گزارش «نسیم آنلاین»، از معاونت رهاشده ارشاد (بخش دوم):

هزار وعده‌ای که یکی وفا نشد!

کدخبر: 2007485

اگر بخواهیم یک ویژگی برای معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد دولت یازدهم ذکر کنیم، وعده های تو خالی مکرر و برنامه های فراوان زمین مانده است؛ قول هایی که مکرر از سوی عالی ترین مقام این معاونت داده می شود اما تقریبا هیچ کدام آنها رنگ اجرایی شدن به خود نمی بینند!

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »- در گزارش قبل با عنوان " معاونت قرآنی یا معاونت شرمندگی و تعطیلی؟ " نگاهی به ساختار و وظایف معاونت امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم. در بخش دوم این سلسله گزارش ها، به وعده هایی که از سوی این معاونت داده شده اما تا کنون عملی نشده می پردازیم.

سامانه ای که هیچ وقت جامع نشد

در حالی که معاون قرآن و عترت راه اندازی سایت جامع قرآنی جزء برنامه هایی اعلام می کند که از روزهای آغازین اشتغالش در معاونت قرآن و عترت طراحی شده است[1]، آن را کاری بزرگ[2]، مهم و اثرگذار تلقی می کند[3] و راه اندازی این سامانه را برنامه بعدی وزارت ارشاد پس از برگزاری نمایشگاه قرآن بیست و سوم معرفی می کند[4]؛ ابتدا در 25 اردیبهشت 93 امیدوار است آن را تا ماه رمضان 93 راه اندازی کند[5] و در مرداد ماه، وعده سه ماه بعد را می دهد[6]. در مصاحبه ای دیگر یکی از مدیران کل مربوطه، اسفند ماه را زمان راه اندازی این سامانه اعلام می کند[7] و خود حجت الاسلام و المسلمین حشمتی هم از رونمایی از این سایت تا پایان سال 93 خبر می دهد[8]، تا اینکه بعد از ناتوانی این دستگاه قرآنی در تحقق این وعده و پس از تهیه گزارش توسط برخی رسانه ها و انتقاد آنان در این زمینه (از جمله سراج[9] و غیره[10]) حجت الاسلام حشمتی در اسفندماه 93 در پاسخ سؤال خبرنگار ایرنا اعلام می دارد: این سامانه در مرحله انتخاب پیمانکار است[11]. در نهایت هم پس از گذشت 22 ماه از وعده راه اندازی سامانه جامع (از تیر 93 (رمضان) تا فروردین 94)، این معاونت برای یافتن پیمانکار برای ارزیابی کیفی فراخوان می دهد[12]. آخرین خبر در مورد این سامانه آن است که عباس نظری، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی، در شهریور ماه اعلام می کند: « برای تکمیل اطلاعات این درگاه ، فراخوان انجام شده و افراد در مرحله ی ثبت هستند که این پروسه بیش از یکسال زمان می برد.»[13] شایان ذکر است روابط عمومی این معاونت در بیان عملکرد یکساله خود در هفته دولت از «طراحی درگاه بین المللی قرآن و عترت» و «راه اندازی بانک اطلاعات موسسات قرآن و عترت سراسر کشور»[14] سخن گفته است. با نگاهی به بخش جدید «بانک حافظان آزمون های سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»[15] در وب سایت معاونت قرآن و عترت تنها در دسترس قرار دادن اطلاعات آرشیوی مشهود است؛ کاری که تنها با یک کلیک امکانپذیر است!، نه آنکه برای آن، نیاز به جمع آوری آمار قرآنیان کشور (اساتید، قرآن آموزان، حافظان، قاریان و ...)، مؤسسات قرآنی، هنرمندان قرآنی و غیره (کارهایی که برای راه اندازی سامانه جامع باید انجام داد) باشد.

«جشنواره بین المللی فیلم محمد؛ پیامبر صلح»

این جشنواره که قرار بود تیر ماه و در نمایشگاه قرآن برگزار گردد و طبق بیان حجت الاسلام و المسلمین حشمتی تا فروردین 94 مدت ارسال آثار آن بود[16]، در دومین جلسه شورای برگزاری، مهلت ارسال آثار اواخر اردیبشهت و اختتامیه آن در ایام ماه مبارک رمضان و مصادف با میلاد امام حسن مجتبی (ع) و یا همزمان با عید سعید فطر اعلام شد[17] که نهایتاً برگزاری جشنواره مذکور به دی ماه به تعویق افتاد[18] و در حالی که قرار بود اختتامیه آن روزهای 3 الی 7 دی[19] و یا روز 8 دی در تالار وحدت برگزار گردد[20] و طبق اعلام وب سایت جشنواره، 157 اثر داخلی و 208 اثر از کشورهای مختلف به آن ارسال شده[21]، و حتی محلی جدای از معاونت قرآن و عترت در خیابان رشت[22] به عنوان دبیرخانه آن، اجاره شده بود، اصلاً برگزار نشد! تا آنکه در روزهای اخیر، دبیر این جشنواره، بدون طرح دلایل تعویق برگزاری و با اشاره دریافت 1800 اثر، زمان برپایی آن را همزمان با جشن مبعث در اردیبهشت ماه ٩٥ اعلام نمود[23]. شایان ذکر است حجت الاسلام والمسلمین حشمتی، در نشست خبری مربوط به همایش «قرآن و امام خمینی» تلویحاً از عدم برگزاری این جشنواره در سال جاری خبر داده بود[24].

در مورد مسائل اجرایی جشنواره مذکور باید گفت علیرغم اعلام حجت الاسلام حشمتی به فرخوان این جشنواره به هفت زبان[25] فراخوان تنها به زبانهای فارسی، انگلیسی و فرانسه صورت گرفته است و بخش عربی این سایت (زبان بین المللی جهان اسلام)، فراخوان ندارد![26] همچنین بخش زبان عربی سایت نسبت به سه بخش دیگر نیز بسیار کم محتواتر است. نکته مهمتر انتخاب جوایزی خارج از عرف و گرانقیمت برای بخش ویژه این جشنواره است برای نمونه در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه هامبورگ که در سال 2015 برگزار شده است، مجموع جوایز هشت برنده به 20 هزار یورو هم نمی رسد و بیشترین جایزه شامل 6هزار یورو (معادل 24 میلیون ریال) است[27]. در سال 2016 نیز هر کدام از جوایز این رقابت از 3هزار یورو (معادل 120 میلیون ریال) فراتر نمی رود[28]. و یا در بزرگ‌ترین جشنواره فیلم کوتاه آمریکا، بهترین فیلم، جایزه ۵ هزار دلاری را کسب می کند.[29] در جشنواره های داخلی هم همین رویه وجود دارد. برای نمونه در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در سال 94 جایزه بزرگ بخش بین الملل 5هزار یورو است و به بهترین فیلم در بخش سینمای ایران 150 میلیون ریال تعلق می گیرد[30] و در مجموع 940 میلیون ریال جایزه نقدی به مجموع برگزیدگان بخش مسابقه سینمای ایران اهدا می‌شود[31] و برای کل بخش بین الملل هم 22 هزار یورو (مطابق 880 میلیون ریال) اختصاص یافته است56 و نمونه هایی از جشنواره های دیگر داخلی هم در حدود این مبالغ است ([32] و[33] و[34]). اما در جشنواره «محمد؛ پیامبر صلح»، جایزه تعیین شده برای نفر اول فیلم 114 ثانیه ای 20 هزار دلار! برابر 720 میلیون ریال (با در نظر گرفتن دلار 36000 ریال) است؛ مبلغی کارشناسی نشده که نه در جشنواره های خارجی و نه داخلی سابقه داشته است. حتی جایزه نفر دوم هم (10 دلار برابر 360 میلیون ریال) بسیار بالا در نظر گرفته شده است.

همایش سیاسی به نام قرآن و امام خمینی(ره)

در حالی که قرار بود این همایش خرداد ماه و در دو روز برپا گردد[35]، به هشتم[36] آبان[37] موکول شد و در نهایت در دهم آبان و طی یک روز، آن هم با حواشی سیاسی[38] صورت گرفت.

جشنواره آیات و هفته های قرآنی

جشنواره آیات دو دوره به صورت ملی جریان داشت و انتظار می رفت که به یک حرکت و جریان بین المللی بدل گردد، اما در برگزاری آن تعلل، تعویق و تقلیل صورت گرفت. به نظر می رسد ادبیات، مطالب، سخنرانی ها و تولیدات این جشنواره در پی بازخوانی نسبت های میان هنر و قرآن گردیده و محل مناسبی برای پیوند برقرار کردن بین قرآن و هنرمندان، که جزء وظایف ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، بود. اما مشاهده می شود کاری که در یک اداره انجام می شد، به یک اداره کل (تبلیغ و ترویج) واگذار گشت و در برگزاری آن اهمال صورت گرفت تا آنجا که پس از گذشت سه سال، برگزاری آن از سر گرفته شده است.

حجت الاسلام حشمتی که در ابتدای استقرار خود در معاونت قرآنی، جشنواره آیات را یکی از برنامه های موفق اعلام کرده و از برگزاری یا دو سالانه شدن آن خبر داده بود[39] در شهریور 93 در گفتگو با تسنیم بر طبق نظر کارشناسی خود[40]، علت عدم برگزاری سالانه آن را عدم تولید محصولات فاخر در طی یک سال دانست![41] حال در قبال این نظر کارشناسانه شخصی، باید این پرسش ها را مطرح نمود: آیا ضروری است همه هنرمندان هر سال در جشنواره آیات شرکت کنند؟ آیا یک سال برای تولید یک اثر هنری خوب کافی نیست؟ و برای تشویق و تسویق هنرمندان در جهت تولید آثار قرآنی مؤثر است؟ آیا به دلیل اینکه در برخی حوزه ها آثار کمی تولید می شود، باید کل جشنواره را تعطیل کرد؟ قابل ذکر است حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی، معاون سابق قرآن و عترت وزیر ارشاد و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی که معتقد است برپایی جشنواره آیات به بودجه چندانی نیاز ندارد[42]، تولید نشدن محتوا برای نمایشگاه قرآن را به سبب برگزار نشدن جشنواره ها می داند.[43] (مسئله ای که به زعم حجت الاسلام حشمتی، گریبان گیر نمایشگاه قرآن می بشد[44]) در حالی که حشمتی مجال نمایشگاه قرآن را برای عرضه آثار قرآنی کافی می داند[45].

در مورد نحوه برگزاری جشنواره آیات باید گفت با تغییر دولت و روی کار آمدن حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی به عنوان معاون قرآن و عترت ارشاد برگزاری این جشنواره معلق ماند[46]. در حالی که قراربود آیین اختتامیه سومین دوره این جشنواره در بهمن‌ 92 برگزار گردد[47]، مهلت ارسال آثار تا نیمه شعبان (خرداد 93) تمدید و تجلیل از برگزیدگان به ایام نمایشگاه قرآن موکول شد[48]. این پرونده همچنان مفتوح بود تا آنکه اصغر امیرنیا، مدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت در شهریور 93 از برگزاری ناقص جشنواره آیات[49] و نیز برگزاری هفته های قرآنی در نیمه دوم آن سال[50] خبر داد. اما عملاً برگزاری جشنواره آیات و هفته های قرآنی در سال گذشته نیز محقق نشد و به سال بعد به موکول گردید. تا آنکه این جشنواره قرآنی پس از 3 سال وقفه با انتشار فراخوان در رشته وبلاگ‌نویسی آغاز به کار کرد[51]؛ جشنواره‌ای که پیش از موعد به پایان رسید![52] و اعلام فراخوان سایر رشته های جشنواره آیات همچنان در تعلل ماند (که قول اعلام فرخوان در بهار و نیز در شهریور داده شده بود)[53] تا اینکه نهایتاً نخستین جشنواره (تصویر سازی آیات قرآنی کودک و نوجوان) در آبان اعلام فراخوان شد و دی ماه موعد برگزاری آن اعلام گردید.

هفته های قرآنی هم از سال گذشته همچنان مسکوت مانده بود تا آنکه علی حفیظی، دبیر اجرایی هفته های قرآنی، در آبان ماه از برگزاری هفته های قرآنی خبر داد[54] و پس از پایان تنظیم، انتشار و توزیع پوسترها و فراخوان ها[55]، نخستین هفته قرآنی آذر ماه در فارس برگزار شد[56].

فعالان قرآن، کم اهمیت ترین اقشار فرهنگ کشور

مواضع منفعلانه حجت الاسلام و المسلمین حشمتی در قبال قطع بیمه فعالان قرآنی در ابتدای سکانداری معاونت قرآن و عترت، سبب شد وی شخصاً اسفند 92 (با توجه به تجربه و علاقه به موضوع خادمان قرآن![59]) پیشنهاد ایجاد صندوق خادمان قرآنی را مطرح کند[60]. در اردیبهشت 93 هم علی جنتی در بازدید از معاونت قرآنی یکی از راه حلهای مشکل اعتباری[61] صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران را ایجاد صندوقی جدید برای ادامه بیمه فعالان قرآنی معرفی می کند[62]. بنابراین توجه به این تقدم و تأخر حائز اهمیت است که ابتدا بیمه فعالان قرآنی قطع می شود[63] (طبق نامه حجت الاسلام و المسلمین حشمتی به وزیر ارشاد (8 آبان 93) که روند بیمه فعالان قرآنی از ابتدای دولت تدبیر و امید متوقف شده است[64]) و سپس وعده ایجاد صندوق داده می شود؛ برخلاف ادعای شیخ ویسی، قائم مقام اداره آموزش و توسعه مشارکت های معاونت قرآن و عترت، که جدا شدن فعالان قرآنی از صندوق هنرمندان را برای ارائه خدمات مناسب تر اعلام می کند.[65]

در ادامه، در خرداد 93 معاون قرآنی وزیر از تأسیس صندوق فعالان قرآن با اولویت فعالیت در زمینه بیمه و ارائه تسهیلات قرض الحسنه خبر می دهد و بیان می دارد: اعتبار اولیه برای این صندوق تعریف شده است[66]. وی در پایان همان سال طی مصاحبه ای تأکید می کند: «قرارداد بیمه فعالان قرآنی با صندوق هنرمندان منعقده شده و ما نیز نیروهای جدید را بیمه می کنیم ، بیمه تکمیلی نیز برای فعالان قرآنی انجام خواهد شد»[67]. این مسئول قرآنی همچنین در اردیبهشت 94 پس از اظهار خوشحالی! از معاف شدن معاونت قرآنی از حمایت از موسسات و اعلام تلاش برای به ثمر رساندن سایر حوزه‌ها و اجرای برنامه‌های جدید[68]، در این جلسه قول پیگیری بیمه فعالان قرآنی و حمایت از این قشر را می دهد ([69] و[70]). اما حجت الاسلام و المسلمین حشمتی آبان 94 طی عقب نشینی آشکاری اعلام می کند به دلیل کمبود اعتبار، فعالان قرآنی طبق اولویت بیمه می شوند[71]. و وعده بیمه فعالان قرآنی همچنان در انتظار عملی و اجرایی شدن بود تا آنکه با پیگیری رسانه ها در آذر ماه سال جاری، روابط عمومی معاونت قرآنی به اطلاع‌رسانی شفاف در خصوص پیگیری‌های این معاونت اقدام و بیان می کند: «با عنایت به اینکه این صندوق ... در سالجاری فرایند تاسیس خود را صرفا" با پیشنهاد و دستور وزیر محترم آغاز نموده است و از هیچ نهاد بالادستی مصوبه­ای صادر نشده است، بودجه مصوبی ندارد که در پیگیری بودجه آن کوتاهی شده باشد! و برای تامین بودجه آن در قانون بودجه سالهای آتی باید پیگیری شود.»[72].

در جواب به این اطلاعیه، ضمن ارجاع به اظهارت حجت الاسلام حشمتی به پیش بینی مبلغ 10 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 94[73]، به نامه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور اشاره می شود که در سال 93، ضمن اعلام تصویب صندوق مذکور در هیأت وزیران و اجازه تشکیل آن، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وقت را موظف به پیش بینی و منظور بودجه مورد نیاز در ذیل اعتبارات کمک به اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی در لوایح بودجه سنواتی می کند. علاوه بر این مبلغ 50 میلیارد ریال را از محل اعتبارات مربوط به هزینه های پیش بینی نشده قانون بودجه 1393 کل کشور به صندوق یاد شده اختصاص می دهد. از طرف دیگر معاون قرآن و عترت (9 دی 93) طی نامه ای به حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، از تصویب تشکیل صندوق مستقل حمایت از فعالان و فعالیتهای قرآنی کشور، و از اختصاص اعتبار مستقل برای این صندوق در ردیف اعتبارات وزارت ارشاد از محل اعتبارات اجرای منشور توسعه خبر می دهد.

با توجه به مستندات فوق، معاونت قرآن و عترت باید به افکار عمومی پاسخ دهد: آیا دیواری کوتاهتر از فعالان قرآنی وجود نداشت که در پالایش اعضاء تحت پوشش صندوق اعتباری هنر، بیمه این دسته از فعالان فرهنگی قطع گردید؟ علت واکنش دیرهنگام حجت الاسلام و المسلمین حشمتی در مقابل قطع بیمه این افراد چه بوده و چرا وی پس از حدود یکسال (آبان 93) نامه نگاری را به وزیر ارشاد برای درخواست جهت «استمرار خدمات صندوق اعتباری هنر تا موعد تأسیس صندوق فعالان قرآن» آغاز می کند؟ در پی تعلل و تسامح معاونت قرآنی در تشکیل صندوق، اعتبار اولیه (50 میلیارد ریال) که برای راه اندازی آن اختصاص یافته، چه شده است؟ با توجه به نامه جهانگیری، چرا پیگیری های لازم جهت جذب کامل این ردیف بودجه صورت نگرفته است؟ چه رایزنی هایی برای پیگیری آن در بودجه 95 شده است؟[74] با توجه به اینکه پوشش بیمه ای قریب به ١٠هزار نفر فعال قرآنی متقاضی بیمه سالانه ١٢٠ میلیارد ریال اعتبار نیاز است، با در نظر گرفتن ابلاغ مبلغ ١٥ میلیارد ریال بعنوان تخصیص ٦ ماهه اول، چرا از پس از گذشت شش ماه از سال، 1250 عضو جدید (به نسبت بودجه و جمعیت)، تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند؟ و مهمترین و اساسی ترین پرسش، با توجه به اعتراف و اذعان حجت الاسلام حشمتی، این است که چرا بیشتر «صرفه جویی ها» و «کاهش محسوس اعتبارات» دولت «در حوزه فرهنگ و فعالیت های قرآنی و دینی» صورت می گیرد»؟[75] و «چرا دولت اعتبار محدودی را برای بخش قرآنی هزینه می کند»؟[76]

یکی از فعالان قرآنی در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها ضمن محرز دانستن کم‌کاری وزارت ارشاد در این زمینه انتقادات زیر را مطرح می کند: « اگر خبرگزاری ایکنا از معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد سؤال نمی‌کرد که وضعیت صندوق فعالان قرآنی چگونه است چه کسی از جامعه قرآنی می‌دانست که چنین صندوقی مصوب است و جزو فعالیت‌های انجام شده و جزو ساختارهای شکل‌گرفته است! ... اینکه مسئولان معاونت قرآن و عترت بگویند چون بودجه به این صندوق نداده‌اند غیرفعال است پاسخ مناسبی نیست. اگر بودجه نداده‌اند چرا نداده‌اند؟ چرا شما اعتراض نکردید؟ چرا رسانه‌ای نکردید؟ چند بار از اعضای جامعه قرآنی کمک خواستید که کسی کمک نکرده؟ چرا از خیرین قرآنی کمک نگرفته‌اید؟ ... در شرایط فعلی هم بنده به عنوان عضو کوچکی از جامعه قرآنی احساس خوبی ندارم زمانی که می‌بینم 9 ماه از سال گذشته است و ما در کنار خیلی از اصناف فرهنگی و هنری کشور قدم بزنیم و ببینیم و اطلاع از بودجه‌های آنها داشته باشیم و بعد ببینیم بودجه قرآنی کشور صفر است و ریالی پرداخت نشده است. ... معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد که متولی این امر است باید نسبت به اطلاع‌رسانی و اهمیت و پیگیری اقدامات لازم خیلی فعالانه عمل کند و کار رسانه‌ای کند، اطلاع‌رسانی کند، از جامعه قرآنی کمک بگیرد و جلساتی را برای روشن شدن چند و چون این موضوع برگزار کند و حتی از رسانه ملی و از مدیران فرهنگی کمک بگیرد تا این کار روی زمین نماند.»[77]

فعال قرآنی دیگر می گوید: «بعد از مدتی که از تصویب صندوق حمایت از فعالان قرآنی می‌گذرد معاونت قرآنی امسال اعلام می‌کند که بودجه نداریم و نمی‌توانیم فعالیت صندوق را دنبال کنیم! ... وقتی صندوق به امضای وزیر ارشاد رسیده و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شده است، اما چرا بودجه مورد نیاز به این صندوق اختصاص پیدا نمی کند؟ چرا از سوی مسئولان قرآنی وزارت ارشاد پیگیری مستمر و همه جانبه در این خصوص صورت نمی گیرد؟ چرا پس از گذشت 9 ماه هنوز بودجه فعالیت های قرآنی اختصاص پیدا نکرده است؟ چرا بودجه های قرآنی به موقع اختصاص پیدا نمی کنند؟»[78]

نکته دیگر بیانات متناقضی است که در مورد مسائل اجرایی این صندوق، به چشم می خورد: در حالی که نوش آبادی تأخیر در بیمه فعالان قرآنی را به علت عدم شناسایی آنان می داند[79] اما حجت الاسلام حشمتی اظهار می کند: «دولت در این بخش کمی مشکل دارد»[80]. همچنین طبق اعلام روابط عمومی معاونت قرآن و عترت، با تلاش این دستگاه قرآنی بیمه 3517 نفر از فعالان قرآنی استمرار یافته و 120 میلیارد ریال برای بیمه 10 هزار نفر لازم است[81]، اما قائم مقام اداره کل آموزش و توسعه مشارکت ها می گوید: «هم اکنون، بیش از 10 هزار فعال قرانی کشور از تسهیلات این صندوق استفاده می کنند و امسال بیش از 7 هزار نفر ثبت نام کنندگان در سامانه را بیمه خواهیم کرد. ... راه اندازی بیمه صندوق فعالان قرآنی بیش از 10 میلیارد تومان برای ما هزینه برخواهد بود»[82] (10 میلیارد برای 7 هزار نفر یعنی بیمه پایه هر فرد 14 میلیون ریال است که با آمار روابط عمومی، 12 میلیون ریال، تفاوت دارد).

شایان ذکر است علیرغم تأکید حجت الاسلام و المسلمین حشمتی بر معیشت با احترام قرآنیان[83]، بسیاری از فعالان قرآن که بعضاً چهره های شناخته شده و بین المللی هستند، از این بیمه محروم هستند؛ برای نمونه می توان به حمید شاکرنژاد اشاره کرد که بعد از آنکه اخیرا دچار سانحه شد، معاون قرآن و عترت شخصا دستور به حل مشکل بیمه او داد[84].

تغییر مداوم در برگزاری آزمون سراسری قرآن و عترت

برخورد سلیقه ای با نحوۀ برگزاری آزمونی که قبلاً 12 دوره آن برگزار شده و دیگر سزوار آزمون و خطا نیست، حاکی از نبود برنامه ریزی راهبردی برای این آزمون بسیار مهمی است که حتی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آن به عنوان بزرگترین المپیاد قرآنی کشور نام می برد![85] اوایل سال 93 بود که حجت الاسلام و المسلمین حشمتی از برگزار نشدن آزمون سراسری قرآن و عترت اردیبهشت ماه به دلیل مشکلات مالی و نیز نبود سازوکار مناسب در اجرای آزمون خبر داد[86]؛ اما عملاً در سازوکار و محتوای آزمون 4 مهر 93، تغییر خاصی صورت نگرفت (اضافه شدن رشته نهج البلاغه از سال قبل در دستور کار قرار داشت[87]) و تنها اجرای آزمون در برخی شهرها به مؤسسات سپرده شد[88] که در برخی شهرها هم این کار صورت نگرفت مثلاً برگزاری آزمون شهر تهران به موسسه یا موسساتی واگذار نگردید. همچنین با وجود تأکید حجت الاسلام حشمتی بر برون سپاری و درخواست برهمکاری همه جانبه نهادهای قرآنی[89]، اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان‌ها با وجود علاقه‌مندی به مشارکت در مراحل اجرایی این آزمون، از همکاری باز می ماند و در هیچ یک از مراحل آزمون دخالت داده نمی شود.[90]

علیرغم آنکه معاون قرآن و عترت طی مصاحبه ای در اواخر سال 92 مشکل اجرای برنامه ها و طرح های قرآنی را بودجه نمی داند[91]، اما در همان برهه، نرسیدن بودجه 93 را پیش بینی! کرده[92] و از برگزاری آزمون اردیبهشت 93 سر باز می زد. وی در مهر 93 اعلام می کند: آزمون سالی یک بار برگزار می شود[93]. اما در بهمن 93 مرتضی خدمتکار، مدیر اداره آموزش، تصمیم دوباره معاونت قرآنی را برای برگزاری آزمون دو بار در سال بیان می کند[94]. حجت الاسلام و المسلمین علی پروانه، مدیر کل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت، نیز در اردیبهشت 94 مهر تأییدی بر آن نهاده و اعلام می دارد آزمون هر سال دو بار و در ماه های اردیبهشت و مهر برگزار می گردد[95] تا آنکه مجدداً خدمتکار در مرداد 94 از تصمیم مسئولان برای برگزاری آزمون سالی یک نوبت خبر می دهد[96]. ذکر این نکته ضروری است زمان برگزاری این آزمون برای برنامه ریزی آموزشی موسسات قرآنی حائز اهمیت است و تغییر مداوم زمان برگزاری و تصمیمات خلق‌الساعه چیزی جز تزریق بی برنامگی به مؤسسات و نیز بلاتکلیفی 50 هزار داوطلب و قرآن آموز را در بر ندارد.

خادمانی که به زور تجلیل می شوند!

به ادعای حجت الاسلام و المسلمین حشمتی نماینده قرآنی دولت یازدهم، دولت تدبیر و امید نگاه ویژه به ترویج فرهنگ و امور قرآنی در جامعه دارد.([97] و[98] و[99]) ولی همین نگاه خاص! به آنجا ختم شده که خادمان قرآن کریم، بیش از شش ماه است برای تجلیل منتظر رئیس جمهور مانده اند![100] که البته آنها در این زمینه چشمداشتی ندارند. معاون قرآن و عترت، پر بودن وقت رئیس جمهور در شب های ماه رمضان[101] و نیز مراسم افطاری را که از سوی رئیس جمهور در هفته پیش از برگزاری مراسم تجلیل از خادمان قرآن برگزار شد، علت وقفه در مراسم تجلیل می داند[102]، و امیرنیا شرایط سیاسی مربوط به مباحث برجام را مطرح می کند[103]. اما در حالی که وزیر ارشاد از سرنوشت همایش تجلیل از خادمان قرآن اظهار بی‌اطلاعی می کند[104]، توجیه معاون قرآنی وزیر پس از گذشت چند ماه از عدم برگزاری مراسم برای نپذیرفتن مسؤلیت تأخیر در این برنامه قابل توجه است که توپ را در زمین شورای همایش می اندازد[105]. در پایان باید از مسئولین امر پرسید: آیا تجلیل از نخبگان و خادمان قرآن منوط و متوقف به حضور و تقدیر رئیس جمهور است؟ چرا شش ماه است کسانی را که عمری در خدمت قرآن و عترت بوده اند، منتظر خالی شدن ساعتی از وقت رئیس دولت گذاشته ایم! آیا این اهانتی به محضر خادمان قرآن، که اغلب آنان کهنسال هستند، نیست؟ آیا حضور برخی اشخاص حقوقی، از نفس تجلیل از خادمان در زمان حیات آنها، مهمتر است؟ البته چند روز پیش خبری منتشر شد که این نشست 25 بهمن ماه بدون حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد!

نشست خادمان قرآن، شاید وقتی دیگر

نخستین نشست خادمان قرآن که قرار بود پیش از ماه رمضان 93 (یعنی خرداد ماه و ) برگزار شود، در دی برگزار شد. از طرفی حجت الاسلام و المسلمین حشمتی در خرداد همان سال اعلام کرد: برای دریافت نظرات خادمان قرآن حداقل شش ماه یکبار نشستی را برگزار می‌کنیم ؛ اما وی در اجرای این برنامه نیز موفق نبود؛ چراکه برپایی دومین مجمع خادمان تأخیرهای مکرر صورت گرفته است {اعلام زمانهای اوایل سال 94 ، شهریور ومهر 94 ، محرم ، اربعین حسینی ( و ) و عدم برگزاری این مجمع در نجف اشرف تا اعلام اسفند 94 و در نهایت محمدرضا پورمعین، مسئول تشکیل مجمع خادمان قرآنی، با بیان اینکه تمامی وظایف و دستورات لازمه در حوزه برپایی دومین مجمع خادمان قرآن کریم با موفقیت کامل به پایان رسیده است اعلام می کند: «برپایی این مجمع در انتظار موافقت حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی است» }

ادامه دارد...

منابع:

[1] وی در ادامه از راه اندازی سایت جامع قرآنی تا پایان سال خبر داد و گفت: سایت جامع قرآنی به معنای یک سایتی است که همه اطلاعات قرآنی در آن دیده شود و همه خدمات مورد نیاز جامعه قرآنی با همکاری تمام حوزه های قرآنی ارائه شود. ... حشمتی اضافه کرد: در این سایت علاوه بر ارائه اطلاعات قرآنی، بانک های اطلاعاتی سایر سازمان های قرآنی نیز ارتباط داده می شود. ... وی در پایان گفت: راه اندازی سایت جامع قرآنی جزو برنامه هایی است که از روزهای آغازین اشتغال در معاونت قرآن و عترت طراحی شد و رایزنی های سخت افزاری و محتوایی آن درحال تدوین است. http://www.jamaran.ir/fa/n58797/

[2] وی این سامانه را یکی از کارهای بزرگ معاونت قرآن دانست و گفت: با توجه به فعالیت های انجام شده از سوی سایر مراکز قرآنی فعالیت هایی را ثبت می کنیم که تاکنون انجام نشده است. http://www3.irna.ir/fa/News/81533694/

[3] معاون قران و عترت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی افزود: راه اندازی سایت جامع قرآن یکی دیگر از برنامه های قرآنی دولت است که از دید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاری بسیار مهم و اثرگذار است. http://www.irna.ir/fa/News/81735630/

[4] براساس گزارش ستاد برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، حشمتی تهیه سامانه جامع قرآن را برنامه بعدی وزارت ارشاد دانست و افزود: تهیه این پرتال جامع قرآنی از سال گذشته شروع شده و هم اینک طراحی های آن انجام شده و در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم. http://www.irna.ir/fa/News/81636393/

[5] معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سایت جامع قرآنی توسط معاونت قرآن و عترت گفت: راه‌اندازی سایت جامع قرآنی، هم‌اکنون در دستور کار است که امیدواریم این سایت را تا ماه مبارک رمضان راه‌اندازی کنیم. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/118088/

[6] حجت الاسلام و المسلمین حشمتی: سامانه جامع قرآنی تا سه ماه دیگر راه اندازی می شود http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/128147/

[7] آشنا گفت: در نشست شورای سیاستگذاری درگاه جامع قرآنی کشور مقرر شد فاز اول سایت در اسفند ماه سال جاری راه اندازی شود. http://www.irna.ir/fa/News/81247825/

[8] معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه‌اندازی سایت جامع قرآنی خبر داد و گفت: مقدمات راه‌اندازی این سایت فراهم شده است و تا پایان سال جاری از آن رونمایی می‌شود. http://iqna.ir/fa/news/1448174

[9] معاونت وعده‌های بی پایان/بررسی وعده‌های وزارت ارشاد در زمینه قرآنی/سامانه جامع فعالیت‌های قرآنی هم روی زمین ماند http://seraj24.ir/fa/news-details/98952/

[10] سامانه جامع قرآنی، سامانه ای که سامان نیافت! http://www.ammarname.ir/node/107746

[11] حشمتی ... در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره وضعیت سامانه جامع قرآن کریم گفت: این سامانه در مرحله انتخاب پیمانکار است و با توجه به تامین اعتبارات سال 93 قرارداد آن نهایی خواهد شد. http://www3.irna.ir/fa/News/81533694/

[12] فراخوان ارزیابی کیفی پیمانکار جهت راه اندازی «سامانه جامع قرآنی کشور» منتشر شد. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/161532/

[13] نظری ... اظهارکرد: برای تکمیل اطلاعات این درگاه ، فراخوان انجام شده و افراد در مرحله ی ثبت هستند که این پروسه بیش از یکسال زمان می برد. http://www.irna.ir/fa/News/81748966/

[14] طراحی درگاه بین المللی قرآن و عترت در جهت حمایت از ارتقاء فعالیت های قران و عترت در فضای مجازی... و راه اندازی بانک اطلاعاتی حافظان قرآن آزمون های سراسری از جمله اقدامات معاونت قرآن و عترت در سال گذشته است. بنابر این گزارش از دیگر اقدامات این معاونت در یک سال گذشته می توان به راه اندازی بانک اطلاعات موسسات قرآن و عترت سراسر کشور، تدوین طرح جامع نظارت بر موسسات قرآن و عترت استان ها، تدوین کتابچه بانک اطلاعات موسسات فرهنگ قرآن و عترت، ... http://www.farhang.gov.ir/fa/news/180377/

[15] http://qia.farhang.gov.ir/fa/hafezan

[16] معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ... گفت: ما در روزهای گذشته فراخوان برگزاری مسابقه بین المللی تولید فیلمهای کوتاه 114 ثانیه ای با موضوع «محمد (ص)؛ پیامبر صلح» را منتشر کردیم. ... حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی در نشست تشریح برخی از فعالیتهای آتی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که صبح امروز (سه شنبه) در ساختمان این معاونت برگزار شد ... ادامه داد: مهلت ارسال آثار به آن تا پایان فروردین ماه 94 است... در ادامه، مهدی حقیقی؛ مشاور سینمایی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: از هفته آینده پایگاه اینترنتی مسابقه تولید فیلم کوتاه «محمد (ص)؛ پیامبر صلح» راه اندازی خواهد شد که پیش بینی می شود حدود 2 الی 3 هزار فیلم کوتاه در آن قرار داده شود. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/155759

[17] دومین جلسه شورای برگزاری جشنواره بین المللی فیلم «محمد (ص)؛ پیامبر صلح» امروز در دفتر حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی؛ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. ... بنا بر این گزارش بر اساس مصوبه شورای برگزاری جشنواره بین المللی فیلم «محمد (ص)؛ پیامبر صلح» آخرین تاریخ تحویل آثار به دبیرخانه آن 1394/2/26 مصادف با سالروز مبعث حضرت رسول اکرم (ص) خواهد بود. همچنین مراسم اختتامیه جشنواره فیلم «محمد (ص)؛ پیامبر صلح» در ایام ماه مبارک رمضان و مصادف با میلاد امام حسن مجتبی (ع) و یا همزمان با عید سعید فطر برگزار خواهد شد. http://www.yjc.ir/fa/news/5152882/

[18] نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم محمد(ص) پیامبر صلح به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دبیری مهدی حقیقی دیماه سالجاری برگزار می شود. http://www.yjc.ir/fa/news/5279167/

[19] وی ادامه داد: همین جا اعلام می کنیم پایان مهر ماه آخرین زمان ارسال فیلم ها و اثار شرکت کننده هاست. و روزهای 3 تا 7دی زمان برگزاری جشنواره است و شب میلاد باسعادت حضرت ختمی مرتبت پیامبر اکرم اختتامیه این جشنواره را برگزار می کنیم. http://www.snn.ir/detail/News/418775/177#Scene_1

[20] نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم محمد(ص) پیامبر صلح به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به دبیری مهدی حقیقی هشتم دی ماه سال جاری همزمان با هفته وحدت و سالروز میلاد حضرت محمد (ص) تالار وحدت تهران برگزار و از در این مراسم از آثار برگزیده تجلیل می‌شود. http://shabestan.ir/detail/News/501540

[21] از میان آثار رسیده به دبیرخانه، تاکنون 365 اثر 114 ثانیه ای بوده که 157 اثر از فیلمسازان داخلی و 208 اثر از کشورهای مختلف است. http://muhammadfilmfestival.ir/fa/171

[22] در این خبر آمده است: علاقمندان جهت شرکت در این جشنواره می‌توانند تا ۳۰ مهر آثارشان را به نشانی دبیرخانه: تهران- بالاتر از چهار راه ولی عصر- جنب دانشگاه هنر- کوچه رشت- بن‌بست اول- پلاک یک ارسال و تحویل نمایند. http://www.yjc.ir/fa/news/5312945/

[23] مهدی حقیقی، دبیر جشنواره بین المللی فیلم محمد(ص) زمان برگزاری جشنواره را همزمان با جشن مبعث پیامبر اسلام در اردیبهشت ماه ٩٥ اعلام کرد. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/202165/

[24] بر همین اساس و در ابتدای این نشست خبری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به اینکه این معاونت سه برنامه مهم را در نیمه دوم سال در اولویت کاری خود قرار داده است، گفت: این سه برنامه مهم براساس اولویت همایش بررسی اندیشه و سیره امام خمینی(ره) در مورد قرآن، برپایی هفته‌های قرآن و عترت در استان‌ها و برگزاری آزمون سراسری حفظ قرآن است. http://iqna.ir/fa/print/3399303

[25] حجت الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت ... از انتشار فراخوان جشنواره بین المللی «محمد(ص)؛ پیامبر صلح» با موضوع تولید فیلم های کوتاه 114 ثانیه ای به هفت زبان خبر داد http://www.irna.ir/fa/News/81513094/

[26] http://muhammadfilmfestival.ir/ar/content/id/id=66

[27] http://festival.shortfilm.com/en/award-winners-2015/

[28] http://festival.shortfilm.com/en/submissions-2016/competitions/

[29] http://www.nasimjonoub.com/fa/posts/159460

[30] http://www.ilna.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%87%D9%86%D8%B1-6/279273-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B3%DB%8C-%D9%88%D8%AF%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF

[31] در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۹۴۰ میلیون ریال جایزه نقدی به مجموع برگزیدگان بخش مسابقه سینمای ایران اهدا می‌شود : به گزارش «نسیم» در بخش مسابقه ایران این جشنواره تندیس جشنواره و 80 میلیون ریال برای بهترین کارگردانی در بخش فیلم داستانی و تندیس جشنواره به همراه 150 میلیون ریال به‌عنوان جایزه بهترین فیلم در بخش سینمای ایران، به تهیه‌کننده خصوصی اختصاص داده می‌شود. ... گفتنی است جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از 20 تا 26 آبان ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود. http://nasimonline.ir/detail/news/1033375/7383

[32] http://www.irandocfest.ir/fa/doc/news/919/

[33] http://cinemafirozeh.com/%D9%87%D8%B4%D8%AA%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%AC%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%B2-500/

[34] http://iigff.org/fa/farakhan/

[35] حجت‌الاسلام حشمتی در نشست خبری که امروز برگزار شد، به برگزاری همایش بین‌المللی «قرآن و امام خمینی(ره)» اشاره کرد و افزود: ... این جشنواره 7 و 8 خرداد ماه سال آینده با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در تهران و قم برگزار می‌شود.. http://www.yjc.ir/fa/news/5135623/

[36] معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد به زمان برپایی این همایش اشاره کرد و افزود: با توجه به تصمیم‌گیری‌های نهایی همایش قرآن و امام خمینی(ره) هشتم آبان‌ماه برگزار می‌شود. ... همایش بین‌المللی قرآن و امام‌خمینی(ره) به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. http://www.farsnews.com/13940324000762

[37] رشید جعفرپور، مدیر قرآن وزارت علوم گفت: همایش بین‌المللی قرآن و امام خمینی در آبان ماه امسال برگزار می‌شود و ... قسمت اصلی که بسیار موثر است «موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی» است که بخش زیادی از فعالیت‌ها در آنجا متمرکزشده‌ است. http://iqna.ir/fa/News/3354239

[38] متهم کردن رسانه ملی به حسادت از سوی هاشمی رفسنجانی و شعار‌هایی همچون «مرگ بر ضد ولایت فقیه» و «مرگ بر خواص بی‌بصیرت» از حواشی همایش قرآن در سیره و اندیشه امام‌خمینی(ره) بود. http://www.farsnews.com/13940810001087

[39] حجت الاسلام و المسلمین حشمتی پس از استقرار جشنواره قرآنی «آیات» را یکی از برنامه‌های موفق عنوان کرد و قول ادامه برگزاری یا دوسالانه شدن این جشنواره را داد. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940421001101

[40] جشنواره آیات مربوط به ما است و در شورای برنامه‌ریزی در حال بررسی است. به نظر من اصل آن، کار خوبی است ولی فکر می‌کنم محصولات قرآنی ما در کشور این‌قدر زیاد نیست که سالی یک‌بار جشنواره بگذاریم البته این نظرات کارشناسی من است و پیشنهاد می‌دهم جشنواره آیات 2 سالانه شود. http://www.tasnimnews.com/Home/Single/501195

[41] برای این جشنواره نام بسیار خوبی انتخاب شده اما من فکر می‌کنم جشنواره آیات با این سازوکار نباید هر سال برگزار شود زیرا تولید آثار فاخر زمان‌بر است و اگر هنرمندان بخواهند در یک سال اثری تولید کنند سطح آثار پایین می‌آید و چندان به درد جامعه نمی‌خورد و یا در برخی از حوزه‌ها آثار کم تولید می‌شود، از این رو فکر ما این است که جشنواره آیات هر دو سال یک بار برگزار شود، http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930219000177

[42] رئیس سابق نمایشگاه بین‌المللی قرآن در پاسخ به این مطلب که برگزار نشدن برخی برنامه‌ها به دلیل نبود یا کمبود بودجه بوده است، گفت: برگزاری یک جشنواره در بهترین حالت خود کمتر از یک میلیارد هزینه داشته است. با ششصد تا هفتصد میلیون تومان می‌توان جشنواره‌ای را برگزار کرد. در دوره گذشته که جشنواره آیات 22 رشته داشت با بودجه محدودی برگزار شد. جشنواره بودجه‌ای نمی‌خواهد تنها بودجه برای جوایز است؛ چرا که ما کار سفارشی نداریم بلکه همه تشویقی هستند. http://iqna.ir/fA/News/3246143

[43] دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه نگران آسیب به نگاه راهبردی حاکم بر نمایشگاه قرآن است، گفت: برگزار نشدن جشنواره‌ها اثر بسیار زیادی بر تولید نشدن محتوا برای نمایشگاه قرآن گذاشت. ... {محمدی} در پایان خاطر نشان کرد: بزرگترین نقیصه‌ای که در حال حاضر در عملکرد دوستان وجود دارد تعطیلی جشنواره‌ها است که باعث شده تا محتوا برای نمایشگاه تولید نشود. /همان

[44] حشمتی: نمایشگاه یعنی بستری که تولیدات در آن عرضه می‌شود،‌ اما در نمایشگاه قرآن، ما با محصولات تولیدی مواجه نیستیم بلکه مجموعه‌ای از کارهای تولید شده در گذشته هر سال، نمایش داده می‌شود. ... معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر بنا باشد نمایشگاه کارهای تولید شده در گذشته را ارائه کند، هیچ دردی از مردم درمان نخواهد شد. http://www.nasimonline.ir/Content/Detail/982438/162

[45] محصولات قرآنی باید در جشنواره‌ها بیاید شاید همین مجال نمایشگاه برای او خوب باشد ولی به نظرمن، ما آن‌قدر تولید قرآنی سطح بالایی نداریم که بخواهیم یک جشنواره در حوزه‌های مختلف بگذاریم. http://www.tasnimnews.com/Home/Single/501195

[46] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940725001078

[47] http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/94566/

[48] http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/97853/

[49] امیرنیا با اشاره به اینکه تغییرات در آیین‌نامه جشنواره «آیات» تا پایان شهریورماه به اتمام می‌رسد، ادامه داد: در نظر داریم جشنواره «آیات» را تقسیم‌بندی کنیم یعنی در سال جاری بخش‌های خاصی از جشنواره و دو سال بعد بخش‌های دیگری از این جشنواره برگزار می‌شود به طوری که به صورت گردشی هر دو سال یک‌بار برخی از رشته‌ها را پوشش خواهیم داد. ... مدیر‌کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه امکان برگزاری جشنواره «آیات» به صورت کامل در یک دوره وجود ندارد، تصریح کرد: هر جشنواره برای عملیاتی شدن حداقل نیاز به 6 ماه طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی دارد به همین دلیل این امکان که جشنواره آیات را امسال به صورت کامل اجرا کنیم، وجود ندارد. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/131886/

[50] امیرنیا ... در ادامه با اشاره به برگزاری هفته‌های قرآن استانی، افزود: در 6 ماه دوم سال هفته‌های استانی را ساماندهی خواهیم کرد به طوری که تا پایان سال حداقل 10 استان را زیر پوشش قرار می‌دهیم و در این استان‌ها جشنواره قرانی «آیات» را نیز برگزار خواهیم کرد. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/131886/

[51] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940421001101

[52] سومین دوره جشنواره قرآنی «آیات» پس از سه سال وقفه تابستان امسال با انتشار فراخوان رشته وبلاگ‌نویسی آغاز به کار کرد. ... بر اساس فراخوان اعلام‌شده، علاقه‌مندان به شرکت در این بخش از جشنواره قرآنی «آیات» که به همت معاونت قرآن و عترت ارشاد و به میزبانی استان اذربایجان شرقی برگزا شد، می‌توانستند تا مهرماه آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند اما این جشنواره اواخر هفته گذشته با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. http://www.farsnews.com/13940622000192

[53] فارس گزارش می‌دهد: تعلل معاونت قرآن و عترت ارشاد در اعلام فراخوان جشنواره «آیات» - در حالی که مسئولان معاونت قرآن و عترت ارشاد از اعلام فراخوان سومین دوره جشنواره قرآنی «آیات» در بهار و پس از آن شهریورماه خبر داده بودند اما با وجود گذشت 6 ماه از سال هنوز فراخوان این جشنواره قرآنی اعلام نشده است. http://www.farsnews.com/13940725001078

[54] علی حفیضی، دبیر اجرایی هفته‌های قرآن و عترت کشور عصر دیروز، 30 آبان‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به تشریح برنامه‌های این هفته پرداخت و گفت: هفته قرآن و عترت در 8 استان کشور در 12 رشته شامل 8 بخش رقابتی و 4 بخش غیررقابتی در سال جاری برگزار خواهد شد. ... وی به تشریح زمان‌های برگزاری این هفته در هشت استان کشور پرداخت و گفت: فارس نخستین استانی است که هفته قرآن و عترت را در تاریخ 18 تا 24 آذرماه برگزار خواهد کرد. http://iqna.ir/fa/News/3455601

[55] http://tarvij.farhang.gov.ir/fa/news/196103/

[56] علیرضا حفیظی، دبیر اجرایی هفته‌های قرآن و عترت کشور از برگزاری نخستین هفته قرآن و عترت در استان فارس خبر داد. علیرضا حفیظی دبیر اجرایی هفته های قرآن و عترت ضمن تشریح برنامه این هفته، گفت: مراسم افتتاحیه رسمی این رویداد مذهبی در استان فارس، ساعت ٩ صبح روز پنج‌شنبه ١٩ آذر ماه همزمان با رحلت پیامبر مکرم اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) برگزار خواهد شد. http://tarvij.farhang.gov.ir/fa/news/197043/

[57] ایدی، با اشاره به اینکه قرار بود که هفته قرآن و عترت ٥ تا ١١ بهمن سال جاری برگزار شود، گفت: با توجه به تصویب شورای سیاست‌گذاری هفته قرآن و عترت استان و همچنین استقبال گسترده هنرمندان، فرهیختگان، فعالان قرآنی و اقشار مختلف مردم از این برنامه، برگزاری هفته قرآن و عترت به دهه دوم اسفند سال جاری موکول شد. http://tarvij.farhang.gov.ir/fa/news/194427/

[58] کردستان، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه به صورت همزمان ۲۶ دیماه تا دوم بهمن، مازندران هفته اول بهمن ماه، ایلام پنج تا یازده بهمن، اردبیل سوم تا هشتم بهمن میزبان هفته های قرآن و عترت هستند. http://tarvij.farhang.gov.ir/fa/news/194427/

[59] اهتمام به برگزاری نمایشگاه‌های قرآن و مسئولیت کمیته خادمان قرآن به مدت 10 سال از دیگر فعالیت‌های من بود. http://www.etghannews.ir/index.aspx?siteid=2&pageid=1445&newsview=7595

[60] این نشست در ٢٨ اسفند ٩٢ ... حجت الاسلام و المسلمین حشمتی حمایت مؤثر از مؤسسات قرآنی در سال ٩٣ را از مهمترین اولویت های این معاونت به منظور برون سپاری فعالیت های قرآنی دانست و راه اندازی صندوق خادمان قرآن را یکی از سیاست های این معاونت بیان کرد. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/105640/

[61] معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در بحث بیمه فعالان قرآنی نیز اگر مشکلات تأمین اعتبار صندوق حمایت از هنرمندان که عامل بیمه فعالان قرآنی است، برطرف شود؛ بحث بیمه فعالان قرآنی دوباره به جریان خواهد افتاد. http://iqna.ir/fa/News/1381642

[62] جنتی ... در خصوص بیمۀ فعالان قرآنی با اشاره اینکه این کار در گذشته بی رویه صورت گرفته است، به صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران اشاره کرد که در مقطعی به خادمان قرآن خدماتی ارائی می کرد و بودجۀ آن از صندوق هدفمندی یارانه تأمین می شده است. وی در ادامه گفت: مشکل اعتباری این صندوق دو راه حل دارد: راه موقت این است که معاونت از محل اعتبارات خود، برای آن تعدادی که تحت پوشش هستند، این تعهد را ادامه دهد؛ در دراز مدت هم حوزۀ معاونت قرآن و عترت می تواند با همکاری کانونهای فرهنگی هنری مساجد صندوقی جدید برای این کار ایجاد کنند. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/113669/

[63] حجت الاسلام ˈمحمدرضا حشمتیˈ ... افزود: مدتی بیمه های اصحاب قرآنی به صندوق هنرمندان منتقل شد اما به دلیل کمبود اعتبار این صندوق، بیمه فعالان قرآنی قطع شده بود. ... وی ادامه داد: اعتبار اولیه نیز برای صندوق فعالان قرآنی تعریف کرده ایم که پس از راه اندازی اعلام خواهیم کرد http://www.irna.ir/fa/News/81178082/

[64]بر اساس نامه معاون قرآن و عترت به وزیر ارشاد در آبان 93 (نامه شماره ٢٤٨١٩/٩٣ مورخ ١٠/٨/٩٣) http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/197713/

[65] شیخ ویسی ... تصریح کرد: برای تشکیل صندوق حمایت از فعالان قرآنی پس از برگزاری جلسات مختلف موفق شدیم تا از صندوق بیمه هنرمندان جدا شویم تا بتوانیم خدمات مناسب تری عرضه کنیم. http://www.irna.ir/fa/News/81748966/

[66] وی در بخش دیگری از سخنانش درباره بیمه فعالان قرآنی گفت: صندوق فعالان قرآنی با اولویت فعالیت در زمینه بیمه و ارائه تسهیلات قرض الحسنه بزودی تاسیس می شود؛ اعتبار اولیه نیز برای صندوق فعالان قرآنی تعریف کرده ایم که پس از راه اندازی اعلام خواهیم کرد. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/119839/

[67] معاون وزیر ارشاد همچنین گفت: قرارداد بیمه فعالان قرآنی با صندوق هنرمندان منعقده شده و ما نیز نیروهای جدید را بیمه می کنیم ، بیمه تکمیلی نیز برای فعالان قرآنی انجام خواهد شد. ... وی در پایان با اشاره به اعتبار قرآنی سال 94 گفت: معاونت قرآن وعترت وزارت ارشاد در بودجه سال 94 اعتباری مستقل پیدا کرده و بر همین اساس علاوه بر کمک های فصل پنج مبلغی معادل 14 میلیارد تومان به این معاونت اختصاص یافته است. http://www3.irna.ir/fa/News/81533694/

[68] وی اظهار کرد: ما خوشحالیم که مسئولان، وزارت ارشاد را از حمایت مؤسسات معاف کردند بنابراین ما می‌توانیم توان خود را بر روی سایر حوزه‌ها بگذاریم و به برنامه‌های جدیدی فکر کنیم. http://iqna.ir/fa/News/3281150

[69] پیگیری بیمه فعالان قرآنی به ما سپرده شده است که امیدواریم با جلسات صورت گرفته روند خوبی را در حمایت از این قشر در پیش بگیریم البته درصدد اصلاحی در آیین‌نامه هستیم تا بتوانیم صندوقی مستقل برای فعالان قرآنی تشکیل دهیم، http://www.etghan.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=2&pageid=1449&newsview=9269

[70] در سال 94، صندوق حمایت از فعالان قرآنی تاسیس شود و از فعالان قرآنی حمایت صورت گیرد. http://www.etedaldaily.ir/newspaper/page/2784/2/41555/0

[71] حجت‌الاسلام حشمتی با اشاره به اینکه مبلغ ١٠ میلیارد تومان برای امور قرآنی در بودجه امسال پیش‌بینی شده بود، متذکر شد: به دلیل کمبود اعتبار تمام بودجه مذکور جذب نمی‌شود و فعالان قرآنی طبق اولویت‌ها بیمه می‌شوند. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/193327 /

[72] http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/197713/

[73] مبلغ 10 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 94 آمده بود اما جزو ردیف‌هایی است که هنوز محقق نشده است. ... وی افزود: بعد از مکاتبات فراوانی که خود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ما و همچنین، معاونت نیروی انسانی وزارت ارشاد انجام داده است، هنوز نتوانستیم از این اعتبار مبلغی را که بتوانیم با آن صندوق حمایت از فعالان قرآنی را راه‌اندازی کنیم جذب کنیم لذا اعتباری در این زمینه تخصیص داده نشده است. http://iqna.ir/fa/News/3462331

[74] پیش بینی و پیشنهاد اعتبارات قرآنی کشور و پیگیری آن در مجلس و دولت http://www.farhang.gov.ir/fa/intro/adjutancy/quran

[75] حشمتی ... با بیان اینکه این میزان اعتبار به هیچ وجه برای ساماندهی فعالان قرآنی و ارتقای سطح کیفی موسسات کافی نیست اظهار کرد: به نظر می رسد صرفه جویی ها و کاهش محسوس اعتبارات بر خلاف سایر بخش های دیگر بیشتر در حوزه فرهنگ و فعالیت های قرآنی و دینی است. http://www.irna.ir/fa/News/81721718/

[76] چالش دیگر، اعتبار محدودی است که دولت برای بخش قرآنی هزینه می‌کند. ... اگر امروز فیلم محمد رسول الله(ص) یک فیلم دینی تاثیر گذار است باید گفت این فیلم معادل اعتبار سالانه نهادهای قرآنی هزینه کرده است. http://iqna.ir/fa/News/3453312

[77] http://iqna.ir/fa/News/3459835

[78] علی‌اصغر شعاعی، ... اظهار کرد: صندوق حمایت از فعالان قرآنی که به امضای وزیر ارشاد رسیده است در حقیقت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شده است اما به این دلیل که بودجه مورد نیاز به این صندوق اختصاص پیدا نکرده، این صندوق نیز فعال نبوده و تاکنون حمایتی از فعالان قرآنی نداشته است. ... این قاری بین‌المللی قرآن با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در جامعه عدم اختصاص به موقع بودجه‌های قرآنی است، اظهار کرد: خیلی عجیب است که با گذشت 9 ماه از سال هنوز بودجه مربوط به فعالیت‌های قرآنی اختصاص پیدا نکرده است در حالی که این بودجه به هر حال در دیگر حوز‌ه‌ها کم و بیش اختصاص پیدا کرده است. ... وی ... گفت: وزارت ارشاد ظاهرا متولی اصلی این امر است اما جای تعجب است بعد از دو سال که از تصویب صندوق حمایت از فعالان قرآنی می‌گذرد معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد امسال اعلام می‌کند که بودجه نداریم و نمی‌توانیم فعالیت صندوق را دنبال کنیم! مسئولان وزارت ارشاد باید پیگیری‌های جدی در جهت مطالبات جامعه قرآنی داشته باشند و از هیچ اقدامی دریغ نکند. http://iqna.ir/fa/News/3460207

[79] وی افزود: آنهایی که واجد شرایط هستند و در حوزه قرآنی فعالیت کرده‌اند، شناسایی شده‌اند و تأخیر به این دلیل است که این افراد باید شناسایی شوند و مورد حمایت و تسهیلات ویژه قرار بگیرند. ... سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: شناسایی قاریان قرآن برای بیمه، از حساسیت ویژه‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار است و قطعاً در دستور برنامه‌های‌مان قرار دارد. http://iqna.ir/fa/News/3460338

[80] حشمتی ادامه داد: دولت در این بخش کمی مشکل دارد اما بالاخره این امر مهمی است و فعالان قرآنی به این صندوق چشم دوخته‌اند ضمن اینکه یکی از موضوعات صندوق نیز موضوع بیمه فعالان قرآنی است که علاوه بر کمک‌های دیگری است که باید به این افراد اختصاص دهیم. http://iqna.ir/fa/News/3462331

[81] http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/197713/

[82] شیخ ویسی درمورد ضرورت وجود بیمه ی مستقل فعالان قرانی گفت: راه اندازی بیمه صندوق فعالان قرآنی بیش از 10 میلیارد تومان برای ما هزینه برخواهد بود ولی کار بسیار ارزشمندی است. ... وی خاطرنشان کرد: هم اکنون، بیش از 10 هزار فعال قرانی کشور از تسهیلات این صندوق استفاده می کنند و امسال بیش از 7 هزار نفر ثبت نام کنندگان در سامانه را بیمه خواهیم کرد. در انجام بیمه رویکرد ما بیشتر از کادر اجرایی حمایت از کادر آموزشی بوده است. http://www.irna.ir/fa/News/81748966/

[83] حشمتی به آفات موجود در حوزهی قرآنی کشور نیز اشاره و خاطرنشان کرد: فرهیختگان، قاریان، حافظان و مسوولان حوزه قرآنی باید معیشت با احترامی داشته باشند. چراکه آنها برای گرفتن هزینه در قبال تدریس قرآن منع شرعی دارند و در عین حال باید معیشت خود را هم بگذرانند. لذا ما به عنوان حوزه معاونت قرآنی باید از آنها حمایت کنیم و ساز و کار درست را برای معیشت و بیمه آنها داشته باشیم و حمایتهای دنیایی را در حدی که دولت و کشور میتواند، برای آنها به کار بریم تا نگاه آنها به قضایا مادی نباشد چراکه در این صورت ثمر آن هم بیشتر خواهد بود. http://www.jamaran.ir/fa/n33911/

[84] در ادامه حجت‌الاسلام محمدرضا حشتمی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن آرزوی شفای عاجل و بهبودی کامل برای ایشان دستورات لازم را به منظور تسریع در درمان و برطرف شدن مشکل بیمه وی، خطاب به مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی استان،صادر کرد. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/201456/

[85] نوش آبادی ... در نوزدهمین نشست خبری این وزارتخانه ضمن حرکت جدی و رو به رشد فرهنگی علی الخصوص در زمینه قرآن و عترت، افزود: المپیاد قرآنی کشور با حضور ٦٣ هزار شرکت‌کننده اقدام دیگر وزارت ارشاد است که تحت عنوان آزمون قرآن و عترت جمعه هفته گذشته ٢٢ آبان ماه برگزار شد. http://rasanews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=303069

[86] حشمتی ... در خصوص دلایل عدم برگزاری آزمون در اردیبهشت‌ماه گفت: مشکلات مالی و نبود سازوکار مناسب در اجرای آزمون از دلایل عدم برگزاری آن در اردیبهشت‌ماه 1393 است. http://www.farsnews.com/13930222000134

[87] خدمتکار با اشاره به تغییرات آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت ارشاد، تصریح کرد: از شهریورماه سال گذشته با توجه به اهمیت ترویج عترت در جامعه، دوره‌هایی برای تربیت ٧٠٠ معلم قرآنی در قم برگزار و آنها را با شیوه آموزش ترجمه و مفاهیم نهج‌البلاغه آشنا کردیم که پس از برگزاری این دوره افراد جهت آموزش این رشته به استان‌های مختلف اعزام شدند. وی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار رشته ترجمه و مفاهیم نهج‌البلاغه وارد مسابقات سراسری شده است ... http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/129146/

[88] مدیر اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توانمندی مؤسسات قرآنی و تشکل‌های مردمی را یکی از اهداف برون‌سپاری امور قرآنی دانست و گفت: ما سعی داریم با سپردن برگزاری آزمون سراسری قرآن و عترت به مؤسسات قرآنی، آنها را توانمند کنیم تا بتوانند با جذب افراد شاهد گسترش امور قرآنی در کشور باشیم. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/129146/

[89] حجت‌الاسلام حشمتی با اشاره به همکاری همه‌جانبه نهادهای قرآنی برای تحقق برنامه‌ها و طرح‌های معاونت قرآن و عترت خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی و عملیاتی‌کردن طرح‌های قرآنی نیازمند همکاری گسترده و همه‌جانبه است که ما از همه نهادهای فرهنگی و قرآنی کشور درخواست همکاری و مساعدت داریم و با دوستی و محبت آماده هر نوع همکاری با نهادهای فعال قرآنی هستیم. http://www.shabestan.ir/detail/News/338052

[90] سیزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت ارشاد در حالی برگزار می‌شود که اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان‌ها با وجود علاقه‌مندیشان به مشارکت در مراحل اجرایی این آزمون، هیچ دخالتی در آن ندارند؛ حال آنکه این امر ‌موجبات برگزاری بهتر آزمون را در پی دارد. ... این آزمون که از ابتدا تا انتهایش در سطح کشور توسط ادارات فرهنگ و ارشاد استان‌ها بدون استفاده از امکانات اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ها در تمامی مراحلش چون اطلاع‌رسانی، ثبت نام از علاقه‌مندان، توزیع کارت آزمون و یا سایر موارد برپا می‌شود، جای تأمل دارد و حال آنکه اتحادیه‌های مؤسسات قرآن استان‌ها به‌دلیل اینکه در بطن فعالیت‌های مؤسسات عضوشان هستند، می‌توانند در برپایی بهتر این آزمون از لحاظ کمی و کیفی ورود پیدا کنند و شرکت‌کنندگان بیشتری را با اطلاع‌رسانی که در مؤسسات انجام می‌دهند، ترغیب و تشویق به نام‌نویسی در این آزمون کنند. http://www.bonyangil.ir/4706/

[91] حشمتی ... افزود: مشکل ما در برنامه‌ها و طرح‌های قرآنی بودجه نیست و بحمدالله این طرح‌ها محقق می‌شود و نیازمند ابتکارات نو در برنامه‌های قرآنی هستیم. http://www.shabestan.ir/detail/News/338052

[92] وی در خصوص دلایل تأخیر در برگزاری این آزمون اظهار داشت: آزمون ما طبق برنامه هر سال اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، اما امسال با توجه به مشکلات مالی و بدهی‌های معاونت و با نظر حجت‌الاسلام حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، آزمون تا رسیدن بودجه سال ١٣٩٣ برگزار نخواهد شد. ... خدمتکار با اشاره به برگزاری آزمون اظهار داشت: تأخیر در برگزاری آزمون به معنی حذف آن نیست و به محض رسیدن بودجه برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری آزمون انجام می‌شود، زیرا نظر حجت‌الاسلام حشمتی اینست که اگر برنامه‌ریزی‌ کنیم و بودجه نرسد به مشکل بر می‌خوریم. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/104152/

[93] معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از این پس آزمون سراسری قرآن و عترت سالی یکبار برگزار خواهد شد. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/135434/

[94] خدمتکار با بیان اینکه آزمون قرآن و عترت ارشاد هر سال در دو نوبت برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: نام‌نویسی در سیزدهمین دوره این آزمون‌ها از اول اسفندماه آغاز می‌شود http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931107000537

[95] حجت الاسلام پروانه ... افزود:‌ با توجه به اینکه سال قبل آزمون در 12 بهمن ماه برگزار شد، بنابر این هر سال یک بار این آزمون برگزار می‌شد، اما با توجه به درخواست‌هایی که از معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در مورد برگزاری این آزمون به صورت دو بار در سال شد،‌ مقرر گردید تا این آزمون هر سال، دو بار و در ماه‌های اردیبهشت و مهرماه برگزار شود. http://iqna.ir/fa/News/3224277

[96] «مرتضی خدمتکار» مدیر اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به برگزاری چهاردهمین دوره آزمون‌های قرآن و عترت ارشاد، اظهار داشت: آزمون‌های قرآن و عترت ارشاد هر سال در دو نوبت برگزار می‌شود اما با توجه به تصمیم مسئولان قرار است از سال آینده این آزمون‌ها تنها در یک نوبت برگزار شوند. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940431000692

[97] معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: دولت تدبیر وامید نگاه ویژه به ترویج فرهنگ و امور قرآنی در جامعه دارد.

[98] وی با بیان اینکه نگاه عقلانی به فعالیتهای قرآنی در دولت تدبیر و امید آغاز شده است، اظهارکرد : نگاه قرآنی فقط در وزارت ارشاد اسلامی نیست بلکه در تمام دولت این نگاه وجود دارد. http://www.irna.ir/fa/News/81670912 /

[99] حجت الاسلام والمسلمین محمدرضاحشمتی ... افزود: دولت با وجود مشکلات اقتصادی، تاکنون گام های ارزشمندی درعرصه قرآنی برداشته و رییس جمهوری و وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به این مقوله نگاه ویژه دارند.... وی با اشاره به موفقیت های قاریان و موسسه های قرآنی کشور در مسابقه های قرآنی گفت: یکی ازمهمترین کارهای دولت تدبیر وامید در حوزه قرآنی هماهنگ کردن وزارتخانه های مختلف برای ایفای نقش دراین حوزه است. http://www.irna.ir/fa/News/81735630 /

[100] مکاتبات لازم با ریاست جمهوری صورت گرفته تا وقت دیگری را برای تجلیل از خادمان قرآنی اختصاص دهم و با توجه به اینکه کار انتخاب خادمان انجام شده و بیانیه کمیته خادمان قرآنی نیز صادر شده در انتظار وقت رییس جمهوری هستیم. http://www.irna.ir/fa/News/81671944/

[101] محمد‌رضا حشمتی ... گفت: برنامه رئیس جمهور در همه شب‌های ماه رمضان پر است، از این رو همایش تجلیل از خادمان قرآنی در ماه‌های آینده برگزار خواهد شد. http://www.farsnews.com/13940414001155

[102] حشمتی ... اضافه کرد: با توجه به مراسم افطاری که از سوی رییس جمهوری برای جامعه قرآنی در هفته قبل صورت گرفت در برگزاری مراسم تجلیل از خادمان قرآنی وقفه ای حاصل شد و لذا در صدد هستیم تا در اولین فرصت این مراسم را برگزار کنیم http://www.irna.ir/fa/News/81671944/

[103] امیر نیا: وی افزود: با توجه به اینکه هر سال در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، خادمان قرآن با حضور ریاست جمهوری تقدیر می‌شوند، امسال با توجه به شرایط سیاسی که مربوط به مباحث برجام به وجود آمده بود، مراسم برگزار شد اما حضور ریاست جمهور را در آن نداشتیم اما همه انتظار دارند که خادمان قرآن لوح تقدیر خود را حتماً از دستان رئیس جمهور اخذ کنند به همین دلیل این مهم در حال پیگیری است. http://iqna.ir/fa/News/3457798

[104] جنتی در بخشی از این نشست و در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا در مورد سرنوشت همایش تجلیل از خادمان قرآن که قرار بود امسال با حضور رئیس جمهور برگزار شود، اما تا این لحظه به دلیل عدم تعیین زمان از سوی رئیس جمهور برگزار نشده است، گفت: اطلاعی از سرنوشت این همایش ندارم. http://iqna.ir/fa/News/3446122

[105] وی در پایان در پاسخ به اینکه سرنوشت همایش تجلیل از خادمان قرآن به کجا رسید؟ گفت:‌ این همایش یک اساسنامه دارد که در انجمن خادمان قرآن تصویب و نهایی شد و به یاری خدا خود شورا تصمیم می‌گیرد که چگونه این همایش برگزار شود. http://iqna.ir/fa/province/News/3463457

ارسال نظر: