کمال خرازی:

بعضی سفرا فکر می‌کنند فقط باید از دولت حمایت کنند در حالی که سفیر نماینده نظام است

کدخبر: 2006558

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه سفیر باید از کل نظام دفاع کند گفت: بعضی وقت‌ها فکر می‌کنند کسی که از طرف دولت به جایی رفته فقط باید از دولت حمایت کند در حالی که رهبری تاکید کردند که سفیر نماینده نظام است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، رئیس شورای رهبردی روابط خارجی گفت: هماهنگی دستگاه ها ازضروریات توفیق سیاست خارجی است و درغیر این صورت نمی توانیم از مولفه های قدرت استفاده کنیم.

کمال خرازی درنهمین نشست تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به نقش رهبری در هدایت سیاست خارجی اظهارکرد: مولفه های موثر در سیاست خارجی همه در اختیار دولت ها نیست بلکه در اختیار رهبری است که می تواند هدایت کننده اصلی سیاست خارجی باشد و تا به حال هم همین گونه بوده است.

وی اضافه کرد: زمانی که من در وزارت امور خارجه بودم حضرت آقا می فرمود' برای من وزارت امورخارجه نصف دولت است و به همین نسبت آمادگی دارم برای سیاست خارجی وقت بگذارم' و این نشان دهنده این است که نقش رهبری در سیاست خارجی بسیار مهم است.

خرازی یادآورشد: اگر توفیقی درسیاست خارجی بدست آورده ایم به دلیل اشرافی است که مقام معظم رهبری در سیاست خارجی داشتنه اند و توانسته اند عوامل موثر در سیاست خارجی را هماهنگ کنند.

وی نفی سلطه جویی و سلطه پذدیری، حفظ استقلال و تمامیت ارضی و دفاع از حقوق مستضعفان و عدم مداخله در امور داخلی کشورها را از اصول سیاست خارجی مندرج در قانون اساسی ذکرکرد و گفت: این اصول و چارچوب ها با سایر نظام ها متفاوت است و ویژگی های نظام جمهوری اسلامی و سیاست خارجی آن را نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما موظف به حمایت از سایر مسلمانان هستیم و نمی شود بگوییم صرفا منافع داخلی خود را پاس می داریم . هم مبانی ارزشی و هم منافع ملی مبناست و هم مصالح کشور که تشخیص آن با رهبری است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در بخش دیگری از سخنان خود تجربه 36 سال اخیر جمهوری اسلامی در عرصه سیاست خارجی را تجربه موفقی عنوان کرد که نمی شود آن را نادیده گرفت و افزود: ما توانستیم با عبور از فراز و نشیب هایی مثل جنگ ، دخالت بیگانه و تحریم موقق شدیم موقعیت خود را اثبات کنیم تا دنیا مجبور شود واقعیت جمهوری اسلامی را بپذیرد.

وی خاطرنشان کرد: ما توانستیم جنگی را که با حمایت همه کشورها برعلیه ما ایجاد شده بود با موفقیت به پایان برسانیم و علاوه بر این تحریم هایی که در سالهای اخیر با آن روبرو بودیم از سر گذراندیم و توانستیم خود را به عنوان یک قدرت اثبات کنیم و اینها نشان می دهد که ما طبق مدل درستی عمل کرده ایم.

وی تصریح کرد: ما بر پایه مبانی ارزشی خود عمل کردیم و با اتکاء به قدرت ملی ایستادگی کردیم و با سیاست هایی که رهبری اعمال کرد در مسیر درستی حرکت کردیم تا به این توفیق رسیدیم.

خرازی یادآورشد: خیلی از کشورها ادعا داشتند که به موقعیت ما برسند، اما نرسیدند و این نشان می دهد مسیری که انتخاب کردند درست نبود.

وی خاطرنشان کرد: تجربه 36 ساله و موقعیت فعلی ما شاخص مهمی است که می تواند در طراحی نظریه سیاست خارجی بر اساس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کمک کند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سفیر نماینده دولت نیست بلکه نماینده نظام است، اظهارکرد: سفیر باید از کل نظام دفاع کند. برخی بعضی وقت ها فکر می کنند کسی که از طرف دولت به جایی رفته فقط باید از دولت حمایت کند در حالی که رهبری تاکید کردند که سفیر نماینده نظام است و بنابر این همه دستگاه ها باید زیر نظر نماینده نظام حرکت کنند تا از تشدد جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: اگر سفیر کاردان، متعهد، غیر شرمنده و صریح نباشد نمی تواند از نظام دفاع کند و بایستی به نظام معتقد باشد تا بتواند از آن دفاع کند.

وی در ادامه ضمن تشریح الگوهای حاکم بر سیاست خارجی برخی از کشورها بر لزوم انتخاب نیروی انسانی کارآمد و موثر برای پیگیری اهداف سیاست خارجی تاکید کرد.

خرازی در بخش دیگری ازسخنانش بر لزوم یکپارچگی سیاست خارجی اشاره کرد و اظهارداشت: در کشور انگلیس بی بی سی فارسی و دستگاه اطلاعات خارجی انگلیس زیر نظر وزارت خارجه عمل می کند و این نشان می دهد که این مولفه های قدرت (رسانه و اطلاعات ) باید با دستگاه سیاست خارجی هماهنگ باشند.

خرازی یادآورشد: از مشکلات ما در ایران این است که چند پارچگی وجود دارد و هماهنگی بین اینها دشوار است و اگر رهبری نظارت نکنند با مشکلات مواجه می شوند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: