فعالان اقتصادی و مسولان دولتی حرف خود را پس گرفتند!

شعب بانک‌ها باز شدن سوئیفت و ال.سی را تکذیب کردند

کدخبر: 2005365

روز گذشته خبرنگار برای روشن شدن ماجرای باز شدن سوییفت و ال.سی به شعب ارزی چند بانک مختلف مراجعه کرد که همه آنها اعلام کردند هنوز بخشنامه عملیاتی سوییفت و ال.سی برای ما نیامده و این سامانه‌ها باز نشده است.

به گزارش نسیم آنلاین ، روزنامه جام جم از وضعیت رفع تحریم سوئیفت و ال.سی گزارش داده و نوشته است: رفع تحریم‌های مربوط به سیستم بین‌المللی بانکی (سوییفت) و اعتبارات اسنادی بانکی (ال.سی) که یکی از تعهدات کشورهای غربی در چارچوب برجام بود با اظهارات متناقض مسئولان دولتی در روزهای اخیر مواجه شده است. در حالی که مسئولان دولتی از باز شدن سوییفت و گشایش هزار ال.سی در صبح روز یکشنبه همزمان با اجرای برجام خبر دادند، فعالان اقتصادی این موضوع را غیرواقعی خوانده و مراجعات میدانی به شعب بانک‌ها نیز نشان می‌دهد این وعده هنوز عملیاتی نشده است.

روز یکشنبه هفته جاری مسئولان ارشد دولت اعلام کردند صبح همان روز با اجرای برجام، هزار ال.سی باز شده است. این اظهارات در حالی بود که یکشنبه بانک‌های بین‌المللی تعطیل بودند و چنین امکانی وجود نداشت؛ البته بعد از موج انتقادات، مسئولان بانک مرکزی گفتند این ال.سی‌ها را به مقصد بانک‌های عربی باز کرده‌اند که روز یکشنبه باز بوده‌اند.

در همان روز برخی فعالان بخش خصوصی نسبت به اظهارات دولتی‌ها واکنش دادند و گفتند: هزار ال.سی آن هم در روز اجرای برجام می‌تواند نوعی تبلیغات برای دولت محسوب شود که این موضوع با واقعیت فاصله دارد. همچنین برخی کارشناسان اقتصادی این موضوع را دور از ذهن خوانده و می‌گویند که مسئولان رقمی را اعلام کرده‌اند که احتمالا قرار است در آینده برای اقتصاد ایران باز شود. از سوی دیگر، خبر لغو تحریم سوییفت نیز در حالی از سوی دولتی‌ها اعلام شد که این موضوع هم با واکنش فعالان اقتصادی مواجه شد.

برخلاف تبلیغات دولتی درباره باز شدن هزار ال.سی در روز یکشنبه، دیروز ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی باز شدن هزار ال.سی را در روز اجرای برجام غیرواقعی خواند و تصریح کرد: کار گشایش ال.سی‌ها آغاز شده و این هزار ال.سی به مرور فعال خواهند شد که بیشتر آنها در زمینه مواد اولیه کارخانجات است...

اما روز گذشته خبرنگار ما برای روشن شدن ماجرای باز شدن سوییفت و ال.سی به شعب ارزی چند بانک مختلف مراجعه کرد که همه آنها اعلام کردند هنوز بخشنامه عملیاتی سوییفت و ال.سی برای ما نیامده و این سامانه‌ها باز نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران که قبلا از گشایش هزار ال.سی در روز یکشنبه خبر داده بود، دیروز حرف خود را تصحیح کرد و گفت: این هزار ال.سی به مرور طی روزهای آینده گشایش خواهد یافت.

ارسال نظر: