات اساسی آن بیان شود. اشکالات اساسی ای که هنوز برطرف نشده است! اشکالاتی از قبیل وابستگی ۲۵ ساله صنعت نفت کشور به خارج از کشور، افزایش خام فروشی بر خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی، ملزم کردن جمهوری اسلامی برای پرداخت جریمه در صورت اراده برای اعمال حقوق حاکمیتی اش مانند کاهش تولید، ریزش بدنه تخصصی شرکت نفت و عدم اولویت بندی در استخراج از مخارج مشترک. اکنون، در کنار تمام ایرادات اساسی مدل جدید قراردادهای نفتی، این سوال مطرح است که چرا این قراردادها را میخواهید در لندن رونمایی کنید؟ دلیل منطقی و استراتژیک شما برای رونمایی از این مدل قراردادی در لندن چیست؟ صاحب منابع نفتی ما هستیم و یک طرف قرارداد هم شرکت های داخلی ما هستند و پروژه ها هم باید در کشور ما اجرا شود، پس چه لزومی برای رونمایی قراردادها در انگلستان وجود دارد؟ آیا این کار بی اعتبار کردن کشور نیست؟ قطعا میدانید که رونمایی از هر قرارداد در داخل کشور، نشان دهنده اعتبار آن کشور است.

عراق که در بدترین اوضاع امنیتی و سیاسی قرار داشت معرفی قراردادها و نیز انعقاد غالب قراردادهایش را در کشور خود برگزار کرد تا اعتبار بین المللی اش را به نمایش گذارد. چرا ما با وجود اقتدار امنیتی، و استقلال سیاسی جمهوری اسلامی، باید در یک کشور بیگانه که دشمنی اش برای ما ثابت شده است از قراردادهای نفتی مان رونمایی کنیم؟ آیا این کار تنزل عزت و تحقیر کشور نیست؟

جامعه کنونی ایران با جامعه دوره امضای کرسنت تفاوت های فاحشی دارد. تفاوت هایی که اجازه امضای کرسنت های جدید را به امضاکنندگان گذشته نخواهد داد.

به امید ظهور عدالت گستر گیتی

جنبش عدالتخواه دانشجویی

ارسال نظر: