مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی اعلام کرد:

فهرست بانک‌هایی که از تحریم خارج شدند/ سه بانک همچنان در تحریم

کدخبر: 2005617

یعقوبی گفت :‌ بانک آی سی بی سی چین - بزرگترین بانک جهان، خواستار تاسیس شعبه در ایران است. در این چند روز تقاضاهای مختلفی از بانکهای کشورهای اروپایی نظیر اتریش و ایتالیا و همچنین از لبنان داشته ایم.

به گزارش نسیم آنلاین خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

حسین یعقوبی میاب مدیر کل امور بین الملل بانک مرکزی گفت : بانک آی سی بی سی چین - بزرگترین بانک جهان، خواستار تاسیس شعبه در ایران است. این بانک که از لحاظ دارایی و سرمایه بزرگترین بانک محسوب می شود ، تقاضای ایجاد شعبه و بانک مستقل در منطقه آزاد کیش و در سرزمین اصلی ایران را دارد.

وی با بیان اینکه بعد از لغو تحریم ها فضا برای سرمایه گذرای و کار با بخش اقتصادی ایران فراهم شده است ، افزود : بانک های دنیا نیز خواستار آغاز همکاری ها برای افتتاح شعب در تهران و منطقه آزاد کیش هستند.

یعقوبی گفت :‌ در این چند روز تقاضاهای مختلفی از بانک های کشورهای اروپایی نظیر اتریش و ایتالیا و همچنین از لبنان داشته ایم.

یعقوبی با بیان اینکه حداقل فایده حضور بانک های خارجی در کشور علاوه بر سرمایه گذاری می تواند ارتقای سطح فنی خدمات بانکی و مالی باشد ، افزود : بانک مرکزی موافق این درخواست هاست و این تقاضاها را تشویق می کند.

مدیر کل امور بین الملل بانک مرکزی گفت : فرایند صدور مجوز ایجاد شعب بانک های خارجی در کشور خیلی زمان بر نخواهد بود و به مستندسازی ، بررسی صورت حساب های مالی و ارائه حداقل هایی به عنوان سرمایه پایه ، بستگی دارد.

* فهرست بانکهای خارج شده از تحریم

مدیر کل امور بین الملل بانک مرکزی اسامی بانک هایی را که پیش از برجام در فهرست تحریمها بوده و با اجرای برجام از فهرست تحریم خارج شده است ، اعلام کرد.

یعقوبی گفت: در متن برجام تصریح شده است پس از اجرایی شدن این متن هیچ محدودیت و مانعی برای از سرگیری روابط کارگزاری بانکی برای بانکهای ایرانی که قبلاً در فهرست تحریم های اروپا و آمریکا بوده است ، وجود نخواهد داشت بنابراین بلافاصله پس از اجرایی شدن برجام اسامی این بانکها به صورت پیوست ، منتشر شد و در سایت خزانه داری آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس این فهرست بانکهای آرین، کارگشایی، ملت، ملی، صنعت و معدن، رفاه، تجارت، بانک مرکزی، توسعه تعاون، بانک اروپایی ایرانی ایران و آلمان، بانک توسعه صادرات ، بانک فیوچر مستقر در بحرین، بانک ملی اینترنشنال لندن، بانک پرشیا اینترنشنال ملت لندن، پست بانک و بانک سینا به طور کامل از لیست تحریمها خارج شده است.

یعقوبی میاب گفت: با فشار دستگاه دیپلماسی و پیگیری بانک مرکزی بانک سپه نیز به این فهرست اضافه شد و از فهرست بانکهای تحریمی خارج شد.

وی گفت: با رفع تحریم ها همه منابع این بانکها که عمدتاً در آمریکا و اروپا منجمد شده بود ، بلافاصله آزاد شد و این بانکها می تواند به ارائه خدمات مالی و بانکی به مشتریان و کارگزاران خود اقدام کند.

مدیر کل امور بین الملل بانک مرکزی افزود: این بانکها از این پس می تواند با کمترین هزینه و ریسک از همه ابزارهای متداول و استاندارد بانکی مطابق با شاخص های بین المللی نظیر گشایش اعتبارات اسنادی، ضمانت نامه های بانکی و بروات اسنادی در همه جای دنیا استفاده و با همتایان خود رقابت کند.

وی افزود: متاسفانه همچنان سه بانک در فهرست تحریم هاست که موضوع آنها مربوط به بحث های هسته ای نبوده است.

یعقوبی میاب افزود : با این حال همچنان از طریق دستگاه دیپلماسی و بانک مرکزی پیگیر رفع تحریم آنها خواهیم بود.

وی گفت : ما اتهامات واهی ادعایی را مبنی بر اینکه اینها احیاناً در یک فرآیندها و کارهایی دست داشته اند ، قبول نداریم و بخش حقوقی بانک مرکزی این اتهامات را متقن و مستدل نمی داند.

مدیر کل امور بین الملل بانک مرکزی گفت : درباره بانک سپه هم همین اتفاق افتاد و آنها مسائل این بانک را با مسائل هسته ای مرتبط نمی دانستند و می گفتند بحث هایی خارج از مسائل هسته ای است که بعد از پیگیری ما آنها در نهایت تسلیم شدند و پذیرفتند. وی گفت : تاکید داریم این سه بانک نیز حتماً باید از فهرست تحریم ها خارج شوند و امیدواریم خبرهای خوبی در این باره بشنویم.

ارسال نظر: