«نسیم آنلاین» گزارش می‌دهد؛

"سئول"، "مصلا" یا "شهر آفتاب"، کدام یک برای نمایشگاه کتاب تهران بهتر است؟

کدخبر: 2007734

دور بودن شهر آفتاب از تهران مطمئنا بر مخاطب میلیونی این نمایشگاه تاثیر می گذارد و باید دید شهرداری تهران نسبت به قولی که به وزارت ارشاد برای راه اندازی مترو شهر آفتاب داده است تا چه حد پایبند است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، هفته گذشته بود که علی جنتی وزیر ارشاد، موافقت وزارت متبوعش برای برگزاری نمایشگاه کتاب در مجموعه شهر آفتاب را اعلام کرد.

سه انتخاب ارشاد برای مکان نمایشگاه کتاب چه بود؟

امسال و در آستانه بیست و نهمین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب وزارت ارشاد با سه انتخاب مهم مواجه بود؛ مکان هایی که هر کدام، برای برگزاری نمایشگاه مزایا و معایبی داشتند.

مکان دائمی نمایشگاه های بین اللمی، مصلی تهران، شهر آفتاب سه مکانی بودند که می توانستند میزبان یار مهربان باشند.

ترافیک سنگین عیب برگزاری نمایشگاه در حوالی اتوبان چمران

محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در سال 1343 تاسیس شده و به عنوان یکی از مهمترین مراکز تجاری و اقتصادی کشور، از فضا، امکانات و تسهیلات نمایشگاهی منحصر به فردی برخوردار است .

این مکان از سال 1366 تا 1385 پذیرای نمایشگاه کتاب بود، اما با تصمیم دولت نهم در سال 1386 این نمایشگاه به مصلی انتقال یافت.

دولت یازدهم بعد از سرکار آمدن یکی از اهدافش برگزاری نمایشگاه کتاب در این مکان بود، اما برگزاری همزمان نمایشگاه نفت در آن تاریخ و همچنین ترافیک زیاد این منطقه باعث شد تا نمایشگاه کتاب به اتوبان چمران نقل مکان نکند.

یکی از مزایای برگزاری نمایشگاه در حوالی اتوبان چمران، زیر ساخت نمایشگاهی این مکان بود که باعث میشد هزینه ارشاد برای برپایی چادر در فضای باز پایین بیاید.

اما معضل همیشگی تهران یعنی همان ترافیک دسترسی به این مکان را برای مخاطبان سخت می کرد و همین مسئله هم باعث شد تا رئیس جمهور سابق دستور برگزاری نمایشگاه به مصلی تهران را بدهد.

مصلی تهران و هزینه های میلیاردی وزارت ارشاد

جتمع بزرگ مصلّای امام خمینی در ۲۰٤هکتار از اراضی عبّاس‌آباد در زمینی به وسعت ۶۵ هکتار که از شمال به بزرگراه رسالت، از جنوب به خیابان عباس آباد، از شرق به خیابان شهید قنبر زاده و از غرب به بزرگراه شهید مدرس محدود است، در حال احداث است.

در سال 1361 اقدامات اولیه برای ساخت مصلای بزرگ در تهران آغاز شد.

مصلی تهران به مدت 9 سال میزبان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بود؛ میزبانی که برای مهمانش هزینه های زیادی می تراشید.

فضای مسقف مصلی تنها و تنها به ناشران داخلی اختصاص داشت؛ و برای ناشران دیگر باید حیاط مصلی با چادر آماده میشد، علاوه بر هزینه این کار به گفته معاون فرهنگی ارشاد برای برگزاری ده روز نمایشگاه در مصلی 4 میلیارد تومان توسط ارشاد به مسئولان مصلی داده میشد!

نکته اصلی در مصلی این است که زیر ساخت این مکان نمایشگاهی نیست، برای استفاده نمایشگاهی ساخته نشده و همین مسئله وزارت ارشاد را برای برگزاری ده روزه نمایشگاه دچار مشکل می کند.

با این حال این مکان مزایایی هم داشت، دسترسی آسان با مترو و اتوبوس باعث می شد تا مخاطب همیشگی کتاب به راحتی به خودش را به نمایشگاه برساند.

اما باز هم این مکان در آن ده روز ترافیک سنگینی دارد و به گفته مسئولان شهرداری، آلودگی هوا در تاریخ ده روز برگزاری نمایشگاه کتاب باعث آلودگی بیشتر این منطقه می‌شود.

شهر آفتاب، صرفه جویی در هزینه با دسترسی سخت

اسم شهر آفتاب از 4 سال پیش برای برگزاری نمایشگاه کتاب، به میان آمد؛ پروژه مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب در جنوب شهر تهران در زمینی به مساحت 138 هکتار در مجاورت مرقد مطهر امام خمینی (ره) و به فاصله اندکی از فرودگاه امام خمینی (ره) در مسیر اتوبان تهران - قم واقع شده است؛ این مجموعه دارای یک ورودی شرقی از طریق اتوبان تهران - قم و یک ورودی از کمربندی شهرآفتاب است

مجموعه شهر آفتاب را شهرداری تهران به وزارت ارشاد برای برگزاری نمایشگاه پیشنهاد داد. این مجموعه از چهار بخش اصلی نمایشگاه‌ها، مرکز تجارت، مرکز اقامتی و بخش خدمات و پشتیبانی تشکیل شده است .

مساحت مسقف نمایشگاهی در حال حاضر حدود ٥٠ هزار متر است، البته کل فضای مسقف این مکان ١٢٠ هزار متر است که قرار است ساخته شود.

این مکان، مانند مکان دائمی نمایشگاه های بین المللی دارای زیرساخت نمایشگاهی است، وزارت ارشاد هر سال میلیاردها تومان برای هزینه ساخت و ساز در مصلی تهران و اجاره پرداخت می کرد، هزینه های ساخت و سازی که بعد از برپایی نمایشگاه باید دور ریخته می شد، اما شهر آفتاب این مشکل را ندارد و تقریبا بدون هزینه یا با هزینه اندک ارشاد می تواند در این مکان نمایشگاه را برپا کند.

تنها ضرری که ممکن است این مکان برای نمایشگاه به وجود بیاورد کم شدن مخاطب است؛ دور بودن شهر آفتاب از تهران مطمئنا بر مخاطب میلیونی این نمایشگاه تاثیر می گذارد و باید دید شهرداری تهران نسبت به قولی که به وزارت ارشاد برای راه اندازی مترو شهر آفتاب داده است تا چه حد پایبند است.

به نظر می رسد، با توجه به مزایا و معایب برگزاری نمایشگاه در این سه مکان، وزارت ارشاد تصمیم مناسبی برای برگزاری نمایشگاه در مکان شهر آفتاب گرفته است اما باید منتظر ماند تا قول هایی که شهرداری به وزارت ارشاد برای آماده کردن این مکان تا عید نوروز داده است تا چه حد وفا می شود.

ارسال نظر: