ایران برنامه حفاظت و توسعه کوهستان زاگرس را از برنامه عمران UNDP تحویل گرفت

کدخبر: 2011535

تفاهم نامه حفاظت و توسعه پایدار کوهستان زاگرس مرکزی میان وزارت کشور، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی و سازمان حفاظت محیط زیست امضا شد.

به گزارش خبرنگار «نسیم آنلاین»، در جلسه ظهر امروز در سازمان حفاظت محیط زیست تفاهم نامه مشترک برای حفاظت از توسعه پایدار کوهستان زاگرس به امضا رسید.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وسعت اجرای پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی 32 میلیون هکتار است که در ابتدا سه میلیون هکتار از آن در چهار استان اصفهان، فارس، کهکیلویه و بویراحمد و چهار محال و بختیاری آغاز می شود.

وی افزود: زاگرس منطقه کوهستانی ارزشمندی است که زیست بوم های حساس گیاهی و جانواری قابل ملاحظه ای دارد که متاسفانه تهدیدات در این منطقه آسیب پذیری آن را بسیار بالا برده است. عملکرد انسانی از یک سو و عوامل طبیعی مانند تغییر اقلیم و گرم شدن زمین از سوی دیگر مشکلاتی را برای محیط زیست ایجاد کرده است؛ دنیا افزایش دما تا مرز یک درجه را تجربه می کند در حالی که در کشور ما در 30 سال گذشته برخی نقاط افزایش دمای یک تا یک و نیم درجه را تجربه کرده است.

وی گفت: زیست بوم های حساس کشور ما تحت تاثیر تغییر اقلیم در حال از بین رفتن هستند، آب شدن یخچال ها، کاهش وسعت جنگل های بلوط، از بین رفتن مراتع و خشک شدن تالاب ها برخی از نتایج تغییر اقلیم است که اگر نتوانیم کشاورزی و دامداری خود را با این شرایط جدید تطبیق دهیم در آینده معیشت این قشر با مشکل مواجه خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اکنون در مقطع مهمی از حفظ محیط زیست قرار داریم و این موضوع در سیاست های کلی محیط زیست کشور که توسط رهبری ابلاغ شد و هم برنامه ششم دیده شده است، به گفته وی اقدامات اولیه طرح حفاظت از زاگرس مرکزی در برنامه ششم توسعه دیده شده است.

ابتکار اظهار کرد: این پروژه که تاکنون با همکاری سازمان ملل انجام می شد تا پایان 2016 به اتمام می رسد و بعد از آن در قالب یک پروژه ملی ادامه می یابد.

وی تاکید کرد: البته باید تلاش کنیم تا در سطح بین المللی راهکارهایی برای حمایت های جهانی از این پروژه پیدا کنیم. این طرح برای 10 درصد کار تهیه شده که باید توسعه یابد.

معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: از سازمان ملل انتظار داریم از ما حمایت کند، چون سال ها به دلیل تحریم غیرعادلانه از حمایت های بین المللی و صندوق جهانی محیط زیست (جف) محروم بودیم. از این رو انتظار داریم این مدت را جبران کنند تا ما بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. در تمام مراحل پروژه مشارکت و معیشت مردم در نظر گرفته شده و هیچ مغایرتی با شرایط اقلیمی منطقه و معیشت مردم ندارد.

با توجه به اهمیت حفاظت از زاگرس مرکزی و لزوم تقویت همکاری های مشترک برنامه حفاظت و توسعه پایدار کوهستان زاگرس با استفاده از ظرفیت های بین المللی و استانداری های چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و فارس تهیه شد. این برنامه به گونه ای تدوین شده که نتایج موفق و قابل اعتنای آن را می توان به تمام استان های زاگرس تعمیم داد و از شروع برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور مورد بهره برداری قرار گیرد.

در همین راستا تفاهم نامه ای میان استانداران استان های اصفهان، فارس، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، معاون عمران، توسعه امورشهری و روستایی وزارت کشور، معاون امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست امضا شد.

گری لوئیس نماینده سازمان ملل در ایران در این مراسم گفت: از دید سازمان ملل این سابقه 10 ساله در اجرای این پروژه موفقیت های بالایی داشته است.

وی گفت: نقش سازمان ملل برای اعضا و کشورهای عضو این است که راه حل هایی برای چالش های توسعه ای آنها پیدا کند.

لوئیس ادامه داد: سازمان ملل در حالی از این برنامه جدا می شود که نشانه های موفقیت از جانب دولت ایران در آن مشاهده می شود و از این رو دیگر نیازی به حضور سازمان ملل در این پروژه نیست. امروزه با چالش های جدی محیط زیستی در دنیا روبرو هستیم از این رو حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه آب مرکز هر فعالیتی است، گفت: منطقه زاگرس 50 درصد آب کشور را تولید می کند و برج آب ایران نامیده می شود از این رو حفاظت از آن اهمیت زیادی دارد.

تجربه همکاری سازمان ملل در کنار ایران در این برنامه به اجرای پروژه های پایلوتی و تدوین برنامه ها و دستورالعمل هایی منتهی شد که به حفاظت از این عرصه ها منتج می شود. بنابر این از دید سازمان ملل این فرایند در اینجا به پایان می رسد و به چهار استاندار و سه بدنه دولتی تحویل می شود که بعد از این مسوولیت آن را بر عهده خواهند داشت.

نماینده سازمان ملل در ایران گفت: استانداری های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و فارس این پروژه را تحویل گرفته اند و ما مشتاق هستیم نتایج این فرایند بومی شده را در برنامه های این استان ها ببینیم. البته هر جا لازم باشد آماده همکاری هستیم.

وی خطاب به ابتکار گفت: به رغم اینکه پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی تا پایان سال 2016 به اتمام می رسد و تحویل دولت ایران می شود اما ما همیشه در کنار شما خواهیم بود.

ارسال نظر: