وزیر بهداشت:

شاید روزی یک پرستار وزیر بهداشت ایران شود

کدخبر: 2010896

وزیر بهداشت تصریح کرد: در مأموریت‌ها چه می‌شود که پرستار نیز وزیر بهداشت شود. خدا چه می‌داند شاید وضعیت با روی کار آمدن وزیری که پرستار باشد بهتر شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت:

سید حسن هاشمی در مراسم گرامیداشت روز پرستار اظهار داشت: در همه نظرسنجی‌های کشور توسط دستگاه‌های معتبر جامعه پزشکی و پرستاری همواره در رده اول، دوم و سوم تقدیر و رضایت توسط مردم قرار می‌گیرند ولی ای کاش این روزها به صورت نمادین توسط مردم تقدیر آن انجام می‌گرفت.

وی افزود: همه صنوف برای خودشان مراسم برگزار می‌کنند ولی ای کاش می‌شد که سال آینده مردم در این مراسم‌های تقدیر حضور یابند و مراتب قدرشناسی خود را ابراز کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه شرایط امروز ایران نسبت به گذشته خاص‌تر است، گفت: از یک در منطقه آشوبگری قرار داریم که جریانات فرقه‌ای و مذهبی در آن راه افتاده و از طرفی دولت با اراده مردم سر کار آمده و با برنامه‌های اعتدال تدبیر و امید طرح تحول سلامت را اجرا کرده و یک برنامه در جهت برداشتن تحریم‌ةا انجام داده است.

هاشمی ادامه داد: در برداشتن تحریم‌ها همه ارکان حکومت در جهت اجرایی شدن آن بودند و دولت در این زمینه تلاش‌های زیادی کرد تا موضوع برداشتن تحریم‌ها به نتیجه برسد و تمام مذاکره‌کنندگان جان، مال و آبرویشان را گذاشتند تا چنین مشکلی از کشور دور شود.

وی افزود: در دیداری که با اولاند در فرانسه داشتیم گفت که سال 2012 در مورد تاریخ حمله به ایران تصمیم‌هایی در حال گرفتن بود و الان این موضوع به برداشتن تحریم‌ها تغییر پیدا کرده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: برداشته شدن تدریجی و کامل تحریم‌ها فرصتی را برای کشور ایجاد کرده و شرایط خاصی را فراهم کرده است ولی در چنین شرایط مخالفان نظام تلاش می‌کنند که تنازعات اجتماعی را فراهم آورند مثلاً پرستاران را علیه پزشکان و معلمان را علیه وزارتخانه کنند و در واقع بر روی شکاف‌های اجتماعی دشمنان به شدت نظر دارند و در این راستا تلاش می‌کنند.

وی افزود: ما جامعه پزشکی و پرستاری به دنبال مطالباتمان هم که باشیم باید به صورت یک مجموعه پیوسته عمل کنیم چرا که در غیر اینصورت به نتیجه نمی‌رسیم و مردم هم این موضوع را نمی‌پسندند.

هاشمی افزود: مردم به دولت جدید رأی دادند چون از منازعات در کشور خسته شده بودند قبل به روی کار آمدن دولت کنونی به دلیل این منازعات رابطه سران قوا و مسئولان مجلس و دولت در هم ریخته بود ولی مردم به دنبال آرامش و امنیت هستند.

وی اظهار داشت: دغدغه امروز مردم توجه به درد و آلام آنها است مردم امنیت اقتصادی و امید به آینده می‌خواهند و هر کدام از ما در هر مجموعه‌ای که باشیم باید به این مسئله توجه کنیم.

هاشمی گفت:‌در طول 37 سال گذشته برخی حوزه سلامت را فقط خدماتی می‌شناختند و لزومی در سرمایه‌گذاری در این حوزه نمی‌دیدند. در حالی که هر چقدر در حوزه سلامت موفق باشیم رشد اقتصادی آهنگ بیشتری خواهد داشت.

وزیر بهداشت با بیان اینکه نگاه دولت‌ها و مجالس به حوزه سلامت همان نگاه سنتی مردم است که می‌گویند انشاءالله پولتان را خرج دوا و دکتر نکنید،‌عنوان کرد: در برخی از استان‌ها در 50 سال گذشته بیمارستانی ساخته نشده در حوزه بهداشت نیز به همین صورت بوده در همین تهران اگر کسی سکته کرده باشد تا از محل مورد حادثه به بیمارستانی همچون امام برسد 4 سال به طول می‌انجامد چرا که زیرساخت‌های زمینی و هوایی در این رابطه پیش‌بینی نشده است بنابر این می‌توان گفت که زیرساخت‌ها به دلیل کم‌توجهی پیشرفت نکرده است.

هاشمی گفت: در حوزه پرستاری همیشه گفته‌اند که حدود 100 هزار پرستار کمبود داریم ولی دریغ از حرکتی که طی سال‌ها برای این مشکل انجام شده باشد.

وی به موضوع اجرای طرح تحول اشاره کرد و گفت:‌در حوزه بستری 8 درصد و در اورژانس‌ها 40 درصد افزایش بار مراجعات را داشته‌ایم و از 11 میلیون نفری که بیمه سلامت شده‌اند طبق اطلاعاتی که به دست ما رسیده 85 درصد آنها درآمد کمتر از یک میلیون تومان داشته‌اند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه از 100 هزار نفر نیرویی که داریم بخشی از انها پرستار هستند و حقوق برخی از آنها را بیمارستان می‌دهد این در حالی بوده که ما نیز از خدایمان است که این افراد استخدام شوند و درآمد آنها از بیمارستان نباشد و این هزینه صرف نوسازی بیمارستان‌ها شود.

هاشمی ادامه داد: در مدیریت حوزه سلامت چه نیازی است پزشک وزیر بهداشت شود من نیز چشم‌پزشک بودم و کارم را انجام می‌دادم البته ورود من به این حوزه نیز صحبت‌های را نیز دارد. در دنیا خیلی از کشورها وزیر بهداشتشان اقتصاد‌دان است. و یا وزیر بهداشت و رفاه با هم هستند بنابر این موضوع خدمت آنها با منابعشان مشخص است ولی در کشور ما فردی که در مرز دانش و علم حرکت می‌کند زمانی که پستی مدیریتی بگیرد هر اتفاقی از تولد تا مرگ رخ دهد یقه او را می‌گیرند. در مأموریت‌ها چه می‌شود که پرستار نیز وزیر بهداشت شود. خدا چه می‌داند شاید وضعیت با روی کار آمدن وزیری که پرستار باشد بهتر شود.

وی با اشاره به اینکه کمبود نیروی انسانی دومین مشکل خجالت‌آور در حوزه سلامت است،‌گفت: من چقدر صحبت کرده‌ام در این زمینه خدا داند. پرستار به دلیل کار زیاد و کمبود تعداد آنها فرصت یک لحظه استراحت ندارد در ابتدا امیدوار بودیم در این زمینه کمک شود ولی سابقاً جذب از طریق پارتی‌بازی و مسائلی این چنین بود برای همین ترتیب نیروی انسانی تغییر کرد و فردی با مدرک دیپلم وزیر بهداشت استخدام شدند.

وزیر بهداشت در مراسم بزرگداشت روز پرستار، اظهار داشت: سعی می‌کنیم بتوانیم کمبود نیروی پرستاری را جبران کنیم و شرمنده جامعه پرستاری و مردم نشویم.

وی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت، گفت: برخی بودجه‌ای که به دلیل طرح تحول سلامت در اختیار وزارت بهداشت داده شد، آن‌قدر بر سرمان زدند که خسته شدیم، درحالی‌که این‌چنین نیست که این پول را در اختیار ما بگذارند و ما آن را به‌دلخواه خرج کنیم. تاکنون چندین پرونده دیوان محاسباتی درست شده است. جهت تحقق هرچه بهتر طرح تحول سلامت گام‌های بزرگی برداشته شده است و مردم خود نیز آگاه هستند که چقدر قبل از اجرای این طرح، زیرمیزی به پزشکان می‌دادند. همچنین با استفاده از بودجه این طرح، موضوع هتلینگ بیمارستان‌ها انجام شده و در حال حاضر بیمارستان دولتی نیست که نوسازی نشده باشد. همچنین 110 اورژانس جدید هم در حال ساخت است.

وی با اشاره به اینکه توجه به موضوع معیشت و درآمد کسانی که به مردم ارائه خدمت می‌کنند، رضایتمندی مردم را به همراه دارد، گفت: تمام دانشگاه‌های کشور با اجرای طرح تحول به سوددهی رسیده است. اندکی با انصاف مقایسه کنید تا متوجه شوید چقدر اجرای طرح تحول در حوزه سلامت مؤثر بوده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در جهت تکریم جامعه پرستاری باید تلاش کنیم البته باید این موضوع را در نظر داشت که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در این رابطه این است که جامعه پزشکی و پرستاری خود باید حرمت‌ها را نگه دارد. چرا مردم نگاه آنها به جامعه پزشکی تغییر کرده، همه این مسئله که به‌علت سریال در حاشیه نیست. مردم متوجه می‌شوند چه کسانی با میل و رغبت و چه کسانی به خاطر پول به آنها خدمات حوزه سلامت را ارائه می‌دهند.

هاشمی عنوان کرد: بخشی از فضاهای نامطلوب در حوزه پزشکی و پرستاری ناشی از رفتارهای خودمان است، تکریم جامعه پزشکی یا پرستاری با عقلانیت، رفتار و همبستگی خودشان شکل می‌گیرد.

وی به موضوع ساخت سریال در رابطه با پرستار اشاره کرد و عنوان داشت: یکی از دلایل ساخت این سریال جذب افراد نخبه و تشویق آنها جهت ورود به این حوزه است.

به گفته وزیر بهداشت آسیب به پرستاران و پزشکان سلامت مردم را به خطر می‌اندازد. ما در تکریم جامعه پرستاری تلاش کرده‌ایم، ولی باید هنوز اقدامات دیگری نیز شکل گیرد. همچنین جامعه پرستاری ازلحاظ علمی همگام با سطوح بین‌المللی پیشرفت‌های بیش‌تری داشته باشد.

هاشمی آموزش پرستاران در دانشکده‌های پرستاری و رفتن آنها از بالین بیمار را از اشتباهات بزرگ برشمرد نو افزود: چرا رشته‌هایی چون پرستاری و مامایی مثل رشته‌های علوم پایه باید آموزش ببینند، درحالی‌که جنس خدمت آنها متفاوت است. همچنین دکترای این رشته مگر می‌شود بر بالین حضور نداشته باشد، جای استاد در بیمارستان است نه پشت میز دانشگاه.

وی خط اول خدمت به مردم در حوزه سلامت را توسط پرستاران دانست و بیان داشت: اگر پرستار نباشد، پزشک نمی‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد.

وزیر بهداشت با اشاره به برگزاری دو مراسم جداگانه برای بزرگداشت پرستاران توسط نظام پرستاری و وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: دلم می‌خواست هر دوی این مراسم باهم برگزار شود، 37 سال از انقلابی که شبیه معجزه بود گذشته، ولی هنوز مشکلاتی وجود دارد. یکی از دلایل اصلی تحقق انقلاب باهم بودن مردم بود، اکنون مردم هم به مسئولان نگاه می‌کنند، چرا در جامعه پرستاری چنین اتفاقی رخ داده است.

وی ابراز امیدواری کرد سال آینده همه پرستاران بتوانند در یک مسیر و در جهت کمک به مردم، حرکت کنند و از حاشیه‌هایی همچون حاشیه‌های مراسم بزرگداشت روز پرستار دور بمانند.

ارسال نظر: