گفتگوی «نسیم آنلاین» با داوران کتاب سال؛

جایزه کتاب سال انگیزه‌ای برای انتشار کتاب‌های با کیفیت است

کدخبر: 2009235

سی‌وسومین دوره جایزه کتاب سال، فردا ۱۸ بهمن به پایان می‌رسد، با سه تن از داروان این دوره از جایزه کتاب سال در خصوص کم و کیف برگزاری این دوره از حایزه به گفتگو نشسته‌‌ایم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، سی و سومین دوره جایزه کتاب سال، فردا 18 بهمن به پایان می رسد، با سه تن از داروان این دوره از جایزه کتاب سال به گفتگو نشسته ایم که این گفتگوها در ذیل آمده است:

جلوداری: پایین بودن تیراژ کتاب ها باعث ناامیدی مولفان برای بهره مندی مادی از آثار می شود

محمد جلوداری، داور گروه «علوم ریاضی و رایانه» با بیان اینکه در این دوره از کتاب سال ما با کتاب های با کیفیتی رو به رو نبودیم، گفت: شاید کتاب هایی که در شرف منتشر شدن هستند برای سال آینده قابل داوری باشند.

جلوداری تکراری بودن موضوع کتاب های بخش ریاضی را عامل اصلی راه نیافتن تعدادی از کتاب ها به مراحل بعدی داوری عنوان کرد و گفت: در این گروه کتاب های اصلی و اساسی کمتر چاپ می شوند.

این داور کتاب سال گفت: تعدادی از نویسندگان در حوزه دانشگاهی در پی انتشار کتاب های پرفروش هستند چرا که به دنبال کسب امتیاز از دانشگاه هستند. از این رو کتاب یکی از ابزارهای ارتقاء در دانشگاه ها به حساب می آید و این امر خود به خود باعث کاهش کیفیت کتاب ها می شود.

وی گفت: پایین بودن تیراژ کتاب ها باعث ناامیدی مولفان برای بهره مندی مادی از آثار می شود. این عامل باعث می شود شاهد تولید آثاری با کیفیت نیز نباشیم. وقتی کتاب در معرض تهدید است نویسنده هم در معرض تهدید قرار می گیرد.

این داور کتاب سال در پایان، صرفه جویی در زمان را از مزیت الکترونیکی شدن داوری کتاب سال عنوان کرد و گفت: در داوری سی و سومین دوره کتاب سال از ابزارهای مدرن برای داوری استفاده شده است.

بهلول علیجانی: باید در دانشگاه‌ها زمینه تحقیق و نگارش را تقویت کنیم

همچنین، بهلول علیجانی داور گروه «جغرافیا» با بیان اینکه حدود سیصد کتاب در بخش جغرافیا به سی و سومین دوره کتاب سال ارسال شده است، گفت: کتاب هایی که به مراحل بعدی داوری راه یافتند، محدود است. بیشتر کتاب ها در زمینه موضوعات علمی جدید بحث نمی کنند چرا که انتخاب کتاب سال باید در جامعه خط مشی و موضوع جدیدی ایجاد کنند تا سطح آگاهی جامعه را افزایش دهد. در حالی که اکثر کتاب این ویژگی ها را ندارند.

علیجانی در پایان پیشنهاد کرد: باید در دانشگاه ها زمینه تحقیق و نگارش را تقویت کنیم چرا که نگارش کتاب هنر مهمی است که باید در دانشگاه ها تقویت شود.

یثربی: الکترونیکی شدن جایزه کتاب سال تجربه جدیدی بود

چیستا یثربی، داور سی و سومین دوره کتاب سال نیز با بیان اینکه الکترونیکی شدن جایزه کتاب سال برای من هم جذاب و هم غیرجذاب بود، گفت: در دوره های قبل داوران در مورد کتاب هایی که برای داوری ارسال شده است با هم مشورت می کردند و از نظرات هم مطلع می شدند. هر چند با الکترونیکی شدن داوری کتاب سال من همچنان از دیدگاه داوران دیگر مطلع شدم.

یثربی گفت: وقتی دنیا به سمت الکترونیکی شدن پیش می رود ما هم باید دیر یا زود منتظر الکترونیکی شدن داوری کتاب سال می بودیم. بنابراین الکترونیکی شدن جایزه کتاب سال تجربه جدیدی بود و باید منتظر نتیجه آن باشیم. بنابراین پیشنهاد می دهم روند داوری همچنان به صورت الکترونیکی ادامه داشته باشد.

ارسال نظر: