اشکذری در نشست نقد و بررسی "دلبری":

هدف‌مان آسمانی نشان دادن شخصیت‌ها نبود

کدخبر: 2008785

کارگردان "دلبری" گفت: ما نمی‌خواستیم شخصیتی آسمانی از جانباز بسازیم، بلکه هدف‌مان روایت کردن زندگی میثم و طوبا در فیلم بوده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست خبری "دلبری" با حضور سید جلال اشکذری، کارگردان فیلم؛ سید محمود رضوی، تهیه کننده؛ هنگامه قاضیانی، عباس غزالی، فرید سعادتمند، آهنگساز و منوچهر اکبرلو، منتقد سینما در برج میلاد برگزار شد.

اشکذری در ابتدای ابرنامه با بیان اینکه ایده اولیه این فیلم چند سالی همراه من بود، اما پروسه نوشتن فیلمنامه دو سال زمان برد، گفت: درباره حضور شخصیت میثم و پلک زدن این شخصیت در فیلم نظرهای متفاوتی را از شب گذشته شنیده‌ام و برخی با آن ارتباط خوبی برقرار کردند. ما از تخیل تماشاگر استفاده کردیم، درست مانند وقتی رمانی را می‌خوانید و در ذهن خودتان تصور می‌کنید .

وی با بیان اینکه در «دلبری» شخصیت سازی را بر عهده مخاطب گذاشته ایم، افزود: معتقدم اینکه شخصیت جانباز قطع نخاعی را که قطعا جسمی کم جون و لاغر دارد، چندان تاثیرگذار نبود، همچنین مخاطب با همذات پنداری با میثم به نتیجه بهتری می رسد، از سوی دیگر ما نمی‌خواستیم شخصیتی آسمانی بسازیم، بلکه روایتی از زندگی این دو نفر از زبان طوبا است .

در ادامه مراسم سید محمود رضوی با بیان اینکه اولین بار اشکذری ایده فیلم را مطرح کرد و این ایده برایم جذاب بود، چرا که به نظرم ساخت این فیلم کار سختی بود و در سینما کمتر از این فضا به زندگی همسران جانبازان و شهدا پرداخته شده است، گفت: این فیلم به غیر از سختی های کارگردانی، در بخش بازیگر هم سختی های بسیاری وجود داشت. خانم قاضیانی با این نقش زندگی می کرد و من یادم نمی آید که ما برای اشک ریختن او از مواد گریم استفاده کرده باشیم .

وی افزود: همه این عوامل در کنار هم مرا ترغیب کرد تا پای این کار بایستم. همچنین حوزه هنری به به دلیل مضمون سهمی 45 درصدی در این فیلم دارد .

تهیه کننده «دلبری» با اشاره به اینکه این متن بعد از اینکه نوشته شد، سه بار بازنویسی شد، گفت: بحث اقتصاد فرهنگ و فرهنگ به یکدیگر متصل هستند، اگر فرهنگ حال خوبی ندارد یعنی در بخش اقتصاد فرهنگ خوب کار نکرده‌ایم .

رضوی با بیان اینکه ۳۰ درصد فقط ساخت فیلم است، مابقی به پروسه اکران و عرضه برمی‌گردد باید به این موضوع فکر شود که فیلم برای چه مخاطبی ساخته می‌شود و چه تعدای را قرار است درگیر خودش کند، خاطر نشان کرد: همان‌طور که امروز هنر و تجربه فروش خوبی دارد، باید برنامه‌ریزی برای بقیه فیلم‌ها هم وجود داشته باشد. این فیلم باید بتواند بعد از اکران و عرضه شرایط ساخت یک فیلم دیگر را به وجود بیاورد و اگر این چرخه ادامه نداشته باشد، اقتصاد فرهنگی بهم می‌ریزد .

هنگامه قاضیانی در ادامه گفت: من همیشه با تهیه‌کننده‌های خوبی همکاری داشتم. ما در سینمای ایران مونولوگ نداشته‌ایم و در این فیلم تقریبا ۷۰ درصد مونولوگ روبرو هستیم .

وی افزود: تمام سکانس‌ها را زندگی کردم و عادت هم ندارم از ابزارهای دیگر مانند اشک مصنوعی استفاده کنم، من با طوبی زندگی کردم و او را درک می‌کردم .

قاضیانی در ادامه با اشاره به اینکه مونولوگ در تئاتر را تجربه کرده بوده ولی در سینما برای اولین بار بوده است، اظهار کرد: به نظر من شخصیت طوبی یکی از پرسوناژهای عاشق این دوران در سینمای ایران است .

در ادامه منوچهر اکبرلو منتقد سینما نیز درباره این فیلم گفت: اینجا باید بیشتر از همدیگر تشکر کنیم و نقد اصلی را برای زمان اکران فیلم بگذاریم. وقتی که با کارگردان و تهیه کننده تعامل بیشتری کردیم .

وی افزود: در «دلبری» شخصیتی وجود دارد که دائما درباره اش حرف زده می شود، ما او را نمی بینیم و فقط گاهی از نقطه نگاه او به جهان قصه نگاه می کنیم و به غیر از آن فقط شاهد تنهایی های همسرش هستیم .

اکبرلو تاکید کرد: ساخت چنین فیلمی که در آن شخصیت ها حذف می شوند و فقط یک لوکیشن دارد، کار سختی نیست. اما وقتی این کار را می کنید تماشاگر نیاز دارد با چیز دیگری او را سرگرم کنید .

وی با بیان این که ما هیچ وقت خود جانباز یا احساس او نسبت به همسرش را نمی بینیم، گفت: حتی جانباز از قراردادهایی که همسرش می گذارد، هم عبور می کند. یعنی همسرش از او می خواهد احساسش به او را با سه بار پلک زدن بیان کند اما جانباز چهار بار پلک می زند .

این منتقد ادامه داد: ما هیچ گذشته ای از این جانباز یا زندگی مشترک نمی بینیم. به نظرم اگر این قصه به شکل نمایش اجرا می شد، کار بسیار درخشانی می شد. از طرف دیگر بعضی اوقات دیده می شد که وقتی ما از POV جانباز به ماجرا نگاه می کردیم و پلک زدن او را می دیدم، ناگهان به صحنه دیگری کات می شد، نمی دانم چرا اینطور شد .

اکبرلو بیان داشت: چه حسنی دارد که ما تک کارکتری داشته باشیم و او را نشان ندهیم. این فیلم چه چیزی به دنیای زنان شهیدان دفاع مقدس اضافه کرد؟

عباس غزالی دیگر بازیگر این نشست بود که با اشاره به فیلم «آژانس شیشه ای» و «روزهای زندگی» ، گفت: همیشه دوست داشتم چنین نقشی بازی کنم و ادای دینی به عزیزانی که حق بر گردان ما دارند، داشته باشم. زمانی که آقای اشکذری فیلمنامه «دلبری» را به من دادند. احساس کردم جای چنین شخصیتی در پرونده من خالی است و بسیار با عشق و افتخار بازی در این فیلم را پذیرفتم .

وی افزود: البته از ابتدا می دانستم که ساخت فیلمی با لوکیشن و بازیگر کم خطرناک است. با این حال فکر می کنم بیشتر از این ها باید به جانبازان پرداخته شود .

فرید سعادتمند که سخت موسیقی این اثر سینمایی را بر عهده داشته است، نیز در نشست حضور داشت و گفت: زمانی که به من پیشنهاد شد من در حال کار روی یک سریال بودم، اما وقتی با شخصیت طوبا آشنا شدم، بسیار تاثیر گرفتم و کار روی آن را شروع کردم. بر اساس لوکیشنی که داشتیم و البته مونولوگ بود، موسیقی رو بر پایه پیانو گذاشتم و تلاش داشتم با موسیقی به ریتم کار کمک کنم. عامدانه از سازهای کوبه‌ای استفاده کردم که اکشن کار بیشتر شود .

ارسال نظر: