جشنواره تئاتر فجر، اول بهمن در تالار وحدت افتتاح می‌شود

کدخبر: 2003606

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در نشست خبری گفت: مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اول بهمن ماه در سالن سنگلج برگزار خواهد شد. همچنین مراسم اختتامیه نیز ۱۲ بهمن در تالار وحدت برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، نشست خبری "سعید اسدی" دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر پیش از ظهر امروز با حضور "امیر رستمی" مدیر بخش پوستر و هویت بصری این دوره از جشنواره و "سامان خلیلیان" مدیر بخش تئاتر خیابانی این جشنواره به همراه مدیران دیگر بخش های جشنواره تئاتر فجر در سالن مشاهیر ساختمان تئاتر شهر برگزار شد.

امیر رستمی، مدیر بخش پوستر و هویت بصری سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در ابتدای این نشست خبری در سخنانی، گفت: این دوره از جشنواره تئاتر فجر در 3 بخش عمده برگزار می شود. نخستین بخش گرافیک در اجرای جشنواره است. در این حوزه جوایز خوبی را برای برگزیدگان درنظر گرفته ایم.

وی افزود: بخش دوم غیر رقابتی بوده و پیرامون موضوع هویت بصری در گروه های تئاتر است. بر این اساس نیز این بخش به صورت برگزاری نشست هایی برگزار خواهد شد. در این رابطه 2 نشست تدارک دیده شده که در آن گفتگوهایی پیرامون هویت بصری و سازمانی با اهالی تئاتر برگزار می شود.

مدیر بخش پوستر و هویت بصری این جشنواره ادامه داد: پیرامون بخش اصلی این بخش باید عرض کنم که 240 اثر در 2 بخش پوسترهای تئاتر و رویدادهای مرتبط با تئاتر به دبیرخانه ارسال شده است. برا این اساس 194 اثر در بخش پوسترهای تئاتر و 46 اثر در بخش رویدادهای مرتبط با تئاتر به جشنواره ارسال شده است.

رستمی خاطرنشان کرد: در خصوص هیات داوران این بخش نیز باید عرض کنم که ما برای امسال تعداد داوران این بخش را افزایش داده ایم. از جمله این داوران می توان به "قباد شیوا"، "کامبیز درم بخش"، "ساعد مشکی" و "مهدی پاکدل" اشاره کرد. بر این اساس در این دوره 13 داور خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: نکته مهم و مثبت این است که در این دوره و با تعداد داوران کاهش خطا در داوری ها را شاهد خواهیم بود. حتی به دنبال ثبت بین المللی حضور این تعداد داوری در یک بخش مسابقه ای هستیم.

مدیر بخش پوستر و هویت بصری این جشنواره تصریح کرد: در قالب برگزاری سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شاهد برگزاری نمایشگاه پوستر و هویت بصری در عمارات مسعودیه خواهیم بود. همچنین آنجا شاهد افتتاح یک گالری هم خواهیم بود. در ضمن نشست هایی را هم تدارک دیده ایم که انجا برگزار می شود.

سعید اسدی، دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر دربخش دوم این نشست خبری در سخنانی، گفت: امسال به لحاظ بودجه و ممیزی مشکل خاصی را شاهد نخواهیم بود. بر این اساس امیدوار هستم برنامه‌های ما ادامه پیدا کند زیرا ادامه حضور افراد مهم نیست بلکه این استمرار خط مشی‌ است که اهمیت فراوانی خواهد داشت.

وی افزود: کمتر از 10 روز به آغاز این دوره از جشنواره تئاتر فجر باقی مانده است. این جشنواره حاصل 8 ماه تلاش همه عوامل و دوستان است. بر این اساس این هم افزایی موجب افزایش قدرت تئاتر ملی کشور خواهد شد.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ادامه داد: در این دوره از جشنواره تئاتر فجر شاهد زمان بندی بسیار خوبی هستیم. بر این اساس رویدادهایی که در برنامه های خود تدارک دیده ایم بر اساس برنامه زمان بندی شده برگزار خواهد شد.

اسدی خاطرنشان کرد: در قالب برگزاری این جشنواره تلاش کردیم تا ویژگی ها و قابلیت های گروه ها را برجسته و پررنگ کنیم. بر این اساس عمده مخاطبان ما در این کارگاه های آموزشی گروه های تئاتری هستند.

وی اضافه کرد: عمده کارهایی که به دبیرخانه این دوره از جشنواره ارسال شده از سراسر کشور است و گروه های سامان یافته تری در این دوره از جشنواره حضور دارند. در حقیقت در این دوره از جشنواره با موضوعات، گونه ها و نسل های مختلفی روبرو هستیم که این رویداد را اتفاق خجسته ای می دانم.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر یادآور شد: در این دوره از جشنواره تئاتر فجر به مفاهیم و موضوعاتی چون ارزش های فرهنگی و دینی، دفاع مقدس و مقاومت، محیط زیست، مسائل اجتماعی و افراط گرایی و گروه های تروریستی در نمایش ها پرداخته شده است.

اسدی در این بخش از نشست خبری پیرامون فعالیت های اجرایی این جشنواره گفت: از پاییز امسال کمیته ای مختلف این دوره از جشنواره فعالیت های خود را آغاز کرده است. همچنین از زمان آغاز فعالیت های اجرایی تا امروز نیز اقدام به برگزاری سمینارهای پژوهشی، نمایشنامه خوانی بودیم. ضمن اینکه در 6 استان کشور شاهد اجراهای صحنه ای خواهیم بود.

وی افزود: در بخش تولیدات تازه شاهد ارسال تعداد 158 اثر بودیم که در مرحله اول 30 متن انتخاب شد و در نهایت 10 اثر به مرحله نهایی راه یافتند. همچنین در بخش نسل نو نیز تعداد 52 نسخه تصویری به دبیرخانه رسید که در نهایت 8 اثر برگزیده شد.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ادامه داد: در بخش تئاتر خیابانی نیز شاهد ارسال 215 طرح بودیم که در مرحله نخست 32 طرح و در مرحله نهایی نیز 8 نمایش انتخاب شدند. همچنین در بخش میهمان خیابانی نیز 14 اثر از جشنواره سال جاری در شهر مریوان در کنار 4 نمایش دیگر حضور دارد که در مجموع 18 نمایش خیابانی و محیطی اجرا می شود .

اسدی خاطرنشان کرد: در بخش نمایشنامه‌نویسی نیز باید عرض کنم که 304 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شدکه در نهایت 10 اثر انتخاب شدند. درضمن در بخش مرور تئاتر ایران نیز تعداد 200 اثر به دبیرخانه رسید که در نهایت 35 اثر به روی صحنه خواهد رفت .

وی اضافه کرد: مرور رخدادهای استانی بخش دیگر این جشنواره است که تعداد 271 اثر به دبیرخانه رسید. بر این اساس تعداد 10 نمایش در بخش مرور جشنواره اجرا خواهد شد. همچنین شاهد به روی صحنه رفتن 14 نمایش نیز در قالب فجر استانی خواهیم بود.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تصریح کرد: مسابقه عکس تئاتر ایران دیگر بخشی است که در آن 555 اثر از 113 عکاس ارسال شده بود که در نهایت 57 عکس از 36 عکاس برای برگزاری نمایشگاه انتخاب شدند. بر این اساس آثار این عکاسان در خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته خواهد شد .

اسدی در ادامه این نشست خبری پیرامون موضوع هویت بصری در این دوره از جشنواره یادآور شد: در این دوره از جشنواره توجه ویژه‌ای به هویت بصری کرده ایم. در حقیقت ما در انتخاب آثار این بخش دو رویکرد داشتیم. رویکرد نخست معرفی آثار یک کشور بود که در این بخش با همکاری سفارت لهستان، هفته تئاتر این کشور را از 22 تا 27 آذر داشتیم.

وی گفت: ما در بخش تئاتر ملل هم توجه خاصی به تکنولوژی‌های جدید اجرا و تنوع درام‌ها داشتیم. البته باید عرض کنم که انتخاب آثار بخش بین‌الملل به دلیل محدودیت‌های مالی همیشه با سختی های فراوانی همراه است .

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر افزود: امسال باتوجه به رویش تماشاخانه های خصوصی در تهران و رشد آرام آرام آنها در استان های دیگر و باتوجه به امکاناتی که آنها دارند بعد از رایزنی های فشرده با آنها تصمیم گرفتیم تا آنها را هم در بخشی از اجرای جشنواره همکاری دهیم.

اسدی ادامه داد: امسال بخشی در قالب جشنواره تئاتر فجر با عنوان بعلاوه فجر داریم. این بخش بسیار جذابی خواهد بود. بر این اساس در این بخش شاهد حضور جوانان، دانشجویان و پیش کسوتان تئاتر خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در این نشست، خبر از ساخت یک برنامه موبایل برای این دوره از جشنواره می دهم. بنابر این خبر این برنامه رسمی با همراهی سایت تیوال ساخته شده است و همه علاقمندان می‌توانند آن را روی موبایل‌های خود نصب کنند. بر این اساس این مردم می توانند توسط این برنامه به اخبار، اطلاعات، جداول جشنواره دسترسی پیدا کنند.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اضافه کرد: این برنامه امکان اتصال به پرتال جشنواره را دارد و امکان خرید الکترونیکی بلیت را هم برای مردم فراهم می کند. همچنین باید اعلام کنم که امسال بیشتر بلیط ‌های جشنواره به صورت الکترونیکی عرضه خواهد شد .

اسدی یادآور شد: ما در قالب برنامه های خود برای امسال استفاده از ظرفیت مجازی را در دستور کار خود قرار دادیم. بر این اساس سایت آپارات گزارش های تصویری روزانه از جشنواره پخش می کند. همچنین سایت تیوال نیز یک مجله خبری را در ایام برگزاری جشنواره هر روز منتشر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: امسال نیز همانند سال‌های قبل بخش بزرگداشت از هنرمندان را خواهیم داشت. البته اسامی آنها در روزهای آینده اعلام خواهد شد. نکته دیگر اینکه ساخت یک موسیقی ویژه برای جشنواره را در دستور کار خود داریم که این موسیقی توسط سعید ذهنی آهنگساز و هنرمند تئاتر ساخته شده و به عنوان آرم و نشانه جشنواره تئاتر فجر در ایام برگزاری این جشنواره در مکان‌های مختلف شنیده می شود .

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر پیرامون مراسم افتتاحیه این جشنواره نیز گفت: باتوجه به اینکه امسال وارد پنجاهمین سال ساخته شدن تماشاخانه سنگلج می شویم به منظور بزرگداشت آن، مراسم افتتاحیه را آنجا برگزار خواهیم کرد.

اسدی افزود: تا امروز هزار کد شامل 6 هزار بلیط برای دانشجویان درنظر گرفته ایم. بر این اساس این بلیط ها با تخفیف دانشجویی در محل دانشکده‌های مرتبط با تئاتر ارائه خواهد شد .

وی ادامه داد: خوشبختانه تا امروز هیچ گروه انصرافی از جشنواره نداشته‌ایم و امیدوار هستم تا پایان جشنواره تمام گروه‌های خارجی بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده اجرا بروند. البته در حوزه دعوت از میهمانان خارجی به دلیل مصوبه جدید سنای امریکا برخی از گروه ها نتوانستند در جشنواره حاضر شوند.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر خاطرنشان کرد: برای اینکه شاهد فضار بار مالی کمتری به گروه‌ها باشیم بخشی را به عنوان کمک هزینه به تماشاخانه‌ها کمک کردیم. اما باید بیان کنم که امور مالی رابطه‌ای میان تماشاخانه و گروه‌ها است و اگر گروهی بخواهد در محلی خصوصی اجرا کند بالطبع هزینه آن را نیز پرداخت کند .

اسدی در پایان گفت: پیرامون برآورد بودجه این دوره از جشنواره باید عرض کنم که میزان بودجه ای را توسط اداره کل هنرهای نمایشی به وزارت ارشاد ارائه کردیم که خوشبختانه تا امروز بابت بودجه مشکل خاصی نداریم. بر این اساس تا امروز قسط نخست کمک هزینه تمام بخش‌ها پرداخت شده و به مرور نیز سایر اقساط را پرداخت خواهیم کرد.

ارسال نظر: