پایگاه عربی: ایران در حال چیدن میوه‌های توافق‌ هسته‌ای است

کدخبر: 2005470

پایگاه خبری "شئون خلیجیه" امروز در گزارشی به تشریح تحولات ایران بعد از اجرای توافق هسته (برجام) پرداخت و نوشت: ایران در حال چیدن میوه های توافق هسته ای با غرب است، کشورهای عرب خلیج فارس منتظر چه هستند؟

به گزارش « نسیم آنلاین »، در این گزارش که به قلم سامیه عبدالله نوشته شده، آمده است: دوره جدیدی از شکوفایی منافع، روابط اقتصادی و سیاسی راهبردی توسط حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران آغاز شده و در سفرهای آینده نزدیک او به کشورهای اروپایی و همزمان با رفع تحریم‌ها روابط این کشور‌ها با تهران کلید خواهد خورد که به نفع هر دو طرف خواهد بود.

او افزود: ایران بعد از توافق هسته‌ای و بخصوص در کنار روسیه به عنوان همپیمان استراتژیک خود توانسته شریکان جدیدی را در اروپا و آمریکا جذب کند بخصوص که با روی کار آمدن گروه اصلاح طلب، حمایت غرب را نیز متوجه خود نموده و در آینده شاهد دوران شکوفایی و رشد و توسعه بخصوص در زمینه‌های سرمایه گذاری و در بخش نفت و گاز خواهد بود و شرکت‌های اروپایی را به همکاری با تهران مجبور خواهد کرد که این رویداد‌ها برای کشورهای عرب خلیج فارس سرنوشت ساز خواهد بود.

در این گزارش آمده است: تلاش‌های اقتصادی روحانی موجب شکل گیری گروه‌های فشار اقتصادی اروپایی برای تاثیرگذاری بر مسیر روابط سیاسی بین اروپا و دولت روحانی و نه بر عکس آن خواهد شد چرا که اقتصاد موتور محرکه سیاست محسوب می‌شود.

سامیه عبدالله در این گزارش، دیدار روحانی از اروپا در پوشش سیاسی و به عنوان یک شریک جدید برای اروپا را نگران کننده دانست و پرسید: آیا پرونده‌های داغ خاورمیانه نیز در دیدارهای آتی بین حسن روحانی و رهبران اروپایی مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار خواهد گرفت.

وی در باره سفر روحانی به اروپا نوشت: این اولین سفر رییس جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۰ سال به این قاره است که او یک هفته پس از رفع تحریم‌ها از ایتالیا و فرانسه دیدار خواهد کرد.

این نویسنده عرب در این گزارش از سفر روحانی به اروپا، رفع تحریم‌های همه جانبه اقتصادی، مالی و نفتی کشورهای اروپایی علیه ایران، همکاری‌های راهبردی در زمینه‌های نفت و گاز با کشورهای اروپایی و افزایش صادرات نفت ایران به سطح ۵/۲ میلیون بشکه در روز و صادرات گسترده گاز آن به این قاره به عنوان امتیازهایی نام برده شده که پس از رفع تحریم‌ها نصیب ایرانی‌ها شده است.

منبع : ایرنا

ارسال نظر: