وزیر صنعت در جمع خبرنگاران:

مردم تصور نکنند در پسابرجام میدانی برای واردات کالاهای خارجی باز می‌شود

کدخبر: 2005014

نعمت‌زاده با بیان اینکه وزارت صنعت به عنوان فرصت به اجرای توافق برجام نگاه می‌کند، گفت: مردم در پسابرجام به طور حتم همکاری خواهند کرد و تصور نکنند میدانی برای واردات کالاهای خارجی باز می‌شود.

به گزارش «نسیم آنلای»، فارس نوشت: نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان جلسه امشب شورای گفتگو در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون هیچ تفاهم‌نامه‌ای با کشور چک مبنی بر خرید تراکتور از این کشور امضا نشده است، گفت:‌ وزیر کشور چک و هیأت همراه وی در حالی با مقامات کشور دیدار و ملاقات کردند که عنوان کردند در زمینه‌های صنعتی خود امکان تولید تراکتور را نیز دارند.

این کشور حدود 38 درصد از تولید ناخالص ملی آن در بخش صنعت است و این در حالی است که در زمینه تولید تراکتور هیچ توافق‌نامه‌ای با این کشور امضاء نشده است، وزارت صنعت همواره عنوان کرده اگر همکاری‌ها در زمینه ساخت باشد از آن حمایت می‌کند.

نعمت‌زاده با بیان اینکه قرار نیست هیچ تغییری پس از اجرای توافق برجام در زمینه مقررات صادرات و واردات انجام شود، عنوان کرد: بخشی از این مقررات ناشی از مصوبات دولتی و بخشی نیز حاصل سیاست‌های کشور است.

وی افزود: وزارت صنعت به عنوان فرصت به اجرای توافق برجام نگاه می‌کند و به همین منظور به دنبال استفاده از زمینه‌های موجود برای توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری مشترک و تولید کالاهای قابل صدور که این مدت با شرکت‌های خارجی گفت‌وگو شده است و در سفر آتی رئیس جمهور به چند کشور اروپایی شاهد ظهور برخی از آنها خواهید بود، را به مرحله قرارداد یا ماقبل قرارداد برسانیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه روند واردات در سال‌های اخیر از تولید کالاهای مصرفی به سمت کالاهای واسطه‌ای گرایش یافته عنوان کرد:‌ با توجه به اینکه اغلب مردم در انتظار اجرای توافق برجام و نتایج آن بوده‌اند، حجم کالاهای مصرفی با کاهش مواجه بوده با این همه در سرمایه‌گذاری‌ها و واردات کالاهای واسطه‌ای رشد داشته‌ایم.

نعمت‌‌زاده افزود: مردم در پسابرجام به طور حتم همکاری خواهند کرد و تصور نکنند میدانی برای واردات کالاهای خارجی باز می‌شود طبیعی است یک سری از کالاها همچون روال گذشته وارد کشور می‌شود وزارت صنعت به دنبال واردات غیررسمی است که بخشی از آن از طریق بازارچه‌های مرزی سرازیر می‌شود، به همین منظور پیشنهاد داده‌ایم، تجاری به تدریج برداشته شده تا بتوانیم شاهد افزایش تولیدات کالاهای داخلی باشیم.

وی با ابراز امیدواری از عقد قراردادهای کاملاً منطبق با سیاست‌های جدید صنعت در حوزه خودروسازان عنوان کرد:‌ به منظور انجام مشارکت‌های شرکت‌های خارجی چندین عامل از سوی وزارت صنعت با عنوان سیاست‌های جدید سرمایه‌گذاری مطرح شده که شامل مشارکت سرمایه‌گذاری مستقیم 50 - 50 و در برخی موارد بیش از 50 درصد سهم خارجی، لزوم صادرات یک سوم تولید مشارکت‌ طرف خارجی با طرف ایرانی و به تبع آن افزایش کیفیت محصولات، انطباق مباحث آلایندگی با آخرین استانداردهای روز دنیا و همکاری مهندسی برای تولید طراحی خودروهای جدید و مواردی از این دست تبیین شده است.

نعمت‌زاده از توافق با یک شرکت خودروساز آلمانی در روز جاری نیز خبر داد و گفت: امروز پس از ملاقات با مدیران یک شرکت آلمانی برای 3 مشارکت جدید توافق شد و براساس آن چارچوب‌هایی مبنی بر استفاده از سهم 39 درصدی، 49 درصدی و 51 درصدی سهم طرف خارجی در زمینه تولید خودروی خارجی پیشنهاداتی ارائه شد. از سوی عنوان شد که تولید موتورهای خودرو در ایران می‌بایست به صورت پایه‌گازسوز یا دیزلی برمبنای یورو 5 تولید شود.

وی در حاشیه این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی براینکه ماجرای پیگیری خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا در چه مرحله‌ای است و به چه نتیجه‌ای رسیده است ضمن تفره رفتن از پاسخ دادن به این سؤال گفت: «من باید به جلسه بعدی بروم و پاسخ به این سؤال مفصل است و شما سؤال می‌پرسید.»

در عین حال شاپور محمدی معاون وزیر نیز در حاشیه این نشست با بیان اینکه موضوع پتروشیمی‌ها و بورس کالا جای نگرانی ندارد و باید به صورت داخلی حل و فصل شود، عنوان کرد:‌ لزومی برای طرح این پرسش از وزیر صنعت ندارد.

ارسال نظر: