مشاور عالی وزیر بهداشت با اشاره به تحقق اهداف طرح تحول نظام سلامت مطرح کرد

کاهش ۳ تا ۱۰ درصدی هزینه‌های پرداختی بیماران

کدخبر: 2012627

مشاور عالی وزیر بهداشت گفت:یکی دیگر از اهداف اجرای طرح تحول سلامت این بود که پرداخت از جیب را بین سه تا ۱۰ درصد برای شهرنشینان و روستاییان کاهش دهیم و پزشکان به مناطق روستایی بروند و شبکه بهداشت در روستاها و اطراف آن‌ها کامل شود.

به‌گزارش «نسیم‌آنلاین» فارس نوشت:

داوود دانش جعفری ضمن تشریح موارد مبتلا به بیمه در کشورهای دنیا و روش‌های مختلف اعمال بیمه گفت: معمولا 43.6 سهم بیمه‌ها از بخش خصوصی پرداخت می شود و متوسط جهانی پرداخت از جیب بیش از 14 درصد است و در کشورهای مختلف این میزان متغییر است و در کشورهایی که درآمد پایین دارند سهم دولت 19 درصد است و بیشتر پرداخت‌ها که 47.4 درصد پرداخت از جیب است .

وی ایران را جزو کشورهای میانه عنوان کرد و گفت: 32.5 درصد از پرداخت هزینه‌های درمان پرداخت از جیب است و در 57 کشور اسلامی که عضو کنفرانس کشورهای اسلامی است می بینیم که 71.5 درصد سهم بیمه را مردم پرداخت می کنند، بخشی را هم خیریه‌ها و 20 درصد را نیز دولت می‌پردازد .

دانش جعفری با اعلام آماری از پرداخت حق بیمه و سهم مخارج سلامت در بین کشورهای اسلامی ادامه داد: دسته‌بندی بر اساس کشورهایی که بیشترین پرداخت را در سهم درمان مردم دارند بیشتر به مقوله پرداخت از جیب توجه داریم که کمترین پرداخت را مردم انجام دهند در حالیکه در سودان بیشترین سهم درمان بیمه و بیمه تکمیلی را مردم تا حدود 97 درصد می‌پردازند و مشکل سلامت و حق بیمه موضوعی است که قبل از بیماری این مهم باید مورد توجه باشد و هر چه پرداخت حق بیمه بیشتر باشد در هنگام نیاز این پیش پرداخت ها کمک می‌کند و لبنان بیشترین پیش پرداخت‌ها را دارد .

مشاور عالی وزیر بهداشت در بخشی از سخنانش ادامه داد: کشور موزامبیک 43 درصد از مخارج سلامت خود را از ناحیه خیریه های خارجی تأمین می کند و ترکیه 7.8 دهم و الجزایر کمترین استفاده را از خیریه‌ها و کمک‌های آن‌ها دارد و هر قدر این عدد بالاتر باشد بیانگر مخارج بالای سلامت آن کشورهاست .

وی اعلام کرد: درصد جمعیتی که زیر یک دلار درآمد افراد آن‌هاست هزینه‌های سلامت کمتر از دو درصد است که با این درآمد زندگی می کنند و نیجریه کشوری است که 62 درصد آن‌ها کمتر از یک دلار در روز درآمد دارند و قاعدتاً نمی توانند در سلامت به درستی هزینه‌ها را تأمین کنند .

وی تأکید کرد: بیشترین آسیب حوزه سلامت پرداخت از جیب است و دولت ها باید سازمان های بیمه ای را تأسیس کنند و توسعه دهند و با تأمین مالی مقوله‌های سلامت در بین کشورهای اسلامی مشکلات را برطرف کنند که با توجه به راهکارها این موارد قابل تحقق است .

مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: سال گذشته طرح تحول نظام سلامت در ایران آغاز شد و با اینکه توافق بین المللی در مورد تحول وجود ندارد، اصلاحات اساسی در نظام سلامت مورد توجه طرح‌های تحول سلامت که هدف اصلی این طرح ها است، صورت گرفت. در سال گذشته با اجرایی شدن طرح تحول سلامت هدف این بود که پوشش بیمه‌ای در میان 12 میلیون نفری که در ایران بیمه ندارند، افزایش یابد .

دانش جعفری ادامه داد: یکی دیگر از اهداف اجرای طرح تحول سلامت این بود که پرداخت از جیب را بین سه تا 10 درصد برای شهرنشینان و روستاییان کاهش دهیم و پزشکان به مناطق روستایی بروند و شبکه بهداشت در روستاها و اطراف آن‌ها کامل شود که در این راستا توانستیم 3 هزار و 864 مرکز بهداشتی را به خدمات دندانپزشکی مجهز کنیم همچنین اقداماتی نیز در توسعه واکسیناسیون انجام شد .

وی با اشاره به زندگی 15 میلیون نفر در اطراف شهرها عنوان کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در طرح هایی مانند مسکن مهر زیر ساخت‌های سلامت آن‌ها نیز تکمیل نیست به گونه‌ای که حتی وضعیت روستاییان بهتر از ساکنان مسکن مهر است.

ارسال نظر: