صالحی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران:

کشورهای زیادی از جمله کره جنوبی و ژاپن برای احداث نیروگاه اعلام آمادگی کردند

کدخبر: 2010324

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: کشورهای زیادی از جمله کره جنوبی و ژاپن برای احداث نیروگاه اعلام آمادگی کردند و اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شده ولی چون به نتیجه نهایی نرسیده نمی‌توانیم اعلام کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، علی اکبر صالحی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص قراردادهای جدید احداث نیروگاه گفت: قراردادی با روس ها برای احداث دو نیروگاه منعقد شده که امیدواریم تا پایان سال اجرایی شود و همچنین با چینی ها برای احداث دو نیروگاه کوچک در سواحل مکران مذاکرات صورت گرفته که هنوز نهایی نشده است.

وی گفت: کشورهای زیادی از جمله کره جنوبی و ژاپن برای احداث نیروگاه در ایران اعلام آمادگی کردند و اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شده ولی چون به نتیجه نهایی نرسیده نمی توانیم اعلام کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: برای انعقاد قرارداد تجاری، مسایل مالی و میزان مشارکت کشور در طراحی و ساخت تجهیزات قابل توجه است، بنابراین وقتی نیروگاه می خریم مشارکت عمده ای در آن نیروگاه داریم.

صالحی افزود: کشورهای زیادی از جمله کره جنوبی و ژاپن برای احداث نیروگاه اعلام آمادگی کردند و اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شده ولی چون به نتیجه نهایی نرسیده نمی توانیم اعلام کنیم. رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره تبدیل فوردو به مرکز تحقیقات پیشرفته اظهارداشت: هنوز یکسری از اقدامات لازم باید انجام شود که این امر مدتی طول می کشد، تجهیزات این مرکز برداشته شده و اقدامات دیگری هم باید انجام شود.

وی ادامه داد: بخشی از فوردو را جمع آوری کردیم و بحث بر سر این است که تبدیل به یک پژوهشگاه مهم با تجهیزات پیشرفته شود ولی در حال بررسی کیفیت و نوعیت تجهیزات و حدود و ثغور آن هستیم.

صالحی افزود: در بخش دیگری از فوردو حدود یک هزار و 44 ماشین داریم که این ماشین ها سرپا هستند، تعدادی از آنها در خلا می چرخند و تعداد دیگری هم تحت خلا هستند اما نمی چرخند.

معاون رییس جمهور اضافه کرد: در مورد تعدادی از سانتریفیوژها که می چرخند با روس ها صحبت می کنیم تا طراحی این ماشین ها را تغییر دهیم و این ماشین ها بتوانند به جای اورانیوم ایزوتوپ های پایدار را جداسازی کنند. وی همچنین درباره بازطراحی رآکتور اراک گفت: بازطراحی راکتور اراک در حال انجام است، بازطراحی مفهومی را به کارشناسان چینی ارائه کردیم و آنها هم نظرات خود را دادند و در دو هفته قبل که در ایران بودند با کارشناسان ما بحث مفصلی داشتند. بنابراین وقفه ای در بازطراحی اراک ایجاد نشده و حدود یک سال است که درباره آن کار می کنیم.

صالحی همچنین درباره قرارداد با شرکت های چینی اظهارداشت: در حال گفت و گو با شرکت های چینی هستیم چرا که قراردادهای بسیار پیچیده و مفصلی هستند و چند ماه طول می کشد اما کار انجام می شود.

به گفته صالحی چارچوب این قراردادها تعریف شده و مفاد آن تایید می شود.

صالحی در پاسخ به این سوال که طرف قرارداد ایران در بازطراحی راکتور اراک چه کسی است گفت: متولی پروژه ایران است. راکتور قبلی اراک را هم ایرانی ها و کارشناسان سازمان انرژی اتمی کشورمان طراحی کردند و این بار هم همین کار را می کنند اما می خواهیم طراحی که انجام می دهیم از طرف کشورهایی که در این زمینه ها تجربه دارند استاندارد لازم را داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ایا کار به شرکت جدیدی تفویض می شود ، گفت: شرکت هایی که وجود دارند این کار را برعهده می گیرند. رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه به اشاره به فرا رسیدن 22 بهمن گفت: 22 بهمن یادآور مفاهیمی از اراده ملت است که خواستار تغییر بودند. 22 بهمن یادآور این است که کسانی که گفتند پروردگارتان خداست و رحمت خدا بر آنان باد، تحول ایجاد کردند.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: 37 سال تحت انواع محدودیت ها و فشار بین المللی و تحریم های ظالمانه بودیم و به برکت و الطاف الهی روز به روز پیشرفت خواهیم کرد.

صالحی خاطرنشان کرد: اگر محدودیت ها نبود، در مراتب بالاتری قرار داشتیم ولی همین محدودیت ها ما را آبدیده کرد.

صالحی گفت: امروز ملت بر سکوی پرتاب قرار گرفته و بعد از برجام شرایط عوض شده است و موانع ساختگی برطرف گردیده است.

ارسال نظر: