شکست سیاست پناهندگان اتحادیه اروپا

کدخبر: 2005038

یک روزنامه اتریشی با اشاره به هجوم بالای پناهندگان به اروپا و تشدید اختلافات در این اتحادیه بر سر این مسئله سیاست پناهندگان اتحادیه اروپا را در آستانه شکست ارزیابی کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت : روزنامه اتریشی "دی پرسه" در تحلیلی نوشت: شکاف بین َکشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر مسئله پناهندگان تشدید می شود. اقدامات قبلی یا انجام نشده و یا به صورت ضعیف و ناکافی اجرا شده اند. یک راه حل اروپایی بحران پناهندگان تا چه اندازه همچنان امکان پذیر است؟

در ادامه آمده است: زمان می گذرد. هزاران نفر همچنان روزانه از مرزهای خارجی اروپا می گذرند و البته یک راه حل اروپایی بحران پناهندگان همچنین در سال 2016 و با توجه به شرایط فعلی قابل پیش بینی نیست.

حتی رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز نمی خواهد هیچ گونه توهمی درباره اجرای جمعی تصمیمات مهم ایجاد کند و با توجه به تکروی های ملی در حمایت از مرزها و مناقشات طولانی مدت درباره یک مکانیسم تقسیم عادلانه پناهندگان از درماندگی زیاد اروپا در این راستا سخن گفته است.

با این همه سران کشورهای اتریش، آلمان و دیگر کشورهای مهم اروپایی مرتبط با این مسئله همچنان دعوت به صبر می کنند تا راه حل های مشترک بتواند در مسیر خود قرار گیرد. البته تحقق این امر چه مدت طول می کشد؟

در بین مردم اروپا اعتقاد به این مسئله که هجوم لجام گسیخته پناهندگان مدت بیشتری قابل تحمل است کاهش می یابد.

مرتبا سیاستمداران اروپایی مانند یک سرود بر لزوم حمایت از مرزهای خارجی اروپا تاکید کرده و بخصوص یونان را موظف به این کار می دانند. به دلیل به وجود آمدن شرایط هرج و مرج، برخی کشورهای اروپایی مجددا کنترل ها در مرزهای خارجی خود را هدایت کرده و به این ترتیب شنگن در معرض تهدید قرار گرفته است. برای جلوگیری از این امر کمیسیون اتحادیه اروپا در ماه دسامبر طرحی را برای حمایت از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا ارائه داد که بنا بر آن در شرایط بحران باید یک تیم متشکل از 2500 نفر در عرض سه روز بتوانند به مرزها اعزام شوند، حتی بر خلاف خواسته کشورهای مربوط. البته برخی کشورهای اروپایی این اقدام کمیسیون را دخالت در حاکمیت ملی کشورها ارزیابی کردند.

نویسنده در ادامه به توافق ترکیه و اروپا برای حل بحران پناهندگان اشاره کرده و نوشت ترکیه قرار شد در ازای کاهش هجوم پناهندگان به اروپا کمک های میلیاردی، تسهیل ویزا برای شهروندان و تسریع مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا را دریافت کند. البته تا به حال بروکسل درباره اجرای اقدامات لازم از طرف آنکارا قانع و متقاعد نشده است. به گفته معاون رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا همچنان روزانه 2 هزار تا 3 هزار پناهنده از ترکیه به یونان می آیند.

در ماه سپتامبر نیز کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر خلاف خواست بسیاری کشورهای شرق اروپا برای تقسیم حدود 160 هزار پناهنده در یونان و ایتالیا در سراسر اروپا توافق کردند. البته این تصمیم به ندرت چشم اندازی برای موفقیت دارد.

ارسال نظر: