حجت‌الاسلام تقوی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

ما نباید به لبخند دشمن خوشبین باشیم

کدخبر: 2005728

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه ما نباید به لبخند دشمن خوشبین باشیم، گفت: اگر دشمن به ما روی آورد نباید برای او فرش قرمز پهن کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی « نسیم آنلاین »، محورهای سخنان حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران به این شرح است:

- ما نباید به لبخند دشمن خوشبین باشیم

- اگر دشمن به ما روی آورد نباید برای او فرش قرمز پهن کنیم.

- خوشبینی برای پست ها و مراکز تصمیم گیری نظام نباید باشد، نباید کسانی را که احراز نشده اند در مراکز تصمیم گیری کشور قرار دهیم این خوشبینی مذموم است.

- یکی از راه های همدلی، هم سطحی مسئولان با مردم است و باید عملا نشان بدهیم که در سطح مردم هستیم؛ مسئولان نباید خود را از مردم جدا کنند.

- اگر همدرد مردم بشویم همدلی بوجود می آید.

-عدالت از دیگر عوامل مهم ایجاد همدلی است؛ عدالت با خود همدلی می آورد.

- نمی شود مدیر و مسئولی که سر کاری می آید همه را بیرون کند حتی آبدارچی را بعد بگوید همدل باشیم؛ نباید جناحی عمل کنیم؛ این پست ها و مناصب، میراث کسی نیست.

- یکی از آفت هایی که ریشه همدلی را می خشکاند خودخواهی ها و منیت ها است.

***

متن سخنان حجت الاسلام تقوی به نقل از باشگاه خبرنگاران به این شرح است:

حجت‌الاسلام سید رضا تقوی در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه این هفته تهران اظهارداشت: نباید به دشمن خوش بین بود. بعضی ها می‌گویند آمریکا لبخند می زند و دلسوزی می‌کند،‌ نه، آمریکا دشمن است و نباید به او خوش بین بود. اگر دشمن به ما لبخند زد به این لبخند خوش بین نیستیم، نباید زیر پایش فرش قرمز پهن کنیم در این جا خوش بینی مذموم است. وی ادامه داد: مورد دیگری که خوش بینی مذموم است انتخاب کارگزاران و مدیران است در این جا باید ثابت شود که آدم درستی است و معیارها و شرایط را در یک نظام اسلامی دارد. ما داریم تصمیم گیری نظام را در اختیار اینگونه افرادی که زندگی و شخصیت شان را احراز نکرده ایم، قرار می دهیم. اینجا باید احراز شود که این فرد آدم مناسبی است و همه شرایط را دارد. متاسفانه بعضی می‌گویند اصل بر برائت است مگر اینکه خلاف آن اثبات شود؛ درها را باز کنید و بروند در مجلس بنشینند و قانون وضع کنند. تقوی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم همسانی و هم سطحی مسئولین با مردم تاکید کرد و افزود: حضرت علی (ع) خود را هم سطح فقرا می دانست و می گفت حالا که نمی توانم همه مردم را بالا بکشم و امکانات کشور آنقدر نیست خودم را می توانم پایین بیاورم. نه اینکه مسئولان بالای عرش باشند و در آسمان ها سیر کنند و مردم روی فرش و اصلا درد مردم را نفهمیم. نفهمیم بیکاری و فقر یعنی چه؛ اگر این طور باشد همدلی به وجود نمی آید. ما باید خود را در سطح مردم قرار دهیم و عملا نشان دهیم که در سطح مردم هستیم. وی خاطر نشان کرد: ما نباید به عناوینمان دل خوش کنیم که مثلا من حجت الاسلام و المسلمین، دکتر ، مهندس، وزیر و وکیل هستم و این عناوین دهن پر کن مستمان کند و از آن‌ها خوشحال باشیم . تقوی همچنین متذکر شد که عدالت از عوامل مهم ایجاد همدلی در یک جامعه است و عواملی مثل عیب جویی،‌ستیزه گری ، مجادلات جاهلانه ، سوء ظن، بدگمانی، گروه‌گرایی و جناح‌گرایی باعث مخدوش شدن همدلی می‌شود. او گفت: نمی توان وقتی مدیر جدیدی سر کار می آید همه حتی آبدارچی را از آبدارخانه بیرون کند و اگر فردی جزء جناح دیگری بود و خواست کار کند، به او گفت باید بیرون برود. بسیاری از این‌ها می خواهند خدمت کنند. رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه همچنین تاکید کرد که اموال عمومی و پست ها میراث پدر کسی نیست.

ارسال نظر: