کتاب عکس تشییع شهدای غواص رونمایی شد

کدخبر: 2008103

مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان عکاسی از تشییع شهدای غواص و رونمایی از کتاب این عکس‌ها با تجلیل از «اسماعیل داوری» به عنوان عکاس انقلاب اسلامی در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مراسم اهدای جوایز و رونمایی از کتاب «سوره اخلاص» عصر یک‌شنبه 11 بهمن 1394 با حضور شرکت کنندگان در مسابقه عکاسی از مراسم تشییع و تدفین باشکوه شهدای غواص و هنرمندان پیش‌کسوت عکاسی در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

سیداحسان باقری، مدیر خانه عکاسان، در ابتدای این مراسم با ارائه گزارشی درباره مسابقه عکاسی «سوره اخلاص» گفت: با توجه به استقبال بی نظیر مردم و حضور پرشور آن‌ها در مراسم تشییع شهیدان غواص کشورمان، تصمیم گرفتیم سند تصویری این بخش از تاریخ کشورمان را ثبت کنیم. بنابراین، فراخوانی اعلام کردیم تا عکس‌هایی را که هنرمندان به قاب تصویر درآورده اند جمع آوری کنیم و در پی این فراخوان، 87 نفر با 857 اثر در این جشنواره شرکت کردند که با توجه به موضوع محدود جشنواره، استقبال خوبی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: 14 استان در این فراخوان عکاسی شرکت کردند که از استان تهران بیشترین عکس‌های ارسالی را داشتیم و پس از آن، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، فارس، قم، کرمان، گلستان، مازندران، مرکزی و هرمزگان نیز آثاری را دریافت کردیم که در کتاب «سوره اخلاص» منتشر شده اند.

باقری با بیان اینکه عموما بخشی از داوری بر اساس اصول و قواعد عکاسی و بخشی از آن بر اساس سلیقه داوران هست، گفت: درنهایت 94 اثر از 44 عکاس به جشنواره راه یافته و برای چاپ در کتاب انتخاب شدند.

مدیر خانه عکاسان افزود: در چهلمین روز تدفین شهدای غواص، نمایشگاه عکسی را در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران برگزار کردیم و از آنجا که می‌خواستیم انتشار این عکس‌ها با کیفیت صورت بگیرد و تنها به شکل کاتالوگی از جشنواره نباشد، به همت انتشارات سوره مهر آن‌ها را به صورت کتاب چاپ کردیم که ماندگاری و تاثیرگذاری بیشتری را شاهد باشیم.

باقری ضمن قدردانی از افرادی که در برگزاری این جشنواره و انتشار کتاب «سوره اخلاص» زحمت کشیدند، گفت: از عکاسان عزیزی که از سراسر کشور عکس به این جشنواره ارسال کردند تشکر می‌کنیم و امیدوارم سفر به کربلا که به منتخبان هدیه می‌شود، سرآغاز برکت در زندگی این عزیزان باشد.

پس از آن و در بخش دیگری از این مراسم، با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، از کتاب «سوره اخلاص» شامل عکس‌های منتخب هنرمندان عکاس از مراسم تدفین شهدای غواص در کشورمان، رونمایی شد.

همچنین افراد برگزیده برای سفر به عتبات عالیات، به صورت قرعه کشی انتخاب شدند که نام این هنرمندان که کمک هزینه سفر به عتبات عالیات به آن‌ها تعلق می‌گیرد، عبارت است از: عبدالحسین بدرلو با اثر «کاروان بهشت»، امیرحسین کمالی با اثر «تصویر»، سید مهدی خیام الحسینی با اثر «یوسف گم گشته بازآید»، حمیدرضا مجیدی با اثر «وداع با غواصان» و لیلا سلطانی با اثر «دو».

جاسم غضبانپور، یکی دیگر از عکاسان پیش‌کسوت جنگ، بیان کرد: رشته عکاسی و آن هم عکاسی دفاع مقدس، مظلوم‌ترین رشته ای بوده که در این سال‌ها با آن مواجه بوده‌ایم و هنرمندی که می‌خواهیم از آن حرف بزنیم نیز مظلومیت خاصی در بین همین قشر مظلوم عکاسان دفاع مقدس دارد.

وی تاکید کرد: من با اسماعیل داوری از سال‌های 1362 آشنا شدم. سال‌ها سال است او را می‌شناسم و ممکن است تعریف من از شخصیت او به حساب این گذاشته شود که آشناییم. جای شهید صیاد شیرازی در اینجا خالی است، دلم می‌خواست اینجا بود و می‌توانست حق مطلب را درباره اسماعیل داوری ادا کند.

این هنرمند عکاس افزود: اعتقاد من این است که شخص در ابتدا باید انسان باشد و بعد عکاس، نقاش، فیلم‌ساز و ... در واقع از نظر من، خصیصه انسان بودن بر هنرمند بودن اولویت دارد و اسماعیل داوری این خصوصیت را دارد؛ یعنی در وهله اول انسان بزرگی است و بعد عکاس دفاع مقدس.

غضبانپور ادامه داد: در زمان دفاع مقدس افرادی بودند که می‌گفتند عکاسان جنگ تاریخ مصرف دارند و با اتمام جنگ، تاریخ مصرف آن‌ها هم به پایان می‌رسد. این عده می‌گفتند چون صحنه جنگ، اکشن است، پس هر کس برود آنجا عکاسی کند، عکس‌هایش هنرمندانه از آب درمی‌آید. اما عکاسان جنگ این را ثابت کردند که چنین نیست. اسماعیل داوری و بقیه افرادی که هنوز مشغول فعالیت در این عرصه هستند، از تفحص عکاسی می کنند و همچنان به دفاع مقدس علاقه و ارادت‌شان را نشان می‌دهند، ثابت کردند که هنوز عکاسی جنگ زنده و پویاست.

وی همچنین با اشاره به اینکه داوری، دوربین و چشمش را آلوده نکرد، افزود: اسماعیل داوری، عکاسی را با جنگ شروع کرد، همچنان همان راه را ادامه می دهد، دغدغه عکاسی جنگ را دارد و جزو عکاسانی است که هنرش را به هیچ قیمتی نفروخت. او معتقد است دوربینی که از جبهه و شهید و شهادت عکس گرفت، نباید چیز دیگری را ثبت کند.

این عکاس خرمشهری با انتقاد از اینکه مانند روزهای جنگ، عکاسی برای عکاس جنگ سخت است، گفت: کسی که بخواهد عکاسی جنگ کند همچنان باید هفت‌خوان رستم را طی کند. من که سابقه زیادی در عکاسی جنگ دارم، اگر بخواهم تفحص را عکاسی کنم به من اجازه داده نمی شود؛ چه برسد به جوان‌هایی که تازه می‌خواهند در این زمینه وارد شوند. امیدوارم قدر عکاسان و فیلم‌بردارانی را که همپای رزمندگان برای دفاع مقدس تلاش کردند و با دوربین‌شان آن لحظات را ثبت کردند، بدانیم.

پس از سخنان این هنرمند عکاس، با حضور سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان و محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، لوح تقدیری به اسماعیل داوری تقدیم شد. داوری نیز در جملات کوتاهی، از حاضران در این برنامه تشکر کرده و گفت: امیدوارم بتوانم در ادامه عمر نیز، خدمتگزار رزمندگان اسلام باشم.

ارسال نظر: