کرزی خواستار ایفای نقش ایران، روسیه و هند در مذاکرات شد

کدخبر: 2010100

رئیس جمهور سابق افغانستان گفت: برای اینکه مذاکرات صلح افغانستان عملکرد خوبی داشته باشد باید ایران، هند و روسیه وارد این مذاکرات شوند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت : "حامد کرزی" رئیس جمهور سابق افغانستان کرزی در نشستی با حضور سفیر روسیه در کابل گفت برای اینکه مذاکرات صلح افغانستان عملکرد بهتری داشته باشد ایران، هند و روسیه به این مذاکرات اضافه شوند.

دیپلمات نوشت: رئیس جمهور سابق افغانستان گفته که دولت روسیه از مذاکرات صلح افغانستان حمایت کرده است.

وی تصریح کرد: افغانستان یک گروه 45 نفره از افسران نظامی خود را جهت آموزش نظامی به مسکو فرستاده است.

کرزی گفت: برای اینکه مذاکرات صلح افغانستان عملکرد خوبی داشته باشد باید ایران، هند و روسیه وارد این مذاکرات شوند.

«الکساندر مانتسکی» سفیر روسیه در کابل نیز در این نشست گفت: کشورش حامی حل سیاسی مسئله افغانستان است، مذاکراتی که به جنگ و درگیری در افغانستان پایان دهد.

وی در ادامه افزود: جنگ تنها راه حل بحران افغانستان نیست لذا ما از مذاکرات صلح در افغانستان حمایت می کنیم. دولت افغانستان باید این مذاکرات را با موفقیت پیش ببرد تا بین دولت و طالبان صلح برقرار شود.

کرزی پیش از این نیز در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس در خصوص مذاکرات صلح گفته بود که این گفت‌وگوها در حال حاضر با ابعاد وسیع و با مدیریت کشورهای خارجی در جریان است.

وی با اشاره به اینکه پاکستان، چین و آمریکا در مذاکرات فعلی دخیل هستند و تلاش می‌کنند تا برای افغانستان صلح بیاورند، گفت: اما برای اینکه روند صلح نتیجه‌ بهتری داشته باشد، بهتر است ایران، هند و روسیه که 3 کشور مهم منطقه و همسایه افغانستان هستند، در مذاکرات صلح دخیل شده و در آن نقش آفرینی کنند.

سومین دور نشست چهار جانبه صلح افغانستان، در کابل با حضور نمایندگان 4 کشور شرکت کننده افغانستان، پاکستان، ایالات متحده آمریکا و چین پیرامون روند صلح در افغانستان برگزار شد.

کشورهای شرکت‌کننده در سومین دور مذاکرات صلح افغانستان توافق کردند که دور بعدی این نشست 4 حمل در کابل برگزار شود.

نخستین دور مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان، تابستان سال جاری به میزبانی اسلام آباد برگزار شد اما نزدیک به یک ماه بعد از آغاز این مذاکرات، اعلام ناگهانی خبر مرگ «ملاعمر» رهبر سابق طالبان افغانستان، باعث توقف روند مذاکرات صلح شد.

ارسال نظر: