یک کارشناس مسائل شهری تشریح کرد

فرصت‌ها و تهدیدات پساتحریم برای شهرها

کدخبر: 2004625

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: در سال گذشته رقمی بالغ بر ۳۰ میلیون دلار و در فاصله بین سال‌های ۸۹ تا ۹۳ رقمی بالغ بر ۱.۹ میلیارد دلار جهت ورود خودروهای لوکس هزینه شده است که می‌توان با این هزینه بیش از ۵۰ کیلومتر قطار شهری ساخت!

گروه جامعه « نسیم آنلاین »: دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بهسازی زیرساخت‌های شهری با رویکرد شهر هوشمند با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی، نوسازی بافت‌های فرسوده، نوسازی حمل و نقل عمومی و توسعه MRT، بهبود شرایط بنگاه‌های کوچک و متوسط SME و رونق بازار اصناف را از هم فرصت‌های پیشروی مدیران شهری در فضای پساتحریم عنوان کرد و گفت: در سوی مقابل واردات بی رویه، عدم استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌ای و فناورانه شرکای خارجی و افزایش اتکای درآمدهای شهرداری به عوارض‌ ساخت با رونق دوباره بازار مسکن از جمله مهمترین تهدیدات پیش روی اقتصاد شهری به حساب می آید.

سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گفتگو با « نسیم آنلاین »، با اشاره به تعلیق تحریم‌های مرتبط با پرونده هسته ای علیه کشورمان گفت: بدون شک این رویداد ویژه فرصت ها و تهدیداتی را متوجه فضای شهرها و اقتصاد شهری می کند که باید نسبت بدان هوشیار بود.

وی با اشاره به اینکه امروز بیش از 70 درصد جمعیت ایران شهرنشین هستند و در سال 2014 نیز بیش از نیمی از جمعیت کل جهان در سطح شهرها زندگی کرده‌اند، خاطرنشان نمود: امروز نگاه به شهرها از منظر اقتصادی صورت می‌گیرد و بیراه نیست اگر ادعا کنیم شهرها می توانند به مثابه لوکومتیو اقتصاد کشورها به حساب آیند.

نائب رئیس هیأت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از تولید ناخالص داخلی کشورهای توسعه‌یافته در کلان‌شهرها صورت می گیرد، گفت: برای مثال شهر لیما در کشور پرو درحالی که 25 درصد از جمعیت این کشور را داراست قریب به 45 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را در اختیار دارد و شهر سائوپائولو در برزیل نیز بیش از 40 درصد ارزش افزوده کل برزیل را از آن خود کرده است.

استاد دانشگاه با عنوان اینکه استان تهران با سهم 16.21 درصدی از کل جمعیت کشور و 92.8 درصد شهرنشینی رتبه نخست تولید ناخالص داخلی را در اختیار خود دارد، گفت: از این منظر می‌توان گفت اگر برنامه‌ریزی دقیقی در پیش روی اقتصاد شهرها در فضای پساتحریم وجود نداشته باشد امکان هدررفت این فرصت و حتی تبدیل شدن به یک چالش وجود دارد.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بهسازی زیرساخت‌های شهری با رویکرد شهر هوشمند با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی، نوسازی بافت‌های فرسوده، نوسازی حمل و نقل عمومی و توسعه MRT، بهبود شرایط بنگاه های کوچک و متوسط SME و رونق بازار اصناف را از هم فرصت‌های پیشروی مدیران شهری در فضای پساتحریم عنوان کرد و گفت: در سوی مقابل واردات بی رویه، عدم استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌ای و فناورانه شرکای خارجی و افزایش اتکای درآمدهای شهرداری به عوارض‌ با رونق دوباره بازار مسکن از جمله مهمترین تهدیدات پیش روی اقتصاد شهری به حساب می آید.

مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با اشاره به اینکه واردات کالاهای لوکس در فضای پساتحریم می‌تواند تاثیرات منفی هم بر اقتصاد و هم بر فرهنگ شهری داشته باشد، گفت: تنها در سال گذشته رقمی بالغ بر 30 میلیون دلار و در فاصله بین سال‌های 89 تا 93 رقمی بالغ بر 1.9 میلیارد دلار جهت ورود خودروهای لوکس هزینه شده است که می‌توان با این هزینه بیش از 50 کیلومتر قطار شهری ساخت!

طباطبایی در پایان با اشاره به به ضرورت ورود شبکه بانکی کشور به حمایت از پروژه‌های توسعه شهری در شرایط پساتحریم ، گفت: برخی از بانک‌ها اکنون ظرفیت خود را در این خصوص فعال کرده‌اند اما این امکان وجود دارد تا شبکه بانکی در فضای جدید رشد و توسعه شهری را با تزریق منابع خارجی تسریع بخشد.

ارسال نظر: