اعتصاب عمومی در دو شهر تونس

کدخبر: 2010015

شهروندان معترض تونسی در دو شهر این کشور به دلیل مشکلات اجتماعی از قبیل فقر ، مشکلات اجتماعی و بیکاری اعتصاب عمومی کردند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، روزنامه العرب چاپ لندن روز سه شنبه نوشت؛ شهروندان تونسی در شهر النفیضه روز گذشته (دوشنبه) در اعتراض به بیکاری ، فقر و توقف توسعه و رشد اقدام به اعتصاب کردند.

اتحادیه کارگری که در حال مذاکره با مقامات دولتی است در منطقه النفیضه وابسته به ایالت سوسه از 26 ژانویه گذشته اعلام اعتصاب عمومی کرد.

سخنگوی اتحادیه کارگران روز گذشته (دوشنبه ) گفت که مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است .

برپایه این گزارش، بسته شدن مدارس و نهادهای عمومی و خصوصی فعالیت در این دو شهر را فلج کرده است.

اعتصاب کنندگان به بسته شدن تعدادی از موسسه های اقتصادی و بیکاری و نابودی زیرساخت ها اعتراض کرده اند.

کارگران فرودگاه النفیضه که شرکت ترکی تاف آن را اداره می کند به تصمیماتی که موجب اخراج کارگران شده اعتراض کرده اند و همین امر باعث کاهش فعالیت های فرودگاه و در نتیجه کاهش سفرهای گردشگری شده است.

در حادثه عملیات تروریستی سوسه که در جولای گذشته به وقوع پیوست 38 تن از گردشگران کشته شدند که این هم یکی از دلایل کاهش ورود گردشگران به تونس ذکر شده است.

در ادامه این گزارش آمده است، همزمان با اعتصاب عمومی در شهر النفیضه اعتصاب دیگری در شهر قلعه الاندلس از توابع ایالت اریانه در شمال تونس به وقوع پیوست که اعتصاب کنندگان به تعطیلی خدمات بندری و دریایی معترض بودند.

ملوانان تونسی در این اعتصاب عمومی که نهادهای عمومی و خصوصی را نیز در بر گرفته، شرکت دارند . در این اعتصاب راه های منتهی به بندر مذکور بسته شده تا به این وسیله بر دولت برای فعال سازی بندر و یا آماده سازی آن برای فعالیت دوباره فشار آورند.

تونس از ابتدای سال جاری با اعتراض های اجتماعی گسترده ای روبرو بوده و معترضان خواستار راه اندازی طرح های توسعه ای شده اند.

در ادامه این گزارش آمده است، اعلام ممنوعیت رفت و آمد ها نیز مانع از اعتراض های اجتماعی و تحصن های کارگری بی سابقه در این کشور نشده است.

مقامات تونسی پنجشنبه گذشته ممنوعیت رفت و آمد شبانه را که از 22 ژانویه در همه شهرهای تونس به اجرا گذاشته بودند لغو کردند.

اعتراض مردم تونس به بیکاری، فقر و فساد در این کشور از ایالت القصرین در غرب این کشور زمانی آغاز شد که جوان 28 ساله بیکاری به نام رضا الیحیاوی در اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داد، این اعتراض ها در روزهای بعد به مناطق دیگر تونس نیز سرایت کرد.

مردم تونس با این که در سال 2011 در اقدامی انقلابی زین العابدین بن علی را از اریکه قدرت به پایین کشیدند اما اقتصاد این کشور با رکود و ناتوانی از فراهم کردن کار برای صدها هزار جوان تونسی روبه روست.

در پی اعتراض های مردمی حبیب الصید نخست وزیر تونس از مردم این کشور خواست در قبال وضعیت نامناسب اقتصادی و اوضاع اجتماعی صبر پیشه کنند.

منبع : ایرنا

ارسال نظر: