دیدار رئیس جمهوری چین با پادشاه عربستان در ریاض

کدخبر: 2005357

پادشاه عربستان در دیدار با رئیس جمهوری چین در ریاض بر "همکاری دوطرفه برای پیشبرد تلاش‌ها جهت تحقق صلح در منطقه" تاکید کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در دیدار با شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در ریاض گفت: عربستان و چین برای تحقق صلح و امنیت در جهان تلاش می‌کنند.

ملک سلمان تاکید کرد: چالش‌هایی که جهان با آن مواجه است و در راس آن تروریسم، همبستگی و اتحاد جامعه جهانی را برای مقابله با آن می‌طلبد. جامعه جهانی باید به اصولی که در منشور سازمان ملل آمده به ویژه عدم مداخله بر امور داخلی کشور‌ها و احترام به حاکمیت آن‌ها عمل کند تا امنیت و صلح میان کشور‌ها حاکم شود.

رئیس جمهوری چین نیز بر تمایل کشور خود برای تقویت همکاری میان دو کشور و ادامه روابط دوستانه با عربستان تاکید کرد و اقدامات ملک سلمان را برای افزایش توسعه و رشد در عربستان ستود.

خبرگزاری واس اعلام کرد که دو طرف درباره روابط دو جانبه و همکاری مشترک و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه تنش‌های اخیر میان عربستان و ایران بحث و گفت‌وگو کردند.

همچنین با حضور رهبران عربستان و چین ۱۴ توافقنامه و یادداشت تفاهم میان دو کشور در زمینه همکاری اقتصادی و تکنولوژیک امضا شد.

ریاض یادداشت تفاهمی را با چین برای ایجاد تاسیسات هسته‌ای در عربستان امضا کرد و دو طرف با «ایجاد مکانیسمی برای ادامه مذاکرات درباره مبارزه با تروریسم توافق کردند.»

سفر رئیس جمهور چین به ریاض در حالی صورت گرفت که اخیرا تنش‌های دیپلماتیک میان عربستان و ایران بالا گرفته است.

چین یکی از کشورهایی است که در مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران درباره پرونده هسته‌ای نقش داشت. عربستان و همپیمانانش از توافق هسته‌ای ایران و غرب ناراضی هستند.

منبع : ایسنا

ارسال نظر: