طرح جدید کنگره برای حمایت از وضع تحریم‌های ایالتی علیه ایران

کدخبر: 2008802

قانونگذاران آمریکایی با ارائه طرحی جدید به دنبال حمایت از وضع تحریم‌های ایالتی علیه ایران هستند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا طرح جدیدی ارائه کرده‌اند که اختیار دولت این کشور برای مانع‌تراشی در وضع تحریم‌های ایالتی علیه ایران را محدود می‌کند.

این طرح که بیش از 20 نماینده جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا آن را ارائه کرده‌اند، تلاشی است برای جلوگیری از اقدام احتمالی دولت باراک اوباما در مانع‌تراشی برای وضع تحریم‌های سطح ایالتی علیه ایران.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا بعد از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهداتش در سند برجام را اعلام کرد، با صدور فرمان اجرایی اجرای برخی از تحریم‌ها علیه ایران را متوقف کرد.

اما بر اساس قانون اساسی آمریکا، 30 ایالت این کشور می‌توانند تحریم‌هایی جداگانه علیه افراد، موسسات و کشورهای خارجی وضع کنند و رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند با صدور «فرمان اجرایی» این تحریم‌ها را متوقف کند.

«سید عباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران چند ماه پیش در نشستی درباره برخی تحریم‌هایی که در ایالات آمریکا وضع شده، گفت: «دولت مرکزی آمریکا نمی‌تواند از طرف آنها لغو کند ولی تعهد داده که این ایالت‌ها را تشویق کند که تحریم‌ها را بردارند».

در بند 25 برجام درباره لغو تحریم‌های ایالتی آمده است: « چنانچه قانونی در سطح ایالتی یا محلی در ایالات متحده مانع از اجرای لغو تحریم‌های مشخص شده در این برجام شود، ایالات متحده، با در نظر گرفتن تمامی اختیارات موجود، گام‌های مقتضی را به منظور تحقق اجرای آن (لغو تحریم‌ها) اتخاذ خواهد کرد. ایالات متحده به طور فعال، مقامات در سطح ایالتی یا محلی را تشویق خواهد کرد که تغییرات در سیاست ایالات متحده منعکس شده در لغو تحریم‌های وفق این برجام را در نظر داشته و از اقداماتی که با این تغییر در سیاست همخوانی ندارد، خودداری کنند».

آمریکا در این بند «ملزم» به تلاش برای لغو تحریم‌های ایالتی نشده و صرفا اعلام شده‌ آمریکا «با در نظر گرفتن تمامی اختیارات موجود» گام‌های متقضی را برای لغو تحریم‌ها برمی‌دارد و مقامات در سطح ایالتی یا محلی را صرفا «تشویق» به این کار می‌کند.

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس پیشتر گزارش داده بود باقی ماندن تحریم‌های ایالتی و همچنین اختیار مخالفان توافق برای تصویب تحریم‌های جدیدتر و بیشتر علیه ایران می‌تواند باعث بی‌اثر شدن لغو تحریم‌ها در آمریکا شود و توافق هسته‌ای را در ایالات متحده به شکست بکشاند.

از زمان اجرایی شدن «برجام» چندین ایالت آمریکا خواستار حفظ تحریم‌ها علیه ایران علی‌رغم امضای سند برجام شده‌اند.

به عنوان مثال، بیش از 20 نفر از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه روز 10 بهمن‌ماه طرحی در مجلس ایالتی «آریزونا» ارائه کرده بودند که این ایالت را از هر گونه مراوده تجاری یا سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دارای روابط با دولت ایران، منع کنند. (جزئیات بیشتر)

در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی هم فرمانداران 15 ایالت آمریکا نامه‌ای را امضا کرده و از قصد خود برای استفاده از تحریم‌های سطح ایالتی برای تنبیه ایران خبر داده بودند.

ارسال نظر: