یک اقتصاددان: حتی با لغو تحریمها رکود تشدید می‌شود

دلار ۳۷۰۰ تومانی برای اقتصاد ایران تبعات منفی دارد/ دو دلیل مهم گرانی دلار به حدود ۴۰۰۰ تومان

کدخبر: 2004295

آلبرت بغزیان گفت: من در ابتدا گمان می کردم یکسان سازی نرخ ارز رقمی مابین نرخ مبادله ای و نرخ آزاد خواهد بود. اما با گذشت زمان به نظر می رسد نرخ ارز پس از یکسان سازی بیشتر متمایل به سمت نرخ آزاد خواهد بود.

به گزارش « نسیم آنلاین » تراز نوشت: آلبرت بغزیان استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی درباره دلایل اصلی افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر گفت: به نظر می رسد دو دلیل عمده باعث این افزایش نرخ باشد که دلیل اول مربوط به اتفاقات اخیر و ایجاد تنش بین ایران و عربستان است. وی در مورد دلیل بعدی افزایش نرخ ارز افزود: دلیل دوم که سهم و نقش بیشتری در افزایش اخیر نرخ ارز دارد مسائل مربوط به قیمت جهانی نفت و کاهش درآمدهای ارزی است که دولت را در بستن بودجه و تعیین قیمت نفت برای بودجه متزلزل کرده است. بغزیان درباره زمان اجرای تک نرخی شدن ارز اظهار داشت: سوال اول این است که چرا ارز ما در حال حاضر دو نرخی است؟ دلیل اصلی این موضوع این است که دولت به موقع و به اندازه نمی تواند از کانال رسمی نیاز متقاضیان ارز را تامین بکند بنابراین روبه بازار موازی می آورد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دولت اگر بتواند با وجوه آزاد شده بعد از اجرای برجام تقاضای موثر را تامین ارزی کند شرایط بهتر خواهد شد اما نشان داده که مدیریت تقاضا توسط مقدار عرضه معمولا مشکل داشته است. وی در ادامه درباره نرخ مناسب برای تک نرخی کردن ارز خاطرنشان کرد: من در ابتدا گمان می کردم یکسان سازی نرخ ارز رقمی مابین نرخ مبادله ای و نرخ آزاد خواهد بود. اما با گذشت زمان به نظر می رسد نرخ ارز پس از یکسان سازی بیشتر متمایل به سمت نرخ آزاد خواهد بود. بغزیان افزود: برای مثال یکی از گزینه ها بورس ارز است که باید توجه داشت این بورس مانند بازار سهام نیست که صرفا چیزی شبیه کاغذ جابه جا شود. این اقتصاددان بیان داشت: در بورس ارز حتما باید ارز به صورت اسکناس حضور داشته باشد لذا با توجه به ایجاد احتیاط در این نوع بورس و کاهش مبادلات باعث می شود که این نرخ بیشتر به سمت نرخ بازار آزاد حرکت کند. بغزیان درباره تبعات نرخ ۳۷۰۰ تومانی ارز بر اقتصاد ایران به تراز گفت: قطعا با چنین کاری هم هزینه تمام شده تولید و هم قیمت کالاهای وارداتی افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه باعث عمیق تر شدن رکود موجود در کشور نیز می شود. وی در خاتمه خاطرنشان کرد: دولت باید با کاهش هزینه قیمت تمام شده تولید و ساماندهی موسسات غیر مجاز مالی سعی در اصلاح سیستم پولی و مالی کشور داشته باشد وگرنه با ادامه روند موجود، حتی با لغو تحریم ها نیز ما شاهد افزایش قیمت تمام شده تولید و تشدید رکود خواهیم بود.

ارسال نظر: