رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

گوشت گران شد؛ مردم منتظر ارزانی نباشند/ دولت از صادرات حمایت نمی‌کند

کدخبر: 2011550

ملکی گفت: نهاده‌ها گران بوده و دامدار زودتر از موعد دام خود را وارد بازار کرد. ذخیره پیش‌بینی شده دامِ سال ۹۴ رو به اتمام است و این موضوع تناسب عرضه و تقاضا را به هم ریخته است

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفتگو با «نسیم آنلاین» در رابطه با گرانی گوشت گوسفندی بیان داشت: در حال حاضر با کمبود دام در کشور روبه رو هستیم و همین باعث شده تا روز به روز بر قیمت گوشت گوسفندی افزوده شود. بنابراین به نظر بنده بهتر است که در چنین زمانی با واردات از افزایش بیش از حد قیمت آن جلوگیری کنیم

وی اضافه کرد: البته ما تنها برای همین مقطع کوتاه زمانی به واردات نیاز داریم در صورتی که در ماه‌های دیگر نه تنها به هیچ عنوان موافق واردات نیستیم بلکه نیاز به حمایت برای صادرات داریم. به طوری که در ماه 3، 4، و 5 چنان چه صادرات انجام نشود و واردات صورت بگیرد نه تنها به نفع بازار داخلی نخواهد بود بلکه دامدار را نیز متضرر خواهد کرد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل دیگر این افزایش قیمت کاهش قیمت پوست و پایین آمدن قیمت دنبه است، و همین امر باعث می‌شود تا دامدار بر روی قیمت گوشت اضافه کند تا به این ترتیب ضرر خود را به این نحو جبران نماید.

ملکی کاهش روند صادرات پوست و همچنین افت جهانی قیمت این محصول را دلیل کم شدن ارزش پوست و پایین آمدن قیمت آن دانست و به نسیم آنلاین ادامه داد: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت گوشت گوسفندی این است که ذخیره دام سال 94 رو به اتمام است و همین باعث عرضه کم شده است، از طرفی بره نیز وارد بازار نشده و کمی طول می‌‎کشد تا وارد بازار شود.

وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته نیز ما این افزایش قیمت را داشته‌ایم، اما امسال به دلیل تمام شدن دام پیش بینی شده برای سال 94 این افزایش قیمت محسوس‌تر است. از طرفی چون نهاده‌ها گران بوده دامداران نیز دام‌های خود را زودتر از همیشه وارد بازار کرده و آن‌ها را عرضه کرده‌اند. البته قاچاق دام به امارات و عراق نیز بر تمامی این دلایل افزوده شده تا گوشت گوسفندی عرضه کمی در داخل کشور داشته باشد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تصریح کرد: چنان چه فکری به حال تناسب در عرضه و تقاضا نشود، نه تنها با نزدیک شدن به ایام عید کاهش قیمتی نخواهیم داشت بلکه این افزایش قیمت تا پایان فروردین ماه و اردیبهشت ثابت خواهد ماند و شاهد کاهش قیمت این محصول نخواهیم بود. امیدواریم که وزارت کشاورزی و امور پشتیبانی دام برای مهار بازار چاره‌ای بیندیشد و چنان چه ذخایری دارد آن را به بازار عرضه کند.

ارسال نظر: