وزیر ارشاد در اختتامیه سی‌وسومین دوره جایزه کتاب سال:

پنج استان می‌توانند خودشان مجوز چاپ کتاب بدهند

کدخبر: 2009572

وزیر ارشاد گفت: به ۵ استان مجوز صدور اعطا شده است تا فرآیند چاپ و انتشار کتاب تسهیل و کوتاه شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، علی جنتی، وزیر ارشاد عصر امروز در اختتامیه سی و سومین دوره جایزه کتاب سال، گفت: همایش کتاب سال درخت پرباری است که در سی و سه سال گذشته با متانت و به دور از هیاهو معمول دیگر از رویدادهای فرهنگی و هنری به معرفی آثار شاخص می‌پردازد، افزون بر آن جایزه جهانی کتاب سال این رویداد را در سطح بین‌المللی نیز مطرح کرده است. نقاط ضعف حوزه نشر کمبودها و یا معرفی عدم آثار فاخر از جمله آسیب‌های چند سال اخیر است اما جایزه کتاب سال مرجع قابل اعتنایی برای انتخاب آثار برتر در حوزه‌های مختلف به شمار می‌رود و مخاطبان را به سوی ممتازترین پدیدآورنده و تالیفات هدایت می‌کند.

وی افزود: در این سال‌ها و پس از پیروزی انقلاب اسلامی تألیف و نشر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هر سال به تعداد عناوین چاپ شده افزوده می‌شود؛ از ابتدای انقلاب اسلامی که در سال 57 رخ داد تا به امروز آمار انتشار از مرز یک میلیون عنوان فراتر رفته تاست، در همین راستا همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران جشنی بدین مناسبت برگزار شد.

وزیر ارشاد گفت: در دولت تدبیر و امید شاهد افزایش عناوین بوده‌ایم اگر چه شمارگان کتاب با مشکلاتی همراه بوده است که نشان می‌دهد مشکلات همچنان پابرجاست، نواقصی در توزیع کتاب وجود دارد و این مشکلات سبب شده برخی از کتابفروشی‌ها در آستانه ورشکستگی و تعطیلی باشد. اما در همین راست تدبیری صورت گرفته تا برای نخستین بار یارانه مصرف‌کننده به سمت کتابفروشی‌ها سوق یابد تا اندکی از مشکلات کاسته شود.

به گفته جنتی طرح کتابفروشی به وسعت ایران از جمله طرح‌هایی است که همزمان با دهه فجر اجرایی شده است و در ادامه آن طرح عیدانه نیز در آستانه عید نوروز جامع عمل به خود می‌پوشد و از طرح‌های انگیزه‌بخش در این حوزه به شمار می‌رود ضمن اینکه تلاش داریم بخشی از هزینه خانوار از این طریق به کتاب اختصاص یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه اقتصاد فرهنگ از جمله موارد مهمی است که باید به آن اهمیت داد، گفت: تلاش کردیم مشارکت بخش خصوصی را داشته باشیم تا فعالیت‌های اجرایی به اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی واگذار شود و شاهد کاهش تصدی دولت در بخش اجرا باشیم.

وزیر ارشاد در ادامه ضمن اشاره به تعداد صدور مجوز و واگذاری این بخش به برخی استان‌ها توضیح داد: به 5 استان مجوز صدور اعطا شده است تا فرآیند چاپ و انتشار کتاب تسهیل و کوتاه شود، در سامانه شناسایی اهل قلم اطلاعات جامع پدیدآورنده، مسائل حقوقی، رفاهی و بیمه مورد توجه است.

وی افزود: وزارت ارشاد از سال گذشته هم‌افزایی بخش مردمی و دولتی در حوزه کتاب را آغاز کرده و در این راستا جشنواره روستاهای دوستدار کتاب پایتخت کتاب و جشنواره تقدیر از مروجان فرهنگ کتابخوانی را اجرایی کرده است. با توجه به رواج فضای مجازی از این ظرفیت نیز در حوزه نشر استفاده کردیم.

جنتی با بیان اینکه امسال برای اولین بار فراخوان سبز و داوری کتاب سال از طریق فضای مجازی صورت پذیرفته خاطر نشان کرد: جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران جایزه‌ای معتبر و صاحب نام در تقویم رویدادهای داخلی و خارجی است.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه در جایزه کتاب سال کتاب‌های چاپ اول سال قبل داوری می‌شوند و ساز و کار داوری‌ها دقیق و کارشناسانه است، گفت: ما در داوری‌های جایزه کتاب سال از داوران و افراد خبره در هر رشته بهره گرفته‌ایم سامانه نیز با ساز و کاری کارشناسانه فعالیت کرد.

جنتی در پایان به کتاب‌های برتر نیز اشاره داشت و گفت: نسبت کتاب‌های برتر و کتاب‌های منتشر شده چاپ اول می‌تواند نسبت کتاب‌های مفید را نشان دهد؛ چنانکه در طول یک دهه گذشته نسبت کتاب‌های خوب به کل تولید کتاب کاهش را نشان می‌دهد زیرا به لحاظ کمی رشد خوب بوده اما به لحاظ کیفی راه درازی در پیش داریم.

ارسال نظر: