یادداشت// معاون وزیر سابق صنعت

فاجعه در تجارت خارجی ایران؛ آقای رئیس‌جمهور! از این آمارها خبر دارید؟

کدخبر: 2011310

علیرضا شجاعی در یادداشتی اختصاصی که در اختیار نسیم آنلاین قرار داده نوشت: طی ۹ ماهه نخست سال ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن، وضعیت تجارت خارجی ایران به مراتب نامطلوب شده است...

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »- علیرضا شجاعی معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت: طی 9 ماهه نخست سال 94 نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن، وضعیت تجارت خارجی ایران به مراتب نامطلوب شده است بطوری که علیرغم شعارها و وعده های متعدد دولت برای توسعه صادرات غیرنفتی، همچنان آمارها بیانگر روند نزولی این بخش است. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها بر توجه به صادرات غیرنفتی و خروج از اقتصاد تک محصولی مبتنی بر نفت تاکید فرمودند و آرزو داشتند که روزی در چاه های نفت بسته و اقتصاد کشور بر پایه منابع غیرنفتی اداره شود. در این یادداشت کوتاه، بصورت مجمل و بدون هیچ توضیحی، برخی از آمارهای تامل برانگیز تجارت خارجی کشور طی 9 ماهه نخست امسال را که شاید کمتر در رسانه ها و افکار عمومی مطرح شده و مسوولان دولتی به زبان نیاورده اند یا علاقه ای به بیان آن ندارند - شاید مثل خیلی آمار و اطلاعات دیگر محرمانه دانسته اند!- بیان شده و قضاوت به خوانندگان فهیم سپرده می شود.

  1. گذشت 75 درصد سال (9 ماه) لیکن تحقق کمتر از 50 درصد اهداف صادراتی سال 94 و تنها 65 درصد اهداف 9 ماهه!
  2. کاهش هم زمان وزن و ارزش صادرات (وزن: 5.5- درصد و ارزش: 11- درصد)، در حالی که متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی نسبت به مدت مشابه 6.5 درصد رشد داشته است!
  3. عدم تغییر در 5 بازار نخست صادراتی ایران علیرغم ادعای دولت یازدهم مبنی بر تعامل با دنیا طی بیش از 2 سال فعالیتش!
  4. کاهش 17 درصدی ارزش مبادلات تجاری ایران با جهان!
  5. کاهش 46 درصدی ارزش و 9 درصدی وزن صادرات میعانات گازی!
  6. کاهش 6 درصدی ارزش و 23 درصدی وزن صادرات فرش و صنایع دستی!
  7. کاهش 6 درصدی ارزش و 7 درصدی وزن صادرات کشاورزی!
  8. کاهش 38 درصدی ارزش و 18 درصدی وزن صادرات معدن!
  9. تلفیق آمار صادرات صنعت و پتروشیمی برای مثبت جلوه دادن آمار! (در حالیکه پیش از این، آمارها بصورت مستقل ارائه می شد). ضمنا در طی دو سال اخیر همواره صادرات صنعت منفی بوده است اما در سخت ترین شرایط تحریمی سال 91، صادرات صنعتی کشور قریب 20 درصد رشد داشته است.
  10. واردات حدود 10 میلیارد دلاری کالاهای چینی و ترکیه ای معادل 33 درصد کل واردات کشور! (واردات کالا از مبادی چین و ترکیه). این میزان واردات غیر از کالاهای چینی و ترکیه ای است که از مبدا امارات یا بصورت قاچاق وارد کشور شده و میزان آن نیز کم نیست.
  11. کاهش واردات کالاهای سرمایه ای، مواد اولیه و واسطه ای و افزایش چشمگیر وزن کالاهای مصرفی!
  12. انجام تغییرات جدی و معنی دار در قیمت پایه کالاهای صادراتی و وارداتی در جهت بهبود آمار در گزارش های اعلامی!

و...

وقتی تولید حمایت نمی شود و هنگامی که صادرات به حال خود رها می شود چه انتظاری برای رونق تولید و توسعه صادرات می توان داشت. کدامیک از وعده ها و اعداد و ارقام بیان شده از سوی دولت برای تولید و صادرات تاکنون و پس از گذشت دو و نیم سال از عمر دولت یازدهم، محقق شده است.

گفتنی است چندی پیش یکی از رسانه های دولتی با ارائه گزارشی ناقص و تنها با استفاده از یک شاخص در حوزه تجارت خارجی مدعی شده بود که عملکرد دولت یازدهم در تجارت خارجی به مراتب بهتر از دو دولت نهم و دهم بوده است. حال آنکه شاخص تراز تجاری بنابر آمارهای رسمی، برای نخستین بار در دولت قبل مثبت شد.

ارسال نظر: