با رد ادعای این وزارت از سوی مسئولان تلگرام

دم خروس وزرات ارتباطات بار دیگر بیرون زد+سند

کدخبر: 2004489

گزارش «نسیم آنلاین» از ادعای وزارت ارتباطات در خصوص مذاکره با مسئولان تلگرام درباره تعطیلی کانال‌های غیر اخلاقی و تکذیب مدیر عامل این شرکت.

گروه جامعه « نسیم آنلاین »: محمود واعظی را شاید بتوان غیر آشنا‌ترین وزیر به حوزه اجرایی‌اش در میان سایر دولتمردان تدبیر و امید دانست. وزیری که در ابتدای تصدی بر وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفته بود: «که در هفته دولت پهنای باند اینترنت کشور از ۷۲ گیگاهرتز بر ثانیه به ۹۷ گیگاهرتز بر ثانیه خواهد رسید».این در حالی است که در ارتباطات، «هرتز» به تفاوت بین بالا‌ترین و پایین‌ترین محدوده فرکانس در سیگنال‌ها و امواج اشاره می‌کند و پهنای باند در ارتباطات شبکه‌ای و انتقال اطلاعات، با واحد بیت بر ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. مورد بسیار ساده‌ای که هر دانشجو ساده در رشته کامپیو‌تر و برق آن را می‌داند. شاید بتوان این مورد را این‌گونه توجیه کرد که اشتباهی لفظی رخ‌داده است و جناب وزیر هم مانند هر انسان دیگر مبرا از اشتباه نیست اما به‌هرحال مسئله کوچکی نبود و نوید روزهای جنجالی‌تری در آینده می‌داد.

چالش دیگری که وزارت ارتباطات و واعظی با آن مواجه شدند اپلیکیشن تلگرام بود. استفاده از تلگرام به سرعت در میان مردم رایج شد و هم اکنون به یکی از اجزای ثابت تلفن همراه ایرانیان تبدیل شده است. تلگرام هم به خوبی از شرایط به وجود آمده استفاده کرد و با قرار دادن امکاناتی مانند ربات‌ها، کانال‌ها و سوپرگروه‌ها توانست تحول تازه‌ای در عرصه رسانه‌ای کشور به وجود آورد و امروزه اکثر خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و اطلاع‌رسانی، روزنامه‌ها و حتی صداوسیما کانال‌های خبریشان را در تلگرام ایجاد کردند.

مشکلی که در این روز‌ها وزارتخانه را تحت‌فشار قرار داده بود این بود که فیلترینگ هوشمند بر اینترنت کشور اعمال می‌شود و تا حد بسیار زیادی سایت‌های غیراخلاقی و با محتوی نامناسب از دسترس کاربران خارج‌شده است اما همین مطالب غیراخلاقی در غالب گروه‌های تلگرام بدون اعمال هیچ فیلتری در حال رشد و دست‌به‌دست شدن هستند.

آقای وزیر برای خارج شدن از زیر فشار‌ها مکاتبه با مدیران تلگرام برای مسدود کردن کانال‌هایی که ایران گزارش می‌دهد را در رسانه‌ها مطرح کرد تا از این طریق علاوه بر اینکه از فیلتر شدن تلگرام جلوگیری شود از حجم انتقادات به این وزارتخانه هم کم کند. واعظی اعلام کرد: در خصوص کانال‌های غیراخلاقی با مسئولان شرکت تلگرام در روسیه نامه‌نگاری کرده‌ایم و آن‌ها اعلام کرده‌اند هر کانالی که از سوی وزارت ارتباطات ایران اعلام شود، مسدود می‌کنند.

اما مدیر تلگرام آب پاکی را بر روی دستان واعظی ریخت و در صفحه توئیتر خود از این قضیه ابراز بی‌اطلاعی کرد.

پاول دروف، مدیرعامل تلگرام در این زمینه در پاسخ به خبرنگاری در توئیتر خود گفت: همانند دیگر کشور‌ها در ایران نیز فقط مطالب مرتبط با گروه تروریستی داعش و مستهجن فیلترینگ خواهند شد و نه هر مطلب دیگری که دولت ایران مخالف آن باشد.

دروف در این خصوص گفت: اگر آن‌ها می‌گویند که ما هر محتوایی را به درخواست آن‌ها مسدود کرده‌ایم، مسلماً این گفته صحت ندارد. وی افزود: حدس من این است که منظور آن‌ها این است که آن‌ها می‌توانند مانند هر کاربر دیگری کانال‌های هرزه‌نگاری یا داعش را در abuse@telegram. org گزارش دهند و آن کانال‌ها مسدود خواهند شد.

وی افزود: گزارش‌هایی که برای تیم ما ارسال می‌شوند به‌دقت مورد بررسی قرار می‌گیرند و اگر مطالب گزارش‌شده حاوی پورنوگرافی یا مرتبط با ایدئولوژی داعش نباشد، آن گزارش نادیده گرفته خواهد شد.

اما یک نکته جالب دیگری که در اظهارات آقای وزیر مطرح شد این بود که با مسئولان تلگرام در روسیه مذاکراتی انجام دادیم. شاید بد نباشد که مسئولان وزارتخانه جستجوی ساده‌ای انجام بدهند تا متوجه شوند مدیر تلگرام چند سالی است از روسیه به آمریکا مهاجرت کرده و بعضاً مواضع ضد روسی خود را در رسانه‌ها بار‌ها عنوان کرده است که «روسیه نفرت‌انگیز‌ترین کشور به‌حساب می‌آید».

این اظهارنظرهای غیر کار‌شناسانه شائبه‌هایی را به وجود آورده است که مهم‌ترین آن‌ها این است که وزیر محترم درباره مکاتبه با مدیران تلگرام به مردم دروغ گفته است. اگر خوش‌بینانه هم نگاه کنیم و فرض را بر این بگذاریم که مدیران تلگرام دروغ گفته‌اند و مسئولان وزارت ارتباطات در این قضیه صادق بوده‌اند جای این پرسش باقی‌مانده است که چرا باید یک وزارتخانه در کشور بزرگی مانند ایران به یک شرکت آمریکایی که در مورد گردانندگان آن بحث‌های امنیتی بسیاری وجود دارد به این صورت رسمیت ببخشد؟

.

ارسال نظر: