سناتور آمریکایی:

عربستان برای ترویج وهابیت ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه کرد

کدخبر: 2007874

سناتور آمریکایی فاش کرد که عربستان سعودی از دهه ۱۹۶۰ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کمک مالی در اختیار مدارس دینی و مساجد سراسر جهان قرار داده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، کریس مورفی (Chris Murphy) عضو دموکرات سنای آمریکا از ایالت کنتیکت در سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا گفت: یکی از مشاوران باراک اوباما که به شصت کشور دارای جمعیت مسلمان سفر کرده گفته است در هر کشوری که رفتم حضور وهابیت را به شدت احساس کردم و دیدم که پول سعودی ها پشتیبان این جریان است. مسئله ای درباره عربستان سعودی وجود دارد که به ضرر روابط دو کشور است و ما دیگر نمی توانیم این مساله را ادامه بدهیم به ویژه وقتی مقابله با افراط گرایی اسلامگرا، متمرکزتر و پیچیده تر شده است.

وی در ادامه افزود: قدمت ائتلاف سیاسی بین خاندان آل سعود و روحانیون محافظه کار وهابی، به قدمت خود عربستان سعودی است. این ائتلاف سبب شده است میلیاردها دلار نصیب جنبش وهابیت شود. بیست و چهار هزار مدرسه دینی در پاکستان وجود دارد که هزینه هزاران مدرسه دینی از پول عربستان سعودی تامین می شود.

خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مورفی تصریح کرد: براساس برخی از براوردها از دهه هزار و نهصد و شصت، عربستان سعودی بیش از یکصد میلیارد دلار کمک مالی در اختیار مدارس دینی و مساجد سراسر جهان قرار داده است. این روند با انتقادهای زیادی همراه شده است زیرا این مراکز با فاصله کمی از تروریستهایی قرار دارند که از ایدئولوژی مورد حمایت عربستان سعودی الهام می گیرند.

ارسال نظر: