جابری انصاری در نشست خبری خبر داد:

اس ۳۰۰ در حال انتقال به ایران است

کدخبر: 2011385

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه سفر وزیر دفاع به روسیه در چارچوب گسترش همکاری‌هاست گفت: موضوع اس ۳۰۰ مسیر اجرای خود را طی کرده، نهایی شده و در حال انتقال به ایران هست.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حسین جابری‌انصاری سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌ها در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه انتخاب حافظ منافع بین ایران و عربستان به این معنا است که دو کشور به طور ضمنی به این نتیجه رسیده‌اند که امکان احیای روابط وجود ندارد؟ گفت: وقتی قطع روابط رسمی سیاسی و دیپلماتیک بین کشورها اتفاق می‌افتد اگر منافع مشترکی بین دو کشور وجود داشته باشد که اقتضا کند حداقل مجرای دیپلماتیک بین دو کشور همچنان باز باقی بماند، مطابق توافقی که صورت می‌گیرد از ساز و کار حفاظت منافع توسط یک کشور دیگر استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: به دلایل مختلف هر دو کشور به این جمع‌بندی رسیدند که مسائلی وجود دارد از جمله و به ویژه مسئله حج و صدود روادید تعداد زیادی از اتباع و حجاج ایرانی و همینطور برخی مسائل دیگر، که در شرایط قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک رسمی وجود حافظ منافع را ضروری می‌کند.

جابری‌انصاری اضافه کرد: قبلا ایران از دولت سوئیس درخواست کرده بود که این نقش را برای ایران در عربستان انجام دهد و با توجه به درخواست مشابهی که عربستان هم در روزهای اخیر از سوئیس داشت و پذیرش دولت سوئیس، از این پس بعد از طی مراحل و اقدامات اجرایی و دیپلماتیک لازم دولت سوئیس حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران در عربستان و حفاظت از منافع عربستان در ایران را به عهده خواهد گرفت.

ورود نظامی ترکیه و عربستان به سوریه و تشدید بحران منطقه

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی پیرامون ورود نظامی ترکیه و عربستان به سوریه گفت: سفر معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در جار چوب روابط دوجانبه به ترکیه بود. موضوع اشاره شده از موارد اختلافی میان دو کشور است. ایران معتقد است بحران سوریه به بحرانی پیچیده تبدیل شده است.

وی ادامه داد: ما معتقدیم ادامه سیاست های تنش آفرین منجر به تشدید این بحران می شود و صلح و ثبات منطقه را تحت الشعاع قرار می دهد .

انصاری پیرامون اظهارات نخست وزیر روسیه و مورد اوضاع منطقه گفت: اظهارت وی اظهارات روشنی است و نیاز به تفسیر ندارد. پیچیده بودن بحران سوریه به نحوی است که هرگونه اقدام جدید میتواند تبعات غیر قابل کنترلی را خلق کند.عربستان متاسفانه سیاست مبتنی بر تنش آفرینی را دنبال کرده است .

اس 300 در حال انتقال به ایران است

انصاری پیرامون سفر وزیر دفاع به مسکو گفت: روابط ایران و روسیه روابط گسترده ای بوده و در زمینه سیاسی در عالی ترین سطح قرار دارد ، تلاش هایی برای گسترش روابط اقتصادی صورت گرفته و در پسابرجام زمینه این مهم محقق شده است به همین منظور سفر وزیر دفاع در چارچوب گسترش همکاری هاست همچنین موضوع اس 300 مسیر اجرای خود را طی کرده و نهایی شده و در حال انتقال به ایران هست.

سخنگوی وزارتخارجه درباره شناسایی گروه های تروریستی در مونیخ اظهار داشت: یکی از مسایل اساسی در مسیر نشست وین مسئله گروهای تروریستی است. تعیین گروه ها محوری ترین موضوع نشست های وین است. از ابتدا بر سر برخی گروه های تروریستی اجماع وجود داشته اما در ارتباط با گروهای تروریستی اختلاف نظر وجود داشته که رایزنی ها ادامه دارد.

وی تاکید کرد: سرنوشت گفتگوها به حصول توافق بر سر همین موضوع هاست.

تلاش نمایندگی ایران برای تسهیل بازگشت پناهجویان

جابری انصاری با اشاره به پناهجویانی که به بلژیک وارد شدند گفت: نمایندگی ایران بررسی موضوع را دستور کار قرار داده است و نتیجه نهایی اعلام خواهد شد. اگر به هر دلیلی اتباعی از ایران در مسیر پناهندگی قرار گیرند نمایندگان ایران زمینه هایی را فراهم خواهند کرد تا بازگشت این افراد تسهیل شود.

سخنگوی وزارتخارجه پیرامون مسئله لبنان و سوریه اضهار داشت : متاسفانه تعداد و عمق درگیری ها در منطقه مسئله فلسطین را تحت الشعاع قرار داده است و ایران همیشه به این مسئله تاکید کرده که ضروری است کشورهای مسلمان بر مسئله فلسطین تمرکز کرده و سیاست مبتنی بر اشغال را مدنظر قرار دهند و اجازه اینکه رژیم صهیونیستی از وضعیت جاری در منطقه سو استفاده کند را ندهند.

وی با اشاره به اینکه موضوع ریاست جمهوری لبنان موضوعی داخلی است افزود: ابتدا باید توافقی داخلی فراهم شود و ایران هرگونه توافق ملی را تایید خواهد کرد اما تصمیم گیری با گروه های داخلی لبنان است.

برگزاری جلسات مرتب هیات ملی نظارت بر برجام

انصاری در رابطه با جلسات هیت نظارت بر برجام گفت: هیات ملی نظارت بر برجام جلسات مرتب خود را خواهد داشت و تمامی تصمیمات اتخاذ خواهد شد. نشست هیات برگزار شده و سازو کار اطلاع رسانی توسط خود هیات و شورای امنیت ملی اتخاذ خواهد شد.

سخنگوی وزارتخارجه با اشاره به روند آزادی زندانیان امریکا افزود: گفتگوهای مربوط به مبادله به لحاظ اجرایی توسط نهاد مشخص شده انجام و توسط شورای امنیت ملی نظارت می شد.

وی ادامه داد: مسئله سوئیفت و همه تعهدات برخی جنبه هایش سیاسی است و برخی اجرایی ، موضوع سوییفت حل شده و برخی از اجراییات آن زمان بر است و امیدواریم برخی از مشکلات فنی حل شود و شاهد بازگشت به قبل از تحریم باشیم.

بحثی در رابطه با دفتر حافظ منافع بحرین و سودان مطرح نشده است

وی اضافه کرد: با توجه به سفر وزیر خارجه ترکیه به ایرانباید توجه داشت اراده مشترکی از سوی دو کشور برای منافع گسترده دو ملت وجود دارد و سفر معاون وزیر خارجه ایران در همین راستا انجام شد .امیدواریم مسایل اختلافی با سیاست هوشمندانه دو کشور فراهم شود .

انصاری پیرامون دفتر حافظ منافع بحرین و سودان گفت: تا این لحظه بحثی نبوده اگر این نیاز بین دو کشور به نیازی مشترک تبدیل شود این ساز و کار مطلوب مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تسهیل صدور ویزا برای همه اتباع جهان

سخنگوی وزارتخارجه پیرامون صدور ویزا 30 روزه اظهار داشت: ایران بر اساس منافع خود و تسهیل مسایل توریسم تصمیمی اتخاذ کرده به همه اتباع جهان به جز 9 کشور روادید صادر کند و امیدواریم مورد استقبال قرار گیرد.

وی افرزود: برخی از کشورها از این صدور فوری استثنا هستند و روال های مخصوص خود را دارند از جمله آمریکا و انگلیس و در اطلاعیه کاملی اعلام خواهد شد.

انصاری تصریح کرد: روابط ما با کشورها و حوزه خلیج فارس مبتنی بر دوستی است، گسترش روابط و همکاری با همسایگان در دستور کار بوده و هست و این سیاست ادامه پیدا خواهد کرد.

عربستان آنچه به زبان می‌آورد را به مرحله عمل برساند

سخنگوی وزارتخارجه پیرامون اظهارت وزیر خارجه عربستان گفت : آنچه که در زبان گفته می شود در عمل نیز باید به منصه ظهور برسد و این عربستان است که روابط را قطع کرده و امیدوارم آنچه در زبان آنها می آید در عمل رخ دهد .همسایگان همسایه هستند و ژئوپلوتیک را نمی توانند تغییر دهند به همین جهت ادامه تنش آفرینی ضررهایش بیشتر از منافعش است

سازو کاری برای برگزاری انتخابات آتی در دفاتر خارج از کشور وجود ندارد

انصاری پیرامون انتخابات آتی و دفاتر خارج از کشور گفت: همواره در انتخابات ریاست جمهوری زمینه گرفتن رای فراهم شده و براساس تعداد قابل توجه اتباع کشورها اعلام می شود و در نهایت رای گیری صوزت می گیرد اما در انتخابات آتی چون در هر استانی انتخابات صورت می‌گیرد چنین سازو کاری وجود ندارد.

بر اساس توافق ده تن اورانیوم غنی شده از کشور خارج کردیم

وی پیرامون خبرهایی در مورد ذخیره اورانیوم و انتقال به مسکو اظهار داشت: مطابق توافق؛ ده تن اورانیوم غنی شده سه و نیم درصد از ایران خارج و 140 تن کیک زرد از روسیه گرفتیم. این مطلب در زمان خود به دقت انجام شده و هیچگونه تردیدی در این خصوص وجود ندارد.

تصمیمی برای سفر روحانی به ترکیه اتخاذ نشده است

انصاری اضافه کرد: در چارچوب جشن های پیروزی انقلاب هیات های مختلف مردمی از سراسر جهان به ایران سفر می کنند همچنین هیات‌های از جنبش های فلسطینی سفر کردند و دیدارهای دیگری هم دارند، این دیدارها هم در سطح مردمی و هم سطح رسمی انجام می‌شود.

وی پیرامون سفر روحانی به ترکیه گفت: دعوتی از سوی ترکیه برای شرکت روحانی در احلاس کشورهای اسلامی در فروردین وجود دارد. این سفر در حال بررسی است.هنوز اتخاذ تصمیم برای تاریخ رسمی نشده است.

به دنبال بازگشت سهم ایران در بازار نفت جهان هستیم

سخنگوی وزارتخارجه در پایان با شاره به توقیف یک کشتی ایرانی در عربستان خاطرنشان کرد: ما سیاستمان کاهش تنش است اما موفقیت این سیاست یک طرفه نمیتواند باشد در رابطه با بازار نفت جهان باید اشاره شود سهم عادی ایران به دلیل تحریم بین کشورهای دیگر توزیع شد.اما در پسابرجام به دنبال عادی کردن و زمینه بازگشت به شرایط قبل هستیم.

ارسال نظر: