نامه دانشجویان دکتری به معاون آموزش دانشگاه آزاد

کدخبر: 2007481

تعدادی از دانشجویان دکتری دانشگاه علوم تحقیقات طی نامه‌ای به معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اعتراض خود را نسبت به گذراندن دروس پیش نیاز اعلام کردند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، خبرنامه دانشجویان ایران نوشت:

هفته گذشته بود که معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد از گذراندن دروس پیش نیاز برای دانشجویان مقطع دکتری خبر داد. همین مسئله باعث که تعدادی از دانشجویان دکتری دانشگاه علوم تحقیقات طی نامه ای به حسین زاده لطفی اعتراض خود را نسبت به این تصمیم اعلام کنند.

در بخشی از این نامه آمده است: اگر واقعاً دانشگاه آزاد در پی ارتقاء سطح علمی بوده و واقعاً دغدغه علمی دارد چرا کلاس‌های دکتری با 20 نفر و کارشناسی ارشد با 40 نفر برگزار می‌شود این رفتارهای دوگانه و از طرفی افزودن اجباری پیش‌نیازهای درسی به دکتری با بهانه افزایش ارتقاء سطح علمی تنها یک هدف و آن افزایش درآمد برای دانشگاه آزاد دارد.

متن این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جوان باید مطالبه کند، باید احساس کند که این مطالبه سودمند است، ثمربخش است؛ و تشویق بشود بر این مطالبه و باید احساس کند که او فقط مسئولیتش طرح سؤال و پرتاب کردن یک شعار نیست، که بگوید خوب، ما کار خودمان را کردیم؛ نه، پیگیرى کردن، مطالعه کردن، درباره ى مسئله اندیشیدن، آن را پخته کردن، راهِ کارِ اجرائى را براى آن جستجو کردن، براى طرحش با مراکز دست اندرکار و مجرى تلاش کردن و فعالیت کردن و بالاخره خود وارد میدان کار شدن، اینها جزء وظایف و تکالیف جوان ماست که این را هم بایستى جوان ما درک کند... مقام معظم رهبری (17/7/1387)

پاسخ اعتراضی دانشجویان دکتری 94 دانشگاه آزاد به مصاحبه دکتر حسین زاده لطفی

احتراماً نظر به مصاحبه حضرتعالی در خصوص کاهش واحدهای دکتری به استحضار می‌رسانیم که دانشجویان ورودی 94 دکتری دانشگاه آزاد در این خصوص مطالباتی دارند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. در ابتدا در خصوص تخلفات و برخوردهای دوگانه واحد علوم و تحقیقات تهران مواردی را به سمع و نظر حضرتعالی می‌رسانیم:

1- پیش از ثبت‌نام قطعی قبول‌شدگان در برخی واحدها هیچ آیین‌نامه یا بخش‌نامه‌ای مبنی بر ارائه واحدهای پیش‌نیاز به اطلاع دانشجویان رسانده نشد.

2- در هنگام ثبت‌نام برگه‌ای مبنی بر اینکه نیازی به ارائه و گذراندن پیش‌نیاز ندارید توسط برخی از گروه های آموزشی توسط مدیران گروه امضا و در پرونده دانشجویان ثبت گردید.

3- اعلام سریع گروه مشاوره واحد علوم تحقیقات آن‌هم در حین امتحان تاریخ 21/10/94 علاوه بر اینکه باعث آشفتگی ذهنی دانشجویان هنگام جلسه امتحان شد نشان‌دهنده آشفتگی گروه در اجرای سریع این طرح آن‌هم در زمان امتحانات بود.

4- در صورتی که این بخشنامه لازم‌الاجرا می‌باشد که پیش از ثبت‌نام باید به اطلاع ثبت‌نام کنندگان می‌رسید تا این حق را در صورت انصراف از ثبت‌نام برای دانشجو قائل می‌‌شدند.

5- حضرتعالی در مصاحبه خود فرمودید که 4 واحد نظری و 4 واحد رساله کاهش‌یافته است در حالی که چنین موردی نه‌تنها مشاهده نشده است بلکه به تعداد واحدها افزوده شده و با این شرایط از سه ترم تحصیلی به 4 ترم تحصیلی تغییر کرده است.

6- بر چه مبنا و معیاری 4 واحد پیش‌نیاز را به‌صورت اجباری (در برخی واحدها تا 10 واحد پیش‌نیاز) به دانشجویان دکتری تحمیل کرده‌اید.

با توجه به مباحث مطرح شده، و مصاحبه حضرتعالی در خصوص ارتقاء سطح دانشجویان باید اضافه کنیم که اگر واقعاً دانشگاه آزاد در پی ارتقاء سطح علمی بوده و واقعاً دغدغه علمی دارد چرا کلاس‌های دکتری با 20 نفر و کارشناسی ارشد با 40 نفر برگزار می‌شود این رفتارهای دوگانه و از طرفی افزودن اجباری پیش‌نیازهای درسی به دکتری با بهانه افزایش ارتقاء سطح علمی تنها یک هدف و آن افزایش درآمد برای دانشگاه آزاد دارد.

حضرتعالی در مصاحبه‌ها عنوان نمودید که با شیوه جدید یک ترم دکتری کم شده است اما نه‌تنها چنین اتفاقی رخ نداده است بلکه با رویکرد جدید علوم تحقیقات و با افزدون بی‌حساب‌وکتاب دروس پیش‌نیاز (به بهانه ارتقاء سطح علمی) از سه ترم به چهار ترم تحصیلی افزایش پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که چندین بار به‌صورت مکتوب خواستار رسیدگی به این تخلفات آشکار علوم تحقیقات شدیم اما نه‌تنها چنین اتفاقی رخ نداد بلکه با وقت خریدن و کاغذبازی در پی تأخیر در رسیدگی شد تا زمان ثبت‌نام نیمسال فرا برسد و دانشجو مجبور به ثبت‌نام و قبول پیش‌نیازهای کذایی شود. در پایان از وزیر محترم علوم جناب آقای دکتر فرهادی خواستاریم به‌صورت جدی و فوری به این موارد مطرح شده ورود کند و علل این برخوردهای دوگانه دانشگاه آزاد در ارائه پیش‌نیازهای اجباری و تشکیل کلاس‌های بیش از ظرفیت و از طرفی جذب دانشجویان بیش‌ازاندازه را بررسی نماید.

و من الله توفیق دانشجویان مقطع دکتری 94 واحد علوم و تحقیقات

ارسال نظر: