شوک جدید صدا و سیما این بار به حوزه نشر کشور؛

انتشارات "سروش" منحل شد؟

کدخبر: 2012865

گفته می شود قرار است با انحلال سروش، ساختمان های خیابان انقلاب اسلامی و خیابان مطهری فروخته و کتابفروشی های این انتشارات که از معدود کتابفروشی های آبرومند خیابان انقلاب و مطهری هستند تعطیل و پرسنل آن بازخرید شوند.

مهدی فضائلی مدیرعامل انتشارات سروش درنامه ای خطاب به دکتر سرافراز رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از مدیرعاملی انتشارات سروش استعفا داد.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، بلاتکلیفی طولانی مدت امورات شرکت ها و مجامع سازمان و نیز احساس برخی بی صداقتی ها و عدم شفافیت در کارها و تصمیم ناپخته اخیر مبنی بر ادغام انتشارات سروش در موسسه جام جم که حاکی از عدم شناخت وظایف و تکالیف این مجموعه است و تصمیم سازمان مبنی برکوچک سازی و بعدا" انحلال انتشارات سروش به عنوان یکی از باسابقه ترین موسسات مطبوعاتی و انتشاراتی موضوعی است که به عنوان شوک جدی به فضای فرهنگی، رسانه ای و انتشاراتی کشور محسوب می شود.

انتشارات سروش با سابقه 45 ساله در حوزه نشر و بیش از 1800 عنوان کتاب جزو ده ناشر برتر ایران و همواره یکی از برندهای موفق حوزه نشر بوده و تصمصم اخیر سازمان مبنی بر انحلال یا ادغام در موسسه جام جم اقدامی نسنجیده، ناشیانه و از روی عدم شناخت ظرفیت های برجسته این انتشارات است که متاسفانه در ادامه روند تصمیمات ناپخته صدا و سیما رخ داده و ضربه ای جدی بر پیکره فرهنگ و نشر کشور محسوب می شود.

این انتشارات سالیانه با 250 عنوان کتاب چاپ اول و تجدید چاپ سهم بالایی در حوزه نشر کشور ایفا می کند و فضائلی در شش سال فعالیت خود در این موسسه موفق شده بود آنرا به دوران اوج خود نزدیک سازد و انتشار کتاب های فرهنگی، رسانه ای، تاریخی و دین و فلسفه در تراز انقلاب اسلامی در کنار کتاب های حوزه علوم اجتماعی و ارتباطات برغنای نشر این موسسه افزوده بود.

گفته می شود قرار است با انحلال سروش، ساختمان های خیابان انقلاب اسلامی و خیابان مطهری فروخته و کتابفروشی های این انتشارات که از معدود کتابفروشی های آبرومند خیابان انقلاب و مطهری هستند تعطیل و پرسنل آن بازخرید شوند.

این گونه نگاه بازاری به حوزه نشر به عنوان حوزه اندیشه و فکر و فرهنگ، جای تاسف جدی دارد به ویژه اینکه مجموعه ای مانند صدا و سیما که خود براساس فرمایش امام راحل و مقام معظم رهبری باید پیشگام و انسان ساز باشد.

از نکات قابل توجه در بحث انحلال شرکت انتشارات سروش این است که این شرکت صددرصد دولتی است و روند انحلال آن تابع فرایندی طولانی است که باید طی شود از طرفی زیر مجموعه شدن یک انتشارات دولتی تحت مدیریت موسسه ای مانند جام جم که اکنون به عنوان مجموعه ای غیردولتی فعالیت دارد عملی خلاف قوانین است.

ارسال نظر: