نامه مسئولان بسیج دانشگاه‌ها به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی:

نظام دانشگاهی در امر جنبش نرم‌افزاری هنوز گام مؤثری بر نداشته است

کدخبر: 2011243

مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور در نامه‌ای به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کردند: نظام دانشگاهی در امر جنبش نرم‌افزاری هنوز گام مؤثری بر نداشته است.

به گزارش « نسیم آنلاین » مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور در پایان نشست سه هزار نفری خود در نامه‌ای به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نکاتی را اعلام کردند.

در بخشی از این نامه آمده است: کم‌وبیش شاهد هستید که فضای فرهنگ عمومی کشور و حوزه‌های مختلف آن در عین آن‌که از آثار و امواج عمیق و دگرگون ساز انقلاب، متأثر شده است، هنوز دست‌خوش آسیب‌ها و کاستی‌های فراوانی است. همچنان گرفتار همان آسیب‌های اجتماعی و دردهای هستیم که در جوامع غربی و غرب‌زده وجود دارد و هنوز فرصتی داده نشده تا مدیریت انقلابی و نسخه‌ها و روش‌های اسلامی به‌طور شایسته کارآمدی خود را به اثبات برسانند؛ گسترش آمار نگران‌کننده و بعضاً تکان‌دهنده در مواردی همچون اعتیاد یا طلاق، یا جرائم و ... نمایش آن است که نه‌تنها تفکر و ایده‌ای نو انقلاب اسلامی در این حوزه‌ها تجربه نشده، بلکه راه‌حل‌های انقلابی هنوز در مدیریت و متدهای رسمی و مقبول حوزه‌ی فرهنگ رسوخ نکرده و به تجربه‌های ارزشمند انقلاب توجهی نشده است.

این نامه می‌افزاید: هنوز "پیوست فرهنگی" به معنای واقعی و کارآمد خود در عرصه‌ی پروژه‌های صنعتی و عمرانی و اقتصادی فعال نشده و ازجمله برخی سرمایه‌داران جاه‌طلب و سودجو شهرهای بزرگ را درصحنه‌ی تاخت‌وتاز اسب عمارت های باشکوه و بی‌هویتی ساخته‌اند که مناسبتی بافرهنگ ایرانی و اسلامی ما ندارند و کنترلی بر عوارض فرهنگی آن‌ها نیست.

در بخش دیگری از این نامه تاکید شده است: هنوز فرهنگ توسط همه‌ی جناح‌های سیاسی اجتماعی کشور قربانی و لگدمال سیاست است، اولویتی دست چندم به‌حساب می‌آید و علی‌رغم تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر اولویت و اشراف فرهنگ بر سایر حوزه‌ها، کسی توجه و عزم جدی برای رساندن فرهنگ به شأن واقعی خود ندارند. انتخابات سیاسی، انواع فعالیت‌های فرهنگی را به تعطیلی می‌کشاند و یا به نفع مقاصد اشخاص و گروه‌های سیاسی مصادره می‌کند.

در بخش دیگری از این نامه با اشاره به اینکه هنوز نظارت و همسان‌سازی درخوری بر دستگاه‌های فرهنگی کشور وجود ندارد و هرکس راهبردها و استراتژی‌های خاص خود را البته با استناد به فرمایشات و اوامر رهبر انقلاب اراده می‌کند، آمده است: هنوز نظام دانشگاهی ما در امر تحول در علوم انسانی و جنبش نرم‌افزاری گام مؤثری برنداشته و باوجود همه‌تلاش‌ها و اقدامات، هنوز دانشگاه کانون تربیت متخصصینی است که نمی‌توانند جایگاه درخور و موردنیاز کشور را پیدا کنند.

نامه مذکور تاکید کرد: موضوع بسیار مهم مهندسی فرهنگی که لازمه مدیریت کلان فرهنگی و هدایت دستگاه‌های مجری است، یا به‌غفلت سپرده‌شده و یا درراه عملی کردن آن مسائل و مشکلاتی وجود دارد که برای رفع آن‌ها اقدامی صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که مهندسی فرهنگی ازجمله دغدغه‌های اصلی رهبر معظم انقلاب است که بارها با آن اشاره فرموده‌اند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: قطعاً پردامنه‌ترین و جدی‌ترین و اثرگذارترین حملات در این حوزه‌ فرهنگی رخ می‌دهد و در عجبیم که چرا مسئولین آن‌گونه که باید و شاید در صحنه مبارزه حاضر نیستند.آنچه مسلم است، قوام فرهنگ و تحکیم مبانی اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی مقدمه‌ صدور گسترده‌ این تفکر اصل و تازه است و مگر نه اینکه امروز زمینه و زمانه برای رساندن پیام نجات‌بخش اسلام و انقلاب اسلامی به ملت‌های آزاده از ظلم تاریخی طاغوت آماده است؟

در پایان این نامه آمده است: بسیج دانشجویی به‌عنوان تشکلی انقلابی رصد و پایش و مطالبه‌گری را در عرصه‌ فرهنگی اجتماعی برخورد فرض می‌داند و تلاش همه‌ دستگاه‌ها را برای نیل به نقطه‌ مطلوب خواستار است و امیدوار است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسائل فوق نقش انقلابی‌تر و جدی‌تری ایفا کند.

ارسال نظر: