در ماجرای سفر ناظمی، "یقه" وزارت ورزش را بگیرید

شجاعی: همراهان تیم تیراندازی با کمان در لاس‌وگاس، کم هم بودند

کدخبر: 2009127

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان با دفاع از عملکردش گفت که اگر می‌توانست همراهان بیشتری را با خود به لاس‌وگاس آمریکا می‌برد.

به گزارش «نسین آنلاین»، تسنیم نوشت:

تیم ملی تیراندازی کشورمان با 4 ورزشکار و 5 نفر همراه شامل، سرمربی، رئیس فدراسیون، مدیر تیم‌های ملی، مترجم و مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان جهت حضور در مرحله چهارم مسابقات جهانی تیراندازی با کمان داخل سالن راهی لاس‎وگاس آمریکا شد که این سفر به لحاظ حضور تعداد همراهان با انتقادات زیادی همراه بود.

مسابقات تیراندازی با کمان داخل سالن از رشته‌های غیر المپیکی و بازی‌های آسیایی محسوب می‌شود.

محمدعلی شجاعی رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی تسنیم به تشریح دلیل همراهی این افراد پرداخت. متن زیر حاصل گفت‌وگوی شفاف خبرنگار تسنیم با رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان است که عیناً و به صورت کامل منتشر می‌شود.

در خصوص مسابقات لاس وگاس و حواشی این سفر توضیح دهید.

افرادی که صحبت‌هایی را مطرح کرده‌اند دو دسته بودند، یک دسته از روی دلسوزی این کار را کردند که باید پاسخگوی آنها باشیم و عده‌ای نیز از روی غرض می‌نویسند که نمی‌توان گفت از روی ناآگاهی است چون در ورزش هستند؛ آنها مامورند تا هر بار مطلبی را علیه فدراسیون حتی به صورت دروغ بنویسند.

پاسخ من به منتقدان است و منظورم افرادی که خدا شفایشان دهد و حالشان خوب نمی‌شود؛ نیستٰ. جالب است که این سفر 9 نفره است در حالی که ما سفرهای چند ده نفره داشتیم ولی این آقایان صدایشان درنیامد. از برنامه مسابقات و سطح فنی مسابقات خبر ندارند و فقط یاد گرفته‌اند که چیزی علیه فدراسیون بنویسند؛ یک ماموریت ذاتی دارند و من به آنها خرده نمی‌گیرم.

شما این انتقادات را قبول دارید؟ آیا افراد کنار تیم زیاد نبودند؟

اجازه دهید! شما مگر سوال نپرسیدید؟ فقط هر چه من می‌گویم را بنویسید. از نظر مدیریتی و برنامه‌ای اگر نگاه کنید مسابقات داخل سالن در تیراندازی با کمان با سایر رشته‌ها متفاوت است یعنی در سایر رشته‌ها ممکن است داخل سالن از اهمیت کمتری برخوردار باشد اما در اینجا مسابقات دو بخش است؛ زمانی که هوا سرد می‌شود در داخل سالن و در تابستان و شرایط اقلیمی مناسب، در خارج از سالن برگزار می‌شود، یعنی نیمی از مدال‌های بین‌المللی در داخل سالن است. اگر این ایراد را می‌گرفتند که چرا بعد از 4 سال مدیریت تیم داخل سالن را اعزام کردید، درست بود ولی ایرادِ سطح پایینی است که چرا تیم را بردید.

این مسابقات استیج 4است. در مراکش بچه‌ها ویزا نگرفتند اما در استیج دوم و سوم در تایلند و فرانسه شرکت کردیم. چرا در آن زمان ایرد نگرفتند؟ مگر می‌شود مسابقاتی را آغاز کنیم ولی در پایان آن شرکت نکنیم چون برخی از دوستان دوست ندارند تیم برود آمریکا؟ این بی‌برنامگی بود؛ اگر نمی‌رفتیم. خوب بود این انتقادات را از استیج یک می‌گرفتند؛ اگر آگاهانه و از روی غرض نیست و ما آن موقع پاسخ می‌دادیم. مگر می‌شود یک فدراسیون اینقدر بی‌برنامه باشد که استیج آخر را نرود؟

اینکه مسابقات در آمریکا است یقه فدراسیون جهانی را بگیرید که چرا در آمریکا برگزار شده است. این مسابقات از قبل برنامه ریزی شده و بچه‌ها اردو داشتند. در کمیته ملی المپیک و آکادمی تمرین داشتیم و در بخش داخل سالن تیم‌های پایه را آماده کرده‌ایم و نزدیک 2 سال است که نوجوانان و جوانان اعزام برون مرزی به تایلند و هنگ‌کنگ داشته‌اند و در مسابقات جهانی آنکارا هم نوجوانان و جوانان بزرگسالان حضور دارند.

حضور ما در مسابقات داخل سالن برنامه ریزی و کار شده است و در آینده نتیجه‌ای خوب خواهد داشت. 11 اسفند در آنکارا تیم به طور کامل در تمام رده‌های سنی حضور دارد. من سوال می‎کنم کسانی که انتقاد می‌کنند چقدر تیراندازی با کمان را می‌شناسند؟ اداره یک تیم 4 نفره باید توسط چند نفر باشد؟ ما در این مسابقات گروهی را داشتیم که 10 صبح مسابقات داشت و باید به هتل بازمی‌گشت و گروهی دیگر باید 12 می‌آمد. مگر می‌توان یک تیم 4 نفره را با 2 نفر اداره کرد؟!

وقتی ورزشکاری ساعت 10 و دیگری ساعت 12مسابقه دارد شما می‌‌‌توانید هر دو را همزمان با خودتان ببرید و فکر نمی‌کنیم لازم بوده کسی باشد که نفر دوم را برا‌ی مسابقات همراهی کند.

چون شما از سمت دیگری این قضیه را می‎بینید حرف خودتان را تکرار می‎کنید. من می‎گویم اینگونه نیست. من نمی‎دانم شما زمانی که به مسابقات اعزام می‎شدید چه چیزی را دیده‎اید؟

اتفاقا ما بر اساس تجربه حضور همراه کاروان‌هایی ورزشی (به عنوان خبرنگار) این صحبت را مطرح می‌کنیم. چون مرسوم نیست برای چند ساعت فاصله مسابقه دو ورزشکار، دو نفر همراه ببرند که هر کدام از آنها ورزشکار را تا ورزشگاه و سالن همراهی کنند.

این حرف شما عجیب است و من در دوچرخه سواری هم دیدم که اینگونه عمل می‎کنند.

اتفاقا این موضوع عجیب نیست و در سایر فدراسیون‎ها هم مرسوم است.

حداقل در تیراندازی با کمان و دوچرخه سواری من چنین چیزی ندیدم.

پس با این توضیحات شما فکر می‌‎کنید که تعداد همراهان تیم کافی نبوده است؟

اصلا کم هم بوده است و از قول من با دلیل و برهان بنویسید که تعداد همراهان تیم در این مسابقات خیلی کم هم بوده است. شما اگر ورزش و مدیریت را بشناسید، این را می‎دانید.

چند نفر دیگر را باید همراه تیم می‎بردید تا برای 4 ورزشکار کافی باشد؟

در این مسابقات حدود 20-30 کمپانی تجهیزات تیراندازی با کمان حضور داشتند و من اگر تیم خوبی همراهم داشتم دستاوردهای توافق نامه‎هایی که می‌توانستیم در تامین تجهیزات تیم ملی و اسپانسر داشته باشیم، بسیار بالاتر از آنچه بود که الان داریم. با همین بضاعت و تعداد کم و جلسات محدودی که گذاشتیم توانستیم همین الان معادل 200 میلیون تومان را در بحث تجهیزات تفاهم‌نامه امضا کنیم.

پس حضور نجاری هم به واسطه جذب اسپانسر بوده است؟

نجاری رئیس سازمان تیم‌های ملی است که خیلی تعریف دارد.

اینکه تیمی با 4 ورزشکار عازم مسابقات می‌شود و نیاز به یک سرمربی دارد، بدیهی است اما نمی‌دانیم چرا هنوز باید مترجم را همراه تیم بفرستیم؟

خیلی عجیب است که شما متوجه حضور مترجم نمی‌شوید.

مدیر تیم‌های ملی مگر زبان انگلیسی نمی‌داند؟ جالب است که مدیر تیم‌های ملی زبان نمی‌داند و همراه تیم مترجم می‌رود. در هیچ فدراسیونی نمی‌بینیم که برای این مسابقات مترجم را به عنوان یک فردا مجزا در لیست در نظر بگیرند.

ما این کار را می‌کنیم چون کار را بلدیم. کسی که می‌گوید مترجم لازم نیست کار را بلد نیست.

الان برای مثال یعنی فدراسیون موفقی مانند والیبال که مترجم همراه خود نمی‌برد کار بلد نیست؟

شما می‌توانید برعکس ببینید. می‌توانند کسی را همراه تیم ببرند که زبان بلد باشد و مترجم لازم نباشد. وقتی زبان نجاری ضعیف است و ما برنامه داریم برای آمریکا، نباید مترجم ببریم؟

یعنی معیار انتخاب شما برای مدیر تیم‌های ملی آشنایی به زبان انگلیسی نبوده است؟

نه؛ وقتی چنین کسی را ندارم چه باید بکنم؟

یعنی در خانواده تیراندازی با کمان کسی که آشنایی به زبان انگلیسی داشته باشد وجود ندارد؟

اگر شما داشتید معرفی کنید و من با یک یادداشت شما، او را جذب می‌کنم. کسی که هم فنی باشد و هم زبان خوبی داشته باشد.

پس نجاری از لحاظ فنی آنقدر قوی بودند که بدون در نظر گرفتن امر آشنایی به زبان در راس تیم ملی است؟

نجاری زبان را متوسط می‌داند اما از نظر مدیریتی و فنی کارش را خوب بلد است و حضورش لازم است.

می‌توانید اگر در تیراندازی با کمان فردی با مدیریت قوی و آشنایی با زبان وجود ندارد از افراد دیگر از بدنه ورزش استفاده کنید. در حال حاضر فرامرز خالقیٰ مدیر تیم‌های ملی هندبال از افراد موفق در خانواده بسکتبال بوده‌ اما فدراسیون هندبال از پتانسیل وی و آشنایی با زبان او در تیم ملی هندبال استفاده کرده است.

مگر شما برای هندبال آدم تعیین کرده‌اید؟

در حال حاضر بحث مدیریتی و کاهش هزینه‌ها در فدراسیون مطرح است؟

کسی را مثل من از نظر مسائل هزینه‌ای در فدراسیون‌ها پیدا نمی‌کنید که نگران کاهش هزینه‎ها باشد. در این مورد شک نکنید.

پس با این صحبت‌ها یعنی با توجه به اقتصاد مقاومتی تیم را به آمریکا اعزام کردید؟

نمی‌دانم از این اصطلاحات به کجا می‌خواهید برسید.

اقتصاد مقاومتی، اصطلاح نیست بلکه موضوعی است که باید در کشور رعایت شود.

من اقتصاد مقاومتی را خوب می‌فهمم و اگر بحث مدیریت هزینه باشد ادعا می‌کنم که بهترین هستم. من از نظر تعداد و اعزام و نفرات و بحث کاهش هزینه‎ها بهترین هستم. اینکه یک نفر همراه تیم باشد که شما او را دوست نداشته باشید که من نباید پاسخگو باشم. هر موقع تیم اعزام شده نماینده وزارت ورزش هم حضور داشته است و در تعیین نماینده وزارت ورزش من هیچ‌کاره هستم. مگر قبلا نمایندگان وزارت ورزش همراه تیم حضور نداشتند؟ قبلا این موضوع بوده و الان هم هست و من هیچ کاره‌ام. باید یقه وزارت ورزش را بگیرید که چرا او آمده است.

آقای حسنی‌خو مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان گفته که مازیار ناظمی نماینده حراست وزارت ورزش بوده است، آیا برای سفر به ارمنستان هم به عنوان نماینده حراست وزارت ورزش حضور داشت؟

خیر. مگر می‌شود یک مدیر وزارت ورزش همراه تیم باشد و وزارت ورزش خبر نداشته باشد؟

پس وزارت ورزش از سفر وی به ارمنستان هم خبر داشته است؟

من می‌گویم او مدیر وزارت ورزش است، مگر می‌شود مدیر وزارت ورزش همراه تیم باشد و وزارت ورزش خبر نداشته باشد؟ اگر خبر دارد یا ندارد، به من مربوط نیست. مگر او قاچاقی رفته است. مگر این سفر چیز جدید است؟

پس از ابتدا که قرار شد ناظمی همراه تیم عازم آمریکا شود از بحث گرفتن ویزا و سفر به ارمنستان؛ وزارت ورزش در جریان بوده است.

این یک پروسه دو ساعته نبوده که همه غافلگیر شوند. از وزارت ورزش بپرسید که در جریان این سفر بوده است یا نه، چرا از من می‌پرسید. مدیران ورزشی خودشان از وزارت ورزش تائیدیه می‌گیرند و همراه تیم می‌آیند و به من ربطی ندارد.

پیش از سفر به ارمنستان برای گرفتن ویزا پیگیری نکردید که وزارت ورزش در جریان هست یا نه؟

مگر می‎‌‎شود وزارت ورزش در جریان نباشد؟ ما نامه می‎زنیم. مگر می‎توانیم جایی برویم که وزارت ورزش در جریان نباشد؟

پس شما به وزارت ورزش نامه زده‎اید که ناظمی همراه تیم به ارمنستان و آمریکا اعزام می‎شود؟

ما نامه نمی‎زنیم. چه وقت نامه زده‌ایم که دفعه دوممان باشد؟ آنها خودشان نامه می‌زنند. ناظمی خودش اعلام کرد که «با وزارت ورزش هماهنگ کردم و در این سفر همراه شما هستم.» همیشه اینگونه هست و دفعه اول و آخر نیست. اگر برایتان مهم است بپرسید ولی چیز کاملا عادی است و من نباید توضیح دهم که چرا او آمده است. اگر وزارت ورزش فرد دیگری را هم می‌فرستاد ما همراه خود می‌بریم.

برای سفر آمریکا نام آقای عباسی و ناظمی بوده است؟ یعنی وزارت ورزش برای این سفر دو نماینده داشته است؟

بله.

گفتید سفر به آمریکا از نظر جذب اسپانسر موقعیت خوبی بود. در این خصوص توضیح دهید.

موقعیت عالی بود و ما هم از این فرصت استفاده کردیم.

نتایج آن را چه زمانی در تیراندازی با کمان خواهیم دید؟

انشالله می‌گوییم.

در این سفر چند اسپانسر جذب کرده‌اید؟

ما با دو- سه کارخانه صحبت کردیم که موفقیت آمیز بود.

در خصوص فینال فینالیست‌ها هم توضیح دهید.

فینال فینالیست‌ها چیست؟

روی سایت فدراسیون خبری مبنی بر «عدم صعود عبادی به جمع 6 نفربرتر فینال فینالیست‌ها» منتشر شده بود.

3 نفر از ورزشکاران ما عالی ظاهر شدند چون سطح فنی این مسابقات بسیار بالا بود. برخی بحث‌ها به دلیل عدم آشنایی با سطح مسابقات بود. این مسابقات بسیار مفید بود. ما ورزشکاران را رها می‌کنیم و از روی غرض در مورد چیزی که اطلاع نداریم، صحبت می‌کنیم و این شده است کار خبررسانی.

این مسابقات هر ساله بوده و 50 سال است برگزار می‎‌‎شود و در این حالت باید می‎پرسیدید چرا نبودیم نه اینکه چرا در این مسابقات بوده‎ایم. این مسابقات طوری طراحی شده که جام جهانی و فینال فینالیست‎ها و جام وگاس را با هم برگزار کردند و در تمام رده‎های سنی برگزار شد. بچه‌های ما بسیار عالی بودند. از 600 امتیاز، عبادی 599 امتیاز گرفت، مجید قیدی 598 و عمویی 597 امتیاز.

در آمریکا 3300نفر شرکت کننده حضور داشتند که تعداد زیادی از آنها از کشور میزبان بودند که بسیار قدرتمند هستند و اگر تدارکات‌مان از 2 سال قبل بود و امتیاز بیشتری کسب کرده بودیم به خصوص در مراکش و تایلند که فضای آسان‌تری برای امتیاز بود، به راحتی به فینال فینالیست‌ها می‌رفتیم اما چون امتیاز کمانداران ما کم بود، نتوانستند به فینال فینالیست‎ها بروند. با این حال عبادی با 599 امتیاز در جام وگاس به مرحله نهایی رفت(برای رسیدن به این مرحله بین کسانی که 599 امتیاز کسب کرده بودند رقابتی برگزار کردند که عبادی در آن به مرحله بعد صعود کرد) و بعد از آن یک مرحله بالاتر رفت اما در نهایت به فینال نرسید.

مراحل بعد چون بر اساس قوانین وگاس برگزار می‌‌‎‎‎شد حتی با زدن یک تیر 9 امتیازی ورزشکار حذف می‎شد عبادی 29 تیر 10 زد اما تیر سی‌ام وی 9 امتیازی شد و به فینال فینالیست‎ها نرسید. هرکس انتظار مدال داشته باشد یک آدم غیر فنی است و نمی‌داند سطح این مسابقات چطور است.

چرا سایت جهانی اشاره‌ای به نتایج مسابقات که به گفته شما از این درجه از اهمیت و سطحی بالا برخوردار بوده، نداشت؟ سایت جهانی تمام مراحل مسابقات را زنده پوشش داد اما نتایج فینال فینالیست‌ها که اهمیت زیادی داشت را منتشر نکرد؟

نمی‌دانم.

ارسال نظر: