وحید جلیلی در اردوی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل:

سازمان تولید حزب‌اللهی‌ها نیازمند یک "سازمان توزیع" قوی است

کدخبر: 2008084

معاون فرهنگی شهرداری مشهد در اردوی سالانه اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: رهبری به صریح ترین شکل، شفاف ترین راهکارها را در اختیار ما قرار می دهند ولی ما به سادگی می‌گذریم و اعتنایی نمی کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین » وحید جلیلی معاون فرهنگی شهرداری مشهد و دبیر شورای سیاست گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در سومین روز اردوی سالانه جهاداکبر انجمن های مستقل دانشجویان سراسر کشور پیرامون این اتحادیه دانشجویی اظهار داشت: خوشبختانه این اتحادیه دانشجویی کارنامه روشن و پر افتخاری در طول دوران تاسیس خود تا کنون دارد و موفق ترین اتحادیه دانشجویی در مسیر انقلاب اسلامی بشمار می رود.

وی افزود: فعالیت دانشجویان را که از دور و نزدیک رصد می کنم یکی از نقاط قوت کشور، این اتحادیه و امیدوارم روز به روز غنای این مجموعه افزوده شود.

جلیلی تاکید کرد: تقدیر کنید از تمام کسانی که تاکنون کار کرده اند و یاد معین رییسی را گرامی بداریم که جانش را بر سر پیمانش گذاشت.

جلیلی گفت: خیلی از افراد منتظر هستند حرف نویی بشنوند و بروند آن را در مجموعه ی خود پیاده کنند. امشب من حرف نو نمی زنم زیرا مشکل ما حرف نو نیست؛ دلایل، حرف های مستدل و مفید و ضروری وجود دارد که همچنان به بسیاری از مخاطبین خود نرسیده است ودر چنین شرایطی اگر ما صرفا دنبال صحبت های تازه باشیم، به نوعی نشانی غلط دادن است.

وی خاطر نشان کرد: در فضای دانشجویی آن کسانی که می خواهند فعالیت و اصلاح کنند و در مسیر رشد، افرادی را به حرکت بیندازند، باید بدانند که چه بگویند و چگونه و باچه روش و ابتکاراتی بگویند.

جلیلی گفت: من اخیرا صحبت های رهبری را به دانشجویان و تشکل ها را دوباره مشاهده کردم و فکر می کنم، اگر همه ی اتحادیه های دانشجویی بازخوانی صحبت های رهبری را اولویت قرار دهند اتفاق مهمی می افتد.

دبیر شورای سیاست گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: رهبری به صریح ترین شکل، شفاف ترین راهکارها را در اختیار ما قرار می دهند ولی ما به سادگی می گذریم و اعتنایی نمی کنیم.

وی افزود: در یکی از سخنان رهبری با دانشجویان، بحث بسیار مفصل بود. ایشان ۶ راهکار و غالب مشخص کار در فضای دانشجویی را به شما پیشنهاد داده من جمله: تئاتر،کاریکاتور،سرود،شعر،طنز،مجله صوتی، این ها راهکارهایی است که خود رهبری با جایگاه وسابقه و تجربه و تفکر و نشست با دانشجویان به آن رسیده است.

جلیلی گفت: قصد من تلخ صحبت کردن نیست اما در حال حاضر مدتی از سخنان رهبری گذشته است ۳۰۰۰پایگاه بسیج دانشجویی داریم، اما سؤال اصلی اینجاست که آیا پنج گروه تئاتر تشکیل شده است؟

وی تصریح کرد: رجوع به تجربه اول انقلاب اسلامی توصیه به همه بچه هایی است که به عنوان یک الگوی موفق مورد مطالعه قرار گیرد.

جلیلی با مثال زدن زندگی مهدی رجب بیگی او را الگوی دانشجوی فعال مسلمان دانست که در سال ۶۰ و حین درگیری با منافقین به شهادت رسیده است و گفت: به تعبیر معارفی خودمان چرا آن بچه ها به هدایت می رسیدند؟ شاید چون شما وقتی به قرآن مراجعه می کنید یکی از شرایط هدایت شده را انفاق می داند فکر نکنیم اگرما سرکلاس نشستیم اینها زمینه ی هدایت را فراهم می کنند.

وی تصریح کرد: این تعابیر مختلف در قرآن تکرارشده. هرکس هرچه می فهمد تحلیل کند و موظف است به دیگران برساند به هر اندازه خدا مودبانه تکلیف کرده به اندازه وسعت مکلف هستی وسع ما این است که اینها را فهرست کنیم.

جلیلی ادامه داد: اینگونه نباشد که اگر دوره و اردویی می رویم مدام القا کنیم که ما مصرف کننده ایم بلکه تولید و مصرف همراه باهم باشیم، نباید مدل خودسازی انجمن حجتیه رفتار کرد که می گوید تو خودت را تنها بساز.

او با اشاره به سخنان رهبری در دیدار دانشجویان گفت: رهبری می گوید شما وسع هایی دارید که این۶ عدد به نظرمن رسید و می گوید این شش عدد را به سی عدد برسانید و ابتکار دیگر را اضافه کنید. دقیقا مثل یک فرمانده که نیرو ها را ساماندهی می کند، نیرو ها عمیق گوش می کنند ولی تا فرمانده کنار می رود کار خود را می کنند؛ اینگونه معلوم است که دشمن همه جا را می گیرد، پارسال هم همین را گفتم تا آخر عمرهم همین را می گویم.

وی با اشاره به ظرفیت هنر کاریکاتور و فعالیت جوانان انقلابی در این حوزه گفت: چرا از این ظرفیت استفاده نمی کنیم ؟چرا مهمات را شلیک نمی کنیم ؟ کاریکاتور در یک فریم حرف خود را میزند احتیاج به ترجمه و زیر نویس ندارد.

معاون فرهنگی شهرداری مشهد گفت: یک تیم باید بیایند و تصمیم بگیرند که با استفاده از این قالب حداکثر استفاده را در راه انقلاب جلو ببرند .خودمان را گول نزنیم . اول انقلاب آقای بنی صدر از ۱۴ میلیون ۱۱ میلیون رای آورد و بسیار میان مردم محبوب بود ولی چطور شد بنی صدری که اینقدر محبوب بود در طی یک سال و نیم تا این حد سقوط کرد؟ این به خاطر روی کار بودن بچه حزب اللهی ها بود که به راه های مختلف با محافل ارتباط می گرفتند فقط تحلیل نمی کردند. گفتمان انقلاب اسلامی با صد هزار زبان گفته می شد. هر مسجد یک واحد فعال هنری بود که فعالیت هایی نظیر سرود، تئاتر، روزنامه دیواری نزدیک ترین آن ها مسجد کرامت مشهد بود.

وی افزود: از آن طرف منافقین هم بسیار کار می کردند، احمقانه ترین منطق رجوی است ولی در همان منطق باطل خودشان با انواع و اقسام روش ها کار می کردند. حزب الله چطور پیروز شد ؟ با کار فرهنگی.

جلیلی اضافه داشت: به قیصر امین پور می گفتند تو باید شرمنده باشی که برای امام شعر گفتی یا مثلا سلمان هراتی از روستا آمده بود ولی در شعرهایش غربت امام شهداء و دفاع مقدس را به تصویر کشید و در همان زمان بعضی از شعرا افتخارشان این بود که برای امام و شهداء حرف نمی زنند.

وی گفت: آنها فکر می کردند که اگر انقلاب را متوقف کنند؛ انقلاب خاموش می شود. امام یک اشاره می کرد و همه آماده ی انجام وظیفه بودند ولی این خطر است که مقام معظم رهبری مصداقی می گویند ولی هیچ حرکتی صورت نمی گیرد، خب اگر هرکسی بخواهد برای خودش اجتهاد کند که نمی شود!

این فعال عرصه رسانه ای خاطرنشان کرد : من ده-پانزده سال پیش نمی توانستم انقدر صریح حرف بزنم ولی الان دست ما خیلی پر است. ما الان به حلقه ی توزیع نیاز داریم، یک حلقه ی واسط که در آن اتفاق بزرگی می افتد چراکه الان حرف های خوب خیلی وجود دارد ولی عامل و مجاهدی نیست که این هارا معرفی کنند و به دانشگاه که از آن جا همه چیز چه خوب و چه بد به جامعه سرایت می کند و همچنین خود جامعه ببرند.

جلیلی افزود: سال بعد به رهبری گزارش دهید که درست است که به ۳۰ عدد نرسید اما درحد کفایت و توان انجام شد ادامه داد: فرض کنید اگر ما پنج گروه تئاتر،سرود داشته باشیم چه حرف های بزرگی می توان زد.

معاون فرهنگی شهرداری مشهد اضافه کرد: شما یک بیانیه ی شجاعانه می دهید که این ها در فضای مدیریت دیده می شود و باید این ها را در داخل جامعه ببرید اما این مقوله این معنی را نمی دهد که شما هنر را رها کنید.

جلیلی در ادامه و در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد چرایی عملی نشدن نظریات مختلف در حوزه فعالیت های فرهنگی گفت: دو نوع علت وجود دارد: فاعلی و قابلی، درونی و بیرونی .در فضای فرهنگی دو فرد که در فضای مشابه قرار دارند، یکی می گوید نمی شود. یعنی موانع از بیرون او را منفعل می کند و قبول می کند که فضا را باید پذیرفت.ولی دیگری این نگاه را ندارد.

عللل بیرونی در فضای سینما زیاد است. علل بیرونی یعنی یکسری فضاسازی ها که مدیرها را منفعل می کند.مثلا در تلویزیون جمهوری اسلامی تعداد فیلم هایی که در مورد خانواده های حزب اللهی ساخته می شود خیلی کم است. چرا جرأت نمی کنند که حتی ۱۰% سریال ها را به خانواده های حزب اللهی اختصاص دهند؟ می گویند آثار دراماتیک نشان دهنده طبقه متوسط است

او همچنین تشریح کرد: پارسال که تازه به مشهد آمدم ، عده ای می گفتند شما هنر دینی می خواهید؟ و در پاسخ به آنها گفتم که هنر طبیعی می خواهم، هنر طبیعی یعنی اگر در هر شهر بزرگ دنیا هزار نفر را قتل عام کرده بودند. من مطمئنم ۸۰ سال بعد یک موزه درست شده بود ولی ۸۰ سال بعد از واقعه ی مسجد گوهرشاد شما یک کارت پستال هم پیدا نمی کنید. مزدوران حکومتی به جرم اینکه گفتند ما کلاه شاپو نمی گذاریم هزارنفر را کشتند و رضا شاه در پی این ماجرا گفت؛ من اراده کرده ام، زن ایرانی را از خرافات نجات دهم.غرب هم نظر وی را تایید کرد و مورد تشویق خود قرار داد.ازقضا این واقعه در مسجد گوهرشاد که به اسم یک زن نامگذاری شده است، اتفاق افتاده است. گوهرشاد یک زن است که صدهاسال قبلا از آقای رضا شاه یک نمونه ی زن عالی بوده اند. ولی ۸۰ سال بعداز واقعه یک خاطره نیست.

جلیلی همچنین گفت: با اینکه ما ۸۰ سال دیر شروع کردیم ولی تابحال دریک سال ۸۰۰ خاطره جمع شده است.

وی همچنین مطرح کرد:چه فضایی وجود دارد که ۸۰ سال بعد یک اثر نیست؟بعضی از سوژه ها بسیار سانسور می شوند. این آثاری که ما جمع آوری کرده ایم بسیار متفاوت و در قالب های طنز،دراماتیک و دیگر قالب ها است که همه ی سلایق را دربرمی گیرد.

وی پیرامون مزیت جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: یکی از اتفاقات مهم درعمار این است که جوانان دوربین به دست گرفته اند و در دل جامعه و درمیان مردم به تولید اثر می پردازند. نمونه ی آن ننه عصمت است که چون درایام جنگ، پسری نداشت که راهی جبهه کند برای کمک به رزمندگان به بافتن شال و کلاه پرداخته است تا به هرصورتی که می شود و توانایی دارد دین خود را ادا کند.که ما برای ارج نهادن براین ارزش دستکش ننه عصمت را یکی از نشانه ها در جشنواره ی عمار قرار دادیم.

او ادامه داد: در گام اول، ما به یک سازمان تماشا احتیاج داریم که این، بهترین کمک به سازمان تولید است .سازمان تولید به سختی فیلم می سازد و گاهی هنرمند از بی مخاطبی و مقروض شد، ناراحت می شود، پس پیوست اجتماعی باید ایجاد کرد.در واقع شما یک حرف خوب دارید که این را ده نفر شنیده اند ولی این حرف قابلیت شنیده شدن توسط ۱۰۰۰ نفر را دارد.

درحال حاضر یک کاری را شروع کردیم که چگونه تئده های بیشتری را جذب کنیم و متوجه شدیم که راه باز است و مردم در صحنه هستند ولی زبان ما الکن بوده است.

وی تصریح کرد: رهبری یک پیام داد که مردم من شنیده ام مدافعین حرم در جنگ و سرما می جنگند و دست هایشان به اسلحه می چسبد، این خبر باعث انفجاری شد که حسینیه هرروز از جمعیت پر وخالی می شود.

در واقع این ها سوژه های سانسور شده است ولی ما نهضت ضدسانسور هستیم.

وی افزود: ۲۰۰ نفر از فرزندان این ملت شهید شدند اما حاضر نشدند، کوچکترین شکایتی بکنند. ما با یک جریان جدی سانسورچی مواجهیم، مدیریت فرهنگی باید با این ها مقابله کند.

ارسال نظر: