معاون رفاهی وزیر تعاون:

نیازمند شبکه منسجم حمایت‌های اجتماعی در کشور هستیم

کدخبر: 2011771

معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر این نکته که باید در حوزه حمایت‌های اجتماعی نظام یکپارچه و شبکه منسجمی تشکیل شود گفت: متأسفانه در حال حاضر شبکه منسجمی از خدمات حمایت‌های اجتماعی وجود ندارد و در حوزه حمایت‌ها شاهد ضعف هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، احمد میدری معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش حمایت سلامت خانواده که صبح امروز در کمیته امداد برگزار شد، گفت: میزان فقر در جامعه به نسبت افزایش تورم و افزایش نرخ ارز افزایش مشهودی داشته است و برای رفع آن علاوه بر برنامه‌ریزی‌های لازم در حوزه اقتصاد کلان کشور نیازمند همکاری منسجم دستگاه‌های مسئول کاهش آسیب‌های ناشی از فقر و حمایت‌های اجتماعی مانند وزارت رفاه، کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و شهرداری‌ها هستیم .

وی ادامه داد: تا وقتی در حوزه سیاست‌های کلان کشور برنامه‌ریزی درستی اتخاذ نشود تحول اساسی در کشور نخواهیم داشت .

وی گفت: ما در وزارت رفاه پژوهش‌های چندبعدی و وسیعی در حوزه فقر انجام دادیم. فقر درآمدی و فقر چندبعدی را در جامعه محاسبه کردیم و همچنین میزان دسترسی مردم به خدمات زیربنایی مانند آب، گاز، برق، مسکن، آموزش و بهداشت را مدنظر قراردادیم و اکنون می‌توانیم اولویت‌های تغییر زیرساخت‌ها را ارائه دهیم .

به گفته ویی، بر اساس این آمار در جامعه شهری 60 درصد افراد در معرض هیچ‌گونه آسیبی نیستند و به لحاظ درآمدی و زیرساختی کمبودی ندارند. در بخش زیرساخت‌ها 18 درصد افراد جامعه فقیرند که این زیرساخت‌ها مربوط به آموزش، مسکن و سایر نیازهای اساسی زیرساختی است. همچنین 12 درصد خانوارها در مناطق شهری به لحاظ درآمدی آسیب‌پذیرند و 28 درصد آنان نیز به لحاظ درآمدی فقیرند .

میدری افزود: در سال 95 در حوزه حمایت‌های اجتماعی 58 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌شده و 40 هزار میلیارد تومان نیز به سازمان هدفمندی اختصاص‌یافته که در این میان فقط 5 هزار و 600 میلیارد تومان آن سهم کمیته امداد و بهزیستی شده که باید با این رقم به بیش از 3 میلیون خانوار خدمات برسانند.

وی تأکید کرد: بهزیستی و کمیته امداد نمی‌توانند تمام مشکلات فقر جامعه را حل کنند و باید دولت و مجلس نیز هدفمند و با برنامه به یاری ترجمان‌های مربوطه بیایند .

معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از اینکه پولی که باید به 3 دهک پایین جامعه تزریق شود به صندوق‌های بازنشستگی داده می‌شود، گفت: دولت به صندوق بازنشستگی کشور 19 هزار و 700 میلیارد تومان و به تأمین اجتماعی نیروهای مسلح 16 هزار میلیارد تومان کمک می‌کند یعنی کمک دولت تنها به این دو صندوق 35 هزار میلیارد تومان است درحالی‌که این دو مجموعه فقط 2 میلیون خانواده تحت پوشش‌ دارند .

ارسال نظر: