گزارش «نسیم آنلاین»، از معاونت رهاشده ارشاد(بخش چهارم)

نمایشگاه قرآن، ویترین آشفته فرهنگی دولت یازدهم

کدخبر: 2011395

در نمایشگاه بیست و سوم، علیرغم اذعان معاون قرآن و عترت به «نیامدن» یا «کم آمدن» مردم به نمایشگاه به دلیل «عرضه نشدن کار قابل توجه»، ضرغامی، تعداد کل بازدیدها را همانند سال گذشته حدود ۱.۵ و حداکثر تا ۲ میلیون نفر بیان می دارد!

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »- در شماره های پیشین سلسله گزارش های نقد عملکرد دو ساله معاونت قرآنی ارشاد به بی برنامگی این معاونت، قول هایی که عملی نشد وضعف جدی در انتصابات و در نتیجه افول عملکردی معاونت قرآنی ارشاد پرداختیم.

در گزارش حاضر نگاهی به عملکرد معاونت تحت مسئولیت حجت الاسلام محمدرضا حشمتی در مهمترین ویترین آن یعنی نمایشگاه قرآن کریم داریم.

چرا باغ موزه دفاع مقدس؟

بی راه نیست اگر بگوییم که نمایشگاه بین المللی قرآن کریم طی دو دوره اخیر در پایین سطح برگزار شده، به طوری که نه مقبولیت عمومی و نه مقبولیت نخبگان را در برداشته است. با نگاهی به مصاحبه های مطبوعاتی معاون قرآن و عترت و رئیس نمایشگاه، سلسله تناقضات جدی در مورد برگزاری نمایشگاه یا عدم آن، زمان برگزاری، تمدید و مسئله مخارج آن مشاهده می شود. به نظر می رسد یکی از دلایل این امر این باشد که برخی افراد تصمیم گیر و نیز برخی مشاوران در این حوزه، در سالهای اخیر چندان در حوزه نمایشگاه قرآن فعالیتی نداشته و این نمایشگاه را در حد دهه 70 می پندارند. بنابراین با درک نکردن تحولات جدید در این حوزه، پسگرد و عقبگرد 20 ساله داشته اند. در حالیکه در سال های اخیر شاهد تغییر راهبردهای اساسی بوده ایم و این چیزی جز نادیده گرفتن تجربه این سالیان نیست.

در مورد مکان نمایشگاه قرآن کریم باید گفت: معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دلایل متعدد و متناقضی (مانند برپایی نمازجمعه در آن مکان و منتفی شده امکان استفاده از شبستان[1]، مسقف نبودن دیگر قسمتهای مصلی و مشکل نزدیک بودن غرفه ها به یکدیگر[2] ، نجات نمایشگاه از سر و صدایی که در فضای بسته مصلی وجود داشت[3]، راه ندادن نمایشگاه قرآن به مصلی![4]، عدم همکاری مصلی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی[5] و غیره) را به عنوان علل عدم انتخاب مصلای تهران بیان می دارد و در مصاحبه ای دیگر تنها دلیل انتخاب نشدن مصلای تهران را به عنوان میزبان نمایشگاه قرآن، بحث هزینه[6] معرفی می کند و اظهار می نماید: هزینه‌هایی که برای مهیا کردن مصلای تهران برای برپایی نمایشگاه قرآن اعلام شده بود بالا بود[7]. این در حالی است که وی قبلاً در اردیبهشت 93 طی گفتگویی با برنامه افق رادیو قرآن از نبود مشکل اعتباری برای برپایی نمایشگاه قرآن سخن گفته بود[8].

پس از برگزاری نمایشگاه بیست و دوم، حجت الاسلام و المسلمین حشمتی طی یادداشتی، ضمن بیان ضرورت ایجاد مجموعه مناسب نمایشگاهی برای رخدادهای فرهنگی و مطالبۀ یک مکان دائمی برای نمایشگاه تهران، به نامناسب بودن فضای مصلای تهران برای برگزاری نمایشگاه قرآن و نیز نبود زیرساخت نمایشگاهی در این مکان اشاره می کند[9]. اما به اذعان بسیاری کارشناسان فرهنگی و فعالان قرآنی از جمله برزین ضرغامی، دبیر اجرایی بیست و دومین و بیست و سومین نمایشگاه قرآن کریم، در حال حاضر مصلی، بهترین گزینه برای برگزاری نمایشگاه قرآن است[10]. باغ موزه دفاع مقدس به عنوان محلی ناآشنا و مبهم[11] برای بازدید کنندگان و برای خود مسئولان امر![12] ، بنای مفید[13] و قابل استفاده کمتری نسبت به فضای مصلی[14] دارد تا آنجا که محدودیت فضا مانع گسترش برخی بخش های نمایشگاه شد ([15] و[16]). این مکان که بیشتر به تفرجگاه شبیه است تا نمایشگاه، فاقد زیرساخت های نمایشگاهی مناسب (از جمله فقدان پارکینگهای وسیع، کافی، در دسترس و نزدیک به نمایشگاه، نبود امکانات رفاهی استاندارد، نبود فضای متمرکز، عدم امکان دسترسی آسان مراجعان به نمایشگاه، فقدان زیرساخت های ارتباطی (پوشش تلفن همراه، تلفن و اینترنت)، نبود تهویه مناسب و وسایل خنک کننده و غیره) است[17]. علاوه بر تغییر مکان[18]، پراکندگی فضا و فاصله بخش های مختلف از یکدیگر در کاهش بازدیدها از نمایشگاه ([19] و[20]) نقشی مؤثر داشت. شایان ذکر است علی‌اکبر اشعری، مدیر پروژه باغ کتاب، ضمن انتقاد از تغییر کاربری باغ کتاب برای برپایی نمایشگاه قرآن، هزینه کرد موقت برای برگزاری نمایشگاه قرآن را به دلیل آنکه سرمایه‌ای نیست و از بین می رود، به صلاح نمی داند[21].

نمایشگاه بیست و دوم، 20 روزه ای که یک ماه شد!

علاوه بر این، برگزاری هر یک از نمایشگاه های سال 93 و 94 با فراز و نشیب ها و با تصمیمات سلیقه ای فراوانی همراه بود: در نمایشگاه بیست و دوم بی نظمی، بی برنامگی و شتابزدگی از همان روزهای نخست به چشم می خورد. پوستر[22] و نیز شعار[23] نمایشگاه به مسابقه گذاشته می شود[24] که به هر دلیل (از جمله عدم تبلیغات مناسب، فراخوان کردن در حد اعلام در سایت ها و خبرگزاری ها و غیره) از استقبال مخاطبان برخوردار نشده و یا اگر نظر و پوستری ارسال شده، مورد توجه مسئولین قرا نمی گیرد. در نهایت شعار نمایشگاه در جلسه شورای سیاستگذاری تعیین[25] و برای طراحی پوستر نیز از اثر (تابلو) استاد احصایی (به طور رایگان) استفاده می شود.

از سوی دیگر حجت الاسلام و المسلمین حشمتی با بیان اینکه پس از جمع آوری نظر برگزار کنندگان، اتفاق نظر آنها بر کاهش زمان نمایشگاه مشاهده شد[26]، زمان نمایشگاه را 20 روز تعیین می کند؛ با توجه به اینکه به دلیل تغییر مکان نمایشگاه، زمان بیشتری برای معرفی باغ موزه به عنوان میزبان نمایشگاه قرآن لازم بود و زمان 20 روزه، چندان کارشناسی شده نبود، مسئولین امر مجبور شدند تا نمایشگاه را تمدید و هزینه بیشتری را مصروف نمایند (اگر مدت نمایشگاه از ابتدا 30 روز در نظر گرفته می شد (نسبت به اینکه طی دوبار تمدید یک ماهه برگزار گردید)، هزینه کمتری را به همه بخش ها تحمیل می نمود[27]). اما معاون قرآن و عترت در بیان علت تمدید، بدون اشاره به این دلیل و دلایل دیگر (مانند کاهش فراوان تعداد بازدید کنندگان، دیر آشنا شدن مردم با باغ موزه و غیره)، و بدون استناد به نظر کارشناسانی که قبلاً از آنها سخن گفته بود!، دلایل استقبال مردم ([28] و[29])، طرح موضوع تمدید توسط همکاران شهرداری و باغ موزه[30] و اصرار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار تهران و خواسته غیرمستقیم رئیس جمهور[31] را بر می شمرد.

با وجود پیوست های اجرایی نمایشگاه 93 و وعده های مسئولان[32] که عملی نشد ( از جمله نشست خبری بررسی عملکرد نمایشگاه قرآن[33]، انتشار کتاب نمایشگاه قرآن[34]، آغاز به کار دبیرخانه بیست و سومین نمایشگاه قرآن[35]، برگزاری نشست های تخصصی پس از نمایشگاه[36] و سایر خلف وعده ها[37])، حجت الاسلام و المسلمین حشمتی میزان رضایت خود را از این نمایشگاه، 80 درصد اعلام می نماید.[38]

نکته قابل ذکر دیگر اینکه در حالی که کمیته علمی و نشست های آن، یکی از بخش های موفق نمایشگاه بیست و دوم اعلام می شد {تا آنجا که معاون قرآن و عترت دو بار (هم قبل[39] و هم بعد[40] از نمایشگاه) از کتاب نشست های علمی را رونمایی کرده، از ادامه برگزاری نشست های تخصصی علمی پس از نمایشگاه خبر داده[41]، آن را فتح بابی در نمایشگاه می دانست[42] دارای دستاوردهای غنی[43] و حتی خواستار دائمی شدن دبیرخانه کمیته علمی نمایشگاه شده بود[44]}، علیرغم تأکید حجت الاسلام حشمتی بر اتخاذ رویکرد علمی در نمایشگاه 94[45]، در نمایشگاه بیست و سوم این کمیته حذف شد([46] و[47]). برزین ضرغامی، دبیر نمایشگاه 94، نبود بازخورد لازم و نیز برگزاری برخی نشست های علمی بدون حضور حتی یک نفر بازدید کننده [48] را دلیل انحلال این کمیته پرطمطراق! سال 93 دانست.

از انتقادات دیگر وارد بر نمایشگاه بیست و دوم حذف بخش عفاف و حجاب، فقدان بخش عترت (حجت الاسلام حشمتی در نگاهی سطحی، اختصاص صد متر به هر امام را در نمایشگاه راه حل این مشکل می داند! [49])، ضعیف برگزار شدن بخش بین الملل[50] و ... است.

نمایشگاه بیست و سوم، نمایشگاهی که زورکی برپا شد

پس از برگزاری نمایشگاه نه چندان موفق بیست و دوم در باغ موزه، در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام همدلی و همزمانی دولت و ملت مزین گشته و حتی شعار نمایشگاه «همدلی و همزبانی در پرتو قرآن» بود[51] ، معاونت قرآن و عترت ضمن نادیده انگاشتن نظرات کارشناسان ([52] و[53]) ، بازدید کنندگان[54]، غرفه داران([55] و[56]) ، فعالان قرآنی[57] و سایر دلسوزان مبنی بر برگزاری نمایشگاه در مصلی {گزارش روزنامه کیهان با عنوان «مخالفان و موافقان جابه جایی نمایشگاه بین المللی قرآن، چه می گویند؟» در این زمینه خواندنی است[58]}، از همدلی با این افراد خودداری نموده و مجدداً بر انتخاب باغ موزه پافشاری کرد. از سوی دیگر نیز با واگذاری برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، نمایشگاهی که به امکانات و موقعیت معاونتی از وزارت ارشاد نیاز دارد، به یک اداره کل استانی سپرده می شود!

با توجه به اینکه به بیان حجت الاسلام و المسلمین حشمتی مهمترین برنامه و بزرگترین وظیفه معاونت قرآنی (به ویژه در سال 94) برگزاری نمایشگاه قرآن است[59]، و این نمایشگاه، کارنامه جمهوری اسلامی[60] و عامل آشنایی بیش از پیش مردم با قرآن و محصولات قرآنی است[61]؛ اما خود معاون قرآن و عترت در دوم اسفند ماه 93 از احتمال برگزار نشدن این نمایشگاه در سال 94 سخن گفت![62] تا آنکه بر اثر فشار افکار عمومی و نیز پیگیری رسانه ها، نوش آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از برگزاری این نمایشگاه با کیفیت و گستردگی بالا خبر داد[63]. رئیس نمایشگاه قرآن که اصرار و پیگیری رسانه ها سبب (مقصر در) تصمیم مجدد برای برگزاری نمایشگاه (علیرغم نبود محتوای جدید و اسراف در هزینه ها) می داند ([64]و[65]) ، در آستانه افتتاح نمایشگاه 94، درخواست علما[66] را دلیل برگزاری نمایشگاه اعلام نمود. در حالی که پیش از آن به بررسی های فراوان و مطالعات بسارزیاد برای برپایی یا عدم برپایی آن اشاره کرده بود[67]. وی که منتقد فعالیت های یکی ماهه برای برگزاری نمایشگاه است[68] و با تمجید از نمایشگاه های خارجی که تلاشی یکساله - و نه یکی دو ماه - برای برگزاری نمایشگاه دارند[69]، از اواخر فروردین[70]، (در فاصله ای کمتر از دو ماه و نیم مانده به ماه رمضان و موعد برگزاری نمایشگاه قرآن)، با کوتاه آمدن از تصمیم اولیه خود، برگزاری نمایشگاهی را اعلام می کند که از سازوکار آن راضی نیست [71] ، آن را دارای دستاور نمی داند[72] و به نبود تولیدات به روز در نمایشگاه را اذعان دارد[73]. رئیس نمایشگاه قرآن که وعده ایجاد محتواهای جدید طی دو ماه باقی مانده تا نمایشگاه را می دهد![74]، در حین برگزاری نمایشگاه بیست و سوم، به نبود خلاقیت و کاری جدید در نمایشگاه اعتراف می کند و این ایراد را به معاونت قرآنی وارد می داند.[75]

تصمیم عجولانه برای برگزاری نمایشگاه بیست و سوم بسیاری از بی برنامگی ها را برای این نمایشگاه رقم زد: حجت الاسلام حشمتی (در 31 فروردین)[76] و ضرغامی (در 9 خرداد)[77] مدت نمایشگاه را 30 روز (از ابتدا تا انتهای ماه رمضان) بیان می کنند. تا 24 خرداد (10 روز پیش از آغاز به کار نمایشگاه!) هنوز زمان دقیق آن معلوم نشده است و تنها به اعلام دهه نخست ماه رمضان بسنده می گردد ([78] و[79]). و در نهایت (در 26 خرداد) تاریخ قطعی برپایی نمایشگاه، با تأخیر فراوان (به دلیل عدم برنامه ریزی به موقع و یا فرار از فشار افکار عمومی برای جلوگیری از تمدید) اعلام می گردد[80] و به علت 20 روزه شدن نمایشگاه و واقع شدن کل زمان آن در ماه رمضان، بسیاری از قرآن دوستان شهرستانی، فرصت بازدید از نمایشگاه بین المللی تهران را از دست می دهد. حجت الاسلام و المسلمین حشمتی دلیل تاخیر در افتتاح نمایشگاه از ابتدای ماه رمضان را جلب مشارکت حداکثری و برگزاری نمایشگاهی فاخر می داند[81] در حالی که ضرغامی، عوامل نظر سنجی، صرفه جویی در هزینه ها، فرصت برای در جریان قرار گرفتن مردم از اخبار محل و زمان نمایشگاه و نیز آمادگی مردم برای حضور در نمایشگاه را از علل تأخیر بر می شمرد.[82] در پایان باید اذعان داشت هر چند نمایشگاه دیرتر از هر سال آغاز به کارمی کند ولی همچون روال سال‌های گذشته تا روزهای نخست بسیاری از بخش‌ها و غرفه‌ها هنوز آماده بازدید نشده و برخی از آنها همچنان در حال آماده‌سازی بوده اند[83].

یک میلیون نفر ناقابل، تفاوت آمار بازدیدکنندگان نمایشگاه حجت الاسلام و المسلمین حشمتی در مرداد 93 در گفتگو با برنامه افق رادیو قرآن اظهار می دارد: «یک میلیون نفر از نمایشگاه قرآن بازدید می‌کنند که این یک میلیون نفر بسیار فرهنگی و قرآنی هستند و وظیفه ما است که به این بازدیدکنندگان خدمت کنیم. ما می‌توانستیم تعداد بازدیدکنندگان را به دو میلیون نفر افزایش دهیم اما باید در این صورت خدمات بیشتری ارائه می‌کردیم.» [84] بنابراین، جمله اخیر حامل این پیام است که با توجه به هزینه های انجام شده و خدمات صورت گرفته، امکان بازدید دو میلیون نفر از نمایشگاه منتفی است. اما معاون قرآن وعترت در نشست خبری دیگر در مهر ماه، تعداد بازدید کنندگان را یک میلیون و 600 هزار تا دو میلیون اعلام می نماید[85].

اما در نمایشگاه بیست و سوم، علیرغم اذعان معاون قرآن و عترت به «نیامدن» یا «کم آمدن» مردم به نمایشگاه به دلیل «عرضه نشدن کار قابل توجه»[86]، ضرغامی، تعداد کل بازدیدها را همانند سال گذشته حدود 1.5 و حداکثر تا 2 میلیون نفر بیان می دارد[87]. مدیر کل ارشاد استان تهران در پاسخی به سوالی در مورد کاهش بازدیدها، ضمن رد این مسئله، تنها به تراکم جمعیت! (بازدید نسبی) اشاره می کند و می گوید: « شما اگر نگاه کنید متوجه خواهید شد که نمایشگاه چون 10 روز برگزار می‌شود جمعیت بسیار زیادی برای بازدید از آن مراجعه می‌کنند؛ چرا که این محدودیت زمانی باعث حضور بیشتر افراد می‌شود، اما نمایشگاه قرآن 30 روزه است که بازدیدکننده زمان بیشتری را برای مراجعه دارد و به همین دلیل تراکم جمعیت بازدیدکننده کمتر خواهد بود.»![88]

به نظر می رسد به دلایل ناآشنا بودن مردم با باغ موزه، تأخیر در اعلام زمان دقیق برپایی نمایشگاه و رقابت مصلی در جذب بازدیدکنندگان، کاهش تعداد روزها و نیز کاهش یک ساعت از زمان بازدید بازدید از نمایشگاه، اطلاع رسانی ضعیف، عدم تبلیغ در رسانه ها، فقدان تبلیغات محیطی مناسب در شهر تهران در روزهای نخست برگزاری نمایشگاه، مصادف شدن نمایشگاه با لیالی قدر و عدم برگزاری برنامه شب های شیدایی و مانند آنها، بازدید تعداد دو میلیون نفر از نمایشگاه قرآن کاملا مخدوش است؛ شایان ذکر است نمایشگاه های قرآن سالهای قبل که در مصلی برگزار می شده و فاقد مشکلات فوق بوده، دو میلیون و 200هزار نفر (سال 90) و دو و نیم میلیون نفر (سال 91) بازدیدکننده داشته است.[89]

تناقض این بار در هزینه های نمایشگاه حجت الاسلام و المسلمین حشمتی که بودجه اختصاص یافته به نمایشگاه بیست و یکم به مبلغ هشت و نیم میلیارد[90] را توجیه پذیر[91] ندانسته و از صرفه جویی و به کارگیری اقتصاد مقاومتی[92] در برپایی نمایشگاه سخن گفت {که این کاهش بودجه نمایشگاه در کنار بریز و بپاش های دولت، مورد انتقاد برخی رسانه ها نیز قرار گرفته بود[93]}، اما در پایان نمایشگاه بیست و دوم، مبلغ هزینه شده برای نمایشگاه را شش میلیارد ([94] و[95]) اعلام می نماید.

که این با مصاحبه ضرامی که در نمایشگاه بیست و سوم هزینه را دو برابر سه و نیم میلیارد (یعنی هفت میلیارد) می داند، در تناقض است.

در نمایشگاه بیست و سوم هم ضرغامی از اختصاص بودجه سه و نیم میلیارد سخن به میان می آورد و ضمن اذعان به اینکه «شهرداری نیز هیچ حمایت مالی از نمایشگاه نداشته و تنها حمایت پشتیبانی از ما داشته است»، اظهار می دارد: « بودجه نمایشگاه امسال سه و نیم میلیارد تومان بوده که قطعاً نصف سال گذشته و یک چهارم سال‌های قبل بوده است»سخن می گوید[96] (با این حساب ضرغامی، بودجه نمایشگاه 93، هفت میلیارد و بودجه نمایشگاه 92، 14 میلیارد بوده، نه مقادیر شش و 5/8 میلیارد که قبلاً اعلام شده بود!). اما با احتساب 5 میلیارد هزینه کرد شهرداری [97] که برخی شنیده ها حاکی است که 13 میلیارد بوده[98]، باید پرسید آیا مجموع هزینه ها (5/8 و یا 5/16 میلیارد) کمتر از بودجه های سال قبل نمایشگاه بوده؟ چه توجیهی برای هزینه کرد موقت و غیر سرمایه ای از بیت المال وجود دارد که از بین می رود؟

هزینه ای چند برابر دوره های گذشته

در برآورد هزینه واقعی نمایشگاه باید ضمن در نظر گرفتن رایگان بودن باغ موزه (ندادن اجاره بها)، کاهش تعداد ساعات، روزها، فضای اختصاص یافته و تعداد بازدید کنندگان، در کنار مجموع بودجه وزارت ارشاد و شهرداری، به صرف بودجه و هزینه های مادی و معنوی چند برابر و متضرر شدن بیت المال اذعان نمود. در پایان یکی از فعالان قرآن اشاره می گردد که گفت: «به ویژه ارائه آمار و اطلاعات نادرست توسط مسئولان نشان دهنده این بود که شاید مسئولین مربوطه نمایشگاه های چند سال قبل را بازدید نکرده اند.»[99]

پی نوشت ها:

[1] - حشمتی ... گفت: ابتدا مذاکراتی برای تعیین مصلای تهران به عنوان محل نمایشگاه صورت گرفت که به دلیل برپایی نمازجمعه در آن مکان و منتفی شده امکان استفاده از شبستان، ... نهایتاً باغ موزۀ دفاع مقدس به عنوان مکان بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم انتخاب شد. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/122336

[2] حشمتی با بیان مسقف نبودن دیگر قسمتهای مصلی افزود: در صورت عدم استفاده از شبستان، ما با مشکل نزدیک بودن غرفه ها به یکدیگر، مواجه بودیم. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/123603

[3] حشمتی: ... سعی کردیم نمایشگاه را از سر و صدایی که در فضای بسته وجود داشت نجات دهیم، به همین دلیل مقرر شد که به مکانی غیر از مصلی برویم. در باغ موزه دفاع مقدس این فرصت در اختیار ما قرار گرفت که بخش های مختلف نمایشگاه را در فضایی چند هکتاری پخش کنیم. خود این تفکیک از سر و صدای نمایشگاه کاست. http://www.jamaran.ir/fa/n47647/

[4] حشمتی در پاسخ به این پرسش که چرا نمایشگاه قرآن در مصلی تهران برگزار نشد؟ گفت: ما را به آن راه ندادند و بدلیل برگزاری نماز جمعه در مصلی امکان حضور ما در مصلی نبود. جهت ایجاد محل بهتری برای دوره آتی نمایشگاه قرآن، قولهایی به ما داده‌اند. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/135543/

[5] همچنین اعتراض آنها نسبت به اینکه فضای مصلی برای برگزاری نمایشگاه مناسب‌تر بود به معاونت قرآن و عترت انعکاس داده شد که در جواب این اعتراض، حجت‌الاسلام حشمتی گفت، مصلی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری نکرده است. http://iqna.ir/fa/News/3223180

[6] معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سؤال که تنها دلیل انتخاب نشدن مصلای تهران به عنوان میزبان نمایشگاه قرآن بحث هزینه بوده است، گفت: با توجه به اینکه شهرداری همکاری خوبی برای در اختیار گذاشتن باغ موزه داشت،‌ این مکان انتخاب شد و این همکاری‌ها است که تعیین‌کننده نهایی است. http://iqna.ir/fa/News/3176875

[7] وی در پاسخ به سؤالی در مورد علل منتفی شدن مصلای تهران به عنوان میزبان نمایشگاه قرآن، افزود: هزینه‌هایی که برای مهیا کردن مصلای تهران برای برپایی نمایشگاه قرآن اعلام شده بود بالا بود و همین هزینه اگر صرف برپایی نمایشگاه در جای دیگر می‌شد کافی بود و اگر مصلی به عنوان میزبان انتخاب می‌شد عملاً پولی برای ما باقی نمی‌ماند. http://iqna.ir/fa/News/3176875

[8] حشمتی درباره بودجه نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: ... برای نمایشگاه امسال مشکل اعتباری نداریم. http://iqna.ir/fa/News/1408049

[9] در بخش دیگری از این یادداشت با اشاره به نامناسب بودن فضای مصلای تهران برای برگزاری نمایشگاه قرآن، می‌افزاید: «بنای مصلای تهران با کارکرد عبادی، برای اقامه نماز جمعه و اعیاد تدارک دیده شده و فاقد زیرساخت‌های نمایشگاهی است؛ سقف کوتاه و سالن‌ پیوسته شبستان، کمبود امکانات رفاهی و کمبود فضای باز، باعث شده تا این مکان تناسبی با یک نمایشگاه فرهنگی نداشته باشد؛ http://www.farsnews.com/13930430001084

[10] دبیر اجرایی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه مصلی مکان خوبی برای برگزاری نمایشگاه قرآن است، افزود: فضای مناسبی برای برگزاری نمایشگاه در شهر تهران وجود ندارد یعنی ما تنها چند گزینه همچون مصلی، سالن حجاب،‌مجموعه پارک گفتگو،‌ باغ موزه دفاع مقدس و همچنین نمایشگاه بین‌المللی داریم که مصلی بهترین گزینه برای برگزاری نمایشگاه قرآن است اما با توجه به اینکه اولویت این مکان برای برگزاری نماز جمعه بود، ما فضایی بهتر از باغ کتاب و باغ موزه برای برپایی بیست و سومین نمایشگاه قرآن کریم پیدا نکردیم. http://www.farsnews.com/13940510000554

[11] حجت الاسلام محمدرضا حشمتی افزود: نمایشگاه قرآن امسال شاید همانطور که پیش بینی می شد در روزهای نخست برای مخاطبانش مبهم بود ولی رفته رفته راه خود را پیدا کرد و بازدیدکنندگان طی این چند روز از جدیدترین محصولات و دستاوردهای قرآنی کشور دیدن کردند. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/127144/

[12] معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به باغ موزه دفاع مقدس به عنوان محل برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم اخیر، اظهار کرد: از اینکه این محل را انتخاب کردیم در ابتدا ابهاماتی برای ما وجود داشت اما در ادامه متوجه شدیم که این محل می تواند پایگاه خوبی برای تهران باشد. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/135520

[13] معاون وزیر ارشاد ضمن اعلام مزیت های باغ موزه دفاع مقدس برای برپایی نمایشگاه قرآن گفت: 15 هزار متر مربع بنای مفید برای برگزاری نمایشگاه با همکاری مدیریت باغ موزه دفاع مقدس و شهرداری تهران در نظر گرفته شده که بیشترین فضای نمایشگاه با چادر طراحی شده است. http://www.irna.ir/fa/News/81204522/

[14] فضای مفید نمایشگاه امسال 38 هزار متر مربع بود که از این میزان 28 هزار متر مربع در داخل شبستان اصلی بود http://www.nasimonline.ir/Content/Detail/580207

[15] رسانه‌های دیجیتال نمایشگاه قرآن؛ محدود به فروش/ محدودیت فضا مانع گسترش شد - رئیس بیست و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره فضای کم نمایشگاه قرآن افزود: اینگونه که پیدا است در نمایشگاه سال جاری فضای کمتری را برای بخش‌ها مختلف از جمله بخش دیجیتال داریم، لذا باز هم محدود به فروش خواهیم شد و مردم از این همه هوش و استعداد و توان مهندسین کامپیوتر و رسانه‌های خوبی که به این زیبایی این کارها را تهیه کرده‌اند محروم خواهند شد. http://iqna.ir/fa/News/1420451

[16] وی با اشاره به تقاضای بیش از 300 ناشر برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن اذعان کرد: بیش از 300 ناشر برای حضور در نمایشگاه درخواست داده بودند که به دلیل کمبود جا، تنها 50 ناشر انتخاب شده‌اند http://www.defapress.ir/Fa/News/21796

[17] http://iqna.ir/fa/News/3327884

[18] دبیر بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن اذعان کرد: البته سال گذشته، مکان برگزاری نمایشگاه قرآن تغییر کرد و طبیعی است که تأثیری هرچند اندک در تعداد بازدیدکنندگان داشته باشد. امسال ما تبلیغات سال گذشته را داریم و امیدواریم در نهایت شاهد استقبال از نمایشگاه قرآن باشیم. http://iqna.ir/fa/News/3317312

[19] ضرغامی ... گفت: با توجه به واقع شدن بخش های مختلف نمایشگاه در باغ کتاب و باغ موزه قبول دارم که این مساله در میزان استقبال بازدیدکنندگان از بخش هایی که در باغ کتاب قرار داشت، تاثیرگذار بود و بسیاری از بازدیدکنندگان نتوانستند با فعالیت بخش های واقع شده در باغ کتاب آشنا شوند. ... وی افزود: بخش های آموزش و پرورش، دانشگاهی، حوزوی، هنری، خانواده، مکتوب و بانوان در باغ کتاب واقع بود و متولیان این بخش ها انتظار استقبال بازدیدکنندگان را داشتند ولی این استقبال به ویژه در نیمه اول برگزاری نمایشگاه ضعیف بود. ... مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان تهران زمان برگزاری نمایشگاه قرآن را به 2 بخش تقسیم کرد و گفت: در دوره اول یعنی روزهای ابتدایی برپایی نمایشگاه استقبال از باغ موزه دفاع مقدس خوب بود ولی باغ کتاب برخلاف انتظار بود. http://www.irna.ir/fa/News/81702789/

[20] فاصله بین این بخش‌ها نقش مهمی در کاهش استقبال از نمایشگاه در روزهای نخست داشت. به طوری که می‌توان گفت به دلیل مسافت طولانی برخی بازدیدکنندگان نتوانستند از تمامی بخش‌ها بازدید کنند. ... ضرغامی ... با بیان اینکه بخش‌های خوبی در باغ کتاب مستقر بودند افزود: بخش‌هایی چون حوزوی، آموزش و پرورش، مکتوب، دانشگاهیان، بین‌الملل و خانواده در باغ کتاب برپا شده است. در ابتدا فکر می‌کردیم با توجه به ورودی افراد از باغ کتاب این بخش مورد استقبال خوبی واقع شود اما در نیمه اول برگزاری نمایشگاه این امر محقق نشد تا اینکه در اواسط برگزاری شاهد حضور پرشور بازدیدکنندگان در باغ کتاب بودیم. http://www.farsnews.com/13940510000554

[21] وی در ‌بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: با توجه به اینکه هنوز ساختمان باغ کتاب کاملاً آماده نشده و چیدمان بخش‌های مختلف نیز انجام نشده است و در نتیجه قفسه‌ها نیز نصب نشده است امسال امکان برگزاری نمایشگاه در این ساختمان وجود داشت اما زمانی که قفسه‌ها چیده شود و باغ کتاب شکل واقعی خود را بگیرد دیگر نمی‌توانیم قفسه‌ها را برای برپایی نمایشگاه قرآن برداریم. ... وی در ادامه گفت: اما اینکه برای برپایی نمایشگاه قرآن کاربری باغ کتاب را به هم بزنیم خوب نیست؛ ضمن اینکه کل فضای نمایشگاهی باغ کتاب 20 هزار متر‌مربع مسقف است و این فضا نمی‌تواند نیاز 60 هزار متر‌مربعی نمایشگاه قرآن را تأمین کند. ... اشعری با بیان اینکه بنده گله‌ای هم از مسئولان برگزاری نمایشگاه قرآن و مسئولان مصلای امام خمینی(ره) دارم، اظهار کرد: نمی‌دانم منطق چیست که در تپه‌های عباس‌آباد همزمان دو نمایشگاه قرآن برگزار کنیم؛ این انتقاد هم به مدیران مصلی و هم به مدیران وزارت ارشاد وارد است. به هر حال این دو بخش باید به اتفاق نظر برسند چرا‌که پیام اصلی قرآن، وحدت است و اگر بخواهیم براساس قرآن عمل کنیم باید به وحدت برسیم. … وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: یکی از مسئولان شهرداری تهران اعلام کرده که برای برپایی بیست و سومین نمایشگاه قرآن 13 میلیارد تومان هزینه از سوی شهرداری صورت گرفته است که متأسفانه قالب این هزینه‌ها سرمایه‌ای نیست بلکه یک هزینه موقتی است و از بین می‌رود. http://iqna.ir/fa/News/3327148

[22] رئیس بیست و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن افزود: طراحی پوستر نمایشگاه بین‌المللی قرآن در قالب مسابقه کشوری برگزار می‌شود که براین اساس هنرمندان و جوانان، می‌توانند پوستر بیست و دومین نمایشگاه قرآن را طراحی کرده و طراحی اولیه آن را به معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به نشانی، تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان خارک، خیابان شهید هاشمی‌فر، پلاک 15 ارسال کنند. http://www.irna.ir/fa/News/81164600/

[23] شعار اصلی بیست و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به مسابقه گذاشته شد. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/119538/

[24] http://iqna.ir/fa/News/1408049

[25] حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی با اشاره به تشکیل نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن اظهار داشت: در این جلسه، «توسعه فرهنگ قرآنی با عزم ملی و مدیریت جهادی» به عنوان شعار بیست و دومین نمایشگاه قرآن انتخاب شد. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/120751/

[26] از روز نخست که نظرات برگزار‌کنندگان را جمع‌آوری کردیم؛ دیدیم که همه بر کاهش زمان نمایشگاه اتفاق‌نظر دارند، البته برگزاری نمایشگاه در زمانی کمتر از 20 روز مقدور نیست زیرا تا نمایشگاه به صورت کامل راه بیفتد چند روز زمان می‌برد و شاید ایام مفید نمایشگاه 15 روز باشد از این رو کمترین زمان برای برگزاری نمایشگاه قرآن کریم 20 روز است. http://www.farsnews.com/13930219000177

[27] وی ادامه داد: 5 میلیارد تومان هزینه برپایی بیست و دومین نمایشگاه قرآن بوده که نیمی از آن برای امور پشتیبانی و نیمی در زمینه ارائه آثار صرف شد و پس از تمدید هفت روزه آن نیز مبلغ 1 میلیارد تومان به هزینه های آن افزود. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/135520

[28] به دلیل استقبال خوب مدم تهران و سایر شهرستانها مجبور شدیم نمایشگاه را دوبار تمدید کنیم. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/126921/

[29] وی تاکید کرد: بخاطر استقبال مردم دو بار مدت نمایشگاه را تمدید کردیم. http://www.yjc.ir/fa/print/4920640

[30] همکاران ما در شهرداری و باغ موزه دفاع مقدس بعد از اینکه استقبال خوب از نمایشگاه قرآن را دیدند، مطرح کردند که نمایشگاه قرآن تمدید شود که در ابتدا به مدت سه روز و سپس تا پایان تیرماه تمدید شد. http://iqna.ir/fa/News/1434071

[31] - با بیان اینکه معاونت قرآن و عترت ابتدا زمان بازدید از نمایشگاه را 20 روز تعیین کرده بود که با اصرار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار تهران و نیز خواسته غیرمستقیم رئیس جمهور نمایشگاه، ادامه یافت، http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/128147

[32] http://www.irna.ir/fa/News/81247015/

[33] حشمتی در نشست خبری افتتاح بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شده بود، به خبرنگاران وعده داد تا پس از پایان این نمایشگاه طی یک نشست خبری عملکرد نمایشگاه بیست و دوم را بیان کند تا چراغ راهی برای برگزاری بهتر نمایشگاه بیست و سوم باشد http://www.irna.ir/fa/News/81269843/

[34] معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتشار کتاب بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن در آینده خبر داد. ... حجت الاسلام محمدرضاحشمتی ... گفت: این کتاب در حال آماده سازی است و علاوه بر کتاب نمایشگاه قرآن، مجموعه مستندات بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن شامل عکس و فیلم های مستندسازی شده به عنوان ملحقات نمایشگاه ارائه خواهد شد. ... وی همچنین گفته بود: یک گروه مستندساز، تمام لحظات نمایشگاه قرآن را ثبت و ضبط می کنند تا پاسخگوی رسانه ها باشیم و دستاوردهای این نمایشگاه را به نمایش بگذاریم http://www.irna.ir/fa/News/81312723/

[35] وی افزود: … فعالیت دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن نیز به صورت رسمی کلید زده خواهد شد. (24 شهریور 93) http://www.irna.ir/fa/News/81312723/

[36] معاون قرآن و عترت... در مراسم رونمایی از آلبوم نشست های کمیته علمی بیست و دومین نمایشگاه قرآن از برگزاری نشست های تخصصی با موضوع های قرآنی خبر داد.حجت الاسلام حشمتی در این مراسم تاکید کرد: در طول سال نیز نشست های مشابهی ارائه خواهد شد که با این کار نشست های تخصصی منحصر به نمایشگاه قرآن نخواهد بود. (1 مرداد) http://www.irna.ir/fa/News/81247015/

[37] معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همان نشست گزارش نمایشگاه بیست و دوم، از هنرمندان، پژوهشگران و جامعه قرآنی خواست تا نظرات و پیشنهادهای خود را اعلام کنند و در ادامه از آغاز به کار دبیرخانه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم خبر داد و گفت: به زودی سایت این دبیرخانه نیز راه اندازی می شود. ... گشت و گذاری در اینترنت نشان می دهد که سایت بیست و سومین نمایشگاه قرآن هنوز در محاق است و با جست وجوی واژگان نمایشگاه بیست و سوم مجبوریم خبرهای بیست و دومین نمایشگاه قرآن را مرور کنیم. ... هرچند به گفته حشمتی بیست و دومین نمایشگاه قرآن از صد نمره قبولی موفق به کسب 80 درصد نمره رضایتمندی شد؛ اما گزارش های ایرنا حکایت از آن دارد که نظرات مردم، غرفه داران و برخی مسوولان نمره کمتری به این نمایشگاه داده اند.... به عنوان نمونه پراکندگی جغرافیایی غرفه های نمایش و فروش، نامناسب بودن چیدمان نمایشگاه، مشکلات بازگشت از نمایشگاه قرآن، قطعی اینترنت و برخی دیگر از مشکلاتی که به دلایل فضای جغرافیایی باغ موزه دفاع مقدس برای برپایی نمایشگاه به وجود آورد را نباید از نظر دور داشت. ... میزان تحقق وعده های معاون وزیر ارشاد را جویا شدیم که وی بیان تحولات نمایشگاه بیست و سوم را به مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران یعنی برزین ضرغامی واگذار کرد و گفت که نتایج بیست و دومین نمایشگاه قرآن را به صورت دسته بندی شده تحویل ایشان داده است. http://www.irna.ir/fa/News/81619813 /

[38] حشمتی با اعلام اینکه من از بیست و دومین نمایشگاه قرآن 80 درصد رضایت دارم، http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/135520/

[39] در پایان از آلبوم نشستهای علمی نمایشگاه قرآن کریم که در دو دفتر طراحی شده بود رونمایی شد. (2 تیر 93) http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/123074/

[40] بنابراین گزارش در پایان این نشست از «رادیو قرآن» و خبرگزاری «شبستان» به عنوان رسانه های برتر در حوزه پوشش اخبار بیست و دومین نمایشگاه قرآن کریم تقدیر شده و حجت الاسلام و المسلمین حشمتی از از آلبوم نشستها و کتابهای نشستهای علمی رونمایی کرد. (2 مهر 93) http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/135543 /

[41] معاون قرآن و عترت... در مراسم رونمایی از آلبوم نشست های کمیته علمی بیست و دومین نمایشگاه قرآن از برگزاری نشست های تخصصی با موضوع های قرآنی خبر داد.حجت الاسلام حشمتی در این مراسم تاکید کرد: در طول سال نیز نشست های مشابهی ارائه خواهد شد که با این کار نشست های تخصصی منحصر به نمایشگاه قرآن نخواهد بود. (1 مرداد) http://www.irna.ir/fa/News/81247015/

[42] رئیس بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن اظهار داشت: یکی از مهمترین تفاوت های اساسی نمایشگاه بیست و دوم تجربه فضای جدید باغ موزه دفاع مقدس بود. از طرفی نیز ما در بخش محتوایی شاهد یک فتح باب جدیدی بخصوص با رویکرد علمی و هنری بودیم که در ارایه محصولات به خوبی مشهود بود. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/127144/

[43] معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که دستاوردهای بخش علمی بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم چه مواردی بوده‌اند؟ اظهار کرد: نشستهای علمی این نمایشگاه دارای غنای بسیاری بودند و همه آنها ضبط شده و قابلیت پخش تلویزیونی را دارند و ما همه آنها را در سامانه اینترنت و به صورت مکتوب منتشر می کنیم و هم اکنون نیز مستندات نشستهای علمی آماده شده اند. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/135543/

[44] رییس نمایشگاه قرآن با اشاره به اینکه دبیرخانه نمایشگاه قرآن دائمی شده است، افزود: در خواست شده تا دبیرخانه کمیته علمی نمایشگاه قرآن نیز دائمی شود تا در دوره آینده نشست های علمی از غنای بیشتری برخوردار شود و به نظر می رسد که وجه علمی در حوزه قرآن ناشناحته مانده و باید تلاش کنیم تا این خلا برطرف شود.

[45] حجت‌الاسلام حشمتی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: رویکرد ما در نمایشگاه بیست‌وسوم، رویکرد علمی به نمایشگاه قرآن است که نشست‌های تخصصی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و گل کارها را باید در نمایشگاه بیست‌وسوم ارائه کنیم. http://aryanews.com/News.aspx?code=20150222145846238&svc=146

[46] امسال تصمیم گرفته شد تا کمیته مجزایی به عنوان کمیته علمی نداشته باشیم بلکه نشست‌ها به صورت بخشی و داخلی برگزار خواهد شد. http://iqna.ir/fa/News/3317312

[47] مدیر کل ارشاد استان تهران گفت: با توجه به عدم استقبال بازدیدکنندگان در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از نشست های عمومی فقط برخی از بخش های نمایشگاه امسال اقدام به برگزاری نشست های تخصصی کردند http://qudsonline.ir/detail/News/299258

[48] دبیر بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در مورد فعالیت کمیته علمی در این دوره از نمایشگاه قرآن که ظاهراً حضور نخواهد داشت،‌ گفت: سال گذشته بخش مستقلی به عنوان کمیته علمی در نظر گرفته شده بود که برگزاری نشست‌ها را بر عهده داشت، سال گذشته در برخی نشست‌ها ملاحظه می‌شد که غیر از خود عوامل برگزاری نشست، شخص دیگری در سالن برای بهره‌مندی از مطالب مطرح شده حضور نمی‌یافت،‌ بنابر این این بخش بازخورد لازم را نداشت.

http://iqna.ir/fa/News/3317312

[49] ما خودمان دو بخش از نقص‌ها را گفتیم یکی بخش عترت که فضای مشابه این فضا نیازمندیم هر چقدر فکر کردیم ما راجع به هر امامی هم صدمتر فضا بدهیم عدد بزرگی می‌شود، راجع به کتاب‌هایی که در حوزه‌ی اهل بیت (ع) چقدر می‌توانیم کار کنیم http://www.tasnimnews.com/fa/news/1393/06/30/501195/

[50] حشمتی در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با بخش بین الملل نمایشگاه قرآن، گفت: ما حتما در این بخش بازنگری می کنیم زیرا بالغ بر ٢٠٠ میلیون تومان برای آن هزینه می کنیم ولی هنرمندانشان درجه یک نیستند و آن نتیجه‌ای که باید داشته باشد را ندارد. ... وی با بیان اینکه امسال ناچار بودیم ولی برای آینده در بخش بین الملل نمایشگاه تحول جدی ایجاد می کنیم، ادامه داد: ما نیز باید به گونه‌ای اقدام کنیم که در ماه رمضان در عرصه بین الملل وارد شده و در برخی از کشورها حضور داشته باشیم. ... معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن را یا تعطیل می کنیم و یا متحولش می کنیم. نمایشگاه قرآن اینگونه که امسال برگزار شد ملی است بنابراین پسوند بین المللی آن برای ما علامت سوال است. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/135543/

[51] نمایشگاه امسال با شعار «همدلی و همزبانی در پرتو قرآن» ، توسط معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری شهرداری تهران و بسیاری از سازمان ها و نهادها با بودجه ای به میزان نصف بودجه نمایشگاه سال گذشته از فردا (پنج شبنه) هفتمین روز از بهار قرآن، میزبان جامعه قرآنی و علاقه مندان به کتاب الهی است. www.irna.ir/fa/News/81657915/

[52] رحیم قربانی: ... برپایی نمایشگاه در مکان باغ موزه دفاع مقدس، نمایشگاه قرآن را در حد یک نمایشگاه استانی تنزل داد، البته محدودیت های رفاهی و ... هم بحث دیگری است . http://www.snn.ir/print/335144

[53] احمد لیایی ... بیان کرد: اما در مصلی فضای متمرکزی وجود دارد که غرفه‌ها و بخش‌های مختلف در همان فضا هستند هرچند ممکن است در آنجا نیز اشکالتی هم وجود داشته باشد اما مردم احساس می‌کنند که با فضای مصلی با نمایشگاه قرآن بیشتر همراه باشند. http://iqna.ir/fa/News/3327884

[54] به باور برخی از بازدیدکنندگان و غرفه داران، انتقال نمایشگاه قرآن به محل باغ موزه دفاع مقدس از میزان بازدیدکنندگان نمایشگاه نسبت به سال های گذشته این رویداد فرهنگی کاسته است. http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2980907

[55] محسن مس‌چی، معاون بین الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(مرکز نور)، ... افزود: قطعا مصلی بهتر از باغ موزه دفاع مقدس است چرا که در حد خودش شرایط برگزاری نمایشگاه را دارد و مردم ارتباط خوبی با فضای مصلی برقرار کرده بودند و شاهد حضور گروه‌های بیشتری در دوره‌های پیشین نمایشگاه بودیم. http://iqna.ir/fa/News/1431501

[56] متمرکز نبودن فضای نمایشگاه‌ قرآن؛ معضل مؤسسات/ کارت‌خوان نبود، خرید نکردند - سید احمد سجادی، مدیر عامل مرکز تحقیقات رایانه‌ای ‌حوزه علمیه اصفهان، ... در ادامه به برگزاری نمایشگاه قرآن کریم در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: مؤسسات قرآنی درخواست دارند که در برگزاری نمایشگاه قرآن کریم در ‌مصلی تلاش شود تا هم برای بازدید‌کنندگان از نظر رفت و آمد مشکلی نباشد و هم برای غرفه‌داران بازخورد خوبی داشته باشد. http://iqna.ir/fa/News/3223180

[57] لاله افتخاری، از اعضای فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی نیز ضمن بازدید از نمایشگاه شب‌های نورانی مصلی به اهمیت برگزاری این نمایشگاه در مصلای تهران اشاره کرده و گفته است: «مردم مصلی را با نمایشگاه قرآن و نمایشگاه قرآن را با مصلی می‌شناسند و این مساله به‌خاطر آن است که برگزاری نمایشگاه قرآن در محیط مصلای تهران موضوعیت دارد. در کنار محیط مصلای تهران که محیطی مذهبی است ما مسائلی را نیز شاهد هستیم که در نمایشگاهی که در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار می‌‌شود وجود ندارد و دیده نمی‌‌شود.» http://tnews.ir/news/811843878493.html#

[58] http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2985742

[59] حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدرضا حشمتی در خصوص برنامه‌های پیش روی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 94 اظهار داشت: مهمترین برنامه، نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان است که به روال سال‌های گذشته کارهای آن انجام می‌شود و در حال حاضر کمیتنه‌های مربوطه شکل گرفته است http://www.yjc.ir/fa/news/5196201/

[60] معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نمایشگاه قرآن یک کار جمعی است که همه دلسوزان و مجامع قرآنی در آن مشارکت دارند و این نمایشگاه، کارنامه نظام جمهوری اسلامی است و هر چه که آبرومندتر و فاخرتر باشد تابلویی برای نظام ما خواهد بود. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/118649/

[61] معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ... اظهار کرد: نمایشگاه های قرآن فرصت مناسبی برای معرفی جدیدترین منابع قران و عترت است و موجب می شود مردم بیش از پیش با قرآن و محصولات قرآنی آشنا شوند. ... وی ادامه داد: برای برگزاری نمایشگاه های قرآن باید برنامه منسجم و منظمی پیش بینی شود تا شاهد ارتقای سطح کمی و کیفی این نمایشگاه ها در سراسر کشور باشیم . http://isna.ir/fa/news/93050502616/

[62] معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن برشمردن دلایل تردید در برپایی بیست‌وسومین نمایشگاه قرآن گفت: برگزاری این دوره، توسط گروه‌های مختلف در دست بررسی است. ... حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، ... در مورد نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در سال آینده،‌ گفت: بحث برگزاری یا عدم برگزاری نمایشگاه قرآن در سال آینده در دست بررسی است و تا زمان به دست آمدن یک نتیجه مشخص، نظری در مورد آن داده نخواهد شد. ... حشمتی با تأکید بر اینکه هیچ تعصبی در برپایی نمایشگاه قرآن ندارد، در پاسخ به این سؤال که عدم برپایی نمایشگاه قرآن تا چه میزان جدی است، افزود: ‌نتیجه قطعی این کار پس از بررسی‌ها روشن خواهد شد. چند گروه در حال حاضر، مشغول بررسی فعالیت‌ها و نیز طراحی رویکردهای جدید هستند که بعد از این بررسی‌ها بر روی برپایی یا عدم برپایی به اجماع خواهیم رسید. ... وی در ادامه خاطرنشان کرد: نباید اینگونه باشد که هر کاری که در گذشته صورت گرفته است حتماً باید در آینده نیز برگزار شود. برگزاری نمایشگاه قرآن جزء واجبات شرعی نیست که برپایی آن قطعی باشد. http://www.nasimonline.ir/Content/Detail/982438/162

[63] به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز 18 فروردین ماه در نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر احتمال برگزار نشدن نمایشگاه قرآن گفت: نمایشگاه قرآن در سال جاری برگزار می‌شود و این برگزاری باکیفیت و گستردگی بالای همراه خواهد بود. وی افزود: با توجه به اینکه دغدغه و موانع مالی همواره وجود داشته اما اجازه نخواهیم داد این موضوع لطمه‌ای به برگزاری نمایشگاه قرآن بزند. http://iqna.ir/fa/News/3104436

[64] حشمتی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد گفته‌هایش در گفت‌وگوهای قبل در مورد برگزار نشدن نمایشگاه قرآن در صورت تولید نشدن محتواهای جدید، ‌اظهار کرد: من هنوز بر این اعتقاد هستم که نمایشگاه قرآن در صورتی باید برگزار شود که محتوای جدید تولید شود، ما همچنان بر سر پیمان خود هستیم اما رسانه‌ها هستند که بر سر پیمان خودشان نیستند. پیگیری‌ رسانه‌ها که اصرار بر برپایی نمایشگاه قرآن داشتند باعث شد تا این نمایشگاه امسال برگزار شود. http://iqna.ir/fa/News/3176875

[65] رئیس بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با تأکید بر اینکه صحبتی که قبلاً شده است یک حرف اصولی و منطقی بوده است، گفت: از این حرف اصولی هم اتفاقاً استقبال شد. اگر محتوای خوبی نباشد برپایی نمایشگاه قرآن اسراف کردن هزینه‌ها است،‌ کسی اسراف شدن هزینه‌ها را نمی‌بیند اما رسانه‌ها برگزار نشدن نمایشگاه قرآن را بزرگنمایی می‌کنند. http://iqna.ir/fa/News/3176875

[66] حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی ... با بیان اینکه بیست‌وسومین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از چهارشنبه 3 تیرماه آغاز می‌شود، اظهار داشت: امسال این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با فراز و نشیب‌هایی همراه بود به طوری که سال گذشته تصمیم داشتیم این نمایشگاه را امسال برگزار نکنیم اما به درخواست علما تصمیم بر آن شد که نمایشگاه بین المللی قرآن کریم همچون سال های گذشته در ماه مبارک رمضان برگزار شود. http://www.farsnews.com/13940326000568

[67] حشمتی ... افزود: پس از بررسی‌های فراوان و حدود دو ماه مطالعات بسیار زیاد نتیجه بر این گرفته شد که این دوره از نمایشگاه قرآن در موعد مقرر برگزار شود. http://www.etghannews.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=2&pageid=1441&newsview=9156

[68] معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از اینکه فعالیت‌ها برای نمایشگاه درست یک ماه قبل از برپایی نمایشگاه آغاز می‌شود، گفت: اگر می‌خواهیم نمایشگاهی با استانداردهای بین‌المللی برپا کنیم باید بلافاصله با پایان یافتن یک دوره از نمایشگاه فعالیت‌ها را برای ادوار آینده آغاز کنیم. http://www.nasimonline.ir/Content/Detail/982438/162

[69] در نمایشگاه های خارجی هم همینطور است و نمایشگاهی که برگزار می شود نتیجه یک سال تلاش است، نه یکی دو ماه. یکی از تصمیماتی که ما در شورای سیاست گذاری نمایشگاه گرفتیم این بود که اولین جلسه را بلافاصله بعد از نمایشگاه ترتیب بدهیم. http://www.jamaran.ir/fa/n47647/

[70] حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، ... در مورد بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن، گفت: این نمایشگاه امسال در موعد مقرر برگزار خواهد شد. (21 فروردین 1394) http://www.etghannews.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=2&pageid=1441&newsview=9156

[71] رئیس بیست و دومین دوره نمایشگاه قرآن افزود:‌ سازوکار فعلی نمایشگاه قرآن مورد قبول ما نیست و تمام تلاش ما این است که در روند و سازوکار آن تغییرات ایجاد کنیم. نمایشگاه یعنی بستری که تولیدات در آن عرضه می‌شود،‌ اما در نمایشگاه قرآن، ما با محصولات تولیدی مواجه نیستیم بلکه مجموعه‌ای از کارهای تولید شده در گذشته هر سال، نمایش داده می‌شود. http://www.nasimonline.ir/Content/Detail/982438/162

[72] وی نداشتن دستاوردهای نوین در عرصه‌های قرآنی را از مهم ترین دلایل تصمیم برای عدم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عنوان کرد و گفت: با تخصیص بودجه و حمایت‌هایی که شده امسال نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با برنامه های متنوعی برگزار خواهد شد؛ البته بر اساس گزارش‌های کمیته‌های نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم 30 درصد برنامه‌ها نوین و غیرتکراری هستند. http://www.farsnews.com/13940326000568

[73] معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر بنا باشد نمایشگاه کارهای تولید شده در گذشته را ارائه کند، هیچ دردی از مردم درمان نخواهد شد ... حشمتی در پاسخ به این سؤال که استانداردهای یک نمایشگاه قرآن از دید شما چه چیزهایی است، بیان کرد: نمایشگاه قرآن باید، زمینه تولیدات به‌روز در حوزه‌های آموزش و نیز هنرهای قرآنی در نهادها و ارگان‌های مختلف باشد. http://www.nasimonline.ir/Content/Detail/982438/162

[74] وی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان این برداشت را داشت که برپایی نمایشگاه قرآن با وجود تولید نشدن محتوای جدید،‌ برخلاف میل شما بوده است، گفت: نه خیر این گونه نیست، باید قبول کنیم و تلاش کنیم تا آن تحولی که مد نظر بوده است، محقق سازیم، ما انسان‌هایی مبنایی هستیم و نمی‌آییم حرف‌های اصولی را با فضاسازی اعلام کنیم. ... معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا این تحول را به وجود بیاوریم و به عنوان نمونه موضوع تحول را به همه کمیته‌ها اعلام خواهیم کرد. نمایشگاه باید دستاوردهای یکساله را به نمایش بگذارد، اگر در یکسال گذشته دست آورد جدیدی نداشته‌ایم چه چیزی را باید به نمایش بگذاریم، این سؤال مهمی است که باید به آن پاسخ داده شود. ما تحول را ایجاد خواهیم کرد اما این طبیعی نیست و هزینه‌های بیشتری را به همراه خواهد داشت. http://iqna.ir/fa/News/3176875

[75] معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در این بخش از سخنان خود درباره آثار و محصولات ارائه شده در نمایشگاه بیست و سوم، گفت: نمایشگاه قرآن باید محل عرضه خلاقیت‌های یک سال قرآنیان و دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی باشد و اگر امسال کار جدیدی در نمایشگاه عرضه نشده است به این دلیل است که طی یک سال گذشته خلاقیتی در حوزه قرآن نداشتیم و این ایراد به ما وارد است. ... حشمتی عنوان کرد: سال 93 در حوزه قرآن فعالیت قابل عرضه‌ای نداشتیم و کارهای روتین دنبال شد به این دلیل که تولید محصولات قرآنی نداشتیم، طبیعی است که یک نمایشگاه بدون خلاقیت و کار جدید نیز داشته باشیم. ... وی یادآور شد: به هر حال نمایشگاه قرآن، محل عرضه کارنامه ما در عرصه قرآنی طی یک سال گذشته است و همین که امسال نمایشگاهی برپا شده است که هیچ کار و محصول جدیدی در آن دیده نمی‌شود خوب است؛ چرا که موجب می‌شود مسئولان قرآنی بیایند و ببینند که دستشان خالی است و طی یک سال گذشته هیچ کار قابل توجهی در حوزه قرآن انجام نداده‌اند. http://iqna.ir/fa/News/3326987

[76] وی در ادامه در مورد زمان و مدت برپایی نمایشگاه قرآن، افزود: هنوز ریز برنامه‌ها مشخص نشده است اما تأکید شهرداری بر 30 روزه بودن نمایشگاه است که باید دید در نهایت چگونه پیش خواهد رفت و به احتمال زیاد تا پایان ماه مبارک رمضان برپا خواهد بود. ... هنوز حکم‌های مسئولان کمیته‌ها ابلاغ نشده است و با کمک شهرداری این حکم‌ها ابلاغ خواهد شد. http://iqna.ir/fa/News/3176875

[77] ضرغامی با بیان اینکه نمایشگاه امسال از ابتدا تا انتهای ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد، http://iqna.ir/fa/News/3309266

[78] یک شنبه 24 خرداد 1394 : گروه فعالیت‌های قرآنی: بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم دهه نخست ماه مبارک رمضان گشایش می‌یابد و هنوز روز دقیق آغاز نمایشگاه اعلام نشده است. http://iqna.ir/fa/News/3314276

[79] حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در دهه نخست ماه مبارک رمضان خبر داد http://www.farsnews.com/13940324001071

[80] معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با بیان اینکه بیست‌ و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن ۳ تیرماه آغاز به کار می‌کند ... http://www.farsnews.com/13940326000568

[81] حجت‌الاسلام حشمتی درباره برگزاری بیست‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، افزود: طبق پیش‌بینی‌ها قرار بود این نمایشگاه از اولین روز ماه مبارک رمضان آغاز به کار کند اما برای جلب مشارکت حداکثری و برگزاری نمایشگاهی فاخر امسال نمایشگاه قرآن از چهارشنبه 3 تیرماه مصادف با 7 ماه مبارک رمضان تا پایان این ماه مبارک برگزار خواهد شد. http://www.farsnews.com/13940326000568

[82] دبیر اجرای نمایشگاه قرآن در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد دلایل برگزار نشدن نمایشگاه از ابتدای ماه مبارک رمضان، گفت: سال گذشته گفت‌وگوها و نظرسنجی‌های زیادی صورت گرفت که عمده آن نظرات کارشناسی بر طولانی بودن زمان برپایی نمایشگاه قرآن تأکید کرده بودند،‌ عمده گفت‌وگوها و نظرات بر 15 تا 20 روز بودن نمایشگاه قرآن نظر داشتند. ... ضرغامی افزود: علاوه بر این از نظر استفاد‌‌ه‌ای که بازدیدکنندگان از نمایشگاه می‌برند نیز زمان استاندارد همین 20 روز است،‌ البته از نظر صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز نباید غافل بمانیم. سال‌های گذشته وقتی نمایشگاه قرآن طولانی می‌شد، به تبع بازدیدکننده‌ها هم کم می‌شدند. وی بیان کرد: دلیل اینکه نمایشگاه از ابتدای ماه مبارک رمضان راه‌اندازی نشد این بود که علاوه بر 20 روزه شدن نمایشگاه، چند روز ابتدایی این ماه را برای در جریان قرار گرفتن مردم از اخبار محل و زمان نمایشگاه و آمادگی مردم برای حضور در نمایشگاه فرصت داشته باشیم. همچنین این 20 روز، مدت زمان برپایی در میانه ماه مبارک باشد و لذا از روز هفتم تا 27 ماه مبارک رمضان نمایشگاه قرآن دائر خواهد بود. http://iqna.ir/fa/News/3316937

[83] بیست و سومین نمایشگاه قرآن در حالی به روی عموم علاقه‌مندان گشایش می‌یابد که برخی از بخش‌های آن همچنان در حال آماده‌سازی و چینش است. ... بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن هرساله با آغاز ماه مبارک رمضان شروع به فعالیت می‌کند. امسال نیز این نمایشگاه با کمی تاخیر نسبت به سالیان گذشته، دیشب، سوم تیرماه افتتاح شد. افتتاح نمایشگاه بیست و سوم درحالی صورت گرفت که همچون روال سال‌های گذشته بسیاری از بخش‌ها و غرفه‌ها هنوز آماده بازدید نشده و برخی از آنها در حال آماده‌سازی هستند. http://iqna.ir/fa/News/3318494

[84] وی افزود: نیاز به یک مجموعه دائمی برای نمایشگاه قرآن را احساس می‌کردیم؛ یک میلیون نفر از نمایشگاه قرآن بازدید می‌کنند که این یک میلیون نفر بسیار فرهنگی و قرآنی هستند و وظیفه ما است که به این بازدیدکنندگان خدمت کنیم. ما می‌توانستیم تعداد بازدیدکنندگان را به دو میلیون نفر افزایش دهیم اما باید در این صورت خدمات بیشتری ارائه می‌کردیم. http://aryanews.com/News.aspx?code=20150222145846238&svc=146

[85] معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تعداد بازدید کنندگان بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم جمعیتی حدود یک میلیون و ششصد هزار تا 2 میلیون نفر بوده است. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/135520/

[86] وی درباره دلیل استقبال کم مردم از بیست و سومین نمایشگاه قرآن اظهار کرد: اگر اصحاب قرآنی ببینند کار جدید و نرم‌افزارهای جدید و حتی نشست‌های تخصصی خوبی در نمایشگاه قرآن وجود دارد حتما از نمایشگاه قرآن بازدید می‌کنند؛ اگر مردم نمی‌آیند یا کم می‌آیند به این دلیل است که کار قابل توجهی در نمایشگاه عرضه نشده است. http://iqna.ir/fa/news/3326987

[87] به گزارش خبرنگار معارف ایرنا ، برزین ضرغامی روز شنبه در نشست نقد و بررسی بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: آمارهای متفاوتی از تعداد بازدیدکنندگان وجود دارد ، در طول شب برگزاری نمایشگاه آمارهایی را گرفته ایم که با توجه به اینکه در بسیاری از شب ها بازدیدکنندگان تا ساعت 24 حضور داشتند می توان گفت در حدود 1.5 و حداکثر تا 2 میلیون نفر از نمایشگاه بازدید کردند. ... وی اضافه کرد: به طور متوسط برخی از شب ها 40 تا 50 هزار نفر بازدیدکننده داشتیم و آمار بازدیدکنندگان بر برخی شب های دیگر در بین 150 تا 180 هزار نفر تخمین زده می شود. http://www.irna.ir/fa/News/81702789/

[88] مدیر کل ارشاد استان تهران در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سؤال در مورد استقبال کم مخاطبان از نمایشگاه قرآن در سال گذشته به نسبت سال‌های قبل و تمهیداتی که در این دوره در نظر گرفته شده است، ضمن رد این انتقاد، گفت: شما اگر نگاه کنید متوجه خواهید شد که نمایشگاه چون 10 روز برگزار می‌شود جمعیت بسیار زیادی برای بازدید از آن مراجعه می‌کنند؛ چرا که این محدودیت زمانی باعث حضور بیشتر افراد می‌شود، اما نمایشگاه قرآن 30 روزه است که بازدیدکننده زمان بیشتری را برای مراجعه دارد و به همین دلیل تراکم جمعیت بازدیدکننده کمتر خواهد بود. http://iqna.ir/fa/News/3317312

[89] حجت الاسلام محمدی از رکورد جدیدی که این دوره از نمایشگاه کسب کرده است خبر داد و افزود: در این دوره از نمایشگاه قرآن کریم 5/2 میلیون نفر بازدید کننده شرکت کردند که رکورد جدیدی است و در نمایشگاه نوزدهم که استقبال بسیار هم خوب بود استقبال 200/2 میلیون نفر بود. http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=218702

[90] به گفته‌ی حشمتی، سال گذشته، هشت میلیارد و 500 میلیون تومان برای این نمایشگاه در نظر گرفته شد در صورتی که امسال به طرز قابل ملاحظه‌ای از میزان این اعتبار کاسته شده و همه‌ی کمیته‌ها با تلاش بیشتر و خود جوش در این نمایشگاه آثار خود را ارائه می‌کنند. http://www.yjc.ir/fa/news/4876851/

[91] حشمتی یادآور شد: ... همچنین صرف هزینه هشت و نیم میلیارد تومان برای برپایی دوره قبل در این شرایط کنونی به هیچ عنوان توجیه‌پذیر نیست. http://iqna.ir/fa/News/1381642

[92] معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: رویکرد ما در برگزاری نمایشگاه قرآن، پرداختن به مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی است. http://www.defapress.ir/Fa/News/21796

[93] با این حال گفتگوی چند روز پیش وی که در آن از عمل به شعار اقتصاد مقاوتی در برگزاری نمایشگاه قرآن خبر داده بود، اتفاقی ناراحت کننده و بصورت توامان خنده‌دار بود! اینکه دولتی با خرج‌ها و بریز و بپاش‌هایی همچون برگزاری مراسمات سالگرد پیروزی رییس جمهور، حالا هنگام برگزاری نمایشگاه قرآن به فکر اقتصاد مقاوتی و کاهش بودجه و صرفه‌جویی افتاده، در نوع خودش جالب توجه است. http://www.rajanews.com/news/175863

[94] وی ادامه داد: ٥ میلیارد تومان هزینه برپایی بیست و دومین نمایشگاه قرآن بوده که نیمی از آن برای امور پشتیبانی و نیمی در زمینه ارائه آثار صرف شد و پس از تمدید هفت روزه آن نیز مبلغ ١ میلیارد تومان به هزینه های آن افزود. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/135520/

[95] معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اعتباری که برای برپایی نمایشگاه امسال هزینه شده است، خاطرنشان کرد: مجموعا برای برگزاری نمایشگاه در 20 روز، 5 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که با توجه به تمدید 10 روزه آن حدود 1 میلیارد دیگر نیز به آن افزوده شد که در نهایت 6 میلیادر تومان برای برگزاری نمایشگاه قرآن کریم در بیست‌و دومین دوره آن هزینه شد که امسال سعی کردیم با صرفه جویی و کاستن هزینه‌ها آن را به حداقل برسانیم http://www.tasnimnews.com/fa/news/1393/07/01/507524/

[96] ضرغامی ... در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد هزینه‌های نمایشگاه قرآن گفت: بودجه نمایشگاه امسال سه و نیم میلیارد تومان بوده که قطعاً نصف سال گذشته و یک چهارم سال‌های قبل بوده است. شهرداری نیز هیچ حمایت مالی از نمایشگاه نداشته و تنها حمایت پشتیبانی از ما داشته است. http://iqna.ir/fa/News/3317312

[97] حجت‌الاسلام والمسلمین کوششی ... دبیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران در گفت‌وگویی مطرح کرد: شهرداری تهران برای دومین سال پیاپی در برپایی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اختصاص بیش از 5 میلیارد تومان مشارکت دارد که البته این مبلغ هزینه‌ای است که به دلیل آماده سازی مکان، تجهیزات و بحث محتوایی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم مشارکت داشته است و مبلغی پرداخت نشده است.

http://iqna.ir/fa/News/3321622

[98] اشعری، مدیر پروژه باغ کتاب ... در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: یکی از مسئولان شهرداری تهران اعلام کرده که برای برپایی بیست و سومین نمایشگاه قرآن 13 میلیارد تومان هزینه از سوی شهرداری صورت گرفته است که متأسفانه قالب این هزینه‌ها سرمایه‌ای نیست بلکه یک هزینه موقتی است و از بین می‌رود. http://iqna.ir/fa/News/3327148

[99] http://www.snn.ir/print/335144

ارسال نظر: