معاون درمان وزیر بهداشت در نشست خبری:

افسانه صد برابری درآمد پزشکان نسبت به پرستاران غیرواقعی است

کدخبر: 2011459

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: افسانه صد برابری حقوق پزشکان نسبت به پرستاران غیرواقعی است و با صراحت اعلام می‌کنم که تمامی دریافتی‌های غیرمتعارف و زیرمیزی با رشد تعرفه‌ها در ۵۷۰ بیمارستان وزارت بهداشت حذف‌ شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، محمد آقاجانی در نشست خبری وزارت بهداشت در خصوص صحبت‌های منتشرشده درزمینهٔ تفاوت دریافتی پزشکان و پرستاران گفت: ارقام گفته‌شده توسط وزیر اسبق بهداشت و درمان افسانه‌ای و کاملاً دور از واقعیت است .

وی افزود: بر اساس سامانه ملی وزارت بهداشت اسناد مالی این وزارتخانه برای اولین بار اعلام می‌کنم که در حال حاضر دریافتی 4 هزار و 979 پزشک عمومی شاغل در وزارت بهداشت به‌طور میانگین 5 میلیون و 459 هزار تومان (قبل از کسر مالیات) و جمع کل دریافتی 21 هزار و 479 پزشک متخصص و فوق تخصص به‌طور میانگین 13 میلیون و 917 هزار تومان در 570 بیمارستان کشور است و بر اساس همین اطلاعات میانگین دریافت کل یک پرستار درمجموع 63 هزار پرستار عادی فارغ از مسئولیت وزارت بهداشت حدود 3 میلیون و 136 هزار تومان است .

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: نسبت پرستار به پزشک عمومی در بیمارستان‌های وزارت بهداشت 1.75 صدم و نسبت پزشکان متخصص فوق تخصص به پزشکان عمومی 4.45 است و بر اساس این آمار افسانه درآمد صد برابری پزشکان نسبت به پرستاران آماری غیرواقعی است .

وی با تأکید بر این‌ها فزایش تعرفه به‌هیچ‌وجه به معنای افزایش درآمد پزشکان نبوده است اظهار داشت: رشد حق‌العمل در دو سال 93 و 94 120 درصد بوده است که در عمل 49 درصد رشد در درآمد پزشکان حاصل‌شده چراکه درصد زیادی از هزینه‌های بیمارستان‌ها به دلیل غیرواقعی بودن بخشی از تعرفه‌ها همچنان از محل حق‌العمل پرداخت می‌شود .

آقاجانی گفت: اقدامی که دولت یازدهم در جهت اصلاح تعرفه‌ها انجام داد منجر به برچیده شدن بازار غیررسمی و غیرقانونی تعرفه‌ها شده و علیرغم رشد 120 درصدی حق ال علاج پزشکان طی 2 سال پرداختی مردم به دلیل کنترل بازار غیرنفتی در بازار غیررسمی دستمزدها کاهش‌یافته است .

وی ادامه داد: با صراحت اعلام می‌کنم که در 570 بیمارستان وزارت بهداشت در سال 94 هیچ گزارشی از دریافت زیرمیزی نداشتیم و حتی اگر یک مورد گزارش شود برخورد قانونی صورت می‌گیرد در بخش خصوصی نیز دریافت‌های غیرقانونی کاهش چشمگیری داشته اما در بخش خصوصی تهران نیز هنوز با ایدئال فاصله‌داریم اما شرایط امروز آرزویی است که در دو سال گذشته مطرح می‌شد .

معاون درمان وزارت بهداشت اضافه کرد: طی روزهای گذشته در اظهاراتی گفته‌شده بود که اجرای طرح تحول حرکت پوپولیستی دولت یازدهم بوده و مردم به دلیل جهل و ناآگاهی از آن حمایت می‌کنند که در پاسخ به این اظهارات باید گفت: با اجرای این طرح 2 میلیون مترمربع بازسازی و 10 هزار تجهیزات سنگین پزشکی تأمین و 40 هزار تخت به‌طور کامل نوسازی شده همچنین 10 هزار پزشک متخصص و فوق تخصص در بیمارستان‌ها تمام‌وقت شده‌اند که تمامی این موارد را مردم کاملاً درک کرده و باعث رضایت بیش از 86 درصدی مردم از طرح تحول شده است .

آقاجانی بابیان اینکه در حال حاضر 100 هزار پرستار در نظام سلامت کمبود داریم گفت: در کمبود پرستار شکی نیست اما مسئله این است که این اتفاق مسئله امروز است یا حاصل سیاست‌گذاری‌های گذشته وزارت بهداشت است؟ در این زمینه باید گفت: در دوره‌ای نسبت ورودی پزشک عمومی بیش از پرستار بود و به همین دلیل و همین روند سالیان گذشته کمبود پرستار امروز را رقم‌زده و این در حالی است باسیاست گذاری‌های وزارت بهداشت در دولت یازدهم ورودی پرستاران برای نخستین بار دو برابر افزایش‌یافته‌اند .

وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت تعرفه‌های سال 95 اظهار داشت: حدود 2 ماه پیش پیشنهاد تعرفه‌های سال 95 توسط وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی به دبیرخانه شورای عالی بیمه ارائه‌شده و جلسات کارشناسی در این خصوص برگزارشده اما هنوز اتفاق‌نظر بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه و بیمه‌ها حاصل نشده منتظر تشکیل شورای عالی بیمه هستیم .

وی در پاسخ به سؤال « نسیم آنلاین » در خصوص عدم همراهی بیمه‌های تکمیلی با طرح سلامت و لغو قرارداد بیمارستان‌های خصوص با این بیمه‌ها گفت: در حال حاضر وضعیت به‌طور نسبی بهتر است اوایل اجرای طرح هم و اکثر بیمارستان‌های خصوصی با بیمه‌های تکمیلی قرارداد دارند اوایل اجرای این طرح تلاطم ایجاد شد که تا حدودی برطرف شده .

آقاجانی ادامه داد: از حیث پرداختی‌ها در حال حاضر مشکلاتی وجود دارد که پیشنهاد ما برای حل این مشکل راهکاری است که وزارت بهداشت با سازمان تأمین اجتماعی به کار گرفت و آن طرح عامل سوم برای تأمین منابع است قطعاً در مورد بیمه‌های تکمیلی و بیمارستان‌های خصوصی نیز این راهکار می‌تواند قابل‌اجرا باشد .

ارسال نظر: