عضو ارشد حماس در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

نسل جدید فلسطین قسم خورده مقاومت است / آشتی ملی باید بر اساس آزادی باشد نه تقسیم فلسطین

کدخبر: 2012560

مسئول روابط خارجی حماس گفت: نسل جدید فلسطین بر شکست اسرائیل تاکید دارد. پیام انتفاضه سوم، شکست مذاکرات صلح است.

فلسطین مساله‌ای راهبردی و یکی از الویت‌های اصلی نظام جمهوری اسلام ایران است. اهمیت این موضوع را می‌توان در سخنان امام خمینی (ره) و نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس و تاکید مکرر مقام معظم رهبری بر حمایت از مردم فلسطین و مبارزه با رژیم جعلی اسرائیل جستجو کرد. از زمان اشغال سرزمین فلسطین توسط صهیونیست‌ها تا کنون، این گوشه از خاورمیانه همیشه صحنه کشمکش بوده و هیچ وقت نهادهای بین‌المللی مدعی صلح و حقوق بشر اقدامی عملی در برابر صهیونیست‌ها انجام نمی‌دهند.

چند ماهی است که جوانان فلسطینی نه در غزه، بلکه در کرانه باختری رود اردن مقابل صهیونیست‌ها ایستاده و با دست خالی با آنان که حتی شهرک‌نشینانشان نیز مسلح هستند مبارزه می‌کنند. مسائل روز فلسطین از جمله "انتفاضه سوم" را در گفتگو با "اسامه حمدان" مسئول روابط خارجی حرکت مقاومت اسلامی فلسطین "حماس " و نماینده این جنبش در لبنان بررسی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

« نسیم آنلاین »: لطفا درباره انتفاضه سوم و دست‌آوردهای آن توضیح دهید.

هیچ شکی نیست درگیری که اکنون بین ملت فلسطین و رژیم اشغالگر وجود دارد، آغاز انتفاضه جدید فلسطین است. مساله انتفاضه سوم بر دو موضوع تاکید دارد: اول اینکه مردم فلسطین بر مقاومت و مبارزه با این رژیم تاکید می‌کنند و آماده شهادت و ایثارگری هستند؛ هر چند شرایط سخت باشد.

مساله دوم اینکه، انتفاضه قدس یا انتفاضه سوم این پیام را می‌دهد که حل و فصل مساله فلسطین از طریق مذاکرات با شکست مواجه شد و فلسطینیان به این نتیجه می‌رسند که به روند طبیعی خود برای مبارزه با اشغالگران که مقاومت است، بازگردند.

انتفاضه سوم از زمانی که آغاز شده است (اوایل اکتبر) تاکنون دو دست‌آورد مهم داشته است: اول اینکه نسلی را بوجود آورده که همیشه بر شکست دادن اسرائیل تاکید دارند و این نسل قسم خورده نسل مقاومت است، نسلی که درسایه پیمان اوسلو متولد شده است. این نسل مقاوم به مبارزه با صهیونیست‌ها به پا می‌خیزد حال هر اندازه درگیری با صهیونیست تشدید شود و آمادگی هرگونه فداکاری و ایثارگری را دارد که این خود دستاورد بزرگی است و بدین معناست که فلسطین هنوز به مرحله شکست نرسیده است.

مساله دوم اینکه، این انتفاضه سناریوی صهیونیستی برای تقسیم قدس را متوقف کرد. ما این اکنون تلاش می‌کنیم که انتفاضه سوم انتفاضه‌ای با دست آوردهای بیشتر باشد تا اشغالگری را در کرانه باختری نمایان کند، مانند آنچه در غزه نمایان شده است.

« نسیم آنلاین »: نظر شما درباره آشتی ملی در فلسطین چیست؟

درباره آشتی بین دو جنبش فتح و حماس باید بگویم که اکنون آنچه به نفع فلسطین است این است که تمام ملت متحد باشد. آنچه که ملت فلسطین را از هم گسیخته می‌کند، طرح "تسویه" فلسطین و یک سناریوی اسرائیلی برای تن دادن مقاومت به این طرح و پایان دادن به مقاومت در اراضی اشغالی است.

مواضع ما روشن است. ما همیشه تاکید داریم که مصالحه و آشتی باید بر اساس طرح مقاومت و آزادی فلسطین باشد. اکنون با توجه به تحولاتی که در فلسطین و منطقه وجود دارد فرصتی برای آشتی وجود دارد با توجه به اینکه منطقه شاهد رویدادهای زیادی است و اسرائیل تلاش می‌کند از این شرایط برای انجام تجاوزات بیشتر علیه فلسطینان سوء استفاده کند.

از همین روی ما باید تلاش کنیم تا اجرای آشتی ملی بر مبنای مقاومت و آزادسازی با موفقیت صورت بگیرد تا ملت فلسطین وارد مرحله جدیدی از مراحلی که در آن پیروزی بزرگ‌تر از پیروزی که در سال ۲۰۰۴ در غزه شاهد آن بودیم، شوند.

« نسیم آنلاین »: مواضع اتحادیه اروپا درباره تحولات فلسطین و اعتراضات اروپا نسبت به سیاست‌های اسرائیل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من مواضع اخیر اتحادیه اروپا در قبال تحولات فلسطین از دستاوردهای انتفاضه سوم است که چهره زشت رژیم صهیونیستی را نمایان کرد، چهره‌ای که اسرائیل طی سال‌های متمادی تلاش کرد تا آن را آرایش کند تا به صورت زیبا و غیر حقیقی به دیگران نشان دهد. امروز در سایه آنچه که در فلسطین رخ می‌دهد، چهره زشت این رژیم صهیونیستی رو شد و نقابی که سال‌ها باعث بسته شدن چشمان اروپا نسبت به حقایق فلسطین شده بود، اکنون بیشتر نمایان است.

امروز درخواست مردمی در اروپا برای تحریم رژیم صهیونیستی اعم از تحریم علمی و دانشگاهی و دانشجویی وجود دارد. این موضوع حتما روی طبقه سیاسی جوامع اروپایی تاثیر خواهد گذاشت و طبقه سیاسی هم به طبع تدابیری را اتخاذ خواهند کرد که این خود گامی مثبت و خوب است هر چند کافی نیست. اتحادیه اروپا باید سلسله اقداماتی را علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ کند.

به نظر من جوامع اروپایی اکنون بیش از هر زمان دیگر به این درک رسیدند که ممکن است در منطقه رویدادهایی رخ دهد که روی اروپا به شکل عمیق تاثیرگذار باشد، اتحادیه اروپا نسبت به امکان تاثیرات منفی آن هشدار می‌دهد. از همین روی می‌بینیم که جوامع اروپایی از عملکرد دولت اسرائیل و سیاست‌های آن برای ادامه محاصره غزه و اقدامات سرکوب‌گرانه تل آویو علیه انتفاضه سوم انتقاد می‌کنند.

« نسیم آنلاین »: ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید.

ارسال نظر: