سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به «نسیم آنلاین»:

بین پول‌های بلوکه شده و خرید هواپیما ارتباطی وجود ندارد

کدخبر: 2006366

جابری انصاری در پاسخ به سوال «نسیم آنلاین» در خصوص شائبه‌ توافق ایران با طرف غربی برای باز پس گیری پول‌های بلوکه شده به وسیله خرید ۱۱۴ هواپیمای ایرباس یا قرارداد ۵۰۰ میلیون دلاری ایران با پژو در سفر روحانی به فرانسه تاکید کرد: هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی « نسیم آنلاین ،» جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری گفت: در بیش از یک دهه ای که ایران تحریم بود روابط با چین از حجم بالایی برخوردار بوده است و به همین دلیل رابطه دو طرف از اهمیت بالایی برخوردار است که امیدواریم این روابط در افق 25 ساله افزایش یابد.

وی ادامه داد: در سفر رئیس جمهور به ایتالیا دیدار با مقامات واتیکان در دستور کار بوده و همینطور هیات بزرگ اقتصادی در سفر فرانسه رئیس جمهور را همراهی می کنند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: روابط با فرانسه فراز و نشیب های خود را داشته که امیدواریم در سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه مسائل مورد بحث قرار بگیرد و امیدواریم شاهد همکاری های گسترده در مرحله پسابرجام باشیم.

جابری انصاری در خصوص تهدیدات ترکیه علیه ایران و برنامه ایران برای روابط آینده نیز گفت: ترکیه همکار بزرگ جمهوری اسلامی ایران است که تاریخ طولانی همکاری و رقابت بین دو طرف وجود دارد، برنامه ایران همکاری با همسایه هاست و به دنبال این هستیم که موارد همکاری ها افزایش یابد و رقابت ها تبدیل به دشمنی نشود.

وی ادامه داد: آقای نواز شریف در سفر به ایران و عربستان نقش میانجی بین ایران و عربستان را اعلام کردند، ما اعلام کردیم از مساعی همه برای کم کردن اختلافات استقبال می کنیم و هر اتفاقی منوط به اراده عربستان برای حل اختلافات است که تا این لحظه هیچ علامتی از طرف عربستان دیده نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان داشت: تاریخی برای گفتگوهای بین معارضین سوریه و دولت این کشور تعیین شده که به دلیل اصرار عربستان برای تعیین هیات معارض مشکلاتی در زمان برگزاری این نشست ایجاد شد که مورد اشاره نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز بود؛ امیدواریم هرچه سریعتر شاهد شناسایی گروه های معارض و همینطور گروه های تروریستی در سوریه باشیم.

جابری انصاری در پاسخ به این سوال که آیا ایران قصد دارد در مورد آمریکایی های ناپدید شده در عراق کمک کند، گفت: آن چیزی که اتفاق افتاده درخواستی از سوی آمریکایی ها در این مورد است ایران کمک هایی را در طول ریع قرن گذشته داشته است که ابعاد مبادله اخیر نیز همین ابعاد انسان دوستانه است؛ اگر ایران بتواند در مورد آن چیزی که به عراق کمک کند براساس تصمیم گیری مجاری ذیربط کمک خواهد کرد.

وی همچنین گفت: در نشست داووس هیچگونه گفتگویی بین ظریف و "ترکی الفیصل" وجود نداشته است

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: سفر رئیس جمهور چین از مدت ها قبل برنامه ریزی شده بود و ارتباطی مستقیم با اختلافات ایران و عربستان نداشت؛ رایزنی ها در عالی ترین سطوح در خصوص همکاری های دو کشور و موضوعات منطقه و بین المللی انجام شد.

جابرانصاری گفت: در روابط با کشورها نوع تجربه کشورها در دوره های زمانی مخصوصا در شرایط سخت برای باز تنظیم روابط مورد توجه خواهد بود و ایران نیز اعلام کرده بود زمینه های همکاری و همینطور نوع تعامل کشورهای در شرایط سخت تحریم مورد توجه در تنظیم روابط خواهد بود.

وی ادامه داد: قبلا بارها اعلام کرده ایم برجام در موضوعی خاص است و فضای روابط بین ایران و آمریکا تغییر نکرده و طبیعی است که هر دو کشور سیاست های خود را دنبال کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص احتمال سفر مرکل به ایران گفت: سفر وزیر خارجه آلمان به ایران توافق شده و زمانی هم تنظیم شده است اما در مورد دیگر موارد هنوز توافقی نشده است.

جابری انصاری گفت: دیپلماسی انرژی یکی از دستورکارهای سفر رئیس جمهور چین به ایران بوده است و در دوران جدید در سیاست خارجی امکان تحرک جمهوری اسلامی در دیپلماسی ایجاد شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حوزه هواپیمایی برخی اظهارنظرها از حوزه هواپیمایی کشوری شده که فقط خبر از درخواست آنها دارد که امکان اجرایی شدن را به گذشت زمان موکول می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قطع روابط ما بین ایران و امریکا از طرف امریکا اتفاق افتاده و براساس کنوانسیون های بین المللی کشورها این امکان را دارند که روابط خود را قطع یا وصل کنند ولی این به معنای عدم تماس با کشورها نیست که نمونه آن روابط ما با مصر است که با وجود قطع روابط ما رایزنی در خصوص مسایل منطقه ای داشتیم، در خصوص امریکا نیز درباره مسایل برجام گفتگوها شده است و اگر مسایل دیگری بیرون از برجام هم از این کانال گفتگو شده است به اطلاع مردم رسانده ایم.

جابری انصاری گفت: کری قبلا متعهد شده است که اجرای مصوبه روادید امریکا تعهدات بین المللی این کشور براساس برجام را نقض نخواهد کرد و آن چیزی نیز که اجرا شد در ذیل همین تعهد است البته ایران حسب مورد تصمیم مناسب را اتخاذ می کند.

وی همچنین گفت: اظهارات سفیر عربستان در عراق، اظهارات مداخله جویانه بوده که با برخورد رسمی دولت عراق روبرو شده است ایران نیز اقدامات خود در با کشورهای منطقه را با درخواست این کشورها انجام داده و هیچگونه اقدامی خارج از آن انجام نمی شود.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص نتایج شرکت عراقچی در اجلاس سازمان همکاری ها اسلامی در عربستان گفت: در این سفر هیات ایران تلاش کرد در بیانیه ای که قرار بود در این اجلاس صادر شود موثر باشد که موفقیت نسبی را هم کسب کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال «نسیم آنلاین» در خصوص شائبه‌ توافق ایران با طرف غربی برای باز پس گیری پول‌های بلوکه شده به وسیله خرید 114 هواپیمای ایرباس یا قرارداد 500 میلیون دلاری ایران با پژو در سفر روحانی به فرانسه تاکید کرد: هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد. به طور طبیعی وقتی سفری بین دو کشور اتفاق می‌افتد جنبه‌های مختلف همکاری بر اساس سوابق قبلی ظرفیت‌های دو کشور در دستور کار و گفتگوها خواهد بود از جمله در سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه هم هیئت بزرگ اقتصادی ایشان را هم از بخش خصوصی و هم از بخش دولتی همراهی می‌کند و طبیعتاً در نشست‌های اقتصادی که در ایتالیا و فرانسه برگزار خواهد شد همینطور در گفتگوها و مراسم‌های ما بین هیئت‌های بخش‌های خصوصی و دولتی ایران با طرف‌های مقابلشان در ایتالیا و فرانسه موضوعات مطرح و در زمینه همکاری‌ها در خصوص آن گفتگو خواهد شد.

وی ادامه داد: در مورد خواست فرانسه روابطی بین خودروسازان ایران در دهه‌های گذشته با خودروسازان فرانسه وجود داشته و هم اینک هم در زمینه‌هایی بین دو کشور در چند حوزه خاص در جریان هست که در این سفر دنبال خواهد شد و بر اساس اولویت‌های دو کشور و بر اساس نیازها و ظرفیت‌های موجود در صورتی که توافق نهایی بین دو کشور صورت بگیرد که موضوع گفتگوها هست ما براساس این توافق همکاری‌هایی در حوزه خودرو سازی بین دو کشور خواهیم شد؛ این مسئله‌ای است که جزء دستور کار ما و فرانسوی‌ها در این حوزه خاص هست.

ارسال نظر: