معاون درمان وزیر بهداشت اعلام کرد:

راه‌اندازی ۶ مرکز جدید درمان ناباروری در استان‌ها

کدخبر: 2004350

معاون درمان وزیر بهداشت در خصوص برنامه‌های وزارتخانه در حوزه ناباروری اظهار داشت: در یکی دو روز اخیر برنامه مربوط به ناباروری توسط وزیر بهداشت ابلاغ شده و از هفته آبنده شاهد اجرای آن در سراسر کشور خواهیم بود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، به نقل از وبدا، دکتر محمد آقاجانی در هفدهمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور با بیان اینکه در سال 93 حدود 8 هزار سنجه به منظور اعتباربخشی بیمارستان ها وجود داشت، افزود: با تلاش های صورت گرفته در سال 93 به حدود 2 هزار و با بازنگری های جدید به یک هزار و 200 سنجه رسیده ایم .

وی کاهش تعداد سنجه های اعتبار بخشی را موجب کاهش بوروکراسی دانست و گفت: در این شرایط به نتیجه و خروجی با کیفیت ارایه خدمات درمانی در بیمارستانها تأکید می شود .

وی افزود: برای اجرای هر چه بهتر اعتبار بخشی بیمارستانها در سال آینده و با کمک هیات امنای ارزی، مرکزی ایجاد می شود که کمک زیادی به منظور جذب نیروهای کارآمد خواهد کرد و بستری متفاوت و پویاتری برای اجرای مدل اعتباربخشی ایجاد خواهد کرد .

دکتر آقاجانی در خصوص پروژه های عمرانی پنج گانه حوزه درمان در بخش های ICU ، کلینیک های ویژه، بلوک های زایمان، اورژانسها و بخش های سرطانی، اظهار داشت: مجموع این پروژه ها حدود یک هزار و 100 مورد است که می تواند موجب افزایش ظرفیت در حوزه درمان و کوتاه تر کردن صف های انتظار شود .

معاون درمان وزیر بهداشت تعداد تخت های ICU در نظر گرفته شده در قالب پروژه های عمرانی حوزه درمان را دو هزار و 400 تخت عنوان کرد و گفت: از این میان حدود یک هزار و 400 تخت آی سی یو آماده بهره برداری است که امیدواریم به زودی آغاز به کار کنند چرا که کمک زیادی به ظرفیت بخش های ویژه خواهد کرد .

وی افزود: در کنار گسترش تخت های آی سی یو، اندیکاسیون های بستری و شرایط ترخیص بیماران از بخش تهیه شده که در نیمه اول بهمن ماه ابلاغ می شود که انتظار ورود به بخش آی سی یو را کاهش خواهد داد .

توزیع بیش از 12 هزار قلم تجهیزات پزشکی سرمایه ای در بیمارستانها

دکتر آقاجانی به اقدامات ارزشمند برای تجهیزات پزشکی بیمارستان های موجود و جدید اشاره کرد و افزود: تا کنون بیش از 12 هزار قلم تجهیزات پزشکی سرمایه ای، توسط هیات امنای ارزی در بیمارستانها توزیع شده که تقاضا داریم بیمارستان ها به سرعت نسبت به راه اندازی آنها اقدام و در صورت وجود اشکالات فنی به صورت مکتوب به ما اعلام کنند .

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: بنا بود دانشگاه ها 3 هزار و 700 قلم تجهیزات در قالب شش نوع تجهیزات با اعتباری بالغ بر 144 میلیارد تومان خریداری کنند که برخی از آنها را هنوز خریداری نکرده اند که امیدواریم این اقدام به سرعت انجام شود برای بیمارستانهای جدید حدود چهار هزار قلم تجهیزات پزشکی توزیع شده که تا پایان سال جاری افتتاح می شوند بنابراین در مجموع بالغ بر 830 میلیارد تومان برای تجهیزات پزشکی هزینه شده است.

راه اندازی 6 مرکز جدید درمان ناباروری در استانها

دکتر آقاجانی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برنامه های وزارت بهداشت در حوزه ناباروری اظهار داشت: انتظار می رفت وزارت بهداشت در قالب سیاست های جمعیتی جدید تحرکاتی داشته باشد که خوشبختانه در یکی دو روز اخیر برنامه مربوط به ناباروری توسط وزیر بهداشت ابلاغ شده و از هفته آبنده شاهد اجرای آن در سراسر کشور خواهیم بود .

وی برنامه وزارت بهداشت برای ناباوری را شامل دو فصل دانست و گفت: فصل اول مربوط به زیرساخت های درمان ناباروری است و در حال حاضر 24 مرکز در سطوح مختلف عمومی تا فوق تخصصی درمان ناباروری فعالیت دارند که 8 مرکز از آنها آموزش فلوشیپ را انجام می دهند و ما آنها را با تجهیزات جدید تقویت خواهیم کرد و 6 مرکز جدید در استان هایی که این مراکز وجود ندارد راه اندازی می شوند .

دکتر آقاجانی فصل دوم برنامه ناباروری وزارت بهداشت را حمایت مالی از زوجین نابارور در اقشار نیازمند عنوان کرد و گفت: افرادی که از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور معرفی می شوند، از نظر مالی حمایت می شوند بنابراین افراد نیازمند، برای دریافت خدمات به مراکز خصوصی و یا دولتی مراجعه می کنند و بخشی از هزینه خدمات که معادل 80 درصد تعرفه دولتی می باشد، از سوی وزارت بهداشت مورد حمایت قرار می گیرد .

معاون درمان وزیر بهداشت یکی از برنامه های مهم معاونت درمان را تکمیل زنجیره ارجاع در سطوح دو و سه دانست و گفت: تلاش های زیادی برای ارجاع در سطوح دو و سه توسط معاونت بهداشت و درمان و همچنین بیمه سلامت صورت گرفته که هدف آن در حال حاضر 23 میلیون نفر روستایی، شهرهای کمتر از 20 هزار نفر و عشایر بوده تا نظام ارجاع، اجرایی شود .

وی افزود: بیماران به پزشک خانواده مستقر در پایگاه شهری، مرکز بهداشتی درمانی روستایی و یا مطب خصوصی مراجعه می کند و پس از ویزیت، اطلاعات آنها در سامانه "سیب" معاونت بهداشت ثبت می شود و در صورت نیاز به ارجاع، از طریق همان سامانه به سطح دو مراجعه می کند و پزشک متخصص سطح دو می تواند در بخش دولتی و یا خصوصی باشد و بیمار آزاد است که به بخش دولتی و یا بخش خصوصی طرف قرارداد با بیمه سلامت، مراجعه کند و پس از ویزیت توسط پزشکان متخصص، بازخورد آن به ذینفعان بر می گردد .

دکتر آقاجانی همچنین با بیان اینکه مشوق های لازم توسط بیمه سلامت پرداخت می شود، ادامه داد: به ازاء هر بازخورد به ذینفعان معادل یک ویزیت دولتی به عنوان مشوق پرداخت خواهد شد که در همین خصوص معاونت درمان اعتباری بالغ بر 180 میلیارد تومان را از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته که از طریق بیمه سلامت، این اعتبار پرداخت می شود و برای مردم نیز به دلیل تخفیف های سیستم ارجاع، انگیزه هایی ایجاد می کند .

معاون درمان وزیر بهداشت اضافه کرد: ویژگی نظام ارجاع جدید این است که مردم می توانند پزشک خانواده و متخصص خود را انتخاب کنند اما شکوفایی این برنامه نیاز به نقش آفرینی ویژه همکاران ما در معاونت بهداشت، درمان و آی تی دانشگاه ها دارد .

دکتر آقاجانی به سفر هفته آینده خود و معاونت بهداشت وزیر بهداشت به بجنورد اشاره کرد و افزود: بجنورد به عنوان پایلوت برای اجرای این نظام ارجاع برگزیده شده و در صورت اجرای مثبت، بلافاصله به کل کشور ابلاغ می شود که باعث ایجاد تغییر مهمی در نظام ارائه خواهد شد .

اجرای طرح سلامت یار در 10 بیمارستان به صورت آزمایشی

معاون درمان وزیر بهداشت در خصوص طرح سلامت یار، اظهار داشت: طبق تفاهم بین وزیر بهداشت و رییس سازمان هلال احمر، این طرح با کمک هلال احمر در10 بیمارستان وزارت بهداشت به صورت آزمایشی و به منظور کمک به ارائه خدمات غیر حرفه ای یعنی غیر پرستاری و غیر پزشکی اجرا خواهد شد .

دکتر آقاجانی با بیان اینکه سکته های قلبی و مغزی، دو علت عمده مرگ و میر ایرانیان است، اظهار داشت: خوشبختان برنامه های ملی سرطان مغزی و قلبی در معاونت درمان تهیه شده و برنامه ملی درمان سکته های مغزی در 31 بیمارستان پایلوت با نام "بیمارستان های 247" آغاز شده و در 57 بیمارستان با نام "724" که اعلام آمادگی کرده اند برنامه سکته مغزی آغاز می شود .

وی اظهار داشت: آموزش مدیران بیمارستانی در قالب قطب ها با کمک معاونت توسعه طراحی شده که تقویت دانش و مهارت این مدیران در استفاده بهینه از منابع، رشد کیفیت خدمات و رضایتمندی مردم بسیار موثر است بنابراین مدیریت بیمارستانی باید پا به پای رشد تکنولوژی و خدمات نوین پزشکی رشد کند .

راه اندازی حوزه های جدید در معاونت درمان

دکتر آقاجانی در خصوص راه اندازی حوزه های جدید در معاونت درمان، گفت: با دستور وزیر بهداشت، مرکز مدیریت پیوند اعضا با ردیف مستقل در معاونت درمان شکل می گیرد تا بتوانیم این خدمت استراتژیک درمان را در کشور از نظر کمی و کیفی گسترش دهیم همچنین قرار است مرکزی به منظور خدمات دندانپزشکی راه اندازی شود چرا که این خدمات در طول سالیان گذشته مورد غفلت واقع شده اما در سطح یک اقدامات بسیار ارزشمندی را انجام داده ایم که لازم است در سطوح دو و سه نیز اقداماتی را صورت دهیم .

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه چهار دهک اول جامعه از خدمات دندانپزشکی محروم هستند، تصریح کرد: در سال آینده برنامه های خوبی اجرایی خواهد شد که مرکز دندانپزشکی معاونت درمان می تواند کمک بسیار زیادی در این زمینه کند .

دکتر آقاجانی با اشاره به وجود نداشتن رویکردی برای سطح سه خدمات توانبخشی در حوزه درمان در گذشته، افزود: از زمانی که سازمان بهزیستی از وزارت بهداشت جدا شد، این خدمات مغفول مانده بود که با راه اندازی مرکز سطح سه توانبخشی سعی در جبران کمبود های گذشته داریم .

وی همچنین از تشکیل مرکز سوختگی در معاونت درمان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: این مرکز در حوزه گسترش بیمارستان ها و مراکز سوختگی جدید، تهیه پروتکل های جدید درمانی، درمان های نوین فعالیت خواهد کرد .

معاون درمان وزیر بهداشت به ابلاغ استانداردهای مراکز ارائه دهنده خدمات گردشگری سلامت اشاره کرد و ادامه داد: حدود 80 بیمارستان در بخش خصوصی و دولتی که به این منظور اعلام آمادگی کرده اند تا پایان سال مورد ارزیابی قرار می گیرند و بیمارستان هایی که موفق به دریافت گواهینامه اعتباربخشی گردشگری سلامت شوند، از راه های گوناگون مانند سفارتخانه های ایران در خارج از کشور و وزارت امور خارجه، سازمان گردشگری و تبلیغ از طریق واحدهای برون مرزی سازمان صدا و سیما مورد حمایت قرار می گیرند .

آغاز دور جدیدی از نظارت ها

دکتر آقاجانی به آغاز دور جدیدی از نظارت ها از سوی وزارت بهداشت بر بیمارستان ها در طول اجرای طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و افزود: همکاران ما برنامه های طرح تحول سلامت را با سنجه های مختلف و عمق بیشتری نسبت به گذشته مورد بررسی قرار می دهند که نتیجه بازرسی ها در قالب یک نامه رسمی به بیمارستان و دانشگاه مربوطه ارسال خواهد شد .

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه مطالعات ملی در خصوص شاخص های کلان سلامت انجام شده است، اظهار داشت: در حوزه شاخص های مختلف از جمله کاهش پرداختی از جیب مردم مطالعات بسیار خوبی انجام شده که امیدوارم به زودی نتایج آن اعلام شود چراکه نشان دهنده اثرات مثبت اقدامات صورت گرفته حوزه سلامت است .

مهم ترین تکلیف ما در حوزه سلامت، خدمات بخش اورژانس است

وی ویترین تمام نمای بیمارستان ها و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور را اورژانس بیمارستانها دانست و گفت: شاید مهم ترین تکلیف ما در حوزه سلامت، خدمات بخش اورژانس است و به همین منظور، 15 بیمارستان از سه دانشگاه علوم پزشکی کشور به صورت پایلوت برای توسعه خدمات بخش اورژانس انتخاب شدند که امیدواریم به زودی در سراسر کشور شاهد توسعه این خدمات باشیم .

دکتر آقاجانی از بخش اورژانس به عنوان مهم ترین بخش بیمارستان یاد کرد و افزود: این بخش باید در اولویت تخصیص منابع مالی، انسانی، تجهیزات و بازدید های مسوولین باشد و به عبارت دیگر آخرین بخشی که کمبود دارد باید بخش اورژانس باشد بنابراین بخش اورژانس جای نیروهای کم تجربه در حوزه پزشکی، پرستاری و خدماتی نیست بلکه ضروری است تا بهترین و ماهر ترین نیروها در این بخش به کار گرفته شوند و مشوق هایی باید تعریف شود که بین نیروهای با مهارت ،نوعی رقابت به منظور حضور در بخش اورژانس به وجود آید .

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین در خصوص توزیع متخصصان در سراسر کشور، اظهار داشت: ضروری است تا روسای دانشگاه های علوم پزشکی به اسکان این نیروها، بکارگیری آنها در مناطق مورد نیاز به منظور بهره مندی مردم و افزایش انگیزه فعالیت در متخصصان و همچنین تجهیزات پزشکی مورد نیاز آنها توجه ویژه داشته باشند .

دکتر آقاجانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای تعرفه ها در سال 95 با توجه به عزم دولت بر کنترل و کاهش تورم و همچنین محدودیت منابع بیمه ها، نمی توان انتظار رشد زیادی را داشت، افزود: از حدود یک ماه پیش وزارت بهداشت سناریوی افزایش تعرفه ها را به بیمه ها پیشنهاد داده اما تا به تصویب رسیدن آن در شورای عالی بیمه و پس از آن هیات دولت، زمان می برد .

معاون درمان وزیر بهداشت اولویت های تعرفه سال 95 را در حوزه هتلینگ با توجه به فاصله 40 درصدی با قیمت تمام شده و همچنین ویزیت و حق العلاج عنوان کرد .

دکتر آقاجانی تفاهم نامه وزارت بهداشت با بانک رفاه در خصوص پرداخت اسناد مربوط به بیمارستان ها را نوعی اصلاح فرایند و فراتر از تأمین منابع دانست و خاطر نشان کرد: از سال 74 که قانون بیمه همگانی به تصویب رسیده بود ما با بیمه ها دچار مشکل بودیم زیرا ما اعلام می کردیم که اسناد بیمارستان را ارسال کرده ایم اما آنها عنوان می کردند که این اسناد را دریافت نکرده اند و علاوه بر تأخیر در پرداخت ها، اختلافاتی با بیمه به وجود آمد بود که اگر دستورالعمل وحدت رویه و استفاده از عامل سوم(بانک) در پرداخت ها به طور کامل اجرایی شود، اختلافات بین بیمارستانها و بیمه ها به حداقل می رسد .

وی استفاده از عامل سوم در پرداخت های ارائه دهنده و خریدار خدمت را بسیار مناسب ارزیابی کرد و از تمایل بیمارستان های خصوصی برای استفاده از این روش خبر داد تا بتوانند مشکلات خود با بیمه های تکمیلی را برطرف کنند .

دکتر آقاجانی گفت: وزیر بهداشت نیز تأکید دارد که تمام بیمارستانها نزد بانک رفاه اقدام به گشایش حساب کنند تا از این امکان مناسب در جهت تأمین نقدینگی و شفافیت مالی روابط بیمارستان ها با بیمه ها استفاده لازم را کنند .

معاون درمان وزیر بهداشت به پوشش بیمه ای برای 950 هزار نفر از اتباع بیگانه مجاز در کشور اشاره کرد و افزود: طبق توافقات بیمه سلامت و وزارت کشور، 75 درصد از حق بیمه برای حدود 300 هزار نفر از افاغنه از محل منابع مورد توافق پرداخت می شود و 650 هزار نفر که از اتباع نیازمند نیستند، خودشان حق بیمه را پرداخت می کنند ./

ارسال نظر: