صبح امروز اتفاق افتاد

تجمع جمعی از پزشکان رادیولوژیست مقابل وزارت بهداشت

کدخبر: 2004261

صبح امروز، نزدیک به هزار رادیولوژیست از سراسر کشور در اعتراض به بخشنامه اخیر وزارت بهداشت در مقابل این وزارتخانه تجمع کردند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: صبح امروز، نزدیک به هزار رادیولوژیست از سراسر کشور در اعتراض به سیاست‌های وزارت بهداشت در مقابل این وزارتخانه تجمع کردند.

وزارت بهداشت از صحبت با معترضان خودداری و از ورود پزشکان به داخل وزارت خانه جلوگیری کرد و پلیس در حال متفرق کردن تجمع کنندگان است.

درخواست تجمع‌کنندگان

احد صالحی یکی از رادیولوژیست‌هایی که به‌عنوان نماینده تجمع‌کننده گفت: چندی قبل وزیر بهداشت بخشنامه‌‌ای در ارتباط با فوق تخصص پریناتولوژی ابلاغ کرده بودند که طی آن اجازه سونوگرافی به این گروه از پزشکان داده‌شده بود که بابت آن در نیز هزینه‌ای را دریافت ‌می‌کنند، درصورتی‌که این گروه از پزشکان حق دریافت تعرفه‌ای بابت این خدمات را ندارند .

صالحی افزود: خود ارجاعی موضوعی است که در این بخشنامه صورت می‌گیرد. وقتی پزشک به بیمار اعلام می‌کند که شما نیاز به سونوگرافی دارید و خودش نیز سونوگرافی را انجام می‌دهد؛ درحالی‌که پیش‌ازاین فوق تخصص‌ها، بیماران را به رادیولوژیست ارجاع می‌دادند و ما سونوگرافی را بر اساس اصول و آموزش‌هایی که دیده‌ایم انجام می‌دادیم .

وی در پاپان گفت: امروز رادیولوژیست‌ها در اینجا حضور پیدا کردند درحالی‌که مسئولان و مدیران این وزارتخانه می‌توانستند با حضور در بین رادیولوژیست‌های معترض نسبت به آنان پاسخگو باشند اما متأسفانه شاهد بودیم که نه‌تنها سالن اجتماعات را برای ما در نظر نگرفتند بلکه یگان ویژه در این محل مستقر شد و با آنها برخورد کردند و حتی تلفن‌های همراه تعدادی از رادیولوژیست‌ها را ضبط کردند .

ابلاغیه وزارت بهداشت درصد خطای پزشکی را افزایش می‌دهد

بحث تجربه و مهارت هم موضوعی است که اکثر تجمع‌کنندگان بر روی آن تأکید دارند. اینکه رادیولوژیست‌ها باید 4 سال دوره تصویربرداری و سونوگرافی را ببینند و پزشکان دیگر این کار را فقط در یک دوره 3 ماه می‌گذرانند .

جلال شکوهی رئیس انجمن رادیولوژی ایران گفت: بزرگ‌ترین اعتراض ما به موضوع خود ارجاعی است. وقتی وزارت بهداشت اجازه انجام سونوگرافی و رادیولوژی را به پزشکان می‌دهد این اتفاق رخ می‌دهد که پزشک خودش برای خودش دستور انجام رادیولوژی و سونوگرافی را صادر می‌کند .

وی ادامه داد:‌‌ پزشکان رادیولوژیست 4 سال برای انجام این کار دوره و آموزش‌های لازم را می‌بینند درصورتی‌که پزشکان دیگر این دوره را طی 2 یا 3 ماه طرح می‌گذرانند که این خود نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد .

شکوهی اظهار داشت:‌ این مسئله درصد خطای پزشکی را بالا خواهد برد؛ چراکه در حال حاضر ما رادیولوژیست‌ها برای انجام این کار دستور از پزشک دیگری دریافت می‌کنند و خودشان هیچ‌وقت مستقیماً برای کسی چیزی تجویز نمی‌کنند، در این وضعیت ما سونوگرافی یا رادیولوژی که از متخصص مربوط برایمان ارجاع شده را انجام ‌می‌دهیم و تشخیص و تشریح وضعیت بیمار را مجدد برای پزشک ارجاع می‌دهیم که این موضوع ضریب خطا را به‌شدت کاهش می‌دهد .

رئیس انجمن رادیولوژی ایران گفت که مسئله دیگر این است که طبق مصوبه 8 سال قبل وزارت بهداشت قرار بر این بود که مثلاً پزشکان زنان و زایمان بابت انجام سونوگرافی در مطب پولی دریافت نکنند و این مورد به‌عنوان بخشی از معاینه دیده شود که متأسفانه در حال حاضر این‌چنین نیست و در بعضی موارد این پزشکان تعرفه‌هایی دریافت می‌کنند که چندین برابر هزینه رادیولوژیست‌هاست .

شکوهی افزود: همچنین ما در طول بارداری 2 یا 3 بار سونوگرافی را انجام می‌دهیم ولی دیده‌شده است که بعضی پزشکان زنان این کار را تا 8 بار هم انجام داده‌اند که این موضوع علاوه بر صرف هزینه از جیب بیمار مشکلات دیگری نیاز در پی خواهد داشت .

وی در پایان گفت: متأسفانه نامه‌نگاری‌ها و ملاقات چند سال اخیر ما با وزارت بهداشت به نتیجه‌ نرسید و همین باعث حضور تعدادی از همکاران ما در مقابل وزارت بهداشت شد. البته این موضوع به هیئت‌رئیسه انجمن ارتباطی ندارد و این تجمع نوعی حضور خودجوش رادیولوژیست‌ها برای احقاق حقوقشان است .

ارسال نظر: