در گفتگو با «نسیم آنلاین» مطرح شد؛

نقد ۶ اقتصاددان به اظهارات دیشب روحانی

کدخبر: 2008662

رئیس جمهور در شرایطی شب گذشته از اقدامات اقتصادی دولت دفاع کرد که اقتصاددانان نظرات متفاوتی را در این زمینه دارند و سخنان روحانی را منطبق بر واقعیتهای اقتصاد ایران نمی‌دانند.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: با به فرجام رسیدن برجام و کاهش تنشهای بین المللی در خصوص برنامه هسته ای کشورمان، رئیس جمهور و هیات دولت که در 900 روز گذشته تمام هم و غم خود را بر سر برداشتن تحریمها و رونق اقتصادی با نگاه به بیرون گذاشته بودند، تصمیم گرفتند که در نخستین سفر رسمی خود به همراه تعدادی از فعالان اقتصادی به قاره سبز بروند. رئیس جمهور، ایتالیا و فرانسه را به عنوان مقصد سفر خود به اروپا انتخاب کرد و در این سفرها سعی کرد تا قراردادهای متعدد تجاری را با فعالان اقتصادی این دو کشور امضا کند. اما علی رغم انتظار دولتمردان این سفر چندان مورد استقبال مردم و رسانه ها قرار نگرفت و حتی رسانه های حامی دولت هم لب به انتقاد از دستاوردهای این دو سفر اروپایی گشودند. کار به جایی کشید که معاون اول رئیس جمهور هم مجبور شد نسبت به این مسئله واکنش نشان دهد و منتقدان سفر اروپایی دولتمردان تدبیر و امید به ایتالیا و فرانسه را ظلم به اقتصاد مقاومتی تعبیر کند!

اما این واکنشها، به حضور شب گذشته حسن روحانی در رسانه ملی هم انجامید. رئیس جمهور که به قصد توضیح سفر خود به ایتالیا و فرانسه به تلویزیون آمده بود، صحبتهای مختلفی را پیرامون مسائل اقتصادی مطرح کرد که شاید تناسب چندانی با واقعیتهای اقتصاد ایران نداشت.

روحانی دیشب در حالی مدعی شد که وابستگی لایحه بودجه 95 به درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرده که ما سال گذشته 1.3 میلیون بشکه نفت می فروختیم ولی قرار است طبق لایحه بودجه سال آینده 2.3 میلیون بشکه نفت بفروشیم. همچنین رئیس جمهور که در طول 900 روز گذشته مدام از باز کردن غل و زنجیر و تحریمها برای حل مشکلات اقتصادی کشور سخن به میان می آورد، شب گذشته در یک تغییر جهت عجیب، بیشتر مشکلات اقتصادی را ناشی از مشکلات داخلی دانست. رئیس دولت یازدهم در حالی ادعا کرد که رفاه مردم در دو سال و نیم فعالیت دولتش افزایش پیدا کرده است که در دو سال و نیم گذشته، علی رغم کاهش تورم، رکود به شکل فزاینده ای تشدید شده و قدرت خرید مردم هم کاهش پبدا کرده است.

رئیس جمهور کشورمان در بخش دیگری از صحبتهایش از قراردادهای بحث برانگیز ایرباس و پژو دفاع کرد و اعلام کرد که دولت قصد دارد برای سفرهای طولانی مدت مردم به استرالیا و آمریکا هواپیما خریداری کند. این در حالی است که ریخت و پاش دولت برای خرید هواپیماهای بزرگ که در تعداد معدودی از فرودگاههای کشور توان نشست و برخاست دارند، با توجه به تاکید برنامه های بلند مدت کشور روی گسترش حمل و نقل ریلی تناسب چندانی با اقتصاد مقاومتی ندارد. اما قسمت جالب سخنان دیشب روحانی نقل قول وی از رئیس جمهور فرانسه بود. رئیس دولت یازدهم در ادعایی عجیب و جالب مطرح کرد که فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه هنگام انعقاد قراردادهای تجاری با ایران اعلام کرده که قصد دارد، برای جوانان بیکار ایرانی شغل ایجاد کند!

این اظهارات عجیب و تامل برانگیز رئیس جمهور در حوزه اقتصادی بهانه ای شد تا نسیم آنلاین به سراغ شش اقتصاددان برود و نظرات آنها را در این خصوص جویا شود:

سطح رفاه مردم در دو سال گذشته بدتر شده است

مرتضی افقه عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص صحبتهای شب گذشته رئیس جمهور اظهار کرد: وابستگی به نفت با توجه به حجم بیشتر فروش نفت در لایحه بودجه 95 نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش هم یافته است.

وی با انتقاد از پیش بینی دولت از درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده گفت: درآمدهای مالیاتی که دولت پیش بینی کرده هم نشان می دهد که وابستگی و اتکای دولت همچنان بر نفت و درآمدهای نفتی است.

این اقتصاددان با بیان اینکه سطح رفاه مردم در دو سال اخیر تغییری نکرده است گفت: درست که شاهد کاهش تورم بوده ایم اما با توجه به تعمیق رکود سطح رفاه مردم تغییر چندانی نکرده و در برخی موارد بدتر هم شده است.

افقه با اشاره به اظهارات روحانی درباره خیرخواهی رئیس جمهور فرانسه برای جوانان کشور بیان کرد: در نظام سرمایه داری به هیچ وجه چنین مسئله ای وجود ندارد و هرکسی به فکر تامین منافع و پیشرفت کشور خود می باشد.

دولت با انعقاد قرارداد با فرانسوی ها و ایتالیایی ها آنها را از رکود درآورد

حجت اله عبدالملکی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) هم در خصوص سخنان دیشب روحانی به نسیم آنلاین گفت: قراردادهایی که در سفر رئیس جمهور به اروپا منعقد شد بیشتر به خروج اقتصاد ایتالیا و فرانسه از رکود کمک کرد و نشان داد که برجام قول و قرارهایی برای رونق اقتصاد اروپا میان ایران و کشورهای 5+1 گذاشته شده است.

وی افزود: اکثر رسانه های غربی از تعبیر agree buy برای قراردادهای ایران با کشورهای اروپایی استفاده کردند، یعنی ایران موافقت کرده که از ایتالیا و فرانسه کالا بخرد. همچنین بعد از قرارداد ایران خودرو و پژو سهام این کمپانی در بورس رشد شایانی داشت. بنابراین برنده اصلی سفر رئیس جمهور به اروپا کشورهای ایتالیا و فرانسه بودند.

این اقتصاددان گفت: رسیدن به تورم 8 درصدی در شرایط تعمیق رکود نمی تواند نوید روزهای خوبی را برای اقتصاد ایران بدهد و رئیس جمهور باید برای خروج اقتصاد ما از رکود تلاش کند، لذا به نظر میرسد به رئیس جمهور اطلاعات غلط اقتصادی داده میشود.

تورم 8 درصدی با کاهش قدرت خرید مردم به همراه تعمیق رکود ارزشی ندارد

حجت الاسلام رجایی اقتصاددان و عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) در گفتگو با «نسیم آنلاین» با اشاره به سخنان دیروز رئیس جمهور در رسانه ملی عنوان کرد: کاهش تورم تا 8 درصد با توجه به ثابت بودن درآمد مردم و تعمیق رکود نمی تواند علامت مثبتی برای اقتصاد ایران باشد.

وی با نقد کارشناسی سخنان اقتصادی رئیس جمهور درباره کاهش وابستگی به نفت در لایحه بودجه 95 بیان کرد: با وجود فروش نفت بیشتر به بهانه کاهش قیمت جهانی نفت نه تنها وابستگی به نفت کم نشد، بلکه بودجه ای بسیار نفتی نسبت به چند سال گذشته بسته شده که این مسئله اقتصاد ما را آسیب پذیرتر می کند.

خرید هواپیمای غول پیکر از فرانسه با اقتصاد مقاومتی تناقص دارد

وحید شقاقی شهری عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با نسیم آنلاین در خصوص نقل قول شب گذشته روحانی از رئیس جمهور فرانسه درباره ایجاد اشتغال برای جوانان ایرانی اظهار کرد: فرانسه و ایتالیا از بدهکارترین کشورهای اروپا هستند و به هیچ وجه گامی در جهت رونق اقتصاد ایران بر نمی دارند، بلکه فقط به فکر خروج اقتصاد خودشان از بحران بودند.

وی با اشاره به قرارداد با ایرباس در سفر رئیس جمهور به فرانسه گفت: اگر خرید هواپیما به شرط تملیک و طبق شرایط مناسب باشد، می تواند به اقتصاد کشور کمک کند اما پرداخت با دلار نقدی به ضرر اقتصاد ایران است.

این اقتصاددان عنوان کرد: در اسناد بالادستی کشور همواره ذکر شده گسترش حمل و نقل ریلی بر حمل و نقل هوایی اولویت دارد، بنابراین سرمایه گذاری برای خرید هوایپما با اقتصاد مقاومتی در تناقص است.

لایحه بودجه 95 نفتی ترین لایحه بودجه در چند سال گذشته است

بیژن عبدی اقتصاددان هم در گفتگو با » نسیم آنلاین » با انتقاد از سخنان دیشب رئیس جمهور در مورد خیرخواهی رئیس جمهور فرانسه برای جوانان بیکار ایرانی گفت: شاید رئیس جمهور فرانسه علاقه خاصی به مردم انقلابی ایران پیدا کرده که این گونه سخنان را مطرح می کند!

وی افزود: امکان ندارد که فرانسوی ها دلشان به حال مردم ما بسوزد و قدمی برای اشتغالزایی جوان ایرانی بردارند.

این اقتصاددان لایجه بودجه 95 را از وابسته ترین لوایح بودجه در چند سال گذشته به نفت دانست و تاکید کرد: دولت با تغییر در سر فصلهای بودجه طوری وانمود می کند که وابستگی به نفت را کاهش داده اما در عمل با توجه به حجم بالای فروش نفت می توان دریافت که کاهش وابستگی به نفت تنها در حد شعار است.

سخنان روحانی در مورد رئیس جمهور فرانسه شوخی بود

عبدالمجید شیخی نویسنده کتاب اقتصاد و برنامه ریزی و دکترای اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با « نسیم آنلاین » با انتقاد از سخنان روز گذشته رئیس جمهور از قول رئیس جمهور فرانسه گفت: سخنان آقای روحانی بیشتر شبیه شوخی بود و به نظر نمی رسد کسی خیرخواهی فرنسوی ها برای جوان ایرانی را باور کند.

وی افزود: رئیس جمهور بعد از 900 روز تمرکز بر حل مشکلات اقتصادی از طریق رفع تحریمها به یکباره تغییر موضع می دهد و اعلام می کند ریشه حل مشکلات در داخل است، که این مسئله کمی عجیب به نظر می رسد. این اقتصاددان گفت: متاسفانه دولت لایجه بودجه 95 را کاملا متکی بر درآمدهای نفتی بسته که این نوع نگاه در تقابل با اقتصاد مقاومتی قرار دارد؛ سال گذشته 1.3 میلیون بشکه نفت به خارج فروختیم، امسال این عدد به 2.3 میلیون بشکه افزایش یافته است، لذا به نظر میرسد به رئیس جمهور اطلاعات در حوزه اقتصادی میدهند.

ارسال نظر: