دولت در برنامه ششم توسعه راهبرد حل معضل حاشیه‌نشینی را مشخص کند

کدخبر: 2010662

عضو کمیسون اجتماعی مجلس با انتقاد از بی‌توجهی به معضل حاشیه نشینی گفت: دولت در برنامه ششم توسعه باید دقیقا سند و راهبرد حل معضل حاشیه نشینی را مشخص و اعلام کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمداسماعیل سعیدی در گفت‌ وگویی درخصوص معضل حاشیه نشینی و تاکید به حل این معضل در لایحه برنامه ششم توسعه، گفت: در لایحه برنامه ششم توسعه به موضوع حاشیه نشینی پرداخته نشده در حالی که این مسئله یک معضل جدی است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: وجود سکونت‌گاه‌های غیررسمی، بناها و ساخت و سازهای غیرمستحکم و ناامن از نظر کیفیت سازه در حاشیه شهرها خطر جدی در مقابل حوادث طبیعی از جمله سیل، زلزله و طوفان است که تاکنون هم خسارت مالی و جانی بسیاری به جا گذاشته است.

وی با بیان اینکه ضررها و صدمات ناشی از حاشیه نشینی غیرقابل جبران است، افزود: دولت در برنامه ششم توسعه باید دقیقا سند و راهبرد حل معضل حاشیه نشینی را مشخص و اعلام کند.

به گزارش خانه ملت، سعیدی با تاکید بر اینکه کمتر از 25 درصد احکام و برنامه های برنامه پنجم توسعه عملیاتی شده است، گفت: از همین جهت مشخص است که در خصوص حاشیه نشینی هم اقدامات موثری صورت نگرفته لذا برنامه ششم توسعه باید با نگاه عملیاتی و مبتنی بر واقعیت امروز جامعه تدوین شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: حاشیه نشینی تنها معضل پایتخت کشور نیست، بلکه سایر کلانشهرها چون تبریز هم با این مشکل مواجهند، در مناطق حاشیه نشین آسیب‌های اجتماعی چون اعتیاد و خرید و فروش مواد مخدر، سرقت و غیره شدت پیدا کرده که این موضوع تهدیدی برای کلانشهرها محسوب می‌شود.

وی راهکار رفع معضل حاشیه‌نشینی را حل ریشه‌ای این مشکل دانست و گفت: جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه به کلان‌شهرها نه به صورت دستوری بلکه با توسعه اقتصاد روستایی و احیا روستاها می‌تواند معضل حاشیه نشینی را رفع سازد.

سعیدی بادآور شد: احیای روستا با بهره‌برداری از معادن، اصلاحات اراضی روستایی و ساماندهی خرید و فروش محصولات کشاورزی ممکن است اما متاسفانه در سال‌های اخیر روستاها به دلایل مختلف اعم از اشکالات در اراضی روستایی، ناامن شده ‌اند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: مجلس در بررسی لایحه برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال 95، با تاکید بر روستامحوری شدن باید پیش رود، چراکه اقتصاد روستاها مانع مهاجرت و در نتیجه کاهش حاشیه نشینی می‌شود البته در این زمینه باید با تخصیص بودجه حاشیه‌های فعلی شهرها را هم ساماندهی کرد.

ارسال نظر: