معرفی شهدای حوزه ادبیات در کنگره شهدای هنرمند

کدخبر: 2004071

رئیس حوزه هنری در کنگره تخصصی شعر و ادبیات شهدای هنرمند گفت: امروز ما در حوزه ادبیات به جایی رسیده ایم که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود فرموده اند که شما دوستان، کشور را از ادبیات وارداتی بی نیاز کرده‌اید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، کنگره تخصصی شعر و ادبیات شهدای هنرمند با عنوان "ترنم پرواز" شب گذشته با حضور شخصیت های ادبی همچون "محسن مومنی شریف" رئیس حوزه هنری، "محمد خزائی" دبیرکل کنگره 2 هزار شهید هنرمند، "علیرضا قزوه"، "موسوی گرمارودی" در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در ابتدای این مراسم در سخنانی، گفت: این روزها شاهد هستیم که کنگره 2 هزار شهید هنرمند زمانی برگزار می شود که در سراسر کشور را عطر و بوی یاد شهدا فرا گرفته است. این روزها هم شاهد تشییع و میزبانی از شهیدان دوران دفاع مقدس هستیم.

وی افزود: امیدوار هستم که همه ما از این رویدادهای خوب و مبارک نهایت استفاده های معنوی را ببریم. بر این اساس از برگزارکنندگان این کنگره و همینطور از مسئولان سازمان بسیج مستضعفین و سازمان بسیج هنرمندان تقدیر و تشکر می کنم که فرصتی را ایجاد کردند تا پیرامون شهدا صحبت به میان بیاید.

رئیس حوزه هنری ادامه داد: شهدا از مصادیق بارز صالحان هستند. باتوجه به این موضوع این ما هستیم که باید خود را با آرمان ها و راه آنها هماهنگ کنیم. بر این اساس برخی از شهدای عرصه شعر و ادب تا امروز شناسایی شده اند و در این سالها با آثار آنها آشنا شده ایم و بخشی دیگر هم در حال شناسایی هستند.

مومنی شریف خاطرنشان کرد: علاوه بر آنهایی که توفیق داشتند تا در میدان جنگ به شهادت رسیده باشند هنرمندان دیگری هم بوده و هستند ضمن اینکه وظیفه داشتند توسط ادببات و هنر در آن روزها همپای مردم در آن روزگار حضور داشته باشند تا امروز باشند و مردم از خدمات آنها بهره ببرند.

وی اضافه کرد: در نهایت امروز ما در حوزه ادبیات به جایی رسیده ایم که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود فرموده اند که شما دوستان کشور را از ادبیات وارداتی بی نیاز کرده اید. این رویداد اتفاق بزرگی است. اما متاسفانه فرمایشات ایشان مورد متوجه دانشگاهیان و محققین ما قرار نگرفته است.

رئیس حوزه هنری یادآور شد: کشور امروز دارای ادبیات مخصوص به خود بوده و از دیگران هم تاثیری نگرفته است. بلکه با نگاه و جهان بینی خود به مسائل مختلف این حوزه می پردازد. در حقیقت این موضوع که دنیا ما را با این ادبیات می شناسند دستاورد و اتفاق بزرگی است.

مومنی شریف تصریح کرد: تجربه هم تا به امروز نشان داده که آثاری که از این ادبیات به زبان های مختلف ترجمه شده مورد استقبال کشورهای دنیا قرار گرفته است. بر این اساس ما باید یاد کنیم از عزیزانی که برای پدید آوردندگان این ادبیات زحمت کشیده اند.

وی سپس به بیان سخنانی پیرامون تعدادی از شاعران شهید که قرار بود در این مراسم تجلیل شوند پرداخت و گفت: شهید "احمد زارعی" فردی بود که نقش بسیار مهم او در تربیت نسل شاعران امروز غیرقابل انکار است. شهید "مجید حدادعادل" نقش مهمی در ساخته شدن سرودهای انقلابی داشت. شهید علیرضا شاهی که در چند نوشته خود نشان داد نویسنده بزرگی بوده است.

رئیس حوزه هنری در پایان گفت: همچنین شهدای هنرمند دیگری از جمله شهید "یوسف ملک شامران"، شهید "حسن جعفربیگلو"، شهید "احمدرضا احدی" نیز بودند که در این راه شهید "احدی" نگاه جدیدی را در پرداختن به ادبیات دفاع مقدس داشت و این نگاه برای سایر نویسندگان هم الهام بخش بود.

نادر طهماسبی شاعر هنرمندی که قرار بود در این مراسم شعرخوانی کند در بخش دیگر از این برنامه در سخنانی پیش از شعرخوانی، گفت: همه آن چیزهایی که امروز در عربستان، یمن، سوریه و عراق می گذرد برای ما خیلی سنگین است. اما باید اعلام کنم که ما در صحنه آماده هستیم و هرجا که نیاز باشد حضور خواهیم داشت.

وی افزود: اینجا باید اعلام کنم که ما این آمادگی را با هر ابزاری داریم. حال می خواهد این ابزار شعر باشد و یا هر ابزار دیگری ولی باید بیان کنم که مسئله مهم این است که ما در همه عرصه ها آماده هستیم.

طهماسبی ادامه داد: امشب زبان من گرفته و آنچه بر دل می گذرد را نمی توانم بر زبان خود جاری کنم. ما در این روزها مسئله برجام را داریم. اما از آینده بی خبر هستم. ولی همین اندازه می دانم که وضعیت مقداری با آنچه که باید باشد تفاوت دارد.

این شاعر خاطرنشان کرد: از شاعر خوب و آئینی کشور آقای "علیرضا قزوه" تشکر و قدردانی می کنم که در میدان حضور دارند و در جهت بسط و گسترش ادبیات و فرهنگ ارزش کشور تلاش و کوشش می کنند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه فتنه سنگین 88 پشت سر گذاشته شد و امروز هم همه ما به خاطر این موفقیت غرور خوبی داریم. اما باید عرض کنم که همانگونه که تا امروز بیدار بودیم همچنان باید در آینده هم بیدار و آگاه بمانیم.

طهماسبی در پایان گفت: ما رویداد بسیار مهم انتخابات مجلس رو در پیش روی داریم و باید بسیار مراقب و بیدار باشیم.

سپس در این بخش از برنامه "علیرضا قزوه" شاعر آئینی کشور به روی سن آمد و در سخنانی، گفت: امروز بسیار خوشحال هستیم که کنگره تجلیل از شهدای شاعر و نویسنده را برگزار می کنیم. روزی دوستی از من پرسید چه تعداد هنرمند شهید داریم؟ من در پاسخ به او بیان کردم که ما به تعداد تمام شهدا، شهید هنرمند داریم.

وی افزود: همانگونه که همه می دانیم و مشخص هم هست تمامی شهدا به پیش خداوند سفر کردند. اما باید عرض کنم که راه شهادت هنوز هم بسته نیست.

این شاعر آئینی ادامه داد: اگر بخواهم پیرامون شهدای هنرمندی که قرار است امروز تجلیل شوند سخنی بیان کنم باید به شهید "احمد زارعی" اشاره کنم. او هنرمندی بود که نخستین کنگره شعر جنگ را برگزار کرد. او اعتقاد داشت اساتید دانشگاه و دانشجویان هم باید در این همایش ها حضور داشته و شرکت کنند.

قزوه خاطرنشان کرد: شهید "احمد زارعی" اعتقاد داشت دانشگاهیان و محققان باید وارد عرضه پشتیبانی و حمایت از ادبیات و جنگ شوند. بر این اساس اگر امروز ادبیات دفاع مقدس ما بالنده و شکوفا شده باید بدانیم که معمار آن تفکرات شهید "احمد زارعی" بوده است.

وی پیرامون شهید احمدرضا احدی از دیگر شهیدان هنرمند گفت: اولین خاطراتی که یاد من می آید خاطرات شهید احدی بود. بر این اساس وقتی من مسئول بخش ادبیات "مجله امید" بودم مطالب او را در این بخش منتشر می کردم.

این شاعر آئینی در پایان تصریح کرد: تمام شهدایی که امروز تجلیل و تقدیر می شوند همه نوعی به ادبیات انقلاب کمک فراوانی کردند. این شهدای عزیز کمک فراوانی هم به ادبیات دفاع مقدس کرده اند. اینگونه است که ما امروز دارای یک مکتب ادبی هستیم.

در این بخش از برنامه از خانواده شهید "احمد زارعی" دعوت شد تا برای تقدیر به روی سن بیایند و پس از آمدن مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند.

بخش دیگر کنگره تخصصی شعر و ادبیات شهدای هنرمند به سخنرانی "محمد ناصری" پیرامون شهید هنرمند "حسن جعفربیگلو" اختصاص داشت که او در سخنانی، گفت: برای شناخت این شهید بزرگوار فقط یک جمله کافی است. آن جمله پیرامون او این است که شهید "جعفربیگلو" از فعالان مسجد "جواد الائمه" بود.

وی افزود: باید بیان کنم که مسجد "جواد الائمه" در ابتدای انقلاب و در دوران جنگ یکی از محفل های فعال در حوزه و عرصه فرهنگ، ادبیات، سینما و تئاتر بود. در این بین شهید "جعفربیگلو" یکی از ممتازترین و شاخص ترین افراد فعال در این مجالس بود.

ناصری ادامه داد: اهل مطالعه بودن و کتابخوانی او ازجمله ویژگی های این شهید بود که موجب شده بود تا این شهید بزرگوار از دیگر یاران و هم قطاران خود متمایز شده باشد. در حقیقت او بسیار تیزهوش بود و مطالعات گسترده ای در حوزه ادبیات داشت.

وی خاطرنشان کرد: در این بین می توانم به شهید "حبیب غنی پور" هم اشاره کنم. در واقع او یک سر و گردن از سایر داستان نویس های هم دوره و بلکه بزرگتر از خود بالاتر بود.

در این بخش از برنامه خانواده شهید "حسن جعفربیگلو" به روی سن آمدند و سپس مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند.

سپس "شهاب الدین حداد عادل" فرزند شهید "مجید حداد عادل" به روی سن آمد و پیرامون پدر خود گفت: شاعرانه زیستن شهدا از این جهت برای من اهمیت دارد که تک بعدی نیستند و علاوه بر این که در نگاه هنرمندانه آنها به زندگی انتخاب وجود دارد. در روزگاری که بعد احساسی کمرنگ شده، شعر می تواند کمک کننده باشد.

وی افزود: سیر زندگی 29 ساله او پر از تکاپو و تلاش بود و فکر می کنم با وجود گذشت 30 و اندی سال عمرمان به بطالت سپری شد.

در پایان صحبت های "شهاب الدین عادل" با حضور "فاضل نظری" و "موسوی گرمارودی" از خانواده شهید "حداد عادل" تقدیر شد.

در ادامه این مراسم "موسوی گرمارودی" به روی سن آمد و در سخنانی، گفت: همه می دانیم در قرآن کریم 2 آیه برای شهیدان ذکر شده که زنده هستند و نزد خدا روزی می برند و به همین دلیل حافظ می گوید: «زیر شمشیر غمش رقص کنان خواهم رفت». به عبارتی همان اشاره ای که خداوند به نیک سرانجامی شاعران دارد، در این بیت خلاصه شده است.

او در این بخش از برنامه سپس به شعرخوانی پرداخت. البته شعرخوانی او در این مراسم با استقبال حاضران در سالن سوره حوزه هنری همراه شد.

در ادامه این مراسم برادر شهید "احمدرضا احدی" به روی سن آمد و برادر شهید خود در سخنانی، گفت: سال 64 برادرم در 12 رشته دانشگاهی شرکت کرد و در تمام آنها رتبه اول را به دست آورد اما در نهایت پزشکی را انتخاب کرد. یکی از وجوه تمایز او قلم بسیار قوی و چند وجهی او بود.

وی افزود: در طول ترم به دلیل حضور در جبهه بیشتر از سه ماه سر کلاس نبود اما بهترین نمرات را به دست می آورد و استادان از او تعجب می کردند. او قطعه های بسیاری سروده بود و سال 73 به عنوان بهترین در جشنواره های مختلف شناخته شد.

این برادر شهید ادامه داد: احمدرضا به همراه دو دوستش در خانه پیرزنی در درکه زندگی دانشجویی داشتند و بعد از شهادت هرسه، پیرزن دچار افسردگی می شود. او کوتاهترین وصیت نامه بین شهدا را دارد که می گوید: نگذارید حرف امام زمین بماند و این اوج ولایت مداری است.

در ادامه این مراسم از فاضل نظری، علیرضا قزوه، خزایی دبیر جشنواره و سردار آزادی برای آمدن روی سن دعوت شد تا از خانواده های شاعران زنده یاد ابوالفضل سپهر، حبیت الله معلمی، قاسم سروی ها و نصرالله مردانی تقدیر کنند.

در پایان نیز به شاعرانی از جمله حمیدرضا حامدی فرزند شهید، مرتضی امیری اسفندقه و حمید سبزواری که در عرصه شهادت قلمفرسایی کرده بودند، هدایایی تقدیم و از آنها تقدیر شد.

ارسال نظر: